• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohituksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matias
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olipa hyvä, että asia tuli puheeksi, niin ei tuollaista enää pääse tapahtumaan.
Kerrotaan vielä samaan topiciin, että joku hakkasi vaimonsa ja toinen hukkui kännissä. Älkää syyllistykö samaan.

Muuten olen sitä mieltä, että jokainen huolehtikoon omista ohituksistaan..
Täysin samaa mieltä, ajelkoot kukin kuinka lystää. Kerran se vaan kirpasee. Jos on onnea matkassa. Käsittäköön kukin tämänkin kuinka lystää.  
nixweiss.gif
Ei se mitään kirpase; läheltäpititilanteita sattuu keskimäärin ainakin sata yhtä mälliä kohti. Kun tietää oikeasti, mitä sillä pyörällä voi tehdä ja mitä ei, on paljon turvallisemmilla vesillä kuin se joka niska jäykkänä tapittaa 80 km/h kytäten nopeusmittaria ja muita.
Muutaman kerran kun ottaa savipaakusta kunnon siviluisun, tai löytää itsensä mäennyppylästä hypätessään keskeltä tietä ylittävää 50-päistä lehmälaumaa, tai pysäyttää pyöränsä 180 vauhdista traktorin heinäpiikkiä väistäen metrin päähän takarenkaasta, kertyy arvokasta kokemusta
buttrock.gif

Suurin osa autoilijoista on ennakoitavissa. Mut osa ei , missään tilanteessa.
Siellä on niitä autoilijoita, jotka saa yhtäkkisiä älynväläyksiä...kokemattomuutta sanoisin.Tai ajatukset muualla.
Siel on teinipoikia, jotka haluaa haastaa mp:n, varsinkin kun huomaavat, että pyörä on jyhkeä ja kuski nainen...siel on niitä jotka ajattelee, että heillä on etuajo-oikeus, siellä on niitä jotka luulee, että kaista on heidän, eikä mp:stä tartte välittää..
Toki siel on sitten niitä aivan ihaniakin ihmisiä ja niitä joilla pelisilmää on.Sellaisia jotka tekee mahtavia ratkaisuja ja jälkikäteen ei voi kuin nostaa hattua.
Jaa, minä kyllä tunnen liikenteessä oloni turvallisemmaksi kun ajan siten, että muut voivat ennakoida tekemiseni. Tähän mennessä on aina tullut tilaa kaistanvaihdoissa yms tilanteissa. Vakavia vaaratilanteita en ole kokenut vielä yhtään. Tämä siis sekä autolla että pärrällä.

Kotona sitten muori kertoo että se mersukuski oli ollut aivan vähällä ajaa autonsa metsään kun oli mua niin säikähtänyt että liian suuri paniikkiväistöliike (tässä tapauksessa ihan turha) oli saanut auton heittelehtimään. Siinä olis ollut suuremmankin ketjukolarin ainekset kasassa.
Idiotti autoilija olisi taas säikähtänyt ihan turhaan ja aiheutanut onnettomuuden.

Mahtaa muuten olla vieläkin ylpeä itsestään se vetomies joka lähti ohittamaan ohituskaistalla ohittanut niin että vastaantullut kuormuri väistäessään putosi asfaltilta ja nousi takaisin tielle päin vastaan tullutta pakettiautoa.

Mahtaa muuten olla vieläkin ylpeä itsestään se vetomies joka lähti ohittamaan ohituskaistalla ohittanut niin että vastaantullut kuormuri väistäessään putosi asfaltilta ja nousi takaisin tielle päin vastaan tullutta pakettiautoa.
Joo kato ei oo välii kunhan sai oman adrenaliiniorkkunsa, ei seuraamuksista tarvi välittää (koitan mukailla nykyistä linjaa... ihan kokeeksi).

Koitin sarkasmia, ei kai mennyt jakeluun...? Kun tuntuu että tästä turvallisuus-osiosta on tullut vetomies-väittelyosio jossa tärkeimpiä aiheita on se pääseekö mopolla poliisiautoa karkuun sekä kaikenmaailman typerien liikenteen vaarantamisien ihannoiminen. Parasta on se kun pääsee laukomaan henkilökohtaisuuksia, jos nyt joku sattuu asettumaan sille kannalle että onhan liikenteessä säännötkin... Ihme touhua.

Koitin sarkasmia, ei kai mennyt jakeluun...? Kun tuntuu että tästä turvallisuus-osiosta on tullut vetomies-väittelyosio jossa tärkeimpiä aiheita on se pääseekö mopolla poliisiautoa karkuun sekä kaikenmaailman typerien liikenteen vaarantamisien ihannoiminen.
En aivan laskisi "typerien liikenteen vaarantamisten ihannointiin" sitä, jos ei jaksa lämmetä siitä, että joku ohittaa. Se on täysin normaalia liikennöintiä, tosin suoritusten taso vaihtelee. Jos haluat katsoa ohituksia joissa oikeasti vaarannetaan liikennettä, katso vaikka poliisien ohituksia takaa-ajovideoista.

Koitin sarkasmia, ei kai mennyt jakeluun...? Kun tuntuu että tästä turvallisuus-osiosta on tullut vetomies-väittelyosio jossa tärkeimpiä aiheita on se pääseekö mopolla poliisiautoa karkuun sekä kaikenmaailman typerien liikenteen vaarantamisien ihannoiminen.
En aivan laskisi "typerien liikenteen vaarantamisten ihannointiin" sitä, jos ei jaksa lämmetä siitä, että joku ohittaa. Se on täysin normaalia liikennöintiä, tosin suoritusten taso vaihtelee. Jos haluat katsoa ohituksia joissa oikeasti vaarannetaan liikennettä, katso vaikka poliisien  ohituksia takaa-ajovideoista.
No ei aloitusviestin mukainen ohitus kyllä täytä mitenkään määritelmää turvallisesta/liikennesääntöjen mukaisesta ohituksesta. Juuri tätä tarkoitan sillä että täällä on selkeästi linja muuttunut hyvinkin väheksyväksi ja jopa puolustelevaksi kun näitä "urotekoja" tuodaan esiin, unohdetaan että liikenne on täynnä itsestä riipumattomia muuttujia. Tai jopa niin että tuostakin tempauksesta olisi voinut olla seuraamuksia kun kotilokuski tekee jotain odottamatonta säikähtäessään.

Pointti lienee se että kaikella on lopulta seuraamuksensa, yleensä lisääntyneen valvonnan ja KIELTOJEN muodossa. Kysyn vaan, kellä on sitten kivaa?

Ottamatta kantaa itse aiheeseen voisin lisätä, että koska liikenteessä on varsinkin pärrällä ajaessa ennakoitava kaikkea ja varauduttava kaikkeen, niin eikös näiden tapausten puiminen täällä ole hyvä siinäkin mielessä että osaa sitten varautua näihinkin temppuihin... Ei olis nimittäin itellä ihan ekana tullu mieleen että joku noin ohittaa... Nyt tiedän että noitakin löytyy...

Se mikä on arkipäivää euroopassa, on liian karmeaa todellisuutta joillekkin suomalaisille.

Niin eli siis kehottaisin joskus käymään pidemälläkin etelässä kuin tallinnan tai ruotsinlaivalla.

Sielläpä sitä vasta onkin ihmeteltävää.

Niin voi sitten palata suomeen ja avata monta karmaisevaa triidiä vaikka orggiin.
Juu, on nähty liikennettä euroopassa. Ja nähty myös, kun raatoja keräilty pois tieltä. Myös moottoripyöräilijöiden. Suomessa en ole vastaaville tapahtumapaikoille osunut, mutta Italiassa ja Espanjassa kyllä. En lähtisi kauheasti ihannoimaan kyseisten maiden liikennekulttuuria.

En aivan laskisi "typerien liikenteen vaarantamisten ihannointiin" sitä, jos ei jaksa lämmetä siitä, että joku ohittaa. Se on täysin normaalia liikennöintiä, tosin suoritusten taso vaihtelee. Jos haluat katsoa ohituksia joissa oikeasti vaarannetaan liikennettä, katso vaikka poliisien  ohituksia takaa-ajovideoista.
Cruisen kanssa voi ohittaa iman käsiä.

Jännää. Aina jotain uutta.

Mä en näe oikeastaan mitään pahaa tollasessa splittailussa, noloa myöntää. Jos/kun se tapahtuu motarilla niin siellä ei ensinnäkään ole (ainakaan pitäisi olla!) jalankulkijoita, eli se "heikoin" osapuoli on juuri se splittaileva motoristi.

Jos mä ajan autolla motarilla ja näen peilistä että pyörä on splittaamassa takaa, yritän kyllä aina antaa tilaa. Tai jos se sujahtaa ohi ilman että huomasin sen ennakkoon niin ainoa ajatus päässä on "miksi piti lähteä kotilolla.. prkl!" Mutta toisaalta:

Jos kaveri lähtee ohi keskiviivaa/kaistaviivaa pitkin ja mä syystä tai toisesta (esim. hirvi, toinen autokuski, romua tiellä...) joudun tekemään äkkinäisen ohjausliikkeen, ja kaveri ruhjoutuu autoni renkaan alle. Voi kyynel. Peili paskaksi ja kyljessä klommo. Mopokuskin henkeä en sure hetkeäkään.

Jokainen ottaa harkittuja riskejä liikenteessä ja täysi-ikäisenä myös kantaa vastuun niistä.

PS: Itse en siis splittaile koska en ole valmis kantamaan vastuuta siitä mitä tuossa SAATTAA tapahtua.

Mä en näe oikeastaan mitään pahaa tollasessa splittailussa, noloa myöntää. Jos/kun se tapahtuu motarilla niin siellä ei ensinnäkään ole (ainakaan pitäisi olla!) jalankulkijoita, eli se "heikoin" osapuoli on juuri se splittaileva motoristi.

Jos mä ajan autolla motarilla ja näen peilistä että pyörä on splittaamassa takaa, yritän kyllä aina antaa tilaa. Tai jos se sujahtaa ohi ilman että huomasin sen ennakkoon niin ainoa ajatus päässä on "miksi piti lähteä kotilolla.. prkl!" Mutta toisaalta:

Jos kaveri lähtee ohi keskiviivaa/kaistaviivaa pitkin ja mä syystä tai toisesta (esim. hirvi, toinen autokuski, romua tiellä...) joudun tekemään äkkinäisen ohjausliikkeen, ja kaveri ruhjoutuu autoni renkaan alle. Voi kyynel. Peili paskaksi ja kyljessä klommo. Mopokuskin henkeä en sure hetkeäkään.

Jokainen ottaa harkittuja riskejä liikenteessä ja täysi-ikäisenä myös kantaa vastuun niistä.

PS: Itse en siis splittaile koska en ole valmis kantamaan vastuuta siitä mitä tuossa SAATTAA tapahtua.
Oikeaoppisessa splittailussa, siis "vaarattomassa" ei ajeta huomattavasti nopeammin kuin se jono(t) jossa splittaillaan.
edit:muutin sanamuotoa, että mielipiteeni tulee paremmin esille .
062802moto_prv.gif

kauhua on kiva kylvää tuolla liikenteen seassa pikku hölmöilyillä vaikka yleensä tuleeki aina aika rauhas noi ohitukset tehtyä...kaikki paras ku isiliisingit ajelee rinnakkai kumman auto kulkee kovempaa ja sit voi hurauttaa rapiat 260 siit välistä
033102bebe_1_prv.gif
mutjoo kai se pieni näytöskärpänen sit puree aina mut onneks oon rauhottunu jo aika paljo = )

Joo, mustakin on kiva paukauttaa kolmion takaa prätkien eteen ja katsoa miten kuskien käy. Fuck the tieliikennelaki
bowdown.gif

Cruisen kanssa voi ohittaa iman käsiä.

Jännää. Aina jotain uutta.
En sanois, että täällä kukaan ihannoi tyhmiä temppuja liikenteessä, muttei jaksa niistä myöskään jeesustella.
Ja saattaapa olla, että tuo jeesustelu on nimenomaan se mikä saa toiset hiukan naureskellen laittamaan "entä sitten" viestejä.
Liikenteessä tulee aina olemaan arvaamattomia juttuja ja oudosti käyttäytyviä ihmisiä, jopa humalaisia.
Ja jos joka ohitusta hätkähtää niin, että siirtää autoa sivusuunnassa. niin kannattaa kyllä arvioida onko itse kykenevä likenteeseen?
Kumma miten asiat kärjistyy silloin kun puhutaan mielipteistä, kukaan meistä ei kuitenkaan ihan näin verenmaku suussa liiku tuolla liikenteessä.
Joustaminen, puolin ja toisin lie se avainsana.
Itse annan tietä jopa "itsemurhakuskille" jos näen, että sellainen lähestyy edestä tai takaa, eikä piittaa muista tielläliikkujista.
En siksi että ihannoisin, vaan koska haluan säilyttää oman henkeni...

......Italiassa ja Espanjassa kyllä. En lähtisi kauheasti ihannoimaan kyseisten maiden liikennekulttuuria.
Minä lähden. Siellä on hienoa ajaa!  
buttrock.gif
Niin minunkin mielestäni on tosi hienoa ajaa siellä, mutta ilmeisestikin aivan eri syistä. Varsinkin Espanjassa ja Portugalissa tuntuu näitä kusipäitä olevan liikenteessä vielä enemmän kuin Suomessa.
En ymmärrä tätä keuhkoamista. Liikenteessä ei juuri tule yllätyksiä, kun hallitsee itsensä ja ajoneuvonsa ja havainnoi muiden toimintaa riittävästi.

On täysin mahdollista ajaa sormi pyllyssä, silmät nopeusmittarissa ja tieliikennelaki sydämessä. Itse sovitan - mahdollisimman suuren joustavuuteen pyrkien - ajotapani ja -nopeuteni liikenteen, tien ja yleisen tilanteen mukaan.

Jokainen tyylillään, aina olen sekaan mahtunut.

Minkähänlainen keskustelu tämäkin olisi jos tilanteessa olisikin ollut mp ohittamassa mp:tä ja välistä olisi kotilo sujahtanut... Oltas varmaan viemässä puusilmää kotilokuskia saunan taakse...

Back