• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

O: Ajo-opetusta radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
:baahaahaa:

Tästä inspiroituneena se kuuluisa joku voisi avata ketjun O: Alustakurssi, Tampere. Ei varmaan vaatisi kummoisia puitteita (iso parkkis) ja varmasti olisi iloa monelle niin kadulla kun radalla tallaavalle jotta pyörän asetukset olisi kohdillaan ennen kun lähtee niitä jousia ekaksi vaihtamaan...

Mutta eipäs sotketa tätä ketjua nyt enempää :D

peitsamo sanoi:
Eikös nitromies tuolla alussa jo ikäänkuin ilmoittautunut hommaan noin 500€ minimipäiväkorvausta vastaan? En nyt tuolla rahalla tarkoittanut, että tästä päivätyön korvaajaksi olisi, mutta lienee jokaiselle kouluttajalle mukavampi lähteä radalta kotiin pari satalappusta taskussa, kuin ilman niitä?

Tuo on tosiaan mun henkilökohtainen mielipide siitä millä rahalla saattaisiin käyttää vapaapäivän Ry:n ulkopuoliseen koulutukseen, mutta mullakin se suurin kynnys on vapaapäivien määrä.

Siinä olet oikeassa, että ehkä liikaa puolustelun kannalle tämä ketju on mennyt, koska osa keskustelijoista on kyseenalaistanut koko orgin koulutuskuvion. Ensi vuodelle kuitenkin on jo budjetoitu tuplamäärä Ajotaito III ja IV -kursseja sekä ajotaitoklinikoita verrattuna siihen mitä viime vuonna pidettiiin. Mun mielestä kohtalaisen iso lisäys. Toivotaan vain, ettei satu henkilö- tai kalustovaurioita kouluttajaporukassa kauden aikana niin saadaan todennäköisesti kaikki kurssit pidettyä.

Vastauksena kysymykseen: Org järjestää myös ensi kesänä sinun(kin) taitotasoosi sopivia kursseja, mutta pääsyä kurssille emme voi suuren kysynnän takia taata. Eli jos haluaa 100% varmasti saada koulutusta, kannattaa se hankkia itse. Todennäköisesti nuo III ja IV kurssit sijoittuvat keskikesään ja loppukesään, koska alkukesästä ATII työllistää normaalisti jonkin verran enemmän.

Edit. Ja kyllähän tuolla taustalla tapahtuu kuten PoS totesi. Niistä sitten toteutuessaan enemmän jos sinne asti päästään.

Nitrous sanoi:
Tuo on tosiaan mun henkilökohtainen mielipide siitä millä rahalla saattaisiin käyttää vapaapäivän Ry:n ulkopuoliseen koulutukseen, mutta mullakin se suurin kynnys on vapaapäivien määrä.

Siinä olet oikeassa, että ehkä liikaa puolustelun kannalle tämä ketju on mennyt, koska osa keskustelijoista on kyseenalaistanut koko orgin koulutuskuvion. Ensi vuodelle kuitenkin on jo budjetoitu tuplamäärä Ajotaito III ja IV -kursseja sekä ajotaitoklinikoita verrattuna siihen mitä viime vuonna pidettiiin. Mun mielestä kohtalaisen iso lisäys. Toivotaan vain, ettei satu henkilö- tai kalustovaurioita kouluttajaporukassa kauden aikana niin saadaan todennäköisesti kaikki kurssit pidettyä.

Vastauksena kysymykseen: Org järjestää myös ensi kesänä sinun(kin) taitotasoosi sopivia kursseja, mutta pääsyä kurssille emme voi suuren kysynnän takia taata. Eli jos haluaa 100% varmasti saada koulutusta, kannattaa se hankkia itse. Todennäköisesti nuo III ja IV kurssit sijoittuvat keskikesään ja loppukesään, koska alkukesästä ATII työllistää normaalisti jonkin verran enemmän.

Trendi on kuitenkin positiivinen. Jos Kemoralla on heinäkuussa nelonen, niin siellä mahdollisesti sitten. Aim veri sori. Tällaiset kurssit tuovat hieman vaihtelua normaaliin ratapäivärutiiniin, ja kiinnostus pysyy yllä.

Nitrous sanoi:

Edit. Ja kyllähän tuolla taustalla tapahtuu kuten PoS totesi. Niistä sitten toteutuessaan enemmän jos sinne asti päästään.

Hieno homma ja kiitos tästäkin vastauksesta.:thumbup:

Ja hatunnosto tekijämiehille! (ja -naisille)

Pandude tässä morjettees.

Wanico Wanico et selevästikään ole ollut mukana järjestö leikeissä, oisit tajunnu minkä kartinaali munauksen teit. Perustelus ja selittelys siitä että osaat sitten koulutettuna kaatua oikein kuulostaa lähinnä olkiukolta. Kun kaarutaan niin sillon mennään ei siinä ole mitään hirastuksia kuten elokuvissa.

Organisaatiot kuten ORG reakoi aina ja toistan sanan aina akressiivisesti jos joku uskaltaa ehrottaa jotakin tai arvostella millään tavalla heitin toimia. Olet kiusankappale joka vaatii mahrottomia vaikka nyt jo selkäranka meinaa katketa kun painetaan vapaaehtoistyätä.

Orkanisaation johdossa olijat muorostaa eräänlaisen piiri piäni pyärii kerhon jossa kaikki uusi koetaan uhkana ja oman arvovallan vähenemisenä. Käytännössä kuka tahansa enempi ajanut vois ajaa siällä possujunan kintereillä ja seurata silmä (tai joku muu) kovana sitä tiukkapyllyysen neitokaisen ajoa, joka sitten onkin ainoo joka käytännössä siitä porukasta jotakin palautetta saa. Kurssi on paikallaan aloottelijoille ja selkiästi valmisteltu maantieajoon kouluttavaksi, ilman jarrua ajo on tyypillistä mutka kruisailua. Ajotaito kolme on sitten enemmän ratailuun tähtäävää meininkiä.

Syyt siihen ettei vaativampaa kolutusta juurikaan ole liittyy jossakin määrin vastuu kysymyksiin. Toiseksi ajotaito II on torellisuudessa melekoinen rahasampo, hiras ryhmä olisi käytännössä pualillaan ilman ajotaitoa nyt saaraan myytyä lippuja enemmän kuin eres normaaliratapäivään uskaltaas.

Pandude taas keräs Orgin johron sympatiat, ihte kun olen enempi hondakerhon miähiä en niin suurta menetystä koe vaikka antasivat mulle porttikiallon ratapäiville jopa sinne katsomoon.

PanDude sanoi:

Wanico Wanico et selevästikään ole ollut mukana järjestö leikeissä, oisit tajunnu minkä kartinaali munauksen teit. Perustelus ja selittelys siitä että osaat sitten koulutettuna kaatua oikein kuulostaa lähinnä olkiukolta. Kun kaarutaan niin sillon mennään ei siinä ole mitään hirastuksia kuten elokuvissa.

Organisaatiot kuten ORG reakoi aina ja toistan sanan aina akressiivisesti jos joku uskaltaa ehrottaa jotakin tai arvostella millään tavalla heitin toimia. Olet kiusankappale joka vaatii mahrottomia vaikka nyt jo selkäranka meinaa katketa kun painetaan vapaaehtoistyätä.

Orkanisaation johdossa olijat muorostaa eräänlaisen piiri piäni pyärii kerhon jossa kaikki uusi koetaan uhkana ja oman arvovallan vähenemisenä. Käytännössä kuka tahansa enempi ajanut vois ajaa siällä possujunan kintereillä ja seurata silmä (tai joku muu) kovana sitä tiukkapyllyysen neitokaisen ajoa, joka sitten onkin ainoo joka käytännössä siitä porukasta jotakin palautetta saa. Kurssi on paikallaan aloottelijoille ja selkiästi valmisteltu maantieajoon kouluttavaksi, ilman jarrua ajo on tyypillistä mutka kruisailua. Ajotaito kolme on sitten enemmän ratailuun tähtäävää meininkiä.

Syyt siihen ettei vaativampaa kolutusta juurikaan ole liittyy jossakin määrin vastuu kysymyksiin. Toiseksi ajotaito II on torellisuudessa melekoinen rahasampo, hiras ryhmä olisi käytännössä pualillaan ilman ajotaitoa nyt saaraan myytyä lippuja enemmän kuin eres normaaliratapäivään uskaltaas.

Pandude taas keräs Orgin johron sympatiat, ihte kun olen enempi hondakerhon miähiä en niin suurta menetystä koe vaikka antasivat mulle porttikiallon ratapäiville jopa sinne katsomoon.

i_love_you_hd_photo_wallpaper.jpg

se, että ihmiset välttelee rata-ajoa johtuu virheellisistä käsityksistä siitä. Ja ne käsitykset johtuu monesti siitä hirveästä aika hypestä joka on esillä näissä keskusteluissa.

niille, jotka ei ole käyneet radalla voin sanoa, että keskustelu on aika paljon samaa kuin ne turbobusa keskustelut yms. ne ei juuri liity asiaan, luette vuorenhuippua.

Ja yleensä ne jotka ei 'halua' mielestään ajaa rataa, ovat niitä jotka eivät ole ajaneet rataa, eli oikeasti heillä/teillä ei ole oikeata mielipidettä asiasta. Muodostaaksenne mielipiteen joka perustuisi johonkin, teidän pitäisi ottaa osaa ratapäivään edes kerran.

Ihminen yleensä välttelee sitä, mikä nimenomaan edistäisi hänen kehitystään eniten. Esim epäsosiaalinen ihminen välttelee sosiaalisia tilanteita jne. Kuitenkin juuri ne tilanteet kehittäisivät häntä paljon enemmän, kuin sen saman toistaminen mitä on aiemminkin tehnyt, ja minkä hän on kokenut omaksi vahvuus alueekseen.

just my 0.02$

wanico sanoi:
Älkää nyt kauhistuko, mä en ole viemässä tällä kommentilla AT ykköstä radalle. Mutta kiinnostaa ihan uteliaisuudesta miksi .org kouluttjien mielestä EAK ja ruosteenpoisto ei radalle sopisi?

Kyllä perus EAK:n toteutus sopii radalle siitä kohtaa katsottuna kun ollaan valmiita aloittamaan. Tilaa on hyvin ja pinta keskimäärin riittävän puhdas. Eri asia on löytää porukka joka sen kurssin lopulta tekee, osallistujat ja kouluttajat. Kun heitit kysymyksen nimenomaan meidän kouluttajille, niin yksi puoli asiaa on se että Ajotaito I pidetään kurssin luonteen takia kolmessa osassa, ja radalla käyminen kolme kertaa on taas hankalampaa ja kalliimpaa kaikille.

Toinen puoli asiaa on se, että kun organisaatio järkkää sen 20 kurssia kaudessa, niin on jo halukkaiden kouluttajien löytämisen kannalta helpompaa kun kurssi pidetään jossakin lähellä mihin voi lähteä vetopuuhiin muutamaksi tunniksi vaikka olisikin vähän työkiireitä sen sijaan että lähdettäisiin matkustamaan jonnekin skutsiin. Jos kurssimäärä olisi se tavanomaisempi 1 tai 2 per vuosi, niin ei sillä sitten niin väliä olisi.

Näiltä pohjilta meidän systeemi on Ajotaito I:n osalta se, että kurssi pidetään lähellä ihmisiä, tehdään halvalla, keskitytään oleelliseen kaikessa kuivuudessaan, vältellään liian huonoja kelejä eikä käytetä hommaan viikonloppuja muuten kuin ehkä 3 tunnin verran. Tämä toimintatapa ei oikein veny radalle asti, mutta eipä muitakaan kerhoja suuremmin näy radoilla vetävän suunnilleen tämäntyyppisiä kursseja. Syynsä varmaan heilläkin, meidän syyt on tuossa.

PanDude sanoi:

No eipä täällä typeryydestä ole porttikieltoja jaettu ennenkään.. :p

T: Ihan rivijäsen

PanDude sanoi:

Ajotaito kolme on sitten enemmän ratailuun tähtäävää meininkiä.

Morjettees vaan,

jos hieman tarkentaen syystä että ei ole ensimmäinen kerta kun kolmosta pidetään ratailukurssina. Kolmonen on meidän viimeinen peruskäsittelykurssi, jossa tehdään loput niistä asioista joita ei kakkosessa ehditty käsittelemään. Sen (kuten kaikkien muidenkin Ajotaito-sarjan kurssien) asioita voi soveltaa myös kierrosajan parantamiseen, mutta koska kolmonenkin on peruskurssi, sen asioita voi yhtä hyvin hyödyntää myös mutkapätkällä. Nelonen on sitten soveltava kurssi tavoitteena parantaa kierrosaikaa ja siitä ei ole kadulle juurikaan tuotavaa.

Nitrous sanoi:

A) eilen en mielestäni kyseenalaistanut koko koulutuskuviota, vaan kysyin olisiko mahdollista saada pari AT kolmosta ja nelosta lisää, koska ne on niin suosittuja. (Voit halutessasi lukea ketjun 30 ensimmäistä viestiä uudestaan jos et minua usko)

B) eilen mainittiin että tänä vuonna niitä pidetään tai pidettäneen 2+2

c) tänään ilmoitettiin että ensi vuodelle määrä on päätetty tuplata.

Minustakin kohtalaisen iso lisäys ja hieno suoritus! Kiitos! En vaan ymmärrä miksi tähän tarvittiin tällainen turha 50 viestin huutomyrsky.

Nyt pliis yksinkertainen vastaus, koska koulutettavan ÄO on ratakiskotasoa.

wanico sanoi:
B) eilen mainittiin että tänä vuonna niitä pidetään tai pidettäneen 2+2

c) tänään ilmoitettiin että ensi vuodelle määrä on päätetty tuplata.

Minustakin kohtalaisen iso lisäys ja hieno suoritus! Kiitos! En vaan ymmärrä miksi tähän tarvittiin tällainen turha 50 viestin huutomyrsky.

Nyt pliis yksinkertainen vastaus, koska koulutettavan ÄO on ratakiskotasoa.

Viime vuonna pidettiin yksi kappale kumpaakin, ja tänä vuonna on budjetoitu kaksi molempia, eli budjetissa on tuplamäärä kursseja viime vuonna pidettyihin verrattuna.

Oliko riittävän selkeästi ilmaistu?

Nitrous sanoi:
Oliko riittävän selkeästi ilmaistu?

Juu oli, oikein paljon kiitos.

Mutta nyt kun tarkastelemme tilannetta lähemmin selviääkin että tarjonta kasvaa 100% ja se kuulostaa kyllä paljolta. Mutta onko se oikeasti paljon (tai niin paljon että kasvua kannattaa erityisesti mainostaa isona harppauksena tai edistysaskeleena) kun tarjonta kuitenkin todellisuudessa kasvaa vain yhdestä kahteen?

Kun kuitenkin edelleen tiedämme, että jonossa lienee 50-100 halukasta kurssille.

Ja tämä ei ole kettuilua. Pitää aina muistaa että hallitus pyrkii parannuksiin ainoastaan silloin kun oppositio on aktiivinen. Muuten aika kuluu veljelliseen selän taputteluun.

Back