• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Norjan reissu kesä-heinäkuussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Webbis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
062802moto_prv.gif
nam

Kuten jo monen suusta kuullut mietteitä täälläkin suunnalla honda vanhusta pakata kesällä reissuun. Luvan salliessa koittaa hänkin pyörähtää messuilla kuulemassa mitä mielessä jos matkaan mahtuu hiukan eslaa nopeampi hikotin.

Vähän on reissukokemusta ja vielä lomat auki , ja alun perin olin kanssa suunnitellut kesäkuun alkua mutta kokeneemmat osanneet sanoa että saattanee vielä olla heikossa kunnossa tuo pohjois norja. Itse suunnitellut mahd kaverin kanssa lähtöä vaellusteltta makuupussi / satunnaisella mökki majoituksella. Siis koitan täältä susirajalta hankkia kärrykyydin lauantaille.

Tuu Kapa ihmeessä! Parempihan se on mitä enemmän siellä on suita sanomassa mielipiteitä ja kokemuksia!

Tuossa on nyt tullu eriäviä mielipiteitä siitä, että kannattaako mennä ihan norjan rannikkoa pitkin vai mahdollisesti keski norjaan.

Mitäs tähän sanoo esim. mchuurre? Tuo keski-norja on kuuleman mukaan myös tosi nättiä seutua ja siellä ei ilmeisesti noita lauttoja tarviis niin paljoa ku rannikolla?

Piirtelin nyt jokseenki uusiks tuota reittiä ihan noiden nähtävyyksien mukaan.

Aika karkee versio vielä, mut tästä on sit jo helpompi lähtee karsimaan.

Täältä löytyy

Matkaa tosta saa päivällä/parilla lyhennettyy jos ei tonne lofooteille mee.

Älkää sit missatko Trollstigeniä, se kai nyt oli turha edes muistuttaa...siin lähel on kans camping, mökkejä, telttapaikkoja yms.
*Trollcamp*

En ole itse käynyt Trondheimia pohjoisempana mutta eka kerran noussut Tanskan kautta ihan eteläkärjestä Bergenin korkeudelle ja toka reissulla ylhäältä Bergenin suunnasta Trolstigenin, Geirangerin jne. kautta Osloa kohti => olen äärettömän ihastunut nimenomaan etelä- ja keski-Norjaan.

Muutamia hittejä (mchuurre jo varmasti luetellut nämäkin):
- Rauma-joki ja sen kulku-uomaa seuraavat tiet
http://www.raumabanen.com/
- Låtefoss http://www.norsknatur.no/lesestoff/reise/hardang.htm
jne.

Kaikkeahan ei voi mahduttaa kahden viikon reissuun, ensi kerralla sitten!

Köpi, joo se on tossa reitin varrella tuolla nro 12:sta vieressä.

Juu ei taia oikein millään ehtiä käymään nuita kaikkia mahdollisia paikkoja yhellä reissulla, eli uuestaan on mentävä
smile_org.gif

Piirtelin nyt jokseenki uusiks tuota reittiä ihan noiden nähtävyyksien mukaan.

Aika karkee versio vielä, mut tästä on sit jo helpompi lähtee karsimaan.

Täältä löytyy

Matkaa tosta saa päivällä/parilla lyhennettyy jos ei tonne lofooteille mee.
Tuo näyttää ainakin ihan hyvältä. Kerkesin nopeasti katsomaan kartasta reittiä ja ihan ok. Laskitko Webbis että paljonko km tulee ja mikä on päivämatka, noin niinkuin suurinpiirtein ??
Kun tuossa ylempänä puhuit  keskinorjasta niin jos tarkoitit ajaa ei-rannikkoa pitkin niin sanoisin että tuo on nyt hyvä ja parempi vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan kilometrejä tuolla reitillä tulis sellanen 4500km. Mut tuossa on muutama kohta mitä pystyy fiksaamaan ni vähenee kilometrit sitäki kautta. Tosin tuossa kilometreissä on mukana kaikki vedenylityksetkin.

Ajokilometrejä päivässä tulis n.300-500. Riippuen ihan siitä, että miten aikasin alottaa ja miten myöhään lopettaa. Mutta nuo kilometrit on laskettu ajoajan olevan noin 6h päivässä. Eli siinäkin on pelivaraa hyvin.

Samoin tuo ohjelma laskee omituisesti nuo yöpaikat,ajetun ajan puitteissa toki, mutta niinkun voi miettiä niin tuossakin on monta paikkaa missä pystyy sitäkin venyttää.

Kattelin seawindin aikatauluja, niin mun mielestä voitais alustavasti lähteä sillon sunnuntai-iltana klo 21.45 lähtevällä botskilla mikä on perillä tukholmassa klo 7.30. Siitä vois sitte lähtee suoraan baanalle
smile_org.gif
! Tuo ylitys maksais YHTEENSÄ 4:ltä hengeltä ja 3:lta moottoripyörältä 151 euroa ja se sisältää aamupalan , mikä on ainaki mun mielestä tosi bueno juttu!!
Siinä ois sitten laivan lähdettyä illalla muutaman tuopposen ääressä mukava paremmin tutustua vielä ja suunnitella reittiä hiukan.

Miltäs tällänen kuulostais timppa ja piipu?

J selvä juttu, ajattelin vaan sitä ajömatkaa ja km määriä ettei tule ainakaan liian tiukkaa, että voi ottaa iisistikin, lomallehan sitä mennään vaikka ajaminenkin on ihan huippua. Mutta 6 tuntia per päivä kuulostaa ihan hyvältä. Pitää alkaa kai suunnittelemaan budjettia. Bensa on kuulemma Norjassa aika hinnakasta, 1,6 tai jotain muistaisin. Jos matkassa ollaan noin 9 päivää niin1250 euroa olisi kai suurin piirtein budjetti, ihan lonkalta heittäen
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

Eli bensat jaskin nyt 1,6 mukaan niin 400 litraa on sitten 640  euroa
Yöpyminen 9yötä ja 40 euroa yö on 360
Ja jos nyt ajattelisi ruokaan ja muuhun  50 euroa pvä niin 450
eli 1500 budjetiksi ?? Vai olenko aivan metsässä ?

Tällä hetkellä Norjassa bensa maksaa 1,37 euroa/litra, eli jonkun verran kalliimpaa ku täällä.

Toi mun ohjelma laskee kokonaiskulutuksen ja keskikulutukset kaupunki ja maantieajossa, mitkä asetin vähä yläkanttiin niin sillai että noilla kilometreillä bensoihin menis 499euroa, jos bensa maksais 1,45euroa

Eli siitä voi sitte laskea, jos per yö olis maks vaikka 30€/lärvi (mikä on jo aika kallis) plus sit sapuskat.

Me aateltii kutakuinkin 1000euroa /lärvi budjetilla.

Joo, ok ainahan se on hyvä kun budjetti saadaan pienenemään. Mutta mä ajattelin niitä mökkiyöpymisiä. Teltta ei oo mun juttu välttämättä. Sitten voisi sanoa että reilusti alle 1500 euroa on budjetti eli[/U] noin 1300 euroa.
Alkaa muuten kuumottaa ja aika pahasti toi matka.

Joo siis tuo 30euroa per yö on siis laskettu mökkimajotuksella. Eli jos vaan onnistuu että mennään kaikki saman katon alle ni saadaa tosi hulppeita mökkejä melkosen edukkaasti. Mulla on linkkejä niihin tai voin tulostella sit tonne reissuun mukaan jotain tietoja ni näkee hiukan.

Joo toi tonniki on jo tosi paljon yläkanttii meiltä laskettu. Mut meil on se etu että maksetaan pyörän bensat puoliks, ni pienentää hiukan budjettia. Ja jos sit yöpymiset on ois se n.300 euroa 9:ltä yöltä. Siihe sit toi laivamatka about 40euroa per lärvi. Ja tietenki sit ruoat mitä menee. Eli niihin kans varmaan joku maks 10euroa päivässä, jos valmisteltais ite. Tai sitte maks 15 euroa jos käy jossain syömässä.. Kuulostais aika realistiselta. Siihen sit päälle vielä kaikki hölynpölyt, esim alkoholit ja muut ylimääräset syömiset.

Olut maksaa Norjassa ihan hemmetin paljon, tosin reissussa ei alkoholia ihan voi niin ottaakaan ja mä tarvin ruokaa enemmällä kun 15 eurolla pvä, mutta hyvä että jos mökin saa kimppahintaan edullisesti. Mä ainakin oon valmis jakamaan katon kun kerran on reissuun lähdetty. Mutta tuntuu että sä, Webbis oot suunnitellut jo kaikkea mahdollista, siitä iso
bowdown.gif
sulle. Mutta jos 1000 eurolla pärjäisi 9 pvää kaikkineen niin olisi loisto juttu.Mutta pitää laskea tarkempi budjetti sitten hieman lähempänä.

Ainin, meinas iha unohtua. Pitäähän tuonne sit varata jonkun verran rahaa tietulleihin ja autolauttoihin.. Mut niihin ei varmasti kaikenkaikkiaan kovinkaan montaa kymppiä mene..

Mä oon samaa mieltä et kyllä meiän kannattaa saman katon alle mennä..Ja miksei voitais mennä!?

Eipä mitää, mielelläni tässä noita suunnittelen ja parhaani mukaan yritän tietenki järkkäillä
smile_org.gif
! Arvaappa vaan mimmonen kuume täällä päässä oikein on..huhhuh sentään
smile_org.gif
!

Mä luulen kyl et toi 1000Euroa on aika lähellä totuutta. Ja parempiha et on vähä ylimäärästä ku vähä liian vähä sitä rahaa.

Mä luulen kyl et toi 1000Euroa on aika lähellä totuutta. Ja parempiha et on vähä ylimäärästä ku vähä liian vähä sitä rahaa.
Jep... tuolla hehtaarilla ollaan.

Itteeni lainaten tuolta ketjun ekalta sivulta
sanoi:
Mun viimekesän Norjan retkellä budetti oli reilut 100e/vrk + "yllärit"
Ajelin kyllä aika pitkiä päivämatkoja ja asuin välillä vähän liiankin herroiksi
biggrin.gif

Tosin mä olin reissussa itekseen joten majoitus tuli kalliimmaksi ja toisaalta pitkät ajomatkat ehkä hiukan tiputti majoituskustannuksia.

Pahus ku pidätte tätä topikkia koko ajan esillä, ei pääse pois mielestä...kohta pian itsekin lähdössä mopolla Norjaan ku yllytätte tolleen...

Pahus ku pidätte tätä topikkia koko ajan esillä, ei pääse pois mielestä...kohta pian itsekin lähdössä mopolla Norjaan ku yllytätte tolleen...
Ajatteleppa sellaista kuivaa asfalttia, mutkaista ylä- ja alamäkeä, tunturimaisemaa ja taukoa kahvikupin kera ja kylttiä jossa lukee NjålkjÅkullen, eli mitä ei osaa lukea eikä löydä kartasta
cool.gif
biggrin.gif

Back