Onkos kukaan mietiskellyt asiaa seuraavanlaisesta näkökulmasta:
Kun Honda CBR900RR tuli markkinoille (muistaakseni 1992), siinä oli noin 125-130 hv, ja painoa taisi olla jotain 180-190kg. Se oli silloin jotain ennennäkemätöntä, ja joka ikinen sporttipyöräfriikki oli aivan UUUUH-AAAAAH-UUUUUUHH noiden lukemien edessä. Laite ei myöskään ollut kovinkaan kaukana sen aikaisten Superbike-kilpapyörien teho/painolukemista, kuten eivät nykyiset tonnisetkaan ole nykykilpureista.
Tämän päivän 600cc pyörissä on yhtä paljon huipputehoa, ja huomattavasti vähemmän painoa kuin ekassa CBR900RR:ssä.
Eli: aikaa on kulunut 16 vuotta, joka on ihmisen evoluutiota ajatellen täysin mitätön aika - meidän fyysinen suorituskykymme, ts. keskimääräiset edellytyksemme hallita moottoripyörää, ei tuona aikana ole muuttunut käytännössä mihinkään.
Kuitenkin nyt aivan kirkkain silmin väitetään, että juu kyllä 600cc (joka peittoaa kirkkaasti 16 vuoden takaisen markkinoiden ykköspyssyn) on aivan passeli ALOITTELIJALLE. Ja että oikeastaan kannattaisi harkita isompaa, koska moinen härveli alkaa heti tuntua mopolta.
Enpä kuullut silloin 1992 kovinkaan paljon sellaisia kommentteja, että CBR900RR olisi erityisen passeli pyörä aloitella motoristin hommia.
Ai niin, mutta kun se nykypäivän tonninenkin on aivan passeli, sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Ja on aivan jeesustelua edes kysyä, mitähän tehdään sitten, jos se valkenee epäsopivalla hetkellä, ettei taidot sittenkään vielä riitä suorittaa tuota säännöstelyä oikein? Se, että on itse sattunut selviämään elävien kirjoissa, tarkoittaa että jokaisella, joka on juuri saanut täysitehoisen ajokortin tai on muuten vain ostamassa ekaa pyöräänsä, on synnynnäiset valmiudet hallita lähes 200-heppaista race replicaa. Niinkö?
Nykyiset tonniset puolestaan peittoavat tehopainosuhteellaan 10 vuoden takaiset maailmanmestaruustason Superbike-kilpurit. Sellaisella on varmasti oikein mielenkiintoista aloittaa harrastus. Ja mikä parasta, saa varmasti sellaisen laitteen, jonka kaikki ominaisuudet osaa täysin hyödyntää. Ja lehmätkin lentää.
Mutta eipä siinä mitään, jos täppiä riittää, niin hommaa aivan sellaisen pelin kuin itse haluaa. Joskus sitä vaan säästää kummasti rahaa, ja voi silti toteuttaa sen mistä haaveilee, kun vaan malttaa pistää pikkuisen jäitä hattuun, eikä usko ihan jokaista yllyttäjää.
Netissä kuulee usein tätä "osta-niin-iso-ja-tehokas-kuin-voit-ekapyöräksesi", mutta vaikkei tulisikaan mitään ikäviä yllätyksiä sen itselle ylitehokkaan laitteen kanssa, vakuuttaminen, huollot ja rengaskulut niissä ainakin on parasta a-ryhmää, eli huomattavasti halvemmallakin harrastuksen voi aivan hyvin aloittaa. Olen omistanut useitakin sportteja, ja epäkäytännöllisyyden, lähinnä ahtauden ja huonon kuormauskyvyn sekä korkeiden käyttökulujen (joihin voi laskea vielä myös sakkojen uhan, sporteilla kun on tylsää ajaa rajoitusten mukaan) takia on tullut siirryttyä nykyään vähän toisenlaisiin laitteisiin. Aloittelijalle en sellaista suosittele.
Tässä on vain oma mielipiteeni, jonka suhteen olen monen mielestä varmasti täysin väärässä, enkä halua aloittaa mitään kädenvääntöä asiasta.