Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Valitettavasti monen autokoulun osalta myös pyörien teknisessä kunnossa on paljonkin sanomisen varaa. Viime kesänä kun tuttuni ajoi mp-kortin ja ilman mitään, ei edes mopon, aikaisempaa kokemusta oli opettelu aloitettava aivan alusta. Autokoulun laitteet olivat suorastaan surkeassa kunnossa. Kytkin oli aivan loppu ja vaihteisto samaten. Ei ole helppoa alkaa opettelemaan jos kytkin luistaa ja vaihde menee välivapaalle joka kerta kun vaihtaa. Onhan se nyt tietenkin ymmärrettävää että nuo kuluvat normaalia nopeammin kun jokainen niitä luistattaa ja epävarmasti sitä vaihdepoljinta renaa, mutta pitäisi sitten myös huoltaa hieman useammin. Ja toinen mikä oli aivan uskomatonta, koko opetus tuntui perustuvan sen pujottelu radan läpäisemiseen. Jos olisi käytetty edes puolet siitä ajo määrästä oikeasti tärkeiden asioiden opettamiseen niin asiassa olisi hieman enemmän järkeä. Mitä hiton hyötyä siitä kenellekään on että osaa kääntää sen pyörän aivan tanko tapissa ympäri? Jos oikeasti tarvitsee tehdä upari tiukassa paikassa niin en ainakaan itse omaa pyörääni ala riskeeraamaan tuollaisella käännöksellä. Ja suurin osa kyykkypyöristä ei edes käänny normaalin kadun leveydellä uparia. Myös teoria opetus tuntui keskittyvän kaikkitietävän opettajan omien tai tuttavien kokemuksiin ja olipa mukana myös varustemarkkinointia, opettajan tuttava kun sattui myymään tiettyä kypärä merkkiä... Oli sitten luonnollisesti se paras ja ainoa mikä kannattaa ostaa. Liikenne sääntöjen, tapojen ja kulttuurin opettamiseen käytettiin vain osa tuntien ajasta. Käsittääkseni ei kuulu autokoulun teoriatunteihin se että mitä joku on tehnyt jollain reissullaan. Tietenkin esimerkkejä voi käyttää tukemaan esim. liikenne sääntöjen tulkinnassa, mutta näissä oli vain harvoin kyse mistään sellaisesta. Enemmänkin se oli jonkin laista kehua ja itse korostusta.En jaksa aloittaa uutta topiccia, tämä sopii aloittelijastooriksi...
Eilen seurasin yhten autokoululaisen ajoa, satuttiin samaan risteykseen. Koulukas oli kääntymässä oikealle, minä siellä odottelin muutaman auton takan vuoroani. Koulun auto oli tietenkin koulukkaa perässä. Liikenne oli tiuhaa, aika pieneen, muttei mahdottomaan väliin piti koettaa vaan mennä. Muuten ei olisi ikinä päässyt. Koulukas sammutti pyöränsä kolme kertaa siihen risteykseen, joka kerta about hana auki ja kytkintä ylös, liian nopeasti. Ja kuinkas siinä käy; pyörä nytkähtää eteenpäin, kauhea tasapainoilu, että saa sen 125:n pidettyä pystyssä. Näin kaukaa, että koulukas tutisi kuin haavanlehti ja oli aivan paniikissa. Neljännellä kerralla homma onnistui jotenkin, mutta luin kyllä mielessäni kaikki siunaat ja varjelet, että koulukas selviäisi opintieltään onnellisesti ja senkin jälkeen olisi koko tukko suojelijoita perähän kattomassa. Kyllä autokoulun opettajana en olisi lähtenyt vielä _vilkkaan_ lähiöliikenteen sekaan tuollaisella perustaidottomuudella...Miten ehtii seuraamaan liikennettä, jos joka kerta pitää miettiä miten teknisesti liikkeellelähtö tapahtuu?![]()
Joo mullakin pysähdykset alkanu nykyää tekee tiukkaa. Pumput vuotaa-> öljy valuu putkia pitkin jarrupaloille -> Jarruteho on melko perseestä. Mutta P****le pyörä oli kuukauden huollossa nii nyt ei sitä aleta remppaamaa ennenkö on ajeltu jonku verran, ehkä talvel sit.Meitsi ainakin tunnustaa olevansa ihan untuvikko vasta n.800km takana sateessa ja auringon paisteessa.
Hankalimmiksi paikoiksi olen havainnut lähdöt ja nopeat pysähdykset.(varsinkin kaksi päällä)Sekä hitaat käännökset,tuppaa hieman tärisemään paikat kun jännittää "turhaan".
Suoraanhan lähes kaikki osaavat ajaa kovempaa.
Eiköhän se tuosta kun tulee lisää kokemusta![]()
ASIAA!Itse asiassa tuota minäkin useasti arvuuttelen. En siis omalta
kohdaltani, mutta pohtiessani ihan oikeiden aloittelijoiden
puuhasteluja. Näillä .ORG:in palstoilla ihan kaikki on
sytymästään valmiita kilvanajajia. Ainakin mikäli puheisiin on
uskominen ja miksipä ei olisi. TIEDÄN VARMASTI, että on
olemassa sellaisia, jotka ihan oikeasti aloittelevat ja heitä
kohtaan on sitten ymmärtämättömien osalta sanatonta
painostusta. Letkojen mukana pitäisi pysyä jne vaikka
korostetaan kaiken aikaa, että jokainen ajaa omaa ajoaan,
kuten tietenkin ajaakin.
Itse olen ajellut .ORG:in ajoissa takavuosina PALJON ihan
viimeisenä ja olen viihtynyt erittäin hyvin siellä. Meno on
rauhallista ja ehtii hyvin nauttiakin siitä ajamisesta. Ei tarvi
kaiken aikaa miettiä, että miten jostain mutkasta pääsee vielä
lujempaa. Vasta-alkajien pitäisi ajella paljon ja kiireettömästi.
Totutella vaihteisiin, kytkimiin, jarruttamisiin ja vastaohjauksiin,
katseen käyttöön ja ihan kaikkeen rauhassa. Joillain on
olleet mopot ikäänkuin alkuopetteluvälineinä, mutta ei varmaan
ihan kaikilla. Sellaiset, jotka aloittavat todella alusta, koko
homma on uutta.
Tuolla aiemmin, jossain muussa yhteydessä oli kommentteja,
että vasta-alkajan pitäisi osata sitä ja tätä. Kyllä minä
kovasti hämmästelen, että pitäisikö todella. Jos ne osaisivat
niin eväthän ne enää olisi vasta-alkajia. Ajokoulussa ei
aivan taatusti opi kaikkia asioita ja kortti on vain lupa
jatkaa harjoittelua ominpäin. Jotenkin mp-porukoissa kaiken
aikaa korostuu kovaa ajaminen varsinaisen opettelun sijaan.
Joku ajatuksellinen moka tuossa on. En ehkä osaa tässä sitä
hioenosti julki tuoda, mutta muutenhan en tätä kirjoittaisi.
Sanokaapa ihan käsi sydämellä, että mitä pitää ajatella
sellaisistakin kommenteista, kun "MP:llä ei vain voi ajaa
hitaasti." tai kuten lehtien otsikoista on luettavissa, että
"Poliisi otti kiini, kun ajoi yli 200km/h." Voi hyvät ihmiset
sentään, eivät KAIKKI ole läheskään tuommoisten asioiden
vuoksi itselleen pyörää hankkineet. Uskovaa huviksenne, että
mp:llä voi ihan oikeasti ajaa hiljaisestikin ja sillä pääsee
reilusti alle 200km/h. Tuossa vain muutama esimerkki.
Minusta ajolenkeille pitää uskaltaa tulla olipa kuski miten
uusi ja/tai hidas hyvänsä. Kenenkään ei pitäisi tuntea oloaan
epämukavaksi näin hyvän harrastuksen parissa. Ihan KAIKKI
kyllä oppivat, kunhan annetaan ihan oikea mahdollisuus ja
tuki. Vain tekemällä voi oppia.
![]()
180 astetta eri mieltä. Tuossa syntyy kyllä sille kokemattomalle vetäjälle melkoiset paineet.Joo-o. Ryhmässä melkein fiksuinta olisi mennä niin, että ensimmäisenä on se taidottomin.
Samaa mieltä. Ryhmän perällä on mukavampi ajella kuin ensimmäisenä jos tuntuu siltä että koko muu porukka huohottaa niskaan. Kyllä ne nopeammat voi sitten odotella tupakin mittaisen tauon, jos rakoa alkaa syntymään.180 astetta eri mieltä. Tuossa syntyy kyllä sille kokemattomalle vetäjälle melkoiset paineet.Joo-o. Ryhmässä melkein fiksuinta olisi mennä niin, että ensimmäisenä on se taidottomin.
Eipäs.180 astetta eri mieltä. Tuossa syntyy kyllä sille kokemattomalle vetäjälle melkoiset paineet.Joo-o. Ryhmässä melkein fiksuinta olisi mennä niin, että ensimmäisenä on se taidottomin.
Terve, sepoksi syntynyt.Kaikilla vaihtoehdoilla on puolensa. Lisäksi pitäisi oikeasti tuntea "aloittelijan" luonne, jotta tietäisi onko tuo parempi pistää kärkeen vai perään.
JUURI TUOSTA SYYSTÄ AJAN KÄYTÄNNÖSSÄ AINA YKSIN. Ainoa huomioitava olen minä itse. Ajan siten kuin hyvältä tuntuu - ilman että minun tarvitsee ajatella ketään muuta perässä tulevaa tai edellä ajavaa. Voin ajella juuri niin hiljaa tai "kovaa" kuin itseäni huvittaa ja ympäristö, nopeusrajoitukset, ajotaito ja jossain tilanteissa uskallus antaa myöten.
Kuuluisia viimeisiä sanoja - ko ?[Sarkasmi]Nykyisin välillä tuntee itsensä mutkateillä aikamoiseksi Valentino Rossiksi.[Sarkasmi]![]()
joo kyllä se ajotaito kehittyy pikkuhiljaa.
Bussikuskityylin osasin jo heti ensi metreillä mutta ei ole kovin kätevää kaupungissa tai taajamissa...
Ei siinä kaikille pointtia olekaan, eikä se pointti taida oikein kenellekään olla moottoripyörän ohjaamisen haaste.Pitkä letka- ajo? Missä pointti? Armeijassa oli fillarijotokset, en tykänny.