• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VRSCDX07
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
...viimeksi kun splittailin lähemmäs 1,5km yhtä soittoa kehä-1:n Vihdintien sillalta Lepuskiin autoilijat päinvastoin tekivät tilaa...
Samaa pätkää ajan päivittäin ja splittaan tuon osuuden lähes aina. Koko tämän kauden oon saanut kotiloilta tilaa tai sitten en, mutta tänään joku blondi äijä vasemmalla kaistalla sulki tien vetämällä reilusti oikeelle. Kiersin sen vasemmalta kun siinä oli tilaa. Eipä ne siniasuisetkaan ole vielä pysäyttänyt vaikka niitäkin on tullut ohiteltua muutamia.
Heh onkohan tää threadi taas röllipeikko...
biggrin.gif

Njoo, ruokitaan nyt sitten.

Mulla on saman suuntaisia kokemuksia. Rauhassa ja järjellä kun splittailee, niin eipä siinä mitään. Aika nätisti tulee tilaa, mutta välillä näkee sitten niitä sankareita jotka on päättänyt että tästä et ainakaan tule. Tulipa tuossa syyskuussa nähtyä sekin tilanne kun eräs avasi ovensa ruuhkassa. En onneksi splittaillut kun oli liian ahdasta, mutta laittoipahan taas meikäläisen ajattelemaan sitä nopeutta jolla siitä välistä kannattaa ajaa.
Tämä threadi  ei ole röllipeikko eikä muukaan olio, rehellisesti sanoen en tiedä onko em. ohittaminen laillista
On monta asiaa liikenteessä mitkä ei ole laillisia, mutta silti niin tehdään.
Miksei siis splittailtaisi.
Tosin se tuntuu olevan joillekkin kotilokuskeille niiiin maailmanloppu, jos se prätkä ohi pääsee.
Itse kotilolla olen aina koittanut ottaa pyöräkuskit huomioon, ja koitan tehdä tilaa, jos huomaan jonkun splittaavan.
Joskus on tosin ollut tilanteita, kun pyörä on tullu niin vauhdilla sieltä välistä, että tilanteen huomaa vasta kun pyörä on ohi.
Eli sitä vauhtia ehkä hieman kannattaisi miettiä jos tätä harrastaa.

Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstä
biggrin.gif
niin miksi se sitten olisi oikeutettua liikenteessäkään.
Siksi ettei se välissä ajava ohittaja lisää sun jonotusaikaas yhtään. Ei oo sulta mitenkään pois. Toisin kun se nakkikioskilla kiilaava kaveri, joka saattaa vielä viedä nenän edestä ne viimeset nakit hodarinsa välissä.

Itse en tuota harrasta, koska isäni kuuluu noihin jotka yrittävät aina ajaa välin kiinni, jos huomaavat. Muutaman kerran olen nimittäin istunut vieressä kun hän on siinä onnistunut ja kyllä on prätkäiliä usein jäänyt melkein alle.

En siis uskalla tai viitsi koska henki on aikaa tärkeämpi. Ja muutenkin yleensä se vituttaa kun itse autossa istuessa joku vetäisee ohi eikä sille mahda mitään. Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstä
biggrin.gif

Toisaalta kyllä mieleni tekisi joskus ajaa siitä keskeltä, kun on kiire tai ei muuten vaan jaksaisi jonottaa.

Tulipas oikein moraali romaani  
tounge.gif
Näinhän se menee, muistappa seuraavan kerran iskän kans marketissa käydessä vetää kunnolla koteloon niitä joiden jono sattuu kulkemaan nopeempaa, ja niitä, jotka valitsee sen pyöröoven jota kakarat ei potki jumiin...
Jos on lusikalla annettu jne...

Ei helv...

No ON se LAITONTA.
Mutta niin moni muukin asia. Mites kun näät jonkun urpon pysäköivän invapaikalle. Ajatko yli.

sanoi:
Itse en tuota harrasta, koska isäni kuuluu noihin jotka yrittävät aina ajaa välin kiinni, jos huomaavat. Muutaman kerran olen nimittäin istunut vieressä kun hän on siinä onnistunut ja kyllä on prätkäiliä usein jäänyt melkein alle.
joopa-joo.hohhoijaa.

Montakohan kertaa tästä(kin) oikeen täytyy vääntää...

No eihän tuota Suomen liikennekulttuuria oikeen voi edes vertailla tuohon keski-eurooppaan. Meillä kun autoon tulee pieni lommo tai naarmu niin soitetaan poliisi paikalle ja vakuutuksen piikkiin 1000€ korjaus. Kreikassa olin joskus taksissa kun joku ajoi sen perään pienen pusun niin molemmat hyppäs autoistaan pihalle ja huusi niin perhanasti toistensa suuhun jotain 5min. Sitte se oli ohi ja matka jatku. Kyllä Suomi poika oli huulipyöreenä
omg.gif
. Meillä se olis vaatinu vähintäänki kaks lanssia ja poliisi,palokunta,karpo...

Se on kyllä kumma, miten joitain urpoja vi*uttaa niin per*eleesti se jos joku muu sattuu pääsemään nopeammin kuin itse, niin että pitää yrittää kaikin keinoin se estää vaikka se ei ole itseltään pois millään tavalla.
Toinen käsittämätön asia on vanhat pierut jotka köröttävät alinopeutta ja jos heidät sattuu joku ohittamaan normaalisti, niin alkaa armoton valojen vilkuttelu ja tööttäily. Joskus jopa alkavat kaahaamaan ja roikkuvat sentin päässä takarenkaasta.
kaboom.gif

Monta kertaa ollessani autolla jumissa liikenneruuhkassa ohitseni on mennyt moottoripyörä autojonojen välistä. Onko tällainen kaistojen välissä kulkeminen laillista?
Mitä väliä laillisuudella on, jos paikka ja nopeus on fiksusti valittu? Eli tilaa sivusuunnassa on eikä nopeus ole kova. Parantaa liikenteen sujuvuutta.
Mä äänestäsin tätä. Kuitenkin sillä varauksella, että tarkkana pitää olla ettei tule vahinkoja.

Ei kai se splittaaminen ihan laillista ole, mutta sivistynyt ihminen on sivistynyt myös liikenteessä, mikä mitä suurimmassa määrin on sosiaalista toimintaa.

Tavaratalon kassajonossa, pankin aulassa, hississä tai vaikapa rautatieaseman julkisessa tilassa voi jokainen sitten itse tykönänsä arvioida sosiaalisen toiminnan ja siihen liittyvät riskit.

En siis uskalla tai viitsi koska henki on aikaa tärkeämpi. Ja muutenkin yleensä se vituttaa kun itse autossa istuessa joku vetäisee ohi eikä sille mahda mitään. Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstä
biggrin.gif

Toisaalta kyllä mieleni tekisi joskus ajaa siitä keskeltä, kun on kiire tai ei muuten vaan jaksaisi jonottaa.

tounge.gif
Parahin moraaliromaani, tässä sulle likaisia yksityiskohtia:

190/120

jos pappa kiilaa, siinä pitää sitten olla tappamisen meninki. Kertonet.

biggrin.gif

tounge.gif
Näytät osittain tiedostavan vanhemmilta perityn asennevamman, harmi, ettet ole pystynyt käsittelemään asiaa kokonaan, ettei tulis näitä "kiilaajille pataan"-fiiliksiä, koska kumminkin itseäsi vähän kutittelis splitata myös.

biggrin.gif

tounge.gif

190/120

Eikä niitä hiilikuiturystysiä oo kiva kohdata pienenkään miehen liikuttamana.
tounge.gif

biggrin.gif

tounge.gif

190/120

tounge.gif
Toi 190/120 on mun verenpaine.

biggrin.gif

tounge.gif

190/120

tounge.gif
Toi 190/120 on mun verenpaine.
Aha...tuli vähän ymmärrettyä väärin...itse vasta tavoittelen noita lukemia, mutta onhan tässä vielä joitain vuosikymmeniä aikaa kehittyä.
tounge.gif

Monta kertaa ollessani autolla jumissa liikenneruuhkassa ohitseni on mennyt moottoripyörä autojonojen välistä. Onko tällainen kaistojen välissä kulkeminen laillista?
Mitä väliä laillisuudella on, jos paikka ja nopeus on fiksusti valittu? Eli tilaa sivusuunnassa on eikä nopeus ole kova. Parantaa liikenteen sujuvuutta.
Itseäni ei siis haittaa ollenkaan mopojen ohittelu, eihän se ole autoilijan jonotusaikaan mitenkään. Itsekin ohittelen melko paljon vastaavalla tavalla prätkää ajaessa, ja kiinnosti vain tietää laillisuudesta...

Mullakin on sellanen käsitys, että on laillista mikäli yhdelle kaistalle mahtuu 2 ajoneuvoa riittävän väljästi. Viivojen päällä ei saa ajaa jatkuvasti. Eli käytännössä lähes aina laitonta, mutta tuleepa silti itsekkin harrastettua mikäli satun ruuhkaan osumaan. Varovasti vaan pitää mennä, jos sattuu vaikka joku ahdasmielinen ohitettavaksi.

Taitaa nyt olla kuitenkin laitonta koko Euroopan alueella. Kyselin tätä monista paikoista ja maista, että kuinka on lainsäädäntö tässä asiassa. Tämä taitaa olla niitä asioita, jotka ovat samanlaisia jokaisessa EU maassa. Tuo kaksi ajoneuvoa rinnakkain taitaa koskea niin leveää kaistaa että siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain. Laittomaksi huomattiin splittaaminen ihan konkreettisesti Saksassa. Kaveri sai tästä sakot Saksassa kolaroituaan unkarilaisen auton kanssa. Sakkoa tuli 40€. Kundeille autossa tuli niin isot sakot että tuskinpa pystyivät niitä maksamaan. Päättivät vain tietämättömyyttään vaihtaa etu- ja takapenkkiläiset paikkaa ruuhkassa ja paikallaan olevissa jonoissa- ovi auki ja poks.

Asiahan on niin ettei tätä Keski-Euroopassa valvota. Siellä on oikeasti pahoja ruuhkia ja kaikki ymmärtävät että jokainen siellä jonossa roikkuva kulkuväline pahentaa ruuhkaa. Ranskassa etenkin tuo kaupunkialueella splittaaminen on aika hurjan näköistä. Siellä kun jonot menevät n. 5 km/h niin prätkät painaa välissä n. 40-50 km/h. Ja joka ikinen moikkaa jalalla kun ohittavat toisen prätkän.

Helsingissä näin viimeksi muutama vuosi sitten kun jonossa ollut mopopoliisi veti sivuun paikallaan ollutta jonoa splitanneen R1:en. Oli niiiiiin kauhiaa repelöintiä!
mad.gif

Jos itse joudun noihin ruuhkiin täällä etelässä. Katson hetken aukeaako latu vai ei. Jos ei niin vedän ihan
buttrock.gif
jonojen välissä ja pujottelemalla, vaikka kuinka liikkuis jonot samalla.

biggrin.gif

tounge.gif
Mikä siinä nyt niin kauheasti vituttaa ? Hohhoijaa.

Faijalles terveisiä, jos kohdille sattuu ja kolahtaa, niin puraisen siltä pään irti.

Tuo kaksi ajoneuvoa rinnakkain taitaa koskea niin leveää kaistaa että siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain.
Tai siis kaksi ajoneuvoa, eli vaikka auto ja mopo...

Eli:

Splittaaminen on laillista jos ajaa siinä keskikaistojen välissä siten, ajaa kuitenkin sillä oikeanpuoleisella kaistalla autojen ohi. Samalla tietenkin pitää pitää mielessä kaikki muut ohittamiseen liittyvät säännökset.

Splittaaminen on laitonta jos jatkuvasti ajaa sen ajokaistaviivan päällä. Mitä sitten on jatkuvasti --> menee tulkinnaksi, mutta vittumainen poliisi voi pysäyttää jos ajaa yhtään pidempään sen viivan päällä kuin mitä normaali kaistanvaihto vaatii.

biggrin.gif

tounge.gif
En tiedä oliko tämä viesti missä määrin röllittämistä, mutta jos tarina pitää paikkansa niin minun puolestani isäsi voisi lähettää esim. siperiaan.

Hallituksen esitys 251/1996:

"YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

2 §. Määritelmiä. Pykälän 2 kohdan määritelmän mukaan ajorataa luonnehtii se, että siinä on yksi tai useampi ajokaista eli nelipyöräisten ajoneuvojen jonolle riittävän leveitä ajoradan osia. Myös pyörätie voi olla niin leveä, että siinä on tilaa nelipyöräisten ajoneuvojen jonolle. Tämän vuoksi määritelmää ehdotetaan siten selvennettäväksi, että pyörätietä ei kuitenkaan pidetä ajoratana."

Hallituksen esitys kokonaan täällä.

Back