• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikeesti ei pitkiä valoja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin kotilolla Espoosta Kuopioon tänään ja vastaan tuli motoristi pitkät päällä. OK, havaitsin motoristin, mutta mutta.. välimatkan arviointi oli oikeesti hakusessa ja vasta aivan muutama kymmenen metriä ennen huomasin, et vilkku sillä oli vasempaan ja kääntymässä just mun eteen...
Mun mielestä motoristin kyllä huomaa, kun sillä on ajovalot päällä, mutta jos on pitkät, jää kyllä paljon arvauksen varaan..
nimimerkki: just kokenut..

Ex-appiukko ja sen puolisukua ajaa aina pitkät päällä..en o vielä oikein kans sisäistäny asiaa..tapansa kullakin..
nixweiss.gif

Voisiohan olla niin, että tämä "tietysti pitkät päällä" juontaa juurensa sellaisille ajoille, kun pyörissä oli vielä jotkut kynttilälyhdyt lähivaloina. Siitä sitten tapaa jäänyt päälle uudempiinkin pyöriin.

Itse olen todennut saman, että vaikutus on kyllä päinvastainen kuin mitä kuski varmaan kuvittelee, en katso edes pyörään (en kyllä autoonkaan) päin jos tulee pitkät päällä, jos kääntyy eteen niin toivottavasti ehdin huomata..

Samaa mieltä...ei pitkiä päällä...muuta kuin yöllä.
+1

Samaa mieltä. Ärsyttävä tapa aika useallakin moporistilla ajella pitkillä vastaan...
veryangry.gif

Pitäisi varmaan alkaa vilautella niille pitkiä kans, mut en oo ainakaan vielä viitsinyt vaivautua.

Enemmän siinä pitkät päällä ajelemalla aiheuttaa päänvaivaa vastaantulijoille, kuin ehkäisee kotilon eteen tulemista...tämä siis oma mielipiteeni asiasta
kaboom.gif

Ajelin kotilolla Espoosta Kuopioon tänään ja vastaan tuli motoristi pitkät päällä. OK, havaitsin motoristin, mutta mutta.. välimatkan arviointi oli oikeesti hakusessa ja vasta aivan muutama kymmenen metriä ennen huomasin, et vilkku sillä oli vasempaan ja kääntymässä just mun eteen...
Mun mielestä motoristin kyllä huomaa, kun sillä on ajovalot päällä, mutta jos on pitkät, jää kyllä paljon arvauksen varaan..
Totta turiset. Itsekin ajelin vielä keväällä pitkävalot päällä, mutta luovuin tavasta, kun tein saman huomion. Asiasta kyllä mainittiin täälläkin ja totesin sen sitten ihan käytännössä. Minulla on kyllä vanhapyörä, joten sen pitkät on kyllä heikot nykyisten pyörien valoihin verrattuna.

Mä ajoin keväällä ajokauden aluksi kuukauden, pari pitkät päällä ihan huomioarvon vuoksi, nyt kesällä jos aurinko paistaa suoraan takaa.

Itse ajelen lyhyillä, ellei sitten aurinko ole takana, jolloin on ihan sama ajanko lyhyillä vai pitkillä, koska ei ne pitkät voi aurinkoa enempää häikäistä.

lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.

tietysti pyörissä on eroja. toisissa on aivan onnettomat valot ja pitkät eivät juuri eroa toisten lyhyistä.

Mua ketuttaa ihan pyörällä ajaessa ne taulapäät jotka ajelee pitkät päällä päivällä. Jos on sitä mieltä että ei näy tarpeeksi liikenteessä, niin käy EKAKSI ostamassa ne keltaiset turvaliivit joita käyttää ajaessa. Ne nimittäin todella loistavat ympärilleen näkyvyydellään. Ja tosissaan niille sivutieltä tuleville voi vilkutella pitkiä jos on tarpeellista.

Ajelin autolla. Vastaan tuli mopo pitkät päällä. Aurinko oli jo alhaalla, mutta kun se oli selän takana, niin edessä oli sen verran hämärää, että häikäisi tosissaan. Räppäsin autosta pitkät päälle pariksi sekunniksi. Motoristi vinkkasi jotain. En tiedä morjestiko kiitokseksi vai näyttikö keskisormea. Kun edes tuota ojennettua kättä ei tahtonut erottaa häikäisyn vuoksi.

I.
confused_orig.gif

Mua ketuttaa ihan pyörällä ajaessa ne taulapäät jotka ajelee pitkät päällä päivällä. Jos on sitä mieltä että ei näy tarpeeksi liikenteessä, niin käy EKAKSI ostamassa ne keltaiset turvaliivit joita käyttää ajaessa. Ne nimittäin todella loistavat ympärilleen näkyvyydellään. Ja tosissaan niille sivutieltä tuleville voi vilkutella pitkiä jos on tarpeellista.
Omasta mielestäni ei paljoo kannata vilkutella sivutieltä tuleville koska he eivät ole mitään ennustajia !!!

He eivät voi tietää mitä motoristi tarkoittaa vilkuttelullaan...

Tiedä vaikka autoilija ajattelee että. . . Ai ompa siinä ystävällinen motoristi ku vilkuttelee valoja että tuu sielt sivutielt vaa ensiks ...
Sit kolahtaa..................................................

Näin esimerkkinä.

Tämä on mielipiteeni
wink.gif

Myös kyllä yhdyn siihen että ajellaan puolikkailla .

+1

Vaihtakaa ne mustat ajotakit vaikka punaseen niin alkaa näkymäänkin eri lailla. Myös kirkkaan keltainen/oranssi/punainen kypärä on hyvä mutta ne pikimustat kamppeet mäkeen niin alakaa näkyä.

Eilen tuli mopo vastaan ilman valoja eikä sekään ollut kovin hyvä ratkaisu varsinkin kun mopo oli musta ja ajokamppeet ihan mustat ja tie puiden varjoissa - hyvin oli mopo piilossa
tounge.gif

Eli eli lyhyet ajovalot päälle päivälläkin ja pitkät poiiiiiiiis....

Joo ihmettelen itekki sitä että ajetaan päivällä pitkät päällä.. Melko hankalaa on sanoa että tuleeko sieltä mopo vai moottoripyörä ja että kuinkas kaukana sitä ollaan ja ollaankos sitä kääntymässä... Eli iso EI pitkille valoille päivällä.

Enkä kyllä lähtis vilkuttelemmankaan sivutieltä tuleville juurikin sen takia koska harva meistä on ennustaja. Joku voi tosiaan kuvitella että kappas kun annettaan oikeen merkki että saa tulla. Mitäs jos ajeltais ihan vaan ilman mitään sen kummempia kikkailuja minkään merkkien kanssa... Vilkkua tosin saa ja pitää käyttää. Ja mielummin hyvissä ajoin ENNEN kääntymistä eikä juuri kun ruvetaan jarruttamaan. Kiva odotella risteyksessä ihan vain sen takia että voi todeta toisen kääntyvän.

aivan pakko vain kysyä: Eikö Espoo ole paska paikka

smile_org.gif

Entisessä pyörässä oli niin hapettuneet valojen heijastinpinnat, että oli aivan sama paloiko kauko- vai lähivalot.. mitään ei nähnyt kuitenkaan eikä kukaan voinut häikäistyä. Jotkut jopa vilkutteli valoja kun ajoin lähivaloilla. Silloin käytin välillä pitkiä, kun aurinko paistoi suoraan takaa. Uudessa pyörässä on paremmat valot, mutta silti oma näkyvyys arveluttaa. Äskeissä tilanteessa siirryn usein tien oikeaan laitaan ja olen tarkkana ettei kukaan vastaan tuleva lähde (volvolla)ohitukseen vasten aurinkoa.
Ps. volvolla siksi että saadaan tähänkin keskusteluun vähän vauhtia
biggrin.gif

Välillä tulee pitkillä valoilla moporisti vastaan, ja se kyllä häikäisee ikävästi.

Sitten on nämä customistit (jostain syystä ne kohdalle sattuneet ovat juuri olleet customilla) ketkä ajelee ilman valoja ja pyörä ja ajovarusteet ovat tietysti mustat.. näkyy todella huonosti.

Lyhyet valot päällä ja vähän värikkäämmät ajovarusteet niin erottuu vähän paremmin. Nimimerkillä tälläinen kypärä ja tälläinen takki
Ja pyöräkin on tietysti varusteiden värissä ;)

Aina kun auto on kääntymässä kaistani yli tai kaistalleni niin mutkittelen hieman, jos huomaisivat paremmin

Sitten on nämä customistit (jostain syystä ne kohdalle sattuneet ovat juuri olleet customilla) ketkä ajelee ilman valoja ja pyörä ja ajovarusteet ovat tietysti mustat.. näkyy todella huonosti.
Niin, imago kysymyksiä on kahenlaisia niitä tummia joita customistit suosii ja niitä värikkäitä joita kyykkääjät suosii.

Ota siitä sitte selvää millä sais customit erottumaan. Ite ajelen työmatkat huomioliivi päällä (joo on todella erottuva) sekä ajovalo on asennettu siten että se ei häikäise, mutta "tärinästä" väpättää aavistuksen ylöspäin. Ei häiritsevästi mutta sillai että erottuu...

Ja sillonkin ne saa saatana vaihtaa lyhkäsille kohdattaessa.
Eilenkin yöllä tuli pimeällä vastaan useampi moto, joka ei vaihtanut lyhkäsille kohdattessa, vaikka koitin vilkutella valoja. Häikäseehän se, saatana. Olisko nappi ruosteessa, vai asenne perseestä?
Nimim. eilen pohjoiskarjalasta himaan ajellut.

Back