• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Norjan reissu kesä-heinäkuussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Webbis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samalla rahalla keski-euroopassa 3 vk.
biggrin.gif

mä otan selvää tost heinäkuusta onnaako...ilmotan sit passaako mulle....
thumbs-up.gif
eli pari viikkoo reissu kestäis? onks mitää hajuu paljonko sitä fyffee pitäis olla?
Otaksä meitä ollenkaan mukaan vai lähetkö vain vieraiden miesten kaa
eek.gif

Mun viimekesän Norjan retkellä budetti oli reilut 100e/vrk + "yllärit"
Ajelin kyllä aika pitkiä päivämatkoja ja asuin välillä vähän liiankin herroiksi
biggrin.gif

Vähemmälläkin pääsee... kuskaa omat ruisleivät, h&k:n lenkit, voit ja bisset kotoa asti
tounge.gif

[

Otaksä meitä ollenkaan mukaan vai lähetkö vain vieraiden miesten kaa
eek.gif

Mun viimekesän Norjan retkellä budetti oli reilut 100e/vrk + "yllärit"
Ajelin kyllä aika pitkiä päivämatkoja ja asuin välillä vähän liiankin herroiksi
biggrin.gif

Vähemmälläkin pääsee... kuskaa omat ruisleivät, h&k:n lenkit, voit ja bisset kotoa asti
tounge.gif
ette te leiki mun kaa
bawling.gif
oon kysyny sata kertaa ..ette vastaa ..luotte vaa tappavia katseita
bawling.gif
biggrin.gif
tounge.gif

no tuutteks teki
wink.gif
inlove.gif
biggrin.gif

Meit on siis lähössä 1kpl mies ja 1kpl naispuolisia henkilöitä tästä taloudesta
smile_org.gif
!

No ei me ihan tommosilla budjeteilla kyl meinattu lähtee. Bensoihin laskeskeltiin et menis joku ~300-400€ ja sit 60-70€ maksimissaan per päivä kahelta hengeltä. Sisältäen ruoat ja asumisen. Toki sit varmaa halvemmalla pääsee jos on useamman hengen mökki esimerkiks.

Piipu, joo maksimissaan se 2 viikkoa. Eli varmaan joku 6-9 päivää vois olla todellinen.

Ja tosiaan ostaa kaupasta ruokaa ja tekee sitä sillon tällön ettei käy iha jatkuvasti syömässä jossain. Nii ja teltassa pääsee kans jonniverran edukkaammin. Mut jos tosiaa useempi henki mökissä ni kai se sillon tulee kans edullisemmaks.

TÄÄLTÄ löytyy edukkaita kämppiä! Ja melko runsaasti! Näitten mukaan voi vähä suunnitella reittiä.

Ja camping kortilla saa tuolta jotain etujakin. (Tilasin semmosenkin)
smile_org.gif

Meit on siis lähössä 1kpl mies ja 1kpl naispuolisia henkilöitä tästä taloudesta
smile_org.gif
!

Piipu, joo maksimissaan se 2 viikkoa. Eli varmaan joku 6-9 päivää vois olla todellinen.

Ja tosiaan ostaa kaupasta ruokaa ja tekee sitä sillon tällön ettei käy iha jatkuvasti syömässä jossain. Nii ja teltassa pääsee kans jonniverran edukkaammin. Mut jos tosiaa useempi henki mökissä ni kai se sillon tulee kans edullisemmaks.
joo..mä kyll sen ymmärsin
biggrin.gif
mut kaik ei
wink.gif

lomistahan se paljon riippuu et koska pääsen reissuun...ja pääsenkö teidän kaa...ja tuleeko muitaki...mut aina pitää olla suunitelmii paljon...ni ainaki joku onnistuu.....
thumbs-up.gif

kyll mäki ajattelin ottaa paljon evästä..ni pääsee halvemalla...mut suunitellaa ja ihmetellää...ainaki mc huurteen reitti ehotukset vaikuttaa sairaan hyviltä

bowdown.gif

Juu nii vaikuttaa
smile_org.gif
!

Mä kattelin noita möksiä niin sellanen 4 hengen mökki suihkulla ja tv:llä sun muilla herkuilla oli yhteensä vuorokausi jotai 50-90€. Ja sen kun jakaa niin ei oo paha. Hyvännäkösiä mökkejä kaikenlisäks. Se vaan että ne on vapaana ni on eriasia
smile_org.gif
!Mut aina sieltä joku löytyy,se on saletti.

Ois kyl tosi mahtava jos sais muutaman muunki tyypin matkaan.
Meil kummallakaa ei oo viel lomia lyöty lukkoon ni se voi meiänki osalta kyl muuttua. Onneks on pelivaraa
smile_org.gif
!

Koskas saat Piipu tietää lomistas?

Ois kyl tosi mahtava jos sais muutaman muunki tyypin matkaan.
Meil kummallakaa ei oo viel lomia lyöty lukkoon ni se voi meiänki osalta kyl muuttua. Onneks on pelivaraa
smile_org.gif
!

Koskas saat Piipu tietää lomistas?
mä en tiiä oisko toi jens kiinnostunu tulemaan messiin....ja kysyn jos jarru,harza,theseus ja paukku tulis messii...niiltä kysyin aikasemminki et lähteeks ne mun kaa reissuu....

mä nyt saan lomaa koska vaan jos näin aikasin varaan...lähinnä kiinni poikien isästä,et koska sill on lomat....lupas ottaa selville huomiseks et voiko alottaa heinäkuusta.....ja heinäkuun alustahan oli kyse? nyt jänskätään et nappaaks meiän aikataulut yhteen..
thumbs-up.gif

kyll mäki ajattelin ottaa paljon evästä..ni pääsee halvemalla...mut suunitellaa ja ihmetellää...ainaki mc huurteen reitti ehotukset vaikuttaa sairaan hyviltä  
Suksimassa olen norskeissa käynyt useampiakin kertoja, lähinnä keskellä ja pohjoisessa, enkä ole juurikaan huomannut, että tuolla syöminen (jopa juominen) sen kalliimpa olisi kuin kotipesässäkään. Jalot juomat nyt ehkä kannattaa kantaa, jos sellaisia aikoo reissulla nautiskella suurella kauhalla.

Eli jos ostat ne samat lenkkimakkarat ja makaronit paikallisesta alepasta, niin eipä siinä isoja tilejä ehdi viikon parin aikana tehdä, jos ne suomesta saakka kantaa.

Ei se nyt niin kallis maa ole Suomeen verrattuna, ainakaan nykyään.

Postasin aiemmin -05 käyttämäni reitin, tässä vielä kustannukset:

* Lauttamatka meno 59 € (Seawind Line Tku-Sto iltalautta, Smoton alennus)
* Lauttamatka paluu 125 € (Viking Line Sto-Hki iltalautta, ostettu rannasta)
* Lautat Norjassa 15 € (Kolme eri matkaa)
* Bensa 183 € (yksi tankkaus Suomessa, keskikulutus 4,8l/100 km)
* Ruokaa kaupasta 50 €
* Kahvilat yms. 64 €
* Muuta 21 €
* Yhteensä 517 €

Yksin matkalla. Majoituskuluja ei ollut (yöpymiset metsässä jokamiehenoikeuksin). Jotain kuivamuonaa trangiaan tais olla mukana Suomesta asti. Mitään extrahuvituksia ei ollut. Tuliaiset laivalta ei oo mukana laskuissa. Valuuttakurssit 1 NOK = 0,1253 EUR ja 1 SEK = 0,1059 EUR.

Tällä systeemillä matkasta tuli aika karu. Mulla oli tuolloin akuutti kassakriisi päällä, mutta halusin kuitenkin heittää jonkinlaisen lomareissun. Tarkoittaa, että jos olis ollu enemmän rahaa käytettävissä, niin olisihan sitä mennytkin enemmän. Mutta ei tuo pihistely ruennu tympimään, jos ei muuten niin hienot maisemat kompensoi. Toki vieläkin kivempi formaatti on, et välillä teltassa, välillä mökissä, välillä trangiasafkaa, välillä ravintolassa. Täysmittanen hotellibikerius ei kiehdo ainakaan vielä.

Hampurilaispaikat ja pizzeriat hinnakkaita, muu safka ei nyt niin älyttömältä vaikuttanut. Jostain ostoskeskuksen lounassalaattipaikasta jäi jopa mielikuva että aterian tasoon nähden halpa verrattuna Suomeen.

Erityisesti varsinaisella vuonoalueella mökkejä tarjolla runsaasti, eikä niitä tarvitse ettiskellä, tien varret kylttejä solkenaan. Tarkoittaa tietysti myös sitä, että sesonkina alueella käy melkonen vilske.

Juu heinäkuun alussa..Mut jos tarvii muutella aikatauluja niin seki tässä vaiheessa vuotta onnistuu vielä
smile_org.gif
!

Ei tuo TIJ:in budjetti kuulostanu ollenkaa huonolta. Mimmosella pyörällä muuten olit liikenteessä? Ja sulla oli tossa vielä lauttamatkat molempiin suuntiin, mitä meillä ei luultavasti tulis.

Sekin että tullaanko lautalla yli vai ajellaanko ruotsia pitkin takasin suomeen niin jää nähtäväks. Tuo seawindin matka ei sulla ollu edes kauhian kallis..

Jos kaikilla natsaa ni meitähän on iso kööri lähössä sit
smile_org.gif

Hmmm.. Heinäkuun alussa ajattelin itsekin tuonne taas kerran suunnistaa. (ettei vaan olisi turisteja liikaa, kun orgistakin näin paljon samaan aikaan lähdössä
tounge.gif
) Mielessä vähän käväissyt tsiigailla Lofootteja tarkemmin.

Bodö on oikeesti aika mukava kaupunki. Pari vuotta sitten keikuin veneessä tuon kaupungin edustalla olevalla maailman suurimmalla merivirtauksella. Tarpeeksi kun tiirailee, niin kaukana siintää ameriiikka.
biggrin.gif

Toi Arvidsjaurin kautta menevä tie on pätevä vaihtoehto. Suht hyväkuntoinen tie ja hiljainen liikenne (viime elokuun lopulla ajoin kymmeniä kilometrejä näkemättä ainoatakaan ihmistä). Norjan rajaa lähestyttäessä maisematkin varsin mainiot.

Mutta ensin ajattelin mennä katseleen norskeihin mm-rallia, jos vaan lomat natsaa.

Jerry, paljonkos sulla tuli täältä jykylästä kilometrejä omalle reissulles?
Mulla tuli jotain 2500 km kolmessa päivässä. Tarkoitus oli olla pari yötä pitempäänkin, mutta tuolloin alkoi elokuun yöt olla turhan kylmiä ja kosteita mun teltta/makuupussi-kombinaatiolle.

Ajelin Arvidsjaurista hieman alaspäinä Storumaniin, josta päästelin Tärnabyn kautta Norjan puolelle Mo I Ranaan. Sieltä taas Rognaniin (abt 100 km Bodöstä etelään), josta taas Arvidsjaurin kautta kotiin.

Toi Ruotsista Mo I Ranaan on tylsä pätkä, ja viime vuonna kaiken lisäksi jotain 40 km soralla tietöiden vuoksi. Kannattaa mennä joko pohjoisempaa tai sit etelämpää. Lisäksi M.I.R. on norjalaisten Kiiruna: teollisuuskaupunki savusumuineen ja betonilähiöineen.

Jos Tornion kautta tulee Ruotsiin, niin mun mielestä ekana päivänä kannattaa varautua ainakin 800-900 kilsan etappiin, jotta edes vähän maisema muuttuisi Jyväskylään nähden. Sit voikin ottaa rauhallisemmin naatiskellen
smile_org.gif

Jos kaikilla natsaa ni meitähän on iso kööri lähössä sit
smile_org.gif
Jos lomat osuu (ei vielä mitään tietoa), niin voisin liittyä jonon perään. Tai ehkäpä ottaa osaa karavaaniin jossakin välissä reissua.

Omat suunnitelmat ovat vielä toistaiseksi melko irtonaisia, mutta ehkä eniten houkuttaisi eteneminen TIJ:n tyyliin, eli trangiamuonaa ja terveellistä telttamajoitusta luonnon keskellä. Toisaalta jos kelit käyvät suorastaan kettuilemaan, niin sitten leiri pystyyn vaikka paikallisen hiltoniin tai esmes mökkiin. Ensin oli ajatuksissa pohjois-norge, mutta tämäkin ketju puhuu kyllä vahvasti keskiosan puolesta. Eli kaiketi katsomaan noita Mchuurteen luettelemia paikkoja + ne "pakolliset". Mitään hirveitä päiväetappeja en innostu tuuppaamaan vaan mielummin jättäisin osan mestoista suosiolla seuraavaan kertaan. Eli maisemista nautiskellen ilman kiirusta. Strynissä voisi jopa suksia yhden päivän, jos vaan mahdollista ja sellattis.

Pidetäänpä asia vireillä ja piirrellään reittiehdotelmia kunhan keritään!
smile_org.gif

Back