• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikea käsi puutuu gixerissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen kävin ajeleen tuossa merisatamassa yms muuta citypäristelyä ja oli muuten kaasukäsi aivan puuduksissa. Tuntuu olevan toi kyläpäristely pahinta myrkkyä... Nopeassa kurvapätkä ajossa ei oo pahempia ongelmia ja motarisiirtymillä auttaa kun välillä nojaa kyynärpäillä polviin.

sky sanoi:
Eilen kävin ajeleen tuossa merisatamassa yms muuta citypäristelyä ja oli muuten kaasukäsi aivan puuduksissa. Tuntuu olevan toi kyläpäristely pahinta myrkkyä... Nopeassa kurvapätkä ajossa ei oo pahempia ongelmia ja motarisiirtymillä auttaa kun välillä nojaa kyynärpäillä polviin.

Hidastempoisessa kaupunkikruisailussa nojaat enemmän käsiin. Vauhdin ja mutkien lisääntyessä ajoasento muuttuu koko ajan joten käsien puutuminenkin on vähäisempää.

Murina sanoi:
Verenkierto ongelma? Alkukaudesta vedetään hirveellä seisokilla menemään niin ei ranteessa sitten kierrä kunnolla. Varsinkin kun on äRäRäR :p

^näinpä. Ottakaa sen kahvan kokoinen putken pala käteen ja puristakaa sitä kevyesti vaikka tunti alkuunsa niin varmasti kihelmöi joka sormea. Eipä tässä sen ihmeellisemmästä ole kysymys. Vaikea uskoa että jokaisella motoristilla tulee akuutti ranne kanavan ahtaus tunnin ajon jälkeen:blink: Lyhyesti sanottuna sitä kaasukahvaa tulee vain puristettua enemmän kuin vasemman puolen tuppia.

Tietenkin erilaiset ergonometriset asiat vaikuttaa kuinka helposti sitä puutumista tulee.

Ja jottei tule yllätyksenä niin persekin puutuu kans kun riittävän pitkään ajaa pysähtymättä:kääk:

No joku aloittaa kuitenkin parin vuoden päästä triidin" Ongelma kasawikassa! Perse puutuu jo kahden tunnin ajon jälkeen motarilla":bye:

Viimeksi muokattu:
Sama ongelma mulla 2004 tonnikikserin kanssa. Jos ajelee tunnin yli putkeen esim motaria niin taukoa on pakko pitää usein. Häviää tunto kaasukädestä kokonaan. Mitä pidempään ajaa niin sitä pahemmaksi homma menee.

Pahimmillaan taukopaikalla käden ravistelua ja miettii että menikö kuolioon.

Tosin ei tolla pyörällä kuuluis ajaa monotonisesti..

Mulla puutuu SV 650 S:llä kaks päällä ajaessa kädet pahimmillaan jo 15 km ajon jälkeen. Tulee jäkitettyä siinä samassa asennossa ja kaasuteltua ja jarruteltuakin niin varovasti.

Yksin kun ajaa niin korkeintaan jossain isoilla teillä puutuu. Muuten tulee käänneltyä kahvaa ja paineltua jarrua sen verran enemmän. :cruising:

Ongelmaan auttaa kun irrottaa käden tangosta ja puristelee nyrkkiin ja auki hetken. :)

Lepuuttaja biltemasta auttoi mulla. Ennen 10min välein piti jumpata kättä, nyt ehkä kerran tunnissa. Lepuuttajan kanssa voi vaihdella sitä kohtaa, joka on ylipäätään kahvassa kiinni. Otetta silti irroittamatta. Hintansa alle 5e väärti mun mielestä.

Mulla on kans samaa puutumis onkelmaa kaasukädessä, muttei ole mitenkään mopon/ajoasennon syy. Vaan syypää ajohanska joka jää kämmenen puolelta ruttuun. En ole vielä semmosia hanskoja löytänyt joissa ei tuota "vikaa" ole.

Oikeaoppisesti jalat tankkiin ja selkä/vatsalihaksilla pidetään kroppa asennossa, eikä nojata siihen ohjaustankoon?

sky sanoi:

Jos oisin rahoissani niin kokeilisin tuollasia. Maksavat tosin n. 200€:jpstyle: Mulla puutuu kumpikin käsi...:sad:

Taitaa mennä lähemmäs 300€ tllien ja postien kanssa..
Vähän kyllä mietin, että pitäiskö silti hommata tälläset.
Ku toisaalta ne menis sitten aika moneen muuhunkin japsikyykkyyn..

Gixerit nyt on pahimpia vehkeitä ko. asian suhteen tuon ikäisetkin (750 00->, 600 01-> & 1000 01->, jotka kaikki aika samanlaisia ajoasennoltaan). Kliparit on kaukana edessä ja matalalla, jolloin paino on voimakkaasti käsillä sama missä asennossa yrittää ajaa. Ja tärinät joita gixereissä usein esiintyy tietyillä kierrosalueilla niin, että peileistä ei tahdo kunnolla nähdä mitään, ei yhtään edesauta asiaa.

Itselläni ongelmat loppuivat yksinkertaisesti pyöränvaihdolla, kun siirryin parin gixerin jälkeen 12r-kawasakiin.

Viimeksi muokattu:
Hyviä vinkkejä jo yllä. Oikeaoppinen ajoasento tärkein, eli ne jalat ja tuki tankista.

Sitten juuri nämä "matkakaasut", eli esim. nämä muovin palat / lipat mitä mainittu jo ja sitten tuli mieleen että itsekin pitäisi kokeilla tätä;

Pyöreä O-Rengas + avainnippurengas. Tämä kahvapainon ja tupen väliin. Kahvan saa väänettyä "cruise" asentoon ja ajella välillä pelkkä vasen käsi tangossa. :) Tämä avaimenperän metallirinkula sen vuoksi, että sen saa siirrettyä helpommin tämän kumin pois.

Mitään vastuita ei sitten oteta tämän osalta :blink:

Netistä joskus tästä lukenut, mutten ole muistanut vielä testata. Kovasti kehuvat sen toimivan loistavasti.

EDIT: Ha, siinä: http://www.youtube.com/watch?v=8-wgXCYO3Ss

Viimeksi muokattu:
Ajoin tässä viikolla päivän aikana noin 700 km. Ja kaikki muut paikat kestivät matkan aivan loistavasti paitsi kädet, kyllä sitä loppumatkasta jo odotti, milloin alkaa kotitalo näkyä. Vaikka minulla on kaasupuolella se motonetista ostettu muovinen lepuutaja, niin siitä huolimatta alkoi ajaminen olla tuskaa.Ehkä vakionopeussäädin on jonkinlainen vastaus tuohon ongelmaan tai sitten vaan ongelma johtuu harjoittelun puutteesta:jpstyle:

Kikserillä en löytänyt semmoista ajoasentoa, missä ei matka-ajossa puutunut kädet. (mutkapätkällä meni ihan hyvin, kun oli vauhtia ja asento vaihtui kokoajan).
Vaihdoin nakuun ja ei ole mitään onkelmia ja samalla jäi suurimmat nopeudet väliin, kun yli 150 ei tunnu niin mukavalta enää... :)

battaglin sanoi:
Ajoin tässä viikolla päivän aikana noin 700 km. Ja kaikki muut paikat kestivät matkan aivan loistavasti paitsi kädet, kyllä sitä loppumatkasta jo odotti, milloin alkaa kotitalo näkyä. Vaikka minulla on kaasupuolella se motonetista ostettu muovinen lepuutaja, niin siitä huolimatta alkoi ajaminen olla tuskaa.Ehkä vakionopeussäädin on jonkinlainen vastaus tuohon ongelmaan tai sitten vaan ongelma johtuu harjoittelun puutteesta:jpstyle:

Itse olen ajanut yhden SS1000 (1652km) -96 gixxerillä ja kädet puutu kuten aina pitkillä matkoilla. Mutta yllätyksenä tuli H*elvetin kipeät polvet 600-700km jälkeen. Oli pitkä matka odottaa kotimökin näkymistä.. :)

JSK sanoi:
Itse olen ajanut yhden SS1000 (1652km) -96 gixxerillä ja kädet puutu kuten aina pitkillä matkoilla. Mutta yllätyksenä tuli H*elvetin kipeät polvet 600-700km jälkeen. Oli pitkä matka odottaa kotimökin näkymistä.. :)

Jalkoihin toi mullakin enempi ottaa kuin käsiin, ei varmaan nämä wanhat luut enää tykkää noin tiukasta jalkojen asennosta. Hakureissu oli yhtä tuskaa, jalat kramppasi 200 kilsan jälkeen niin, ettei meinannut seisovillaan pysyä. Toi tosin parani paljon, kun vaihdoin alumiiniset tuuninkitapit takaisin orkkiksiin, ja samalla jarrupuolen kieroon lipatun polkimen/tapin ripustimen uuteen.

Itse mietin kikseriin kans jotain 20mm korotuksia, mutta siinäkin tapauksessa siitä olis pitäny tehä naku. Vakionakin tanko/kahvat yms menee niin läheltä katteita...

Back