• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Norjan reissu kesä-heinäkuussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Webbis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kai tämä suomenkielinen Norja FAQ on tuttu (saattaa olla mainittukin jo tässä ketjussa, en nyt jaksa tarkistaa)? Kannattaa klikata linkkejä..

Muutamia poimintoja noilta sivuilta:

Kansallismaisemaa Aurland-Laerdal tunturitieltä (se vaihtoehto piiiiiiiitkälle tunnelille).

Orneveien, eli tie Geiranger:sta pohjoiseen.

Dalsnibba, eli tämä puolestaan Geirangerista etelään.

Tie katoaa vuoren sisään Stryn:in ja Geiranger:in välillä.

Tuota tunnelia ei kannata käyttää vaan ajaa 258:n kautta, jos nyt oikein ymmärsin tuon tunnelin sijainnin...itse taidettiin erreyksessä ajaa tuon tunnelin läpi.

Lofooteille on rakenteilla tunneli, ettei tartte lauttaa käyttää.
Valmistumisesta ei ole mitään tietoa...

Eihän sieltä tunnelista mitään näe, no valoa ehkä loppupäästä
biggrin.gif

Tänään tuli muuten mopottimeen uudet kummit, ja moottoripyörällä eurooppaan kirja. Selasin nopeesti läpi, hienoja kuvia mukavia juttuja. Matkakuume nousi^2, ja tuli hirvee hinku tallille mopoa hiplaamaan.

Miltäs tuo kirja vaikuttaa? Ite mietin kanssa että kannataisko ostaa. Oliko siellä Norjasta paljonkii tietoa?

Tuli hommattuu tuossa itellekki sellane puhelin millä pääsee tuonne netin puolelle tekemään blogia ja uppimaan kuvia.

Ja alkaa olemaan pyöräki pikkuhiljaa kasausta vaille valmis
062802jumpie_prv.gif

Eipä siinä kirjassa ollut Norjasta juuri mitään, jutut painottuu eurooppaan.

Älä turhaan osta, mä voin lainata
wink.gif

Tere!

Ollaan vaimon kanssa lähdössä vasta heinä - elokuun vaihteessa käymään Lillehammerissa.

Olen katsellut lauttojen ja laivojen hintoja ja olen päätymässä siihen, että ajamme Ahvenanmaan kautta.

Meinattiin ensin, että mopo laivaan ja yövuorolla yli Tukholmaan, mutta kun hinta on 150 egee niin ei tuntuu hieman kalliilta. Ahvenanmaalle menee yksi päivä ajoon ja jos yöpyy matkalla niin taitaa juuri ja juuri päästä hieman alle sataseen, jos olen oikein laskenut.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Tervehdys!
Laskeskelin tässä tänään, että olis sellanen 3,5kk lähtöön  
062802jumpie_prv.gif
! Vähiin käy ennenkun loppuu!!

Kuinkas moni reissuun lähtijöistä on tulossa tuonne Posariin? Muutaman nimi siellä ainaki oli listassa, mites muut? Mä tulen sinne yksin kun tuo parempi puolisko lähtee urheilemaan helsinkiin.
Voitais tuolla sit katella ja sopia paremmin yksityiskohdista, kuten esim. missä tavataan, mihin aikaan jne..

Mietin tässä tuota ensimmäisen päivän ajourakkaa, eli kun aamulla seiskan pintaan ollaa maissa ja siitä sitten startataan niiin ajetaanko eka päivä suosiolla vähä pidempään (n. 500-600km, eli matkana vähän pidempi kun muut päivät, mut ajassahan tuo ei taas ole niin paha kun päästään aikasin starttaamaa), että päästään Norjan puolelle vai yövytäänkö jossain lyhyemmän matkan päässä?

Sillainhan vois tietty, tehdä, että ekana päivänä ei ajasi niin pitkään, ottas mökin ruottin puolelta ja alkais maistelee kopparsbergiä ja suunnittelee etappeja hiukan? Tosin ei tuonne Norjan rajalle oo kun joku 400-500km satamasta. Eli ehdittäs muutenki hyvissä ajoin. Vois siinä ruottin puolella käyä kaupassa ja sit painella möksälle johonki.

Sillä kyselen, ku aattelin, että tuon ekan mökin vois ottaa etukäteen. Vois sit vaan kurvailla suoraan sinne. Tulis siinä sit hiukan tota pelivaraa muille päiville, et jos joku päivä innostutaanki ajamaan lyhyempi päivä ja makoilemaan esim jossain rannalla..

Ja tossa kattelin noita majotuspaikkojaki jo niin löytys muutama ihan hyvä paikka noilta huudeilta Norjan puolelta..

Mielipiteitä kiitos!

Toinen jutska, tän kuun loppupuolella tulee lauttamaksut, eli karhuan niitä jossain vaiheessa sitte.

Kellää mitää hyviä ideoita,ehdotuksia tjsp, koskien reittiä tai muuten vaa matkaa?

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

edit. tekstiä

Tervehdys!
Laskeskelin tässä tänään, että olis sellanen 3,5kk lähtöön
062802jumpie_prv.gif
! Vähiin käy ennenkun loppuu!!

Kuinkas moni reissuun lähtijöistä on tulossa tuonne Posariin? Muutaman nimi siellä ainaki oli listassa, mites muut? Mä tulen sinne yksin kun tuo parempi puolisko lähtee urheilemaan helsinkiin.
Voitais tuolla sit katella ja sopia paremmin yksityiskohdista, kuten esim. missä tavataan, mihin aikaan jne..

Mietin tässä tuota ensimmäisen päivän ajourakkaa, eli kun aamulla seiskan pintaan ollaa maissa ja siitä sitten startataan niiin ajetaanko eka päivä suosiolla vähä pidempään (n. 500-600km, eli matkana vähän pidempi kun muut päivät, mut ajassahan tuo ei taas ole niin paha kun päästään aikasin starttaamaa), että päästään Norjan puolelle vai yövytäänkö jossain lyhyemmän matkan päässä?

Sillainhan vois tietty, tehdä, että ekana päivänä ei ajasi niin pitkään, ottas mökin ruottin puolelta ja alkais maistelee kopparsbergiä ja suunnittelee etappeja hiukan? Tosin ei tuonne Norjan rajalle oo kun joku 400-500km satamasta. Eli ehdittäs muutenki hyvissä ajoin. Vois siinä ruottin puolella käyä kaupassa ja sit painella möksälle johonki.

Sillä kyselen, ku aattelin, että tuon ekan mökin vois ottaa etukäteen. Vois sit vaan kurvailla suoraan sinne. Tulis siinä sit hiukan tota pelivaraa muille päiville, et jos joku päivä innostutaanki ajamaan lyhyempi päivä ja makoilemaan esim jossain rannalla..

Ja tossa kattelin noita majotuspaikkojaki jo niin löytys muutama ihan hyvä paikka noilta huudeilta Norjan puolelta..

Mielipiteitä kiitos!

Toinen jutska, tän kuun loppupuolella tulee lauttamaksut, eli karhuan niitä jossain vaiheessa sitte.

Kellää mitää hyviä ideoita,ehdotuksia tjsp, koskien reittiä tai muuten vaa matkaa?

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

edit. tekstiä
älä muuta virko....jee
062802jumpie_prv.gif
mun piti koko talven alkaa säästää rahaa reissua varten....enkä viel oo kerenny .taitaa tulla vähän kiire....
lookaround_orig.gif

aika monihan meist reissuun lähtijöistä on tulossa posariin....minä,timberline,mattir ja bgr81.....ja sä
smile_org.gif
joo sovitaan sit kaikkee tarkemmin...kyl varmaanki vois vedellä ekana päivänä pidempää matkaa et päästää norjan puolelle...mut jutellaa siitäkin tosiaan posarissa

Nopeita vastauksia kysymyksiin:

- Joo, SMOTO:ssa ollaan.
- En pääse Posariin (Ruåttissa käymässä tuon viikonlopun).
- Piiiitkä eka päivä sopii.. Helposti menee 700-800km:kin jos oikein innostutaan  
tounge.gif
. Ollaanpahan heti aamulla lähellä "mestoja" (aamuksi Borgundin sauvakirkolle..).
[Edit: Toisaalta ei mua erityisemmin haittaa vaikka jää lyhyeksikin eka etappi..]

Kuulun TFMKhon ja sekin on SMOTOn jäsenjärjestö. Itse asiassa
kaikki rekisteröityneet MP-kerhot ovat - ilmoituskysymys pelkästään.

Vaikea sanoa mitään siitä miten pikälle ehtii vaikkapa ekana päivänä.
Riippuupi varmaan keleistäkin. Jossain kyselyssä udeltiin, että
haittaako itse kutakin vesisade ja ainakin minä vastasin, että
tottakai se haittaa, mutta ei ole lainkaan mikään este. Haittaahan
nälkäkin, mutta kuitenkin voi olla syömättä kauankin jos on tarvetta.
Kushätä haittaa oikein erityisesti ja silti ei tarvitse ihan joka
tolpanjuureen koipea nostaa.

Pari juttuu..

- Ilmottelehan sitten Webbis kun oot sen laskun laivamatkoista saanut, niin saa hoidettua senkin pois mielestä..

- Toinen juttu liittyen tuohon reitin alkupäähän:

Onkos tuolla Voss:ssa jotain erityistä nähtävää?
Meinaan vaan että tuo Gudvangen-Fördo väli onnistuisi myös tuota tietä nro 13 pitkin (Vik-Vangsnes-Dragsvik-Mel-Moskog). Kartan mukaan siinä on reilun 100km matkalla 4-6 solan ylitystä (= mutkatietä Linkki, tieltä nro 13), runsaasti vuonon rantaa ja 6 (!) kauniiksi merkittyä maisemakohtaa (selvästi tiheiten koko Norjan kartta huomioon ottaen). Lisäksi pari sauvakirkkoa ja vesiputoustakin..

Ei sikäli, molemmat reitithän yhtyvät Fördo:ssa (eli meni sitten Vossin kautta tai tuota tietä 13), joten ei tehdä tästä mitään "ongelmaa".. Eli, jos oon ainoa jota tuo tie 13 kiinnostaa, niin ajelen sen ehkä itsekseni ja otan muut kiinni sitten Fördo:ssa.

En lukenut aivan kaikkia viestejä,mutta pari kertaa kyseisiä reittejä pyöräilleenä lähetin kokemuksiani.Viime kesänä ajoimme reitin Oulu-Naantali-laivalla Kapellskäriin( Finnlink )-Tukholma-Oslo-Lillehammer-Åtta-Geiranger-Trondheim-Sundsvall-Oulu.Käytimme aikaa 7 päivää ja kilometrejä kertyi n. 3700.Tarkoitus oli nousta Tronheimista vielä pohjoisemmaksi, mutta jatkuva vesisade käänsi pyörän kohti Oulua. Norjassa matka ei taitu 400 km:n päivätahtia enempää, mikäli haluaa maisemiakin katsella. Myös lauttamatkat odotuksineen ottavat aikaa.Tuolle suunnittelemallenne reitille varaisin 2 viikkoa ja olisin paikallaan kahden päivän ajan esim.Geirangerissa. Norja on hintava maa ja mikäli yövytte hotellimajoituksessa,varatkaa majoitukseen 70 - 90 euroa/päivä/2 henkeä,ruokailuihin rahaa riittävästi ja jättäkää juomailu(Gintonic 11,-) suomeen.Bensa on hiukan kalliimpaa, kuin suomessa.Moottoriteillä pyörästä ei tarvitse maksaa,mutta lautta- ja siltamaksuja välille tulee arviolta 100,- / pyörä.Parhaat maisemat ovat keskinorjan vuonoalueella ja niissä ensikertalaisille riittää ihmettelemistä.Serpentiinejä laskeuduttaessa ÄLKÄÄ käyttäkö liikaa jalkajarrua; se lämpenee ja viimein poljin painuu tunnottomana pohjaan. Mukavaa reissua.
062802moto_prv.gif

Back