• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nytkö loppui vanhojen pyörien kauppa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oisko ollut euron eka vuonna, kun ostin yhden moottoripyörän.
Hinta oli 3600€ ja ikää rätkällä oli silloin 17 vuotta.
Nyt samantyylisiä ja ikäisiä saisi vähintään kaksi samalla hinnalla.

Mutta silloin ennen kun nettiauto otti ekoja haparoivia askeleita ja kepö oli pop, niin 2000€ ei saanut kunnollista ehjää moottoripyörää.

Ei moottoripyörän hanknta ole suomessa varmaan koskaan ollut näin edullista kuin se on nyt.

Ei niitä kaasareita tartte joka vuosi pestä, kun tankkaa aina talveksi pienkonebensaa pari tankillista. Ei ole vaikeaa, mutta porukka tuntuu tykkäävään kaasariremonteista mieluummin kun menisi parikymppiä extraa bensaan syksyllä. Etelässä pienkonebensaa saa pumpusta, helppoa. Tankkaan sitä välillä kesälläkin ihan muuten vaan, aitoa bensaa. Ihmisillä tuntuu olevan joku kummallinen päähänpinttymä, että bensa kuuluu saada halvalla vaikka muuten rahamopolla ajeltaisiinkin. Väärä paikka säästää syksyisin moottoripyörässä.

Säikeen avaajan ajatukset ovat totta. Niin moni asia on muuttunut 20-30 vuodessa tässä lajissa. Yksi iso asia on että pääkaupunkiseutu on merkittävä alue, ja nykyään sillä alueella joutuu maksamaan asukaspysäköintitunnuksen moottoripyörästä. Yksi kulu lisää. 2000-luvun alussa moottoripyörän pysäköinti oli ilmaista vielä. Toinen ja suurimpia asioita lienee tuo korttijuttu. Muutos 80-lukuun on aivan älytön. Sekä rahallisesti, vaivannäön mitassa että ikärajan suhteen. Moottoripyöräilyn idea on se, että se on helppoa aloittaa, tosta vaan. Hinta on huonompi turvallisuus, mutta se on maksettava.

Kolmas asia on se että moottoripyöräily on asennemaailmaltaan tukevasti keskiluokkaistunut harrastajakunnan ikääntymisen myötä. Halvalla pyörällä ei enää yksinkertaisesti kehdata ajaa, hävetään. Meininki on nykyään vähän että kymppitonnin pyörä tai sitten ei mitään, kun ei enää osata/haluta pyörää itsekään huoltaa ja korjata. Jos nykyään roplaa mopoansa tossa kadulla onnessaan, niin jengin katsoo kieroon että eiks sullä oo varaa viedä sitä huoltoon. Että tommonen toiminta säröyttää katunäkymän.

Jos ei anna hyvin toimeentulevan kuvaa itsestään, niin heti vittuillaan. Yhteiskunnan henki on muuttunut paljon pinnallisemmaksi. Kukaan ei enää kunnioita käden taitoja eikä syvempää omistautunutta harrastamista. Moottoripyörä mielletään enää vain kulutushyödykkeeksi, josta nyhdetään ilo irti koskematta siihen sen enempää. Omien käsien likaamiseen suhtaudutaan nykyään säälien. Niinpä nuoret eivät sitä enää halua tehdä.

Eihän mopoilu vieläkään kallista ole, jos on taidot ja halu huoltaa ja A-kortti valmiina taskussa ja pokkaa ajaa halvalla pyörällä rakkaudesta lajiin.

Zen sanoi:
Kolmas asia on se että moottoripyöräily on asennemaailmaltaan tukevasti keskiluokkaistunut harrastajakunnan ikääntymisen myötä. Halvalla pyörällä ei enää yksinkertaisesti kehdata ajaa, hävetään. Meininki on nykyään vähän että kymppitonnin pyörä tai sitten ei mitään, kun ei enää osata/haluta pyörää itsekään huoltaa ja korjata. Jos nykyään roplaa mopoansa tossa kadulla onnessaan, niin jengin katsoo kieroon että eiks sullä oo varaa viedä sitä huoltoon. Että tommonen toiminta säröyttää katunäkymän.

Jos ei anna hyvin toimeentulevan kuvaa itsestään, niin heti vittuillaan. Yhteiskunnan henki on muuttunut paljon pinnallisemmaksi. Kukaan ei enää kunnioita käden taitoja eikä syvempää omistautunutta harrastamista. Moottoripyörä mielletään enää vain kulutushyödykkeeksi, josta nyhdetään ilo irti koskematta siihen sen enempää. Omien käsien likaamiseen suhtaudutaan nykyään säälien. Niinpä nuoret eivät sitä enää halua tehdä.

Nyt on kyllä jotenkin aika omituisen kuulonen elinpiiri sulla. Esim. itse kun olen palkannut noita nuoria insinöörinalkuja, on työhaastattelussa aika heikoilla jos harrastuksiin ei kuulu jonkin sortin ruuvaaminen ja käsillä tekeminen. Muutenkaan en ymärrä ajatusmaailmaa, että jotain harrastusta tehtäisiin tai elämää elettäisin jonkun muun kuin oman itsensä takia. Luulisi olevan kovasti stressaavaa miettiä koko ajan, että mitähän muut tästä sanovat. Jos joku jotain toimintaa pitää säälittävänä, kertoo se yleensä enemmän sen tuomitsijan kuin tekijän ajatusmaailmasta.

Nitrous sanoi:
Siis onko melkein 30 vuotta vanhan pyörän käypä hinta vielä noin paljon? :blink:

Alppi on tietyissä porukoissa kulttimaineessa kestävyyden osalta ja niistä kehdataan pyytää enemmän kun tarpeeksi, toki kunto/kilsat vaikuttaa pyyntihintaan merkittävästi.

Muutama vuosi sitten mulla oli 1999 Africa Twin joka oli hienossa kunnossa ja n.60tkm ajettu joka ei ole noille mitään, yleensä noiden pyynnit on 2-4 tonttua, oman laitoin myyntiin 5500€ ja meni kaupaksi parissa päivässä. Kun kyse on jostain klassikosta, vieläpä hienokuntoisesta ja vähän ajetusta, hinta voi olla jopa kaksinkertainen vastaavan ikäiseen enemmän ajettuun ja suossa ryvettyyn raatoon.

Tuon pyörän myynti on harmittanut ja vastaavaa on silmäilty, sen kuntoiset vaan alkaa olemaan lähes yhtä harvinaisia kun kanan hampaat. Ehkä vielä jonain päivänä

Moottoripyöräilyn kultavuosina ostettiin paljon uusia pyöriä ja niitä rahdattiin rekkalasteittain ulkomailta käytettynäkin. Nyt ne ovat vanhoja, paljon ajettuja ruoskia ja niitä on joka paikka täynnä.

Harrastus keski-ikäistyy kortti ym jutuista johtuen ja sen ikäiset ovat usein olleet jo pitkään työelämässä ja eivät välttämättä totaalisen persaukisia ja pyöräksi ostetaan vähän tuoreempi malli tai jopa uusi. Nuorisoa taasen ei kiinnosta vanha VFR, vaan alle pitää saada kyykky tai supermoto.

Myöskin se itse ropaaminen ei ole enää samalla tavalla selviö, eikä herätä samalla tavalla ihailua ja kunnioitusta kuin ennen. Lähinnä keski-ikäisten piireissä säälitään ,että eikö ole rahaa viedä huoltoon kuten tuossa aiempikin kirjoittaja mainitsi. Omin käsin talon rakentaminenkaan ei ole enää in, vaan ostetaan avaimet käteen. Yleisesti käden taidot eivät ole enää muotia ja entistä harvemmilla niitä enää on.

Ihmisissä on kaikenlaisia yksilöitä, mutta isot trendit ovat selkeitä ja moni asia vaikuttaa kaikkeen. Selkeä fakta ja lopputulos on se, että vanhalla käytetyllä moottoripyörällä ei ole arvoa tänä päivänä.

Käytettyjä kamppeita myynnissä >10000kpl, ostajia (ilman vaihtopyörää) vuositasolla ehkä <1000 (optimistinen arvaus), eli kysyntä ja tarjonta ei kohtaa
=> 10% myynnissä olevista vaihtaa omistajaa, loput ei - koska ei tarvetta/haluja/mielenkiintoa.
Kukaan ei nykyisin osta vain siksi että joku on halpa...

Koheltaja sanoi:
Alppi on tietyissä porukoissa kulttimaineessa kestävyyden osalta ja niistä kehdataan pyytää enemmän kun tarpeeksi, toki kunto/kilsat vaikuttaa pyyntihintaan merkittävästi.

Transalppi oli ihan uusilla renkailla ja talvella isosti huollettu. Kunto sellainen että olisin kehdannut vaikka kaverillenikin myydä. Kilsoja oli mittarissa noin 70000. Oliko mittari ensimmäisellä kierroksella vai toisella, sitä ei kai kukaan tiedä.

Tein huollot kaikki itse, isoon huoltoon olisi äkkiä kulunut 30% vehkeen arvosta. Tämän takia nämä vanhat pitäisikin pystyä huoltamaan ja tarvittaessa korjaamaan itse, huoltokulut versus pyörän arvo ovat mielestäni liian korkeat jos siis tekee huollot kunnolla ohjelman mukaan pelkkä öljynvaihto ei paljoa maksa. Ymmärrän että kaikilla ei siihen ole tiloja, työkaluja eikä osaamistakaan. Tämä rajoittaa vanhemmilla vehkeillä harrastamista varmaan jonkin verran.

En itsekään tuota uudempaa aio ajokaudella itse huoltaa, jos on aikaa ajaa pitää pyörän olla kunnossa ja jos ei ole aikaa ajaa niin ei ole aikaa huoltaakaan. Tämän takia huoltoliike saa hoitaa huollot.

ted sanoi:
Vähävaraisena motoristina olen tässä seurannut vanhojen pyörien kauppaa. Itselläni on myynnissä vanha VFR 750, josta tarjotaan vaihdossa lähinnä kevareita. Mysö Nettimotossa näkyvät samat vanhat pyörät seisovan viikko- ja kuukausimääriä.

Pakko vastata tähän. Pyysin maanantaina koeajoa lähellä olevasta VFR750F:stä, vastaus tuli että myyjä on jossain jeerassa ja vasta syksyllä mestoilla. No miksi pitää sitten tuota ilmoitusta jos pärrää ei pääse edes katsomaan??

Itse olen katellut melkeinpä vanhoja pyöriä, siellä on pari hyvää VFR:ää, pari hyvää 900R-ninjaa, yksi hieno 1000RX, kaksi GSX1100EF:ää ainakin jotka kovasti ovat pistäneet miettimään, kun varsinkin nuo Suitsat on kuitenkin -85 vm tms. Hinta tuntuu kuitenkin olevan ainakin minulle vielä este, ei nuo nyt mitään "möhköklassikoita" ole vaikka varmaan asiallisessa kunnossa. Aina kuitenkin pitää miettiä miten niihin saa osia jne.

Eli kyllä minulle ainakin nuo kelpaavat, kunhan niissä ei hirveesti ole semmoista "klassikkolisää", joka tulee vuosien mukana (ei "maineella"). Uudet mallit ei minua juurikaan kiinnosta. Samoin, jossain ilmoituksissa minulla nousee karvat pystyy jo pelkästään järkyttävien huonojen kuvien takia! Joskus hävettää että miten laitetaan "pystykännykuva" jossa keskellä oleva piste on etäisesti ymmärrettävä moottoripyöräksi. Joskus taas iskee oikein kunnolla. Pistetään esimerkkinä tämä VFR, jonka eka hieno kuva oikeastaan sai minut katsomaan enemmän infoa VFR:stä ja vieläkin mietin että sopisiko tuo talliini...

https://www.nettimoto.com/honda/vfr/2281864

Siitä sitten kyselemään Oulussa olevaa, myös kiinnostavaa VFR:ää...noh lopun tiedättekin.

EDIT: Bing sanoi tämän juuri oikein! :thumbup:

"Nettimotoa kun katselee niin onhan siellä aika paljonkin pyöriä joitten tunnearvo ilmeisestikin on aika korkealla ja sitämyöten pyyntikin sen verran korkealla ettei tavara juurikaan liiku. Kysyntä ei siis kohtaa tarjontaa tuossa segmentissä. Toki vastaavasti, ne oikein hinnoitellut vaihtaa omistajaa melkosen sukkelastikin."

-Kähmy

Viimeksi muokattu:
tollanen pirunsiisti 24tkm ajettu,punainen -92 VFR750 myytiin paripäivää sitten huutokaupassa 1311€

ittekkin mietin sen huutelemista mut väärä väri niin jätin yrittämättä,

just myin karun äijäenskan ,eli -97 husse TE 410 kahellatonnilla ,ilman että ees myin sitä missään, yks tyyppi vaan tiesi että mulla on sellanen ja haki sen pois :thumbup:

ois muuten iso kasa husseen sopivia osia ja vanteita ny myynnissä...

adville sanoi:
tollanen pirunsiisti 24tkm ajettu,punainen -92 VFR750 myytiin paripäivää sitten huutokaupassa 1311€

ittekkin mietin sen huutelemista mut väärä väri niin jätin yrittämättä,

...

Tuttu mies myi tuon. Oli tullut vaihdossa autoon. Kävin huvikseen katsomassa sitä tuossa 2 km päässä... siistissä kunnossa, mutta itsellä ei ollut tarvetta.

adenauer300 sanoi:
Tuttu mies myi tuon. Oli tullut vaihdossa autoon. Kävin huvikseen katsomassa sitä tuossa 2 km päässä... siistissä kunnossa, mutta itsellä ei ollut tarvetta.

Missäs huutokaubassa tämmöinen oli myynnissä? Lähinnä kun seuraan vain nettimotoa..

-Kähmy

Kähis sanoi:
Samoin, jossain ilmoituksissa minulla nousee karvat pystyy jo pelkästään järkyttävien huonojen kuvien takia! Joskus hävettää että miten laitetaan "pystykännykuva" jossa keskellä oleva piste on etäisesti ymmärrettävä moottoripyöräksi. Joskus taas iskee oikein kunnolla.

Juuri näin, monesti vielä pyörä on nojallaan jossain rojujen keskellä katoksesa ja siitä on otettu viisi kuvaa samasta kulmasta ja yksi toisesta, yleensä nämä on pystykuvia, lisäksi pyörä on öljyinen ja likainen.

Mä kaipaan kuvia monesta eri kulmasta ja yksytyiskohtia mistä näkee käytönjälkiä, pyörä pitää olla puhdas ja kuvaukset hyvässä luonnonvalossa sopivaa taustaa vasten että yksityiskohdat tulee esille. Tähän ei tarvita ammattikivaajaa ja monen tonnin kamera, ihan tavan kännykällä saa kelvollisia kuvia ja niistä valkaa parhaimmat.

Toinen mikä pitää olla kunnossa on seloste pyörästä, sopivan napakasti kerrottu pääpiirteittäin historiasta ja missä kunnossa on. Kahden lauseen kerronta, tai 150 rivin tarina jokaisesta ostetusta mutterista on ne ääripäät mitä pitää vältellä, ne aiheuttaa lähinnä ostoerektion laskua.

Rekkamasa sanoi:
...mutta nyt on oiva hetki saada hyvinkin edukkaasti käsiinsä se ultraharvinainen "tommost mä oon aaaaina halunnu" pyörä :;):

Näin on, romuraudan hinta jää ainakin jäljelle ja huonompaankin voi rahansa laittaa.

Zen sanoi:
Yksi iso asia on että pääkaupunkiseutu on merkittävä alue, ja nykyään sillä alueella joutuu maksamaan asukaspysäköintitunnuksen moottoripyörästä. Yksi kulu lisää. 2000-luvun alussa moottoripyörän pysäköinti oli ilmaista vielä. Toinen ja suurimpia asioita lienee tuo korttijuttu. Muutos 80-lukuun on aivan älytön. Sekä rahallisesti, vaivannäön mitassa että ikärajan suhteen. Moottoripyöräilyn idea on se, että se on helppoa aloittaa, tosta vaan. Hinta on huonompi turvallisuus, mutta se on maksettava.

Täh. Pysäköin menestyksekkäästi itse kadun pielessä Stadissa käydessäni pari vuorokautta kerrallaan, samassa paikassa on pari kolme muuta pyörää eikä yhdessäkään mitään asukaspysäköintilätkää, ja tiedän ettei ainakaan kahdessa niistä muista ole varmasti hankittuna mitään pysäköintitunnusta. Joko tätä ei valvota tai sitten on vaan kaikilla käynyt säkä.

Korttihommat kyllä rajoittavat nuorisoa, ja yleinen helikopteriyhteiskunta - mietin joskus 90-lukua ja miten 16-kesäiset painoivat menemään kevareilla, tänä päivänä paheksunta sellaisesta olisi sietämätöntä.

Itse olen tänä keväänä myynyt kaksi pyörää suhteellisen helposti ja melkein pyyntihinnalla. 05 ja 07 vuosimallisia. Toisessa oli hinta varsin matala valmiiksi ja toisen kanssa kävi vain tuuri ja meni jopa paremmalla hinnalla mitä ajateltiin. Yhden pyörän olen myös ostanut vm. 09 ja hinta noin 5te. Jos siitä sitten alkaa miettimään, että mitä peruskuntoinen ei klassikko 80-90 luvulta voisi maksaa, niin ei oikeastaan mitenkään yli kahta tonnia mielestäni. Usein pyynnit on kuitenkin likeempänä kolmea, välillä yli 4te. En ihmettele miksi noilla hinnoilla eivät mene kaupan.

Nyt kun vakuutukset muuttuivat niin, että täydet bonukset saa kaikkiin ajoneuvoihin, niin olen miettinyt juuri jonkun halvan kakkospyörän ostamista, lähinnä katuenskaa johon vain liikennevakuutus jne. Jos moisia saisi noin tonnilla, niin ostaisin kyllä, mutta joku 2500e onkin sitten se realistinen hintapyyntö nettimotossa.

Jokunen vuosi sitten - olisko ollut 2013 - meni pääkäyttöpyörä kesken kauden kaputt. Ostin silloin 1500e:lla Africa Twinin (650cc) vm. 88 ja ajoin suurimman osan kaudesta sillä. Laitoin uudet renkaat ja etustefat, sekä möin kauden päätteeksi 1700e:lla.

kyseessä on markkinatalous kaikessa hienoudessaan. Voi vaan hämmästellä sen kykyä määritellä hinta myös käytetyille tuotteille.

kysyntä ja tarjonta. Osa pyöristä on sellaisia, että niitä ei ns kukaan hae kuola poskella yötäpäivää nettimotosta. Lähinnä ne on sellaisia, että jos saa aivan käsittämättömän halvalla, niin voisihan sellaisen ostaa. Ei sen takia, että se on hyvä ja haluttu, vaan siksi, että se on niin halpa.

samaisesta syystä ns hyvät mallit pitää arvonsa, koska niillä on aina ostajia. On harrastajia jotka ostaa toisen vaikka varaosiksi tai koska tietävät että se pitää arvonsa. Tai että jo moottorin hinta on enemmän.

ikääntyvällä harrastajakunnalla on rahaa, joten ne ostaa ruiskuja, tonnisia, uusia. vanhoja ns katepyöriä joista ei tule mitään keräilyvehkeitä ikinä ostelee lähinnä kevareista isompaa hakevat, joilla on se kevari eikä rahaa. nekin hakee melkein sitä pyörää mistä saisi maksimisuorituskyvyn halvalla.

Speed Triplen möin vuosi sitten pyyntihinnalla, mutta omasta mielestä liian halvalla. Näöltään ja ajoltaan uudenveroisessa kunnossa, vaikka 50tkm jo mittarissa. Sekin on sellainen malli, että se ei puhuttele kaikkia. Nuoriso katsoo, että vain 128hv tehtaan mukaan, niin ei kiinnosta. Meni itseasiassa keski-ikäiselle rouvashenkilölle. Heillä perheessä Ducatia, Laverdaa ja vastaavia "erikoisuuksia".

Saa nähä tuon oman Ducatin kanssa. En ole myymässä, mutta siitä saattaa tulla jonkinlainen keräilymalli tai sitten ei. Noita isoja fightereita ei ole enää juurikaan Nettimotossa myynnissä. Yksi silloin toinen tällöin. Hinta on sitten mitä kukakin haluaa pyytää ja mitä kukakin on valmis maksamaan, jos sellaisen haluaa. Mitään päivän hintaa ei kai ole ollenkaan. Selkeästi kalliimpia kuin vastaavat muun merkkiset. Sellaisen ostaa joka sellaisen haluaa. Pari vuotta sitten keväällä oli muutama myynnissä, mutta kadonneet sen jälkeen.

B12 sanoi:
Speed Triplen möin vuosi sitten pyyntihinnalla, mutta omasta mielestä liian halvalla. Näöltään ja ajoltaan uudenveroisessa kunnossa, vaikka 50tkm jo mittarissa. Sekin on sellainen malli, että se ei puhuttele kaikkia. Nuoriso katsoo, että vain 128hv tehtaan mukaan, niin ei kiinnosta. Meni itseasiassa keski-ikäiselle rouvashenkilölle. Heillä perheessä Ducatia, Laverdaa ja vastaavia "erikoisuuksia".

Saa nähä tuon oman Ducatin kanssa. En ole myymässä, mutta siitä saattaa tulla jonkinlainen keräilymalli tai sitten ei. Noita isoja fightereita ei ole enää juurikaan Nettimotossa myynnissä. Yksi silloin toinen tällöin. Hinta on sitten mitä kukakin haluaa pyytää ja mitä kukakin on valmis maksamaan, jos sellaisen haluaa. Mitään päivän hintaa ei kai ole ollenkaan. Selkeästi kalliimpia kuin vastaavat muun merkkiset. Sellaisen ostaa joka sellaisen haluaa. Pari vuotta sitten keväällä oli muutama myynnissä, mutta kadonneet sen jälkeen.

Itsekkin katselin Ducsun Streetfigtereita muutaman vuoden ajan mutta hinnat ei oikein kohdanneet lompsan kanssa joten päädyin nykyiseen. Onhan tuo ajaton ja näyttävä malli joten luulisi tuolle ostaja löytyvän jos hinta on kohdillaan ja tuollaisen haluaa.

Back