• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noviisille pyörä ja varusteet kadulle ja maastoon. Vinkkejä vailla.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juippi84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
rimpjar sanoi:
Tuosta haet Tukholmasta pyörän jää vielä verojen maksujen jälkeen budjettiin reilusti rahaa ajovarusteisiin.http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT660R_50491592.htm?ca=21&w=3.

Kiitoksia jo tähän astisista vinkeistä. Tuo pyörän osto Ruotsista ei ole mikään ongelma kun sisko asuu Tukholman kupeessa ja toimii tulkkina/kuskina/varastona/henkisenä tukena ostotilanteessa.

Juuri tuon tyyppisestä pyörästä olen haaveillutkin ja sopii budjettiinkin paremmin kuin hyvin. Arveluttaa vaan, että miten nuo sopii noihin ~600km siirtymiin tuonne Pohjois-Suomeen. Paitsi, että menishän tuo vaikka kärryssä pohjoiseen, niin saisi emännän ja koiran mukaan ja sitten voisi päineen kiertää pitkin metsiä ja jokia perhostelemassa. :cruising:

Olen myös Bemarin F650GS:iä katsellut. http://http://www.nettimoto.com/bmw/f/1591224

Yamaha kyllä japsina sytyttää enemmän...

Varusteita on löytynyt tosiaan Tori.fistä, mutta on tähän asti ollut nuo kauppiaat väärän kokoisia :D Rukkan GTX pukuja katsellut. Onneksi on vielä kevääseen aikaa niin voi ilman suurempaa paniikkia etsiä romut valmiiksi.

Mistä muuten näkee suuntaa noista veroista mitä tulee maksuun jos mopon tuo ruotsinmaalta?

Juippi84 sanoi:
Kiitoksia jo tähän astisista vinkeistä. Tuo pyörän osto Ruotsista ei ole mikään ongelma kun sisko asuu Tukholman kupeessa ja toimii tulkkina/kuskina/varastona/henkisenä tukena ostotilanteessa.

Juuri tuon tyyppisestä pyörästä olen haaveillutkin ja sopii budjettiinkin paremmin kuin hyvin. Arveluttaa vaan, että miten nuo sopii noihin ~600km siirtymiin tuonne Pohjois-Suomeen. Paitsi, että menishän tuo vaikka kärryssä pohjoiseen, niin saisi emännän ja koiran mukaan ja sitten voisi päineen kiertää pitkin metsiä ja jokia perhostelemassa. :cruising:

Olen myös Bemarin F650GS:iä katsellut. http://http://www.nettimoto.com/bmw/f/1591224

Yamaha kyllä japsina sytyttää enemmän...

Varusteita on löytynyt tosiaan Tori.fistä, mutta on tähän asti ollut nuo kauppiaat väärän kokoisia :D Rukkan GTX pukuja katsellut. Onneksi on vielä kevääseen aikaa niin voi ilman suurempaa paniikkia etsiä romut valmiiksi.

Mistä muuten näkee suuntaa noista veroista mitä tulee maksuun jos mopon tuo ruotsinmaalta?

No sinullahan on oikeastaan asiat hyvin jos vielä apua löytyy täältäpuolelta kattelet blocket.se sopivaa pyörää
ja haet pois ja kyllä kait tuo jammu kestää ajaa pitempääkin siirtymää ja vielä jos vähän muuttaa veto rattaita
niin saa tien päällekin vauhdin sopivaks ja moottorin kierroksia tiputettua eiköhän täällä joku osaa neuvoa paremmin tuon asian.
Noista veroista löytyy tullin sivuilta tuhansia verokantoja moottoripyöristä.http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/moottoripyorat/index.jsp

Juippi84 sanoi:

MP-messuilla on taas kamapörssi. Heti ekana päivänä aamusta sinne tekemään löytöjä. Sovittaa on helpompi kuin netissä.

Kamapörssi

Jos polkusi eivät nyt ihan uppohiekassa mene niin Hondan transalppeja irtoaa tuohon rahaan hyvinkin. Liki ikuisia huollettuina

Jos kokonaisbudjetti on 6000 €, niin kannattaa huomioida, että ajokorttiin ym. byrokratiaan menee helposti 1000 €. Toinen juttu on vakuutukset, joihin menee ajokaudella minimissään luokkaa 1000 - 1500 €.

Varusteissa ei kannata säästää (turvallisuus + mukavuus), mutta varmasti voi tehdä löytöjä käytettynä ja muutenkin tähän vuodenaikaan. Varusteissa pienetkin epäkohdat kun alkavat aika nopeasti syömään miestä ja ajofiilistä.

En lähde neuvomaan pyörissä, varsinkin kun haussa on pyörätyyppi, josta ei ole omia kokemuksia. Omakohtaisesti voin vain todeta, että jostain on pyörien kanssa aloitettava, jotta voi huomata, että olisi sittenkin pitänyt ostaa heti alkuun isompi, nopeampi ja kiiltävämpi :)

Olisi ylimääräisenä tuollainen Jofama/Halvarsson tekstiilipuku.
Sopii noin 180 cm jässikälle. Mustat housut ja musta takki, jossa hieman neonkeltaista huomioväriä.
On ajettu ehkä 2000 km, myynnissä koska pukuja siunaantunut useampia, eikä kaikkia kerkiä käyttää.
Täysin ehjä ja kaikki muut suojat paitsi selkä.
On varastossa pukupussissa, jos haluat lisätietoa, kuvia, kokoja, jne. laita YV:tä.
Hintapyynti € 200,- :bye:

Wilhelm sanoi:
Toinen juttu on vakuutukset, joihin menee ajokaudella minimissään luokkaa 1000 - 1500 €.

Noi ei nyt noin paljoo mee :grin: jos hankkii sopivan menopelin ja sopivan vakuutuksen. Muutama satanen vuodessa piisaa hyvin.

shyhander sanoi:
Noi ei nyt noin paljoo mee :grin: jos hankkii sopivan menopelin ja sopivan vakuutuksen. Muutama satanen vuodessa piisaa hyvin.

Niin, no jos ostaa vanhan ja tehottoman "pappamallin", mutta jos alla on esim. zx-10r tai gsx-r 1000, aprilia rsv tai muu vastaava JA KASKO niin ihan helposti huidellaan tuolla 1500e paikkeilla. Itse pääsin viimekesänä "vain" 1300e maksuilla. :)

Riippuu ihan minkä vakuutuksen ottaa, tuskin esim. tuohon xt660 saa liikennevakuutusta _aloitus_ bonuksilla millään 200e..

Z-man sanoi:
Niin, no jos ostaa vanhan ja tehottoman "pappamallin", mutta jos alla on esim. zx-10r tai gsx-r 1000, aprilia rsv tai muu vastaava JA KASKO niin ihan helposti huidellaan tuolla 1500e paikkeilla. Itse pääsin viimekesänä "vain" 1300e maksuilla. :)

Riippuu ihan minkä vakuutuksen ottaa, tuskin esim. tuohon xt660 saa liikennevakuutusta _aloitus_ bonuksilla millään 200e..

On teillä Suomessa karseet vakuutukset, ei ymmärrä ei ymmärrä:ohmy:.
Minulla on 1100 Moto Guzzi ja maksan liikenne+täyskasko voimassa koko vuosi 1620sek elikkä 182e.

Juippi84 sanoi:
K

Ihan hyvin tuollaisella +600cc singlellä ajelee siirtymiäkin, ja teiden pienentyessä meno vaan muuttuu sitä hauskemmaksi mitä pienempi ura edessä.

Z-man sanoi:
Hei tuu anytime viivalle, niin jäät mun kakskytvuotiaalle RF:lle :grin::grin::grin:

(tai no ehkä et jos allekirjoittanut on stumpaamassa ja luistattamassa kytkintä) :right:

((ja jos nopeuden ottaminen lopetetaan jonnekin satasen kieppeille))

:boring::jpstyle:

(((nii ja jos kaasarit on säädöissä)))

:rakastunut:

MP messuilla 2014 on taas Kamapörssi.
Siellä on paljon varusteita myytävänä ja ainakin osa todella edullisesti.

Z-man sanoi:

Mullon rsv-tonnissa osakaskolla 890e vuodessa. Kallistahan tää vakuuttaminen täällä kyllä on...

Moi!

Mietiskelet Juippi84 noin about samoja asioita, joita itse toissakesänä pohdin ajettuani kortin ja suunnitellessani pyörän ostoa. Jopa suunnittelemasi pyörän käyttöympäristö on samankaltainen, joten kertaanpa tässä nyt omia kokemuksiani.

Pyörää hankkiessani tiedostin, että kompromisseja on pakko tehdä. Halusin pyörän, joilla pärjää suurin piirtein kaikkialla. Reunaehdot muodostivat budjetti, tekninen luotettavuus ja pitkät huoltovälit sekä mahdollisuus matkaenskailuun hiekkateillä ja kovapohjaisilla poluilla. Pyörän kuitenkin tuli olla se "iso" pyörä, josta ei aivan heti löyly soratiellä lopu.. Ja ilman ulkonäkövaateita.

Tähän kaikkeen ostamani vähän ajettu vuosimallin 1991 Kawasaki KLE 500 vastasi mielestäni hyvin. Luotettavalla tekniikalla varustettu kohtuuhintainen allroad pyörä, jossa kuitenkin on ruutia verrattuna siihen vanhaan Suzuki S1:een :grin: Satula matalalla - jalat ylettävät hyvin maahan myös epätasaisella pinnalla, ei liian raskas ja toimintasäde yli 250km. Hankintahinnan lisäksi vakuutukset ovat edulliset, ympärivuotinen liikennevakuutus ja osakasko 330€!!!! :jippikaijee: KLEn ero isompiin "möhköenskoihin" muodostuu painon, tehon ja ajettavuuden osalta.

Ja sitten pari sanaa ajovarusteista;
Ajovarusteiden kriteereinä olivat soveltuvuus käytettäväksi kaikissa olosuhteissa, myös märissä ja kylmissä, jotka käytettynä hommaamani Sinisalon kalvollinen (ei gore-tex) ajopuku täytti mielestäni hyvin ja täyttää edelleen.

Ajosaappaina käytän FOXin crossisaappaita - ovat ainakin kertaalleen pelastaneet nilkan murtumiselta. Vettä eivät vain pidä kovin hyvin, mutta muovipussia kenkään...

Ehdottomasti suosittelen myös suojapaidan hankkimista! Takin suojat saattavat kaatumistilanteessa pyörähtää sopivasti alta pois ja muutenkin niiden suojaavuus on rajallinen. Itse hommasin Thor Impact Rig SE -suojapaidan, joka sisältää kaikki ylävartalon suojat. Tulipa myös testattua, että toimivat :no:

Muut varusteet voit mielestäni hankkia käytettyinä, mutta kypärässä ei kannata spedeillä, päädyitkin sitten crossikypärään tai umpikypärään.

Huh, tulipahan tykitettyä melkosta proosaa, mutta itsepähän kysyit :grin:

Nonniin..

Tänään pitäisi sitten mennä istumaan autokoulun penkille. Mieli ei ole paljoa muuttunut "talven" aikana ja tarkoituksena on hankkia Yamahan XT660, jos jostain sopivasti löytyy. MP-messut meni ohi ja mahdollisesti edulliset varusteet jäi vielä hankkimatta. Eikähän nuokin jostain löydy.

Onko porukalla huonoa sanottavaa ko. pyörästä? Hyvääkin saa sanoa..

jos kuulut feisbuukkiin niin liity siellä semmoseen ryhmään kun MP-Outlet Huutokauppa. joka viikko tulee hyvin tavaraa myyntiin. ite oon ostanu sieltä muutamat hanskat, ajohousut ja ajo saappaat ja oon kyllä saanu mielestäni todella edullisesti esim. ixs housut irrotettavalla vuorella 40€ ( briteistä tais olla joku 120£+ postit) richan saappaat 75€ (motonetistä vastaavat n.130€) hanskojakin on lähteny iha parilla kympillä... myyjä on Katafori joka toimii jossain tampereen liepeillä eli jos noutaa ite niin tulee ilman posteja mutta voivat lähettää myös matkahuollolla 10€ per lähetys, ja siihen samaan lähetykseen voi keräillä kamoja useammastakin huutokaupasta... toinen hyvä varuste kanava on ebay, tosin netti ostoissa on aina se sovittamisen vaikeus...
sitte tietysti löytyy myös ylivuotisia varusteita ainakin vantaan all rightilla on semmonen "huone" missä on pirusti takkeja, kypäriä ja housuja ja siellä voi tietysti sovittaa

Juippi84 sanoi:
Onko porukalla huonoa sanottavaa ko. pyörästä? Hyvääkin saa sanoa..

Isojen poikien mielestä liian tehoton. Ainakin se on suurimman osan mielestä liian painava jos meinaa kovin pieniä polkuja ajaa. Perus soratiellä varmaan kiva. Hyvä peruspyörä kaikkeen käyttöönhän se on. Jos on samaan hintaan viritelty ja virittämätön niin minä ainakin ottaisin sen viritetyn, koska sitä tehoa luultavasti alkaa pian kaivata.

Back