• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noviisin ensikokemukset ajamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi täältäkin. Mulla on Omalla pyörällä takana nyt noin 300 kilometriä, muuten menee ajot kivasti mutta kun autoilee ammatikseen niin toi kytkimen käyttö on oikeesti välillä hakusessa,, ei sitä pakulla noin luistateta tosiaan =) A-osa tuli ajettua näköjään -99.. Sillosen kortin ajelin 500:lla EN:llä ja nyt laitoin ton 1000Goldwingin joten mulla ei oo hajuakaan noista kyykkyjen hidasajo-ominaisuuksista, mutta voin sanoa että aika Rauhallisesti saa tälläkin liikenneympyrät ja risteykset taittaa, muuten ollaan samontein pientareella tahi vastaantulijoitten kaistoilla liiasta kaasusta. Hyviä kelejä T.Paablo

Mä kyllä nautin jo ajotunneilla, niinku Jaggeki tuol jo sano.. Tosin sillon ku se autokoulun omistaja oli opettamassa, niin jännitin liikaa
biggrin.gif
..muitten opettajien kans meni aina paremmin
tounge.gif

Näinpä, onhan se hieno fiilis ulkoiluttaa pyörää ekoja kertoja
smile_org.gif
Tiedän tunteen.
Osallistuin, koska pidän itseäni myös täydellisenä noviisina edelleen. Takana vasta 1 ajokausi ja toinen alkoi tänään.

Ehkä hieman nyt menee OT, mutta Lonely Rider tuossa kun mainitsi tuosta painon siirtämisestä ulommalle tapille ja olen samaan koittanut pyrkiä myös alusta asti.. jotenkin vain ei tunnu luonnolliselta, eli jotain perustavaa laatua vikaavikaa ajoasennossa?
Vai olisko vaan liian vähän vauhtia?
tounge.gif

Honda cbr 600 rr -06.

Ostin joulukuussa 2006. Tällä pitäisi opetella, helpompia ja halvempiakin olisi ollut, mutta ajattelin heti ostaa pyörän jonka halusin, kerrankin näin
tounge.gif
Ei oo kyl sit satkun varmasti helpoimpia ensimmäiseksi pyöräksi.En toki väitä,että se olisi jotenkin huono,siis en tietenkään!  
biggrin.gif
Siinä on tuo ajo-asento "vähän" semmonen kyykky ja moottori on hitaassa ajossa hieman kulmikas.Mutta kyl se siitä!  
thumbs-up.gif

sport05.gif
Höpö, höpö. Tuon kokoinen honda on ihan hyvä aloittelijalle ja pienikokoisille tytöille. Ylttää jalat maahan ja jos kaataa paikalla, niin saa itse punnattua pystyyn.

Viime syksynä hankitun pyöräni kanssa olen ajellut ihan vaan omalla pihalla ajoharjoitteluja.. 31.3. uskaltauduin ensimmäistä kertaa vasta liikenteeseen mukaan. Rauhallista oli ja matkanteko tuntui aivan sanoinkuvaamattoman ihanalta  
tounge.gif

Eniten jännitin tuota mm. kaarreajoa, pyörän kallistusta.. Ihmeekseni huomasin kesken ajoa, että niinhän tässä mennään! Oikeaoppisesti eikä tarvinnut mitenkään edes miettiä! Mahtava tunne  
sport05.gif

Lähdössä oli alkuun hankaluuksia vaan kun en ottanut mitään paineita niin johan alkoi sujumaan. Vielä on harjoittelematta ahtaissa paikoissa parkkeeraamiset/lähdöt, omasta mielestäni tarvitsen vielä kumman paljon kääntötilaa tuossa tavallisessa ajossakin  
lookaround_orig.gif

Paljon, erittäin paljon.. on opittavaa mutta hiljaa hyvä tulee.

Minulle kävi pyörän hankinta-asiassa niin, että olin ostamassa hieman pienempää pyörää 500-600cc (vaikka jo ostoaikana aloin haaveilla isommasta...), --kun yllättäen viikottaisella pyöränetsintä-kierroksellani kohdalle sattui ihan uskomaton unelma ja niin sitä oltiin vielä samana iltana 750 Varjon onnellinen omistaja!!!

Muutamia kertoja ehdin jo miettiä, miten ihmeessä jaksankaan hallita pyörääni mutta puhti on riittänyt hyvin, eivät kuntosali ja muu kuntoilu ole kyllä hukkaan mennet, sen tässä totesin vääntäessäni jälleen kerran Varjon nokkaa pihaan paikalleen parkkiin. Vaan niin sitä on vaan pärjätty. (välillä työntö-apua kerjäten kotoväeltä..  
blush.gif
) On siinä varmaan vielä monesti kieli keskellä suuta..  Vaikka pyöräni on painava, on se onneksi tarpeeksi matala, minulla kyllä yltää hyvin jalat maahan vaikka olenkin vaan 164cm..

Tänään minulla oli Ensiapu-kurssini jälkeen "Suuri Kevätsiivous-päivä" ja kateellisena katselin, kun väkeä ajeli tästä ohitsemme ihan pilvin pimein! Meni se haravointi kyllä suurimmaksi osaksi "Kansanterveydelle", kun nojailin haravaan ja ihastelin menopelejä. Huomenna lähden takuuvarmasti tien päälle  
062802moto_prv.gif

Turvallisia ajeluita teille kaikille ja nautitaan näistä fiiliksistä  
inlove.gif

Joka kevät iskee armoton vitutus siirtyä kelkasta pyörään. Silloin kun alkaa tuntua kivalta, niin vauhtia on ihan liikaa verrattuna nopeusrajoituksiin. Pyöräkin tuntuu vaikealta ajaa, kun syksyllä laite oli täysin lapasessa AINA. Keväällä ihmettelee, miksi mä tällä ajan? Pitäisi varmaan ostaa motocross-pyörä? Tai talvella ajaa jollain romulla.
033102ass_1_prv.gif

Ihan luonnollista tuo on, jokainen ajokerta on aina uusi eli aina kun pihasta lähdet olet sillä reissulla noviisi - vaikka miten sahaisit niin viimeistään sitten kun hyppäät kaverin erilaisen mopon selkään iskee se totuus kuin sata volttia - sillä hetkellä taas mestarista tulee noviisi.

Nimittäin olen tässä viikon verran ajellut tuolla enskalla ja hakenut siihen tuntumaa asfaltilla ja metsäautoteillä, yksin ja jälkikasvun kanssa yhdessä. Siinähän istutaan aika korkealla ja suorassa, lepposaa ajelua. Pyörää viedään väännöllä eikä kierroksilla, hallintalaitteisiin tarvitaan vähän rankempaa käskyttämistä yms.

Hyppäsin sitten tänään tuon äffän selkään jolla ajanut noin viikko sitten 200 km, yhteensä parin kesän aikana tuommoset 27 tkm joten aika tutuksi tuo äffä on jo tullut. Mutta mitä vielä, tuon enduron jälkeen meinasin kaataa mopon heti kättelyssä kun jalkatapit ei ollukkaan sillä missä niitten piti, kytkin tuntu olevan ihan väärässä asennossa, safkan päälle tuntu että miten tähän näin isomahanen mies ees soppii ja etujarru otti heti eikä hetken päästä
biggrin.gif

Kyllä ensimmäiset 10 km oli aikamoista totuttelua taas, konetta viedään kierrättämällä, ajoasento on "ahtaampi", kääntyminen on erilaista, fiilis haetaan erilailla ja itse ajotuntuma on aivan toisenlainen...

Hyvä muistutus siitä että vaikka kuinka oli tuttu mopo alla, ei se silti mennyt mitenkään automaattisesti vaan kyllä olo oli kuin ensikertalaisella. Siitä se taas sitten kuitenkin lähti ja 2 tunnin reissun jälkeen se tuntu taas todella tutulta. Saas nähä huomenna kun aamulla hyppään enskan selkään...
lookaround_orig.gif

Honda cbr 600 rr -06.

Ostin joulukuussa 2006. Tällä pitäisi opetella, helpompia ja halvempiakin olisi ollut, mutta ajattelin heti ostaa pyörän jonka halusin, kerrankin näin
tounge.gif
Ei oo kyl sit satkun varmasti helpoimpia ensimmäiseksi pyöräksi.En toki väitä,että se olisi jotenkin huono,siis en tietenkään!
biggrin.gif
Siinä on tuo ajo-asento "vähän" semmonen kyykky ja moottori on hitaassa ajossa hieman kulmikas.Mutta kyl se siitä!
thumbs-up.gif
sport05.gif
Höpö, höpö. Tuon kokoinen honda on ihan hyvä aloittelijalle ja pienikokoisille tytöille. Ylttää jalat maahan ja jos kaataa paikalla, niin saa itse punnattua pystyyn.
Hah
biggrin.gif
Sulla ei yllä mun cebaris edes jalat maahan.

Muistan ekan ajolenkin Tampereelta Urjalaan GS500E Suzukilla, keskikulutus oli 3,2 ltr/100 km. Ajelin sinne hiljaista mutkatietä. Jokaisessa mutkassa mietin, miten pyörän saa käännettyä kaarteeseen, pyörä ikään kuin pyrki vastustamaan kääntymistä. Useita vuosia myöhemmin kävin samaisella pyörällä Mäntyharjulla, keskikulutus oli 6,5 ltr/100 km. Sillä retkellä en enää miettynyt mutkaan taittamista, vaan miksi se on niin tehoton ajaa soralla
biggrin.gif
.

Ei muuta kuin lisää ajamista ja näyrää harjoittelua, niin kyllä se siitä. Ja muista, että koskaan et tule oppimaan kaikkea riittävän hyvin.

Veijo

Omppu kirjoiti:
(välillä työntö-apua kerjäten kotoväeltä..
blush.gif
)

Et ole ainoa. Joskus vaan on pakko kerjätä työntö-apua kotoväeltä.
blush.gif

Itsellä mielessä aina pari pikkujuttua joilla ajolenkistä jää parempi mieli.

-Olet näkymätön ja äänetön, kukaan muu ei tiedä missä olet ja varmasti tunkevat eteen / kylkeen. Varo siis kaikkia, mutta ajoissa niin ei tarvitse olla hysteerinen.

-Mutkaan tullessa pidä katse tarpeeksi etäällä. Jos mittarit näkyy koko ajan katsekentässä niin mutka-ajo on takuulla jännää. Muutenkaan ne mittarit ei ole niin tärkeitä, liikenteen virrasta näkee nopeuden ja äänestä kuulee tarviiko vaihtaa. Voit keskittyä muihin asioihin.

-Tasaisin väliajoin mieti mitä lihaksia jännität ja rentouta ne. Huomaat kuinka esim hartiat menee huomaamatta viulunkielelle.

-Kaikki jotka tuijottaa ovat kateellisia ja vaihtaisivat kanssasi paikkaa vaikka munuaisen myymällä. Hymyile kypärään ja nauti ajosta...  
biggrin.gif

Vuosi sitten kun tuli hommattua pyörä 10V tauon jälkeen, niin oli kyllä makeet fiilikset. Ekalla ajolenkillä kilsa rauhallista ajoa ja motarille. Ei kyllä uskaltanut ajaa kuin max 80kmh. Tuntui vauhti tosi kovalta. Mutta mukavaa oli!

Eka lenkki oli noin 10km, kun vein turhat kaupassa mukana olleet releet kotiin. Kotona maltoin olla 15min ja sitten piti taas lähteä liikenteeseen.

Toka ajolenkki suuntautuikin sitten hesan keskustaan ja neljän ruuhkaan. Tuli opeteltua ja opittua kytkimen luistatusta, mäkilähtöjä ja hidasajoa. Ei ehkä suositeltavin tapa, mutta mulle toimiva. Eikä pyöräkään sammunut kuin pari kertaa.

Kävinpä tuossa treenailemassa tuota hidasajoa, niin kuin täällä moni suosittelee. Tällä vähäisellä kokemuksella voin kyllä sanoa, että siitä saa todella paljon itseluottamusta pyörän hallintaan. Opettelin lähtöjä tasaiselta ja ylämäestä, kiihdyttelin ja pysäyttelin, tein kahdeksikkoa niin jyrkästi kun tuo tanko antaa myöten. Höyläsin ja höyläsin, kyllä alkoi tuntumaan mukavalta, pelottavan mukavalta. Onkohan tää jokin salakavala tauti, joka iskee ja kovaa, kun jyvälle pääsee
biggrin.gif

Yks tärkeä havainto tuli myös tehtyä. Pitää vain tyytyä osaamistasoonsa ja olla välittämättä muista. Kaiken oppii kunhan vain vääntää menemään, vaikka tuo vääntäminen tuskaa tuntuu välillä olevan.

Itselläkin ensimmäinen oma pyörä tänä vuonna hommattuna ja takana n 500km ajelua.

Mä kävin arki-iltana Turun keskustassa vähän treenaamassa kaupunkiajoa ja tsekkaamassa työmatkan reitin, että mitä siinä kannattaa huomioda.

Ja tietenkin nämä eri foorumit on tullut luettua ja lisäksi kokeneempien vinkit kuunneltua.

Kyllä tämä tästä lähtee, kun tuntee oman osaamisen ja pyrkii mahdollisimman paljon ennakoimaan. Eikä koita kikkailla mitään ihmeellistä.

Just kävin pienen eka lenkin heittämässä. Ristus, että oli mahtavaa
062802jumpie_prv.gif
Mutta hiekkaa kyllä riitti risteyksissä yms.. Ja autoja sitä risteyksissä katteli aika tarkasti mitä tekevät. Kuka se sanoikaan täällä joskus, että on kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka tulevat kaatumaan. En halua maalata piruja seinille mutta ite ku luuli, että nyt hallitsen jotenkin mopottimella ajelun niin kops. Auto kolmion takaa suoraan eteen ja lopun arvaa jokainen.

Tutulta kuulostivat nuo ekan kirjoittajan kokemukset. Yllättävän jännää olivat nuo ekat ajokeikat, liikkeellelähdöt saattoivat kestää (sori vaan, takana olleet autoilijat), mutkat pelottivat ja jostain syystä koko liikenne näytti erilaiselta kuin auton sisältä. Eikä tuo heti tokalla ajolenkillä haihtunut, kaikilta osin ei vieläkään...

Mutta kyllä se siitä, vähitellen
cool.gif
.

Itse opin newbiekaudellani mm. seuraavaa:

- Märällä nurmikolla ei kannata jarruttaa etujarrulla (ainakaan kovaa)
- Kannattaa tankata pyörää ajoittain (mutta työntäminen on hyvää treeniä)
- Kannattaa ottaa vilkku pois päältä mutkan jälkeen
- Kimalainen 100 km/h visiiriin haittaa näkyvyyttä (visiiri on pop)
- Ampiainen ei mahdu kypärän leukarei'istä läpi, hyttynen mahtuu
- Autot eivät aina näe moottoripyörää
- Moottoripyöräkään ei näe aina autoja
- Itsenäisyyspäivänä voi käydä ajelulla
- Uudenvuodenpäivänäkin voisi käydä, muttei viitsi kun päätä särkee

Toivottavasti on apua...
lookaround_orig.gif

Oma aloitus joskus kolmisen vuotta sitten oli varmasti hupaisin. Kuulun siihen ikäluokkaan jolla on taidot ajaa kaiken kokoisia pyöriä
tounge.gif
mutta oikeasti kyllä se oli jännää puuhaa kun konepyörällä viimeksi ajamisesta oli ehtinyt vierähtää liki 20v.
Ensimmäisellä kerralla hiukan harmitti kun jäin 20 ajavan traktorin perään ja mopoilija ohitti meidät molemmat. En kerta kaikkiaan uskaltanaut ajaa traktorista ohi
omg.gif

Täytyy koputtaa puuta mutta itselle ei juuri ole tullut vähältä piti tilanteita liikenteessä viimeaikoina. Liikenteen lukeminen pitkälle eteen ja sivulle tietysti auttaa ja siinähän ei auta kuin kokemus (millä tahansa liikennevälineellä).Veikkaan kuitenkin, että kaksi muuta asiaa on vaikuttanut hyvinkin paljon:
1. Ajotakissa on punaiset raidat (vanha IXS).
2. pyöränä on nykyäkseen korkea enduro
Molemmat auttaa autoilijaa näkemään minut liikenteessä. Erityisesti pyörän korkeus erottaa sen mopoista jo kaukaa. Moni matala sporttipyörä sekaantuu helposti mopoon mutta metrin verran korkeammalla keikkuva enskakuski ei jää huomaamatta.
Edellisellä pyörällä joka oli pienikokoinen peruspyörä sattui jokunen ikävä tilanne.

Back