• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nostopöytä, nosturi, saksinostin vai mikä...?

Minulla on sama vaiva. Kiskot katossa ja niistä liinat joilla saa pyörän killumaan. Korkeus säätyy, eikä vie lattiatilaa. IKH:lta saa pressuverhokiskoja joiden yksi rulla kantaa muistaakseni 180kg.

Mulla on saranoitu teräspalkki pystyssä tallin reunassa. Siitä haarautuu ylhäällä 3,5m pitkä kiskopuomi jossa on eestaas rullaava lenkki. Lenkissä on kiinni ketjutalja. Ketjutaljaan laitan pikaliinat että saa koukun kytkettyä pyörään.

Abban keskinostin ja takapukit ovat myös, mutta keulan tuolla saa myös ilmaan äkkiä. Pidempää duunia varten joku ilmaankillutin olis kyllä kova. Tai siis nostopöytä / skylift. Aina joku pyörä on huollon tai korjauksen kohteena joten kai tilan vieminen olisi perusteltua. Lisäksi poikaa kyllä olisi jokin keino saada pyöriä säilötttyä kahteen kerrokseen (kokonaisena) kun niiden määrä tuntuu olevan aidosti kasvava eikä se perusteltukaan lattiatilan käyttö tilannetta helpota. Vaihtoehtoisesti pitäisi kai myydä joku romu pois tai pykätä uusi lato.

Kerronpa oman löytöni: Roclan sähköhydraulinen pinkkari oli pakko ostaa kun halvalla sain. En nyt tähän hätään omasta kuvaa saa jaettua mutta tuossa samanlainen:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Rocla_Pinkkari_600kg_150_cm_69460728.htm?ca=18&w=3

Katkaisin nuo kärjet poikki ja työnsin selkäpuolen seinää vasten. Tein 500x500 levyn piikkien päälle ja niihin saranoidut luiskat. Taso on silloin ala-asennossa 100mm lattiasta ja luiskat putoaa nostettaessa alas. Renkaanvaihdot ym sujuu tällä pikkutasolla.

Lisäksi tein jo olevaan pyöräramppiin pikakiinnikkeet ja sillä voikin nostaa pyörän kuten nostopöydällä. Aika hyvin mahtuu myös takapuolella puuhailemaan kun nostimen teho liittää ihan täysulottuvuudellakin. Ja helppo siirtää tietysi keskemmälle tallia, jos tarvis. Ja kauko-ohjain tietysti piti tehdö, kun käyttönapit on takasivulla.

Kaveri teki rätkänosturin sairaalan moottoroidusta sängystä.
Nostakyky on jossain 400kg huitteilla.

Nyt on Big Blue tallissa. Jotkuthan tekee noita mallin mukaan itsekin, mutta siihen menee aikaa ja vaatii hyvän verstaan. Sen sijaan apuvälineitä ja tukia on helppo tehdä itsekin. :) Talvi sitten näyttää, mihin laite pystyy meikäläisen tallissa.

Mukava oli lueskella ihmisten (onko motoristi ihminen?) kokemuksia eri nostolaitteista/tunkeista.

Ai niin tässä tuli tutustuttua siihen seikkaan, miten ihmisiä "petetään" nosturikaupoilla. Jos laitteella pitäisi pystyä nostamaan 680kg, niin sitä ei ole siihen kuitenkaan suunniteltu, vaan ainakin jossain päin maailmaa nostovoiman välittävän hydraulisen pullotunkin (tai miks tota sanois?) kapasiteetti suoraan ylös nostettaessa on 680kg ja sillä sitten mainostetaan. Mutta sehän ei nosta suoraan ylös, vaan vääntää vipua, jonka päässä kuorma on. Joku laskeskeli, että pullotunkilta vaadittaisiin oikeasti 2,5 x 680 kg nostokyky, jotta moisen viritelmän voidaan oikeasti sanoa kestävän. Sama kaveri videolla näytti, miten 680kg nostolaitteen tiivisteet hajoaa, kun sillä nostaa oikeasti painavaa pyörää. No, kaveri oli niin näppärä, että laittoi siihen 4000kg nostavan pullotunkin. Vaikutus oli huomattava... varsinkin kuormaa alas laskiessa.

skuikka sanoi:
Minulla on sama vaiva. Kiskot katossa ja niistä liinat joilla saa pyörän killumaan. Korkeus säätyy, eikä vie lattiatilaa. IKH:lta saa pressuverhokiskoja joiden yksi rulla kantaa muistaakseni 180kg.

Mulla on siitä hankala homma, että talli on rakennettu ryssän paskoista ontelolaatoista, johon olen propannut enemmän tai vähemmän onnistuneesti kakkoskakkosta, johon puolestaan kipsilevyä. Oli vähän haastava propata, kun ne ontelot menee vähän miten sattuu, ja vaikka kuinka mittasit, kävi useammin kuin kerran niin, että olikin paksuksi oletetussa kohdassa ehkä tuurilla 5mm betonia. Ja vaikka osuikin paksuun kohtaan, ne saattoi olla aivan pehmeää paskaa. Eli vaikka kiskon saisikin tukevasti kiinni kakkoskakkoseen, en luota niiden kiinnitykseen niin paljon, että viitsisi mitään raskasta alkaa roikottelemaan.

Ehkä joskus vielä hommaan sen nosturin.

Re: Nostopöytä, nosturi, saksinostin vai mikä...?

Jos pärrässä on keskiseisontatuki, niin pieneen talliin hyvä ja halpa varuste on tuo.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830771/DZ-Hardware-Moottoripyoran-siirtoalusta-keskituen-alle

Mulla oli vähän aikaa käytettynä ostettu IKHn nostopöytä, mutta pieni tallini täyttyi siitä liikaa. 360 astetta kääntyvät pyörät joka kulmassa olisi helpottanut vähän. IKHn mallissa oli keulapäässä kiinteät pyörät, joten nostinta ei saanut pois oven edestä kun pyörä oli kyydissä.

https://www.ikh.fi/fi/huoltopoyta-moottoripyora-360kg-meganex-meg118

PoS sanoi:
Mulla on siitä hankala homma, että talli on rakennettu ryssän paskoista ontelolaatoista, johon olen propannut enemmän tai vähemmän onnistuneesti kakkoskakkosta, johon puolestaan kipsilevyä. Oli vähän haastava propata, kun ne ontelot menee vähän miten sattuu, ja vaikka kuinka mittasit, kävi useammin kuin kerran niin, että olikin paksuksi oletetussa kohdassa ehkä tuurilla 5mm betonia. Ja vaikka osuikin paksuun kohtaan, ne saattoi olla aivan pehmeää paskaa. Eli vaikka kiskon saisikin tukevasti kiinni kakkoskakkoseen, en luota niiden kiinnitykseen niin paljon, että viitsisi mitään raskasta alkaa roikottelemaan.

Ontelolaattoihin kiinnitettäessä pitää nimenomaan kiinnittää onteloiden kohtiin, ei kannaksien. Kannaksissa on punokset. Venäjällä on kyllä ihn omana tuotantona valmistettu ontelolaattaakin ihan harjateräksin raudoitettuna, joka on ihan jotain muuta kuin Suomessa valmistetut jännepunos laatat.

Hiltiltä löytyy HUS3-H6 ruuviankkuri joka on tarkoitettu ontelo kiinnityksiin.

Toki en ehkä mitään raskasta kiinnittelisi noihin laattoihin, jos laatu tuntuu olevan mitä sattuu. :sad:

PoS sanoi:

Mitäs jos laittaa niin pitkän kiskon että yltää seinästä seinään
ja sitten sinne seinän viereen pysty tuet kiskon päitten alle

mek sanoi:
Jos pärrässä on keskiseisontatuki, niin pieneen talliin hyvä ja halpa varuste on tuo.
DZ Hardware Moottoripyörän siirtoalusta keskituen alle
Mulla on tommonen ja Jamppi talvehtii sen päällä nyt toista talvea. Jos tarttee/haluaa tehdä pyörälle jotain, on liikuttelu ympäri (<-sananmukaisesti) tallia suorastaan liikuttavan helppoa. Ainoa hankaluus oli saada pyörä nousemaan keskiseisontatuelle tuon päälle yksin kammetessa. Takapyörää vesivanerin päälle ja avot, johan nousi.

Suosittelen.

lario sanoi:
Miula on Motonetin nosturista omin pikku kätösin rakennettu nostopöytä.
Lario,
Onkos se nosturi kuvan mallinen? Ja sen päälle olet rakentanut / pultannut tason? Kuva olis kiva :)
G

Liitetiedostot

• MotonetNostin99eur.PNG
    MotonetNostin99eur.PNG
    96 KB · Katselut: 52
Viimeksi muokattu:
timjoo sanoi:
Minulla on Motonetin MP-nostopöytä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/807517/MP-nostopoyta-max400kg-180-760mm
- klips-- -Vuotaa jo nyt pienen käytön jälkeen öljyä.

Tutkailin tarkemmin tätä öljyn vuotamista ja lopputulos on, että vuotaa sekä nostomännän varresta ja pumppumännän varresta. Hienoa, kerrassaan hienoa. Lopputulos on nyt se, että hankin lisää öljyä kaupasta ja putsaan lattiaa säännöllisesti.
1,5dl meni nyt kun ei enää noussut ylös asti.

Mie kun tuota moppotallia rakentelin niin tuli semmoset kattoniskat liimapalkeista että kyllä se kivijalka ennen painuu maahan ko ne pettää. Ja rakennuksen runkopalkit on sen mukaan.
Ei sinne talliin kyllä mahdu moottoripyöriä suurempia. Niitä oli kolme parhaillaan/pahimmillaan ja peltipappamopo.
Autohommia ajatellen sen rakensin.
Onneksi olen päässyt niistä eroon. Siis autohommista.

Mulla on sairaalasängystä tehty pöytä,erittäin tukeva ja kun Pääpuoli nousee ja laskee,on pyörä helposti siihen työnnettävissä ja kun pyörä on päällä ja nostettu ylös,pystyy sitä kipaavaa hyödyntää esim eturenkaan irroituksessa.On erittäin tukeva,nytkin siinä on 1100zzr päällä,ja renkaat alla niin helposti pystyy liikuttelemaan.Noita on silloin tällöin Torissa myynnissä.Vanhoista lattiapaneeleista tein pitävämmän pohjan siihen.Nostaa muistaakseni 80cm korkeuteen.
14948909.jpg

14948910.jpg

Liitetiedostot

• 14948910.jpg
    14948910.jpg
    70 KB · Katselut: 29
Viimeksi muokattu:
Big blue on hyvä ja "muuntuu" meikäläisellä kahteenkin nostotyyliin. Kahta pyörää pystyn nostamaan rungosta. Skootteria kun huoltelin, niin laiton sen leveälle lankulle ja nostin lankun ilmaan. Tietty remmeillä kiinni, ettei keiku. Näppärää!

Pyörän huolto on todella paljon mukavampaa, kun ei tarvii lattian rajassa könytä. :)

Back