• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nürburgring Nordschleife

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussiboy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vinkkinä, suosittelen vaikka xboksilla tai pleikkarilla tahkoamaan ko rataa ennenkuin käy vetämässä.
Minä kävin ajamassa siellä pari kierrosta nyt viime keskiviikkona busa täydessä matkavarustuksessa paluumatkalla Madridista. Suhteellisesti ottaen ajoin varsin hitaasti, en todellakaan mitään optimaalista ajolinjaa käyttäen ja hyvin paljon peileihin katsoen (ne autot tulevat nimittäin LUJAA takaa ja ainakaan kaltaiseni ringen-ensikertalaisen ei tarvi huolehtia että joutuisiko muita paljon ohittelemaan). Hinta oli 22e/kierros, ja ainakin minulle ehdottomasti sen arvoista vaikka homman vaaralliseksi tiesinkin. Kerrasaan mahtava kokemus!

Minulla oli myös sellainen ennakkokäsitys että muutamistakin xboxin forza-3:lla tehdyistä kierroksista olisi ollut minulle apua, mutta en voi niin enää väittää näin jälkeenpäin. Ehkä niistä peleistä ja youtuben ajovideoista tunnisti ne tärkeimmät paikat, mutta mikään peli tai video ei tuo esim. radan korkeuseroja esille mitenkään. Yhdessäkin alamäessä meni korvat lukkoon, hieman yllätti...

/MarcusB

Vauhdin näyttäminen kyytiläiselle ja eka kerta tuolla radalla ei kuulu samaan lauseeseen.
Pitänee sitten venyttää matkabudjettia ja ostaa kaks kierrosta
tounge.gif

Turvallisempi tuolla lienee kuitenkin on ajella urheilullisesti kuin liikenteen seassa. Tosiasiassa, en halua vaarantaa muiden turvallisuutta kohtuuttomasti joten kyllä kakspäällä on turvamarginaali on isompi kuin yksin ajaessa.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei Ring ole todellakaan turvallinen paikka käydä ajamassa prätkällä.

Eka kierros oli kiva. Kivaa ajelua Ford GT:n kanssa vaikka loppukierroksella "Ringtaxi" Type-R Civic menikin iloisesti ohi. Päätinpä ajaa toisen kierroksen, jolloin alkoikin tulemaan paskaa tuulettimeen enemmän kuin tarvitaan.

Oikealle taittuvassa mutkassa kuulin ulkomutkasta vasemmalta puolelta "murinaa" ja huomasin varjon. Vedin pyörän aivan oikeaan reunaan ja nostin kaasulta. Samalla M3 bemari pyyhkäisi vasemmalta ohi sladissa ja päätyi n. metrin edestäni oikeanpuoleiseen ratavalliin. Vauhtia minulla n. 120kmh ja bemarilla enemmän. Vallikosketuksen jälkeen bemari kimposi vasempaan valliin josta pyöri vielä oikeaan reunaan rataa. Meikäläinen katsoi koko tilanteen "aitiopaikalta" sillä ohitustilanteessa ja ensimmäisessä vallikosketuksessa olisin yltänyt lähes koskemaan Bemaria kädelläni.

Vertaisin kokemusta samaan kuin että lähtisit Radalle.Com:n tapahtumaan ajamaan teiniviiksien, lippalakki-tilahousujen ja 2 litran OHC turbomiesten kanssa ajamaan Ahvenistolle. Menkää muut jos huvittaa, mutta mä passaan.

Suosittelen!!!Helvetin vaarallinen mutta on hieno mesta...ja tosiaan autot tulee todella kovaa ohi.Ajelin itse suhteellisen reipasta vauhtia ja Brittikilpinen Ducati änki ohi vasemalle kaartuvassa mutkassa ja siitä sitten menetti pyörän hallinnan ja pamahti aivan silmieni alla kaiteeseen seurauksena että Ducatin palasia sinkoili silmille ja romua oli kaistan leveydeltä...not nice.

Oli ihan jees ajella sitten loppumatka 911 Turbon perässä ja ihastella maisemia.

Muistaakseni 1 kierros oli 22e (kesällä 2009)

Suosittelen myös! Näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka.

Huolimatta joitamista kommenteista, kannattaa rata käydä mamman kanssa turistina ajamassa läpi ihan omia vauhteja; se on täysin mahdollista ja varmasti kokemuksena ikimuistoinen.

Ylimääräistä valppautta vaan peliin ja ei missään nimessä antaudu kilpailuun muiden kanssa; aina siellä joku nopeempi on. Ajelee siellä bussien edessä mutta Porschen takana. Peilejä kantsii vilkuilla.

Aikaa kannattaa varata mahdollisten taukojen vuoksi.

Itse kävin 2008 ja kovaahan ne menee. Puolivälin paikkeilla oli autoa ja pyörää kaiteissa sen verran, jotta kiinni meni rata loppupäiväksi. Onneksi itse pysyttiin kaiteiden välissä, kerettiin ajella ja kukaan ei kuollut. Tietääkseni.

Ns. konsolisukupolven edustajana täytyy mainita, että jonkin verran pelasin PS2:lla Tourist Trophy pyöräpeliä ihan tarkoituksella tutustumismielessä ja aattelin, että nyt on tuttu rata. No olihan se paikoitellen eli tuttuja paikkoja tunnisti mutta huh huh niitä korkeuseroja; ne on luonnossa oikeesti aika huimia. Sinäänsä pisteet ao. pelille, jotta R1 keventää pääsuoralla keulaa 200-250 nopeudessa sekä pelissä että luonnossa...epätasaisuudesta ja hienoisesta alamäestä johtuen...

Tulihan tuo koettua... Oli muuten rouvankin mielestä mukavaa. Ajettiin ihan omaa vauhtia peilejä katsellen. Takanen lipsahteli muutamassa paikassa ja pää(loppu)suoralla +250 kmh.
Ihan hyvin pystyy ajamaan turvallisesti kakspäällä, kun suosiolla luopuu omista ajolinjoista ja päästää nopeammat ohi. Huomenna Moselin laaksot...
SUOSITTELEN!

onko tuolla mitää desibelirajoja??? radan nettisivuilla niistä jotain mainittiin mutta mikä on todellinen käytäntö??

Rata on aivan upea ja samoin sen kainalossa oleva pieni Adenaun kaupunki. Useamman kerran paikanpäällä käyneenä ja rataa kiertäneenä sanoisin, että jos haluaa nautiskella ajamisesta edes vajaan kierroksen hieman pienemmällä riskillä kannattaa olla paikalla heti, kun ajot alkavat. Pääportilla on melko varmasti ruuhkaa ja siksi olen itse käyttänyt Adenaun puolella olevaa sivuporttia, koska siellä porukkaa on paljon vähemmän ja väki hajoaa porttien auettua radalle hyvinkin tehokkaasti. Sivuportin luona olevasta "ravintolasta" saa ostettua lipun ja ei muuta kuin baanalle.

^ mutta sinun on kuitenkin tultava 'pääportista' varikolle, et voi jatkaa kierrosta loppuun Adenauhun asti pysähtymättä? Pikkujuttu, mutta tuli vaan mieleen.

Back