Ilta oli pimeä, no tietenkin oli, mutta ei ollut "syksyinen yö", eikä pakkastakaan matkalla, kuin alimmillaan joku
-6´5c. Gessu jäi putki naksuen samaan paikkaan Jokitörmän päärakennuksen eteen huilaamaan, toki sivujalallensa ja itse siirryin samaan omaan yläkerran huoneeseen syömään ja sitten pikku hilijaa yöpuulle. Kello oli jotain 22:00 tms. mutta sehän sai olla mitä vaan tai olla olematta mitään. Jutailemaan tänne olin tullut eikä mitään aikataulua ollut, eikä tule olemaankaan, enää......( hope so )...
Yö meni nopiaan ja nukuin tavallista pitempään. Päivän ajomatka oli joitain alle 400km, mikä ei olisi mitään, sinne samaan Gasthous Ranuan majoitukseen oli tarkoitus seuraavaksi siirtyä. Gessun vasemman puoleinen stefa, ei sitten näemmä ollutkaan vuotanut, vaikka ennen taipaleelle lähtöä, olin siihen stefan alle sitonut ensisiteen orastavaa vuotoa varten? Oli se vuodolta kotona näyttänyt ja ensisiteen tehtävänä oli tietenkin estää stefaöljyjen roikuminen ja valuminen jarrusatulalle ja siitä edelleen paloille ja levylle. Tosin, eihän sitä talvikeleillä jarruilta täyttä tehoa välttämättä missään edes tarvita, mutta mitä niitä suotta huonontaakkaan.
Kaamanen-Inari-Ivalo. No tuolla välillä eipä mitään ihmeitä näkynyt, mutta poroja kylläkin. Oli ensin aika runsaslukuinen lauma siinä Karhunpesän kiven jälkeen, about pari-kolme km, kun vastaantuleva pakettiauto väläytteli valoja, niin siitä aloin himmailemaan, tosin, noita vastaantulijoiden valoja väläyttelevät motoristit, rekkahemmot, mp-kylmäajajia säälivät, jne, yms, eli valoja monet väläyttelee, vaikka ei mitään vaaraakaan välttämättä ole edessä, haluavat vaan siten kiinnittää huomiota ohjaamoon, josta sitten eleillään, tms. muutoin sormilla näyttelevät kaikenlaista mistä ei voi aina vauhdissa saada selvää. Huvinsa kullakin...
Mutta siis nyt oli porolauma edessä, ja ei siinä mitään sen vaarallisempaa ollut, muuta kuin että jonkin matkaa sitten niiden perässä ajettiin, kunnes ne lopulta äkkäsivät siirtyä tieltä pois. Pimeällä tilanne olisi tietenkin ollut toinen

Ivalo-Saariselkä välillä oli toinen ja kolmaskin poroporukka, vaan ne olivat tien laidalla jo valmiina niin että ei vaihteisiin edes tarvinnut koskea. Saariselkä-Tankavaara-Vuotso. Tuolla välillä ei silläkään sitten ollut tapahtumia. Mutta bensavalo alkoi vihdoinkin loistaa, joten nyt oli sitten tankattava Vuotson K-marketin automaatilla. Pakkasta oli nyt -8.6c ja ajattelinkin, että otan tankkauksen jälkeen termarin esille ja syön eväsleivät mitä kotoa asti olin säästellyt. Menin sisälle kuitenkin ensin maksamaan tuon bentsiinin...
"OOT kevvään ensimmäinen motoristi" - sano kassatyttö! No mie siihen osasin jo kokemuksella vastata: "no mitä s mie sitten oikein voitin"? "No kahvit mie siulle tarjoan -otakko" ? No, sanoin jotta en osaa kahvitella, mutta jos oikein kaakaot saan, niin otan...ja otinkin sitten. Ja kun vielä kehtasin kysyä siinä kaakaomukia sekoitellessa, että saanko hakea eväsleivätkin, niin olisi hyvä. Tyttö antoi luvan ja nythän se olikin soma siellä kahviossa oikein seisoa ja syödä eväsleivät kuuman kaakaon kera, ilman että omaa kuumaa termaria tarvisi availla...
Kiitin vielä kovasti ja moneen eri kertaan, ja lupasin tehdä tuosta tankkauksesta täällä oikein tavankin, että aina tästä lähin kun jutaan ohitse, niin pysähyn. Ja tyttö lupasi vielä senkin, että aina kevvään ensimmäinen mp-ohjasta saa net kahvit tai kaakaot......mut tämän vuoden -2014 siis ne meni jo.
Vuotso-Sodankylä- väli oli sitten sellaista "seilaamista" ja sen valkoisen jääpinnan metsästystä. Vuoroin mentiin pientareelle, vuoroin keskiviivalle ja väliin vastaantulijoiden kaistallakin, mitä kun ei siellä liikennettä juuri mitään ollut. Mutta sitten vihdoin Sodankylä-Kemijärvi-välillä, se olikin sitten aivan jotain muuta. Kenties koko jutausreissun paras pätkä mennen-tullen. Aivan valkoisena koko tie niin että vain pieni lumipöly leijaili vielä pitkään ohi mistä vaan surautettuani

Sai päästellä sen sataa koko pätkän, eikä ollut pelkoa nastojen kulumisista, ei vastaan tulevista, ei edes poroporukoita näkynyt! Oli kuitenkin sopivasti mutkaakin, tai eihän nuo kuudessakympissä olisi mutkilta tuntunut, mutta kun nyt ei mentykkään kuuttakymppiä
Kemijärvellä ei muuta kuin tankkaus, vähän nyt sitä omaa kuumaa vettä johon kaakaot sekaan, sekä loput eväsleivät ja keksit tiätysti jälkiruuaksi. Ja sitten, taas aivan mainiota pätkää Kemijärveltä Luusuan tekoaltaan kautta sinne Ranualle ennen pimeän tuloa. Oli tiukkaakin mutkaa, järvikannasta, komeita kapeikkoja, ylä- ja alamäkeä, että suosittelen tuon "ikuisen" 4-tien sijaan. Tosin, olin tätä samaa reittiä jutaillut aikeisemminkin, mutta ei tuota aina muistanyt, miten hyvä tämä olikaan!
Ranualla sama kuvio toistui, kuten tullessakin: soitto ovinumeroon, Susanna tuli antamaan avaimen, kamat sisään, paitsi....nyt kerroin, että haluaisin kuitenkin lämmittää sen rantasaunan, mitä tulomatkalla olin jo harkinnut...olkoonkin, että vedet piti itse kantaa ja sauna oli puulämmitteinen, (siis se oikea malli !).
Menin saunalle katsomaan, mitä siellä oli, oliko edes puita? Olihan siellä, mutta pesuhuoneessa oli 3 pesusaavia jäätynyt ja aivan umpijäässä! No, myös muuripata oli jäässä, mutta eipähän tarvinnut kantaa vettä pataan, vain tuli alle ja kohta se olisi sula! Avantoa ei ollut, mutta en sitä lähde kyllä itsekkään kirveellä hakkaamaan, oli se kirves tuossa kyllä. Tulet padan ja kiukaan alle, sillä välin menin huoneeseeni katselemaan Sotchin Olympialaisten avajaisia. Huomenna olisi sitten vihdoin sen Talvirallin vuorokin siellä Paltamossa....Jatkuu....