• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikeesti ei pitkiä valoja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelen parhaillaan mp-korttia ja kun lähdin ensimmäisen kerran liikenteeseen ajamaan, ajo-opettaja räpsäytti pyörästä pitkät päälle. Ajo-opettaja painottaa, että ajellaan pitkät päällä... mutta toisaalta he myös väittävät ettei takajarrua saa käyttää asfaltilla...joten ota ny si tost selvää
confused_orig.gif

Oli miten oli...kunhan saan oman pyörän alle, tulen ajamaan pitkät päällä. Uskon sen lisäävän näkyvyyttä liikenteessä, joten miksi en tekisi itseäni mahd. näkyväksi ajellessani ?
Jos ajovalo sojottaa vastaantulevaa silmiin, olen ainakin tullut huomatuksi.

Sortsi vaan kaikille puolesta puhujille, mutta olen eri mieltä asiasta, vaikka noviisi olenkin
wink.gif

No hard feelings  
smile_org.gif

Ajelen parhaillaan mp-korttia ja kun lähdin ensimmäisen kerran liikenteeseen ajamaan, ajo-opettaja räpsäytti pyörästä pitkät päälle. Ajo-opettaja painottaa, että ajellaan pitkät päällä... mutta toisaalta he myös väittävät ettei takajarrua saa käyttää asfaltilla...joten ota ny si tost selvää
confused_orig.gif
Eikös se niin mennyt, että ne jotka eivät osaa - alkavat opettajiksi.  
sad_orig.gif

Valitettavasti se ei ihan riitä, että vastaantulija näkee sinut. Esimerkiksi sivulta eteesi tuleva autoilija ei näe sinua yhtään sen paremmin eikä osaa arvioida etäisyyttäsi niiden sinun pitkiesi takia. Mutta jos vaikka teippaisit jeesusteipillä tööttinapin pohjaan niin sitten sivulta tulevat olisi myös hoidettu?
idea3.gif

Ja paljoa muuta se vastaantulija ei sitten huomaakaan (ml. arviota sinun lähestymisnopeudestasi). Mutta, eihän se haittaa, sinä ole itse siellä liikenteessä joten v*tut muista.. uuh..  
sad_orig.gif
Juuri näin...juuri tätä hain takaa
wink.gif

Hei haloo, en mä ny ihan noin idiootti ole...vaikka vähän taidan joskus ollakin
wink.gif

confused_orig.gif

Oli miten oli...kunhan saan oman pyörän alle, tulen ajamaan pitkät päällä. Uskon sen lisäävän näkyvyyttä liikenteessä, joten miksi en tekisi itseäni mahd. näkyväksi ajellessani ?

Sortsi vaan kaikille puolesta puhujille, mutta olen eri mieltä asiasta, vaikka noviisi olenkin
wink.gif

No hard feelings  
smile_org.gif
Toivottavasti selviät kunnialla liikenteestä, sillä sun opettaja vaikuttaa viimevusoisadan opeilla olevan opettamassa, jos noin yksioikoisia neuvoja jakelee. Tuo valohomma nyt ainakin on jo tieliikennelaissa sanottu. itsekeksitty juttu ei pitäis kuulua autokoulun opetukseen.
Kunhan siellä pörräät aikasi, huomaat monta juttua, joka poikkeaa opettajan luennoimasta teoriasta.
Yhden neuvon annan.. Älä luota siihen että -voit tehdä, kun olet oikeassa-. On meinaan niin, et vaikka olet oikeassa, jos kolahtaa, kolahtaa aina motoristia ottaan, vaikka olis oikeassa. Kotilokuski siinä yleensä tulee sun yläpuolelle ihmettelemään, et miten sulle noin kävi, kun oot levinneenä asfaltille...
Kun aina epäilee kanssakulkijaa ja varautuu pahimpaan, jopa omista oikeuksista tinkien, selviää paremmin..
Mukavia motoristikilsoja!!

buttrock.gif
buttrock.gif

Ajelin kotilolla Espoosta Kuopioon tänään ja vastaan tuli motoristi pitkät päällä. OK, havaitsin motoristin, mutta mutta.. välimatkan arviointi oli oikeesti hakusessa ja vasta aivan muutama kymmenen metriä ennen huomasin, et vilkku sillä oli vasempaan ja kääntymässä just mun eteen...
Tähän päälle alitehoiset minivilkut, niin on hyvä syytellä sokeita kotilokuskeja.

Hämmästyttävän paljon näkee surkeita minivilkkuja, joista ei ole mitään hyötyä päivällä. Viimeksi eilen edestäni kääntyi auto ja moottoripyörä oikealle. Auton vilkku näkyi hyvin, mutta moottoripyörä näytti jatkavan suoraan. Sitten se singahti oikealle. Kun katsoin perään tarkemmin, niin olihan siinä tosiaan vilkku päällä, piti vain oikeasta kohdasta etsimällä etsiä. Toimiviakin minivilkkuja on nähty, joten kyse on vain valinnasta millaiset asentaa.

Missä kohtaa uutista sanotaan, että pitkät valot olisivat säästäneet motoristin hengen?
Asentaa pitkät valot metristen tankojen päihin eli leveyttä lisää. Varmasti auttaa.
biggrin.gif

Marginaalisesti tulee leveyttä lisää niissä mopoissa, joissa on omat umpiot lyhyille ja pitkille. Haitta (etäisyyden arvioinnin vaikeutumine) on suurempi kuin hyöty (juuresta 20 cm leveämpi valopallo).

Aiheeseen liittyen: -klik-

Kuten tästäkin tapauksesta voimme huomata niin kyllä ne sivutieltä tulevat kotilot tunkevat autojenkin eteen. Mopon pitkät eivät taida paljoa auttaa jos eteen tuleva kotilokuski ei kykene näkemään edes matkailuautoa.

Usein liikenteessä huomaa sen että muutaman moottoripyöräilijän käyttäytyminen "kostetaan" muille tielläliikkujille. Muistuu elävästi mieleen pari gixxerikuskia jotka kiusasivat autoa ja sitten tämä auto ei halunnut enään päästää taaempana tulevia eri ryhmään kuuluvia moottoripyöräilijöitä eteensä. Tosi fiksua gixerikuskeilta jotka varmaan kertoivat jollain toisella foorumilla että tyhmä autokuski meinasi heistä ohitse muttei päässyt...

Mitä pitkien käyttöön tulee, niin on todella ärsyttävää että jotkut ajavat itsekkäästi ja itselleen vaaraa aiheuttaen pitkät päällä - hyötyä niistä ei ole, mutta ärsytysfaktori on suuri. Haitaksi laskettakoon paitsi etäisyyden arvioinnin ongelmat, vauhdin arvioimisen vaikeus ja mahdollisten suuntamerkkien näkymättömyys. Lisäksi tuo ärsytysfaktori kannattaa huomoida jos ajaa paljon samoilla seuduilla, jos tulee tilanteita jossa auto ajaa liian lähellä perässä.

Olen kukkahattu
033102bebe_1_prv.gif

Mitä tuossa aiemmin kirjoitettiin ledivilkuista - niin kyllä ovat toiset mallit todella tehottomia ja niiden näkyvyys asteina ihan liian pieni. Mullakin on vain 2 viikkoa siitä kun moottoripyöräilijä vaihtoi kaistalle eteen juuri kun olin painamassa kaasua. Jos en olisi kuullut äänen muutosta pyörän käyntiäänessä olisin varmasti vetänyt lujempaa valoihin niin että kyseisen kuskin vasen jalka olisi jäänyt auton ja moottoripyörän väliin. Taas olisi yksi autoilija telonut moottoripyöräilijän.

nixweiss.gif

Itketään vaan lisää ja kerrotaan näitä tarinoita siitä että autoilijat eivät huomioi moottoripyöräilijöitä liikenteessä !??! Kyllä huomioivat - ihan just sen mukaan mitä itse heille mallia annamme.

veryangry.gif

Muistuu elävästi mieleen pari gixxerikuskia jotka kiusasivat autoa ja sitten tämä auto ei halunnut enään päästää taaempana tulevia eri ryhmään kuuluvia moottoripyöräilijöitä eteensä. Tosi fiksua gixerikuskeilta jotka varmaan kertoivat jollain toisella foorumilla että tyhmä autokuski meinasi heistä ohitse muttei päässyt...
Kannattaa myös muistaa se, että kun kolahtaa, niin se on mopokuski joka jää kakkoseksi. Kun mopopoju vittuilee liikaa väärälle autoilijalle, niin kyseinen autoilija saattaa tehdä radikaalinkin teon.

Taitaa olla nämä pitkät päällä ajelevat idiootit samoja, jotka kotilolla ajaessaan sytyttävät sen takasumarin ensimmäisen vesipisaran osuessa tuulilasiin. Perkeleen turvallisuusfriikit!
kaboom.gif
Hommatkaa keltainen vilkkuvalo ja teipatkaa kypärään. Lisäksi neonkeltaiset pelastusliivit päälle niin ette huku, jos ajatte järveen.

Oikeasti se vituttaa kun takana tulee mopo pitkät päällä. Aina peiliin vilkaistessa näkyy vain valopallo. Itse annan kerran merkin takasumarilla ja jos ei vaihdu lyhyet niin tulee pesunestettä silmille ja urakalla. Ei noi puusilmät näe tuolla rekkoja tai matkailu vehkeitäkään, joten ei siinä pitkät auta yhtään. Luovat vain vitutusta muissa tien käyttäjissä. Mutta vitut muista, kunhan itsellä on mukavaa.
033102ass_1_prv.gif
Toissapäivänä ajeli yks hurlidurlikuski noin sadan metrin päässä takana ja häikäisi ihan riittävästi peileistä. Onneksi tuli kotilo väliin ja plokkasi valopallon.

Kuten tässä jo mainittukin niin nykypyörien valot ovat tosi tehokkaat. Omalle kohdalle on käynyt pari kertaa niin että vastaan tuleva autoilia on luullut että ajan pitkät valot päällä ja protestiksi laittanut itse pitkät päälle, se oli ikävää.. Mulla siis ei ollut pitkät päällä ja pyörä oli täyteen pakattu. Myös näitä väärin ymmärryksiä sattuu joskus.
Pyörällä käytän pitkiä samalla tavalla kun kotilollakin.

Mutta jos vaikka teippaisit jeesusteipillä tööttinapin pohjaan niin sitten sivulta tulevat olisi myös hoidettu?
idea3.gif
biggrin.gif
Reps.

Täällä on tullut kyllä loistavia ideoita. Siispä ajellaan pitkät päällä kirkkaissa ajoasuissa heijastavissa pelastusliiveissä ja kypärään vielä vilkkuvalo päälle teipattuna.
cool.gif
Rock. Voi olla, ettei noissa vetimissä enää kehtaisi mennä sinne Esson baariin...

Asiaan, itse en myöskään ajele päivällä pitkät päällä.
sport05.gif

Männä lauantaina, iltasella, (kotilolla olin liikkeellä) perässä kehä ykkösellä pyörä pitkät päällä... vitutti kyllä täsmälleen yhtä paljon, ku joku ois ajanut pyörän perässsä kotilolla takakumissa kiinni.
Ei pitkiä päivällä
mad.gif

Terveisiä vaan sinulle joka ajoit FZ1-N:llä kehää ja jatkoit kohti Turkua
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

confused_orig.gif

wink.gif

No hard feelings  
smile_org.gif
Ja joku herkempi kaveri nousee autosta liikennevaloissa sorkkaraudan kanssa, ja hakkaa etulyhdyn hengettömäksi.
Itselläkin joskus mielessä käynyt.
veryangry.gif

Sytytetäänkö sitten sytkäri suurennuslasin taakse, jotta johonkin edes näkis??
idea3.gif

Itse käytän valoja valoisuuden mukaan, päivällä lyhyet, pimeällä pitkät, ja jos joku tulee vastaan vaihdan lyhyet.
baaa.gif

Back