• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohitatko tiellä toisen moottoripyörän?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ohitatko tiellä toisen moottoripyörän? -

• Ohi vaan, ja kisaan yllyttämään

Ääniä: 0 0,0%
  • Suoraan vaan ohi samaa vauhtia

• Hidastan perään ja tarkkailen tilannetta hetken

• En aja mielellään ohi

• jotain muuta

• Ääniä yhteensä
    0
Jos edessä ajaa kuski vaikka satasen alueella tasan satasta, niin menen heti ohi ja jatkan 110km/h.

Mä taidan olla se ohitettava
sport05.gif
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Ellei nyt ihan mahotonta kiirettä oo, niin mukavahan sitä on perässä ajella. Mutta jos hirveesti joutuu edelläajavan takia himmailemaan, ni eiku ohi vaan tilaisuuden tullen, moikkauksen kanssa tietty..
062802moto_prv.gif

Ohi vaan, jos oma matkavauhti on roheempi kun kaverin eellä. Kiirekin asiaan vaikuttaa ja kun tunnetusti töihin tulee liki aina kiire..
withstupid.gif
niin on matkavauhtikin ihan eri kun lomaa viettävän vapaacruisailijan...
baaa.gif

Kuten jo joku eellä asian esittikin yo. pätee yksin ajaessa - letka-ajossa ajellaan letkan vauhtia jne, mutta eipä oo letkassa tälle kesälle aikaa tuhrattu.

Väsynä saatan jäähä hetkeksi päälistelemään, josko eellämenijä nostaa tahtia, mut ellei älyvä, nii ohite on mentävä, ettei sarvissa hyppää nukkumasa silmäluomille.
crazy.gif

12 tkm takana ja kerran olen moottoripyörän ohittanut, pyörä oli joku todella vanha jawa, eikä kulkenut edes rajoituksen sallimaa nopeutta joten vaikka se vähän pahalta tuntui, niin ohi vaan.

Ohi vaan, jos kerran ajaa hitaammin edellä. En mä yhtäkkiä ala matkavauhtia hiljentämään toisen pyöräilijän takia, kun en jää kökkimään kotteroiden tai bussienkaan perään. Eli ohi heti, kun tilaisuus tulee - moottoritiellä siis samantien.

vastasin tohon kohtaan 3. eli tilanteen mukaan jos edellä ajeleva ei nyt kauheesti aja alle nopeusrajoituksen ja takana ei olla jonoa niin katselen rauhassa tilannetta.
sport05.gif

sport05.gif

Tälläinen aihe nousi jälleen mieleeni.
Itselläni on ollut jo piikkiajoista lähtien jostain syystä sellainen ajatus takaraivossa, että en ohita toista pyörää kovin helpolla maanitellä ajellessani.

Käytännössä jään perään ajelemaan ja vasta muun liikenteen aiheuttamien hidastusten myötä saatan ajaa ohi.

Ja tämä johtuu pelkästään kunnioituksesta kaikkia lajin harrastajia kohtaan!

Toisaalta on hieno ollut hieno tunne jäädä parikin kertaa jonkun isomman muodostelman perään ajelemaan joksikin aikaa.

Vastailkaa, kuinka te muut aiheesta ajattelette.

mokomat kirjoitusvirheet. No niitä olen editoinut jo parikin pois.
Höh, mitä mieltä on jäädä perään ihmettelemään, jos kerran itse ajaa nopeemmin ja edellä olevan kiinni ? Ohi vaan ja jatkaa omaa vauhtiaan.
Mua ainakin ottaa päähän jos takaa tullaan kiinni ja jäädään sinne roikkumaan ajoin sitte autolla tai pyörällä.

Turvallisin tapa omalla lyhyellä kokemuksellani on: kukin ajakoon omaa nopeuttaan. Liian kovaa tai liian hiljaa, ihan sama. Kunhan ei synny ex-tempore motoristijoukkoja - niissä tyhmyys tiivistyy ja poikain (eli vetomiesten?) näyttämishalut kiehuu.

Tällaisen hengissäselviytymismantran olen saanut itselleni kehitellyksi:

1) Useimmiten se olen minä joka tulen ohitetuksi ja annan AINA tilaa jos siihen on tarvetta.

2) Jos itse saavutan hitaamman, niin ilman jotain erityistä syytä lasken samantien ohi. Perään jääminen voi (noin 50/50 mahdollisuus) aiheuttaa saavutetussa agrea ja tällöin on näköalapaikka evoluution karsivaan vaikutuksen lähellä.

3) Jos saavutan häröilevästi ajavan motoristijoukon joka ei selvästikään ole "hallittu ryhmä" - hiljennän ja pidän vaikka kusi-/valokuvaustauon. Tai jätän r-e-i-l-u-n välimatkan, jos niiden vauhti on kutakuinkin sopiva. Muuten joku päätyy ajamaan yli kykyjensä. Tuloksia olen nähnyt livenä ihan tarpeeksi.

Sitten on vaan tilanteita, joissa ei ole oikeaa ennalta arvattavaa käyttäytymismallia:
Tänä aamuna työmatkalla (joka on melkein pelkkää mutkaa ja 80 km/h reipas vauhti) saavutin rauhallista vauhtia edenneen matkabemarin, jota ohjasti asenne-patu ja lienee vaimonsa istunut kyydissä. Kumpikin nerokkaasti shortseissa ja t-paidassa. Ja mitä tapahtuikaan: patu loukkaantui kun millälie pikkufillarilla ohitetaan ja päätti ilmeisesti sitten vaikka mieluummin tappaa itsensä ja vaimonsa ettei über-vetomiehen kunnia jää loukatuksi. Patu käänsi kahvaa ja veti edellä ajaneesta autosta ensin ohi ja minä jäin hämmästyneenä odottamaan seuraavaa paikkaa. Vaan patupa lähti toiseen ohitukseen heti perään (adrenaliini-)sokkona ja sieltä pimeästä mutkasta työntyy maansiirtoauton keula - no, selvisihän ne siitä hengissä, kiitos ammattikuskin joka veti raskaalla kalustolla hurjan jarrutuksen. Huhhuh. Tarinan opetus: öööö niin???. Kunhan ei muita tappais tai liikaa henkisesti järkyttäisi.

Jos edellä ajava ajelee sopivaa ylinopeutta jään kyllä perään ajelemaan mutta rajoitusten mukaan ajavat ohitan kyllä

Back