• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Thanks Berserk...

Tulihan se sieltä...hetken jo luulin olevani väärässä, mutta onneksi erehdyin
wink.gif

sanoi:
Näin henkilökohtaisen debriefingin jälkeen olen mietiskellyt miten varmistaa että edellä ajava ja varsinkin ohitettava huomaa aikeesi.Paikka ajoradalla on varmasti tärkeä ettei ajaudu ns.kuolleeseen kulmaan.Onko muita hyviä vinkkejä?
No joissakin tapauksissa niistä varmistuksistakaan ei ole juuri hyötyä, koska noita vilkuttomia tolloja näyttää riittävän. Omalla alueellanikin liikkuu toisinaan asuinalueen ja keskustan välillä semmoinen harmaa teinimatsda tms, jota olen oppinut varomaan ja välttelemään kuin ruttoa, koska sen kuski liikkuu tosi arvaamattomasti eikä koskaan käytä vilkkua. Noita vilkuttomia kaistanvaihtajia ja kääntyjiä tulee vastaan lähes päivittäin siellä täällä, eikä kyseessä läheskään aina näyttäisi olevan se ettei kuski huomaa.

Kaitpa siinä ohituspaikkaa kärkkyessä kannattaa vaan hiukan liikkua ajoradalla sivusuunnassa, keskikohdan ja keskiviivan välillä ainakin parin sekunnin ajan ennenkuin sitten ampaisee vilkun kera ohitukseen. Sitä pass-valoa ei juuri kannata väläytellä, jos se ei osu suoraan joko ohitettavan sisäpeiliin tai sivupeiliin, siis valoisaan aikaan. Hämärässähän se toimii paremmin. Jos edellä ei mene joku bassoapumoottorilla eteenpäin jumputtava teinikorolla, voi myös välikaasu ja pienemmälle vaihtaminen ennen varsinaista ohitusta joskus auttaa.

Itse olen pyrkinyt odottamaan sen yhden ylimääräisen sekunnin ennen tupin kääntämistä ja katsonut lähteekö se kotilo liikkumaan sivusuunnassa. Sitten vaan reippaasti sen eturenkaan etupuolelle turvaan, ja jos kotilo liikahtaa sivulle, sormi on valmiina töötillä. Töötti nimittäin toimii usein tehokkaammin kuin valojen vilautus. Itsekin tuon totesin kerran motarilla vasemmalle kaistalle rampilta pyrkiessä, kun nopemmin lähestyvä takanatulija oli kuin olikin kuolleessa kulmassa toisen auton sivulla takana.
Niin ja yksi konsti on ohittaa hiukan tiukemmissa paikoissa, eli paikoissa joissa kotilokuski ei yleensä uskalla lähteä ohitukseen. Tosin niitä hullujakin toki sitten on.

Mutta edelleen, noihin kuvatunkaltaisiin vilkuttomiin koukkailijoihin ei kyllä välttämäti mitkään vilkkuvalot tai muut auta, siinä pitää vaan olla silmä tarkkana ohitettavan suuntaan ja yrittää ennakoida väistötilanne.
Niin ja olla jo jossain muualla, kun se puusilmä alkaa toheloimaan.  
wink.gif

sanoi:
Laki on näköjään varsin yksiselitteinen, varsinkin jos käytettäisiin sitä vilkkua oikein. Huomionarvoista on se, että takana tulevalta edellytetään ohituksen aloittamista, jotta "ohitusjärjestys" määräytyisi. Ts. jos peräkkäin ajavat ajoneuvot laittavat vilkun päälle yhtä aikaa, etummainen menee ensin. Etummainenhan ei voi myöskään tietää, onko takana tullut ohittamassa vai esim. ilmoittaa kääntyvänsä.

Koko ajanhan olen sanonutkin, että jos takana tuleva on ilmoittanut ohitusaikeistaan vilkulla ennen sinua, niin silloin sillä on oikeus mennä ohi. Jos ilmoittaa ohitusaikeistaan paikassa, jossa ei voi ohittaa, niin se on sitten sen ilmoittajan häpeä... Jos sinä edelläajavana pistät vilkun eka päälle tai juuri samalla tuhannesosalla nappaatte molemmat vilkun päälle, niin edellä menevä menee eka.

Klipatkaapa jostain sitten lakipätkä, jossa määritellään "ohituksen aloittaminen". Milloin ohitus siis katsotaan aloitetuksi? Kun vilkku on päällä ilmoituksena ohituksesta? Kun painan tallan pohjaan? Kun rengas menee keskiviivan yli? Kun olet rinnalla? Mulle ainakin autokoulun ope aikoinaan opetti aina, että ohitus aloitetaan laittamalla vilkku vasemmalle. (tietty eka kaikki tarkastukset siitä onko ohittaminen mahdollista)

Back