• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopean ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TKD sanoi:
Eli kaiken tämänkin bullshitdiipadaapan sisältö(boldattuna) on sama kuin Nitrouksen vähän aiemmin kirjoittaman viestin 1.kohta.

Joku kyselikin Scuubalta mitä tarkoittaa päin persettä säädetty alusta. Tähän odotan itsekin mielenkiinnolla vastausta, koska jos pyörällä ajetaan rataenkkoja, kuski tykkää, kello tykkää ja renkaat kestää niin ei kait se voi kovin päin persettä olla?
Jah, mieleen tulee varsinkin yksi Erittäin nopea hemuli, joka alusta on abaut ääripään esimerkki siitä kuin metsässä peruspaketti voi olla ja silti vedetään ihan eniten. Välillä niillä kuluu rengasta ihan tolkuttomasti, mutta eipä ne silti ole sitä peruspakettia vissiin vieläkään lähteneet muuttamaan järkevämpään suuntaan. Ovat tottuneet tekemään hommat aina tolla tavalla. En kopiois.

Tämän kopioin.

Ja EDELLEEN kaikki odottaa konkreettista dataa siitä mikä siinä alustassa oli vikana.

Se että rengas kuluu ei ole mikään data siitä että alusta on pielessä. Parhaallakin alustalla saa renkaat revittyä piloille.

Joten, lopeta kiertely ja kerro mikä alustassa oli päin helvettiä vaikka Hemuli pisti lähelle rataennätyksiä ja Vilijonkka oli kakkonen.

Juutuubista löytyy pari hyvää Sylvain Guintolin videota 2020-mallisella Suitsalla.
Näkee kuinka katukuntoisellakin pyörällä pääsee radalla lujaa jos vaan tietää mitä tekee :)

OOWEE sanoi:
Juutuubista löytyy pari hyvää Sylvain Guintolin videota 2020-mallisella Suitsalla.
Näkee kuinka katukuntoisellakin pyörällä pääsee radalla lujaa jos vaan tietää mitä tekee :)

Päteeköhän ne -17 malliin :D Täytyypä kattoa ni oppii sitte ajamaan, tai sitte ei :)

scuuba sanoi:

Kattelin ekalta täydeltä kierrokselta, eli n. 3:40 kohdasta eteenpäin.

1. Mutka:
1: Kierros: Ehkä vähän aikainen taitto sisään, ja sen seurauksena arpomista sisäänmenossa. Apex on inan aikasessa ja ei päästä oikein avaamaan -> Rataa jää paljon käyttämättä.
2. Kierros: Nyt ei arpomista sisäänmenossa, mutta linja jää apeksissa vähän leveäksi. Avaus puuttuu ja rataa jää käyttämättä.
3. Kierros: Ykkösen sisäänmeno hyvä, mutta avaus unohtuu -> rataa käyttämättä jne.
Nopein kierros: Sama kuin 3. kierroksella, mutta linja sisäänmenossa ja apeksissa tarkempi.

2. Mutka:
1. Kierros. Ykkösen takia jarru alkaa liian sisältä ja vauhti loppuu vähän kesken, muuten ok.
2. Kierros. Vähän leveäksi jää apeksissa. Hitaampi edessä.
3. Kierros. Ykkönen osuu paremmin ->Enempi vauhtia kakkoseen ja jarrumerkki ei pidä? Valuu leveäksi.
Nopein kierros: Jarrussa korjataan linjaa ulommas? Apeksi ok, karvan leveänä. Ehkä himpan ajoissa kaasulle.

3. Mutka:
1.Kierros: Jarrun alussa mopon keula osoittaa edelleen oikealle vaikka olisi ollut hyvin aikaa kääntää pyörä suoraksi. Aika aikanen apeksi, mutta jaksetaan sentäs oottaa ennen kaasulle menoa aika pitkään, mutta silti joutuu kääntämään mopoa lisää avauksen aikana. Rataa jää käyttämättä.
2. Kierros: Edellä menevä hitaampi kuski -> vähemmän vauhtia -> vähemmän kiire -> Jarrussa linja oikein -> Apeksi oikeassa paikkaa -> Avaus huomattavasti parempi ja mopo nousee pystyyn koko avauksen ajan.
3. Kierros: Sama jarrulinjan virhe. Ihan ei malta ottaa apeksia kiinni.
Nopein kierros: Jarrulinja + vähän ajoissa sisään -> vähän aikanen apeksi -> vähän ajoissa kaasulle.

4. Mutka:
1. Kierros: Jarrussa sama ajovirhe kuin kolmosessa, mopo osoittaa väärään suuntaan. Sisäänmenossa vähän arpomista ja ulostulossa rataa jää käyttämättä. Ihan ok ilman tota jarrun virhettä.
2. Kierros: Ohitus
3. Kierros: Sama jarrulinja virhe, muuten ok. Ulostulossa on hyvin marginaalia kirrata.
Nopein kierros: Jarrulinja, muuten ok.

5) Palmas:
1. Kierros: Ehkä inan ajoissa sisään ja sitten korjaillessa linja jää leveäksi ja mopo ei ole ihan riittävästi kääntyneenä avaukseen.
2. Kierros: Liian aikasin ja kovaa sisään -> Valuu naapurikuntaan.
3. Kierros: Liian aikasin sisään, mutta maltti riittää pitää linjan sisällä melkein riittävän pitkään. Ihan ina kauemmin ja avaus olisi ollut helpompi.
Nopein kierros: Enempi vauhtia kuin aiemmin ja jarrumerkki ei pidä? Aika pahasti leveäksi ja kaasulle sen lisäksi vähän aikaisin.

6 Mutka:
1. Kierros: Taas sama virhe jarrun linjassa kuin kolmosessa ja nelosessa. Onkohan se tuo kameran paikka, kun tekee vaikutelman, että joudut korjailemaan linjaa sisäänmenossa? Ulostulossa paljon tilaa, olisi varaa ajaa mutka paljon kovempaakin.
2. Kierros: Sama jarruvirhe ja liian aikanen taitto ja joudut korjaamaan linjaa sisäänmenossa. Onko katse liian lähellä? Ulostulo aika ujo.
3. Kierros: Jarrulinja taasen. Jää leveäksi apeksin kohdalta. Korjattu edellisen kierroksen liian aikaista taittoa naksun liikaa?
Nopein kierros: Jarrulinja, mutta ei ihan niin pahasti, kun ei ollut yhtä suurta sivusiirtymää palmasin jälkeen.

7 Lemminkäinen:
1. Kierros: Ohitettava, ei siitä sen enempää, mutta vähän turhaan pilaat oman linjan jättämällä noin ison välin ohitettavaan.
2. Kierros: Linjassa on ajatusta, mutta ihan ei riitä maltti ottaa sisäkanttia kiinni vaan kaasu aukeaa turhan aikaisin.
3. Kierros: Nyt osuu huomattavasti paremmin. Lähinnä tarkentelua radan käyttöön.
Nopein kierros: Sisäänmeno näyttää lupaavalta, mutta sitten loppuu maltti kesken just kun mopo olisi menossa apeksiin.

8) Kikkamutka:
1. Kierros: Jarrussa sama systemaattinen virhe kuin muissakin suunnanvaihdoissa. Mopo osoittaa väärään suuntaan. Vauhti ei oikein riitä ja linja jää liian sisällle, joten avauksessa joutuu nostamaan ja kääntämään lisää ennen mäen nyppyä.
2. Kierros: Sama systemaattinen jarruvirhe. Perseen siirto vasta jarrun aloituksen jälkeen? Nyt olis vauhtia enempi, mutta eka kanttari jää ottamatta kiinni (hankalaa koska jarrussa mopo osoittaa väärään suuntaan) ja linja sitä myöten mitä on. Taas joutuu avauksen aikana kallistamaan mopoa lisää -> Haikkari riski.
3. Kierros: Jarrulinja. Eka kanttari karvan leveellä. Vauhti loppuu kesken ja kaasulle mennään, kun keula osoittaa vielä kohti ulkokanttaria. Loppumutka onkin sitten vain selviytymistä.
Nopein kierros: Systemaattisesti jarrulinja. Nyt saa ekan kantin vähän paremmin kiinni ja vauhtikin riittää paremmin, mutta ei ihan riittävästi. Kaasulla paikkaillaan.

9) Vika vasuri.
1. Kierros: Linja jää vähän leveäksi. Varmaan metrin-puolitoista voisi olla sisempänä.
2. Kierros: Linja jää leveäksi.
3. Kierros: Parempi, mutta silti karvan leveänä.
Nopein kierros: Tosi leveäksi, mutta maltti sentäs riittää kääntämään mopo oikealle linjalle kahvilan jarruun.

10) Kahvila.
1. Kierros: Sisääntaitto ja apeksi karvan aikaisessa. Vähän enempi malttia, että mopo ehtii kääntyä.
2. Kierros: Sama kuin edellisellä kiekalla.
3. Kierros: Ainakin ajat systemaattisesti tämän samalla tapaa. Nyt tosin arpomista sisäänmenon linjassa. Paino siirtyy todella myöhään?
Nopein kierros: Selkeästi paremmalla linjalla ja ratakin tulee käytettyä. Apeksia puoli metriä-metri eteenpäin ja pääsee avaamaan huomattavasti paremmin.

P.S. Maalilinja hassussa paikkaa vai videon synkassa jotain, kun kierros katkeaa vasta ykkösen jarrumerkin paikkeilla?

Yhteenvetona näistä:
Suunnan vaihdoissa mopo osoittaa seuraavassa jarrussa systemaattisesti väärään suuntaan.
1-2 välissä jää aika paljon rataa käyttämättä, mikä tekee kakkosesta hankalan.
Nopeiden sisäänmenoissa välillä arpomista, johtuuko siitä, että katse tipahtanut liian lähelle?
Palmas osuilee vähän sinne sun tänne.
Lemminkäinen ok, kun vaan malttaisi ottaa kanttarin kiinni.
Kikkamutkassa loppuu vauhti ja paikkaillaan sitten kaasulla.
Vika vasuri aina enempi vähempi leveenä.
Kahvilaan vähän ajoissa sisään ja ei malta tappaa ihan riittävästi vauhtia.

Mikäs muuten oli se linjamuutos, jota näiden vuosien välillä lähdit hakemaan?

Nitrous sanoi:
Kikkamutkassa loppuu vauhti ja paikkaillaan sitten kaasulla.
Eikös tämä heppu ollut juuri se joka jaksoi mulle jauhaa amatöörimäisestä kaasunräpellyksestä, videosta jossa olin ajamassa ekoja kierroksiani ko. radalla? Vai muistanko nyt ihan väärin?

PrivateeR sanoi:
Eikös tämä heppu ollut juuri se joka jaksoi mulle jauhaa amatöörimäisestä kaasunräpellyksestä, videosta jossa olin ajamassa ekoja kierroksiani ko. radalla? Vai muistanko nyt ihan väärin?

Kumpihan asia jää ensin unholaan, miedon sadasosan häviö vai tuo kaasun räpellys. Ensimmäistä on vatvottu vasta 40 vuotta.

pallero sanoi:
Kumpihan asia jää ensin unholaan, miedon sadasosan häviö vai tuo kaasun räpellys. Ensimmäistä on vatvottu vasta 40 vuotta.
Mieto ei sentään analysoinut Wassperille voittaneensa sadasosalla ku itse hävisi sadasosalla.

Nitrous sanoi:
Suunnan vaihdoissa mopo osoittaa seuraavassa jarrussa systemaattisesti väärään suuntaan.
Olisin tuosta ajolinja-periaatteesta täysin eri mieltä.

Koska jos noudattaa tuota periaatetta, että mopo pitää tuossa nimenomaisessa tilanteessa saada osoittamaan ns oikeaan suuntaan ennen jarruttamista, niin edellisen mutkan avaus kärsii koska joutuu kääntämään nopeammin, joten suoranopeus kärsii.
Ja lisäksi jos pitää mopo saada ns oikeaan suuntaan ennen kuin koskee jarruun, niin myöskin ajolinja pitenee, koska ajolinjaan tulee turha koukkaus ennen jarrua.

Tosin täytyy tunnustaa myöskin se, että olen aikaisemmin itsekkin tainnut ajatella tuosta samalla tavalla. Ja vasta nyt kun mainitsit asiasta, tulin pohtineeksi tuota enemmän, ja myöskin vertailleeksi Erittäin nopeiden hemuleiden datoja tuon yksityiskohdan osalta.

Tuo noin ensimmäisenä kommenttina, lisää tulossa.

scuuba sanoi:
Olisin tuosta ajolinja-periaatteesta täysin eri mieltä.
Saa olla ihan vapaasti eri mieltä, mutta kai tässä edelleen sitä nopeinta linjaa haetaan?

scuuba sanoi:
Koska jos noudattaa tuota periaatetta, että mopo pitää tuossa nimenomaisessa tilanteessa saada osoittamaan ns oikeaan suuntaan ennen jarruttamista, niin edellisen mutkan avaus kärsii koska joutuu kääntämään nopeammin, joten suoranopeus kärsii.
Ja lisäksi jos pitää mopo saada ns oikeaan suuntaan ennen kuin koskee jarruun, niin myöskin ajolinja pitenee, koska ajolinjaan tulee turha koukkaus ennen jarrua.
Lähinnä pitää vain ajaa mopoa agressiivisemmin niillä välisuorilla, avaus ei juurikaan kärsi. Ennen nopeita ei oikeastaan edes aiheuta kuin pienen muutoksen linjaan suoralla. Toinen juttu avauksissa on se, että niissä voittaa sadasosia, kun taas jarrussa voi tehdä kymppejä. ;)
scuuba sanoi:
Tosin täytyy tunnustaa myöskin se, että olen aikaisemmin itsekkin tainnut ajatella tuosta samalla tavalla. Ja vasta nyt kun mainitsit asiasta, tulin pohtineeksi tuota enemmän, ja myöskin vertailleeksi Erittäin nopeiden hemuleiden datoja tuon yksityiskohdan osalta.
Mikä on erittäin nopean hemulin määritelmä? Pääseekö hemulikerhoon 1:15, 1:16, 1:17 vai jollain muulla ajalla?
scuuba sanoi:
Tuo noin ensimmäisenä kommenttina, lisää tulossa.
Odotan mielenkiinnolla. :)

Asiasta hevosen sulkijalihakseen :

Nitrous, voisitko pistää vertailun vuoksi Kemorasta jostain suht puhtaasta kierroksesta seuraavat tiedot :
- T2 apex nopeus ja suoran pään nopeus
- T2 sektoriaika
- kovin vauhti ennen kahvilan jarrua
- apex nopeus kahvilan mutkan ekasta apexista (eli se taive)

Itselläni oli T2 apex 151 ja suoran päässä 243. Yhdellä kierroksella sain T2 apexiin 169 mutta siinä kierroksella meni paluusuoran jarru pitkäksi.

Kahvilan jarruun saan vain 170 johtuen väärästä linjasta mitä oon siihen edelliseen mutkaan ottanut. Mutta luulen että suurin tappio syntyy mulla tuossa kahvilan mutkassa, joskin oon jo pähkäillyt sitä aika paljon että mitä teen ens kerralla. Tuli hyvin paljon virheitä tehtyä about kaikessa.

Voisin kuvitella että noissa Nitron kirjoittamissa kommenteissa meni "minuutti" jos toinenkin. Ja jottei tuo työmäärä menisi ihan hukkaan, niin lisäsin ne videoon tekstityksenä.
Editoin Nitron kommentteja sen verran että en laittanut viittauksia esim muihin mutkiin, vaan kopypastesin sen kommentin jokaiseen mutkaan erikseen, jolloin kommentti toimii paremmin tuossa tekstityksessä.

Eli klikatkaa videoruudun oikeassa alakaulmassa näkyvää "CC" painiketta, niin saatte tekstitykset päälle.
Ja jos tarpeen, niin klikatkaa sitä mutterinkuvaa siinä CC:n vieressä ja valitkaa "Subtitles/CC"-valikosta "Finnish"
https://www.youtube.com/watch?v=oM7O5Kv2lMg

Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?

PrivateeR sanoi:
Asiasta hevosen sulkijalihakseen :

Nitrous, voisitko pistää vertailun vuoksi Kemorasta jostain suht puhtaasta kierroksesta seuraavat tiedot :
- T2 apex nopeus ja suoran pään nopeus
- T2 sektoriaika
- kovin vauhti ennen kahvilan jarrua
- apex nopeus kahvilan mutkan ekasta apexista (eli se taive)

Itselläni oli T2 apex 151 ja suoran päässä 243. Yhdellä kierroksella sain T2 apexiin 169 mutta siinä kierroksella meni paluusuoran jarru pitkäksi.

Kahvilan jarruun saan vain 170 johtuen väärästä linjasta mitä oon siihen edelliseen mutkaan ottanut. Mutta luulen että suurin tappio syntyy mulla tuossa kahvilan mutkassa, joskin oon jo pähkäillyt sitä aika paljon että mitä teen ens kerralla. Tuli hyvin paljon virheitä tehtyä about kaikessa.

Katsomosuoran päähän 247-253 km/h. Osa imusta, kun kisassa ajettuja. 249km/h näyttäs olevan ilman imua aika normi.
Kakkosen apeksi 159-162 km/h
Sektori 2: 7,63-7,9 s välissä pyörii. Tässäkin vaihtelua kisatiimellyksestä.
Kahvilan jarruun 180-187km/h. Vaihtelee jonkin verran, kun ryhmässä ajettuja kierroksia kisasta.
Kahvilan eka apexia on aika hankala kattoo tarkasti, mutta jossain 120-140 välillä varmaan riippuen mistä kohtaa ton lukeman ottaa.

scuuba sanoi:
Erittäin nopea hemuli on noin suurin piirtein rataennätys +-1.

Kovin on harvalukunen joukko. Taitaapi olla 2 tai 3 aktiivikuskia tässä maassa, jotka tuohon porukkaan kuuluvat. :blink:

Nitrous sanoi:
Katsomosuoran päähän 247-253 km/h. Osa imusta, kun kisassa ajettuja. 249km/h näyttäs olevan ilman imua aika normi.
Kakkosen apeksi 159-162 km/h
Sektori 2: 7,63-7,9 s välissä pyörii. Tässäkin vaihtelua kisatiimellyksestä.
Kahvilan jarruun 180-187km/h. Vaihtelee jonkin verran, kun ryhmässä ajettuja kierroksia kisasta.
Kahvilan eka apexia on aika hankala kattoo tarkasti, mutta jossain 120-140 välillä varmaan riippuen mistä kohtaa ton lukeman ottaa.
Joo-o... Eli toi paska T1 maksaa tonne suoran päähän sen 5-6km/h, joskin ehkä toimivalla alustalla menee pykälää paremmin... mutta silti uskoisin että siinä T1:ssäki on ukossa vikaa vielä paljon

Mutta mikä ihmeen 2. sektori sulla on? Mulla näyttää RaceChrono 2. sektoriksi pelkkä T1:stä takasuoran jarruun, ja 3. sektori näyttää vain sen T2 mutkan (vittu miten typerät sektorit tuolla)...

Kahvilan jarruun vähä arvelinki, turpaan tuli se 17km/h ku oon ajanu sen vikan vasurin sisältä koko matkan, ei siitä pääse avaamaan kunnolla. Veikkaisin että tohon 180 ainaki päässee ens kesänä.

Ja sillä apexilla tarkoitan tossa taipeessa sitä kohtaa jossa käyt lähimpänä sitä kanttikiveä. Itellä siinä kohdassa 126km/h joten uskoisin että sulla on siinä kohtaa ainaki 140.

Mut joo, aikalailla naurattaa ku eile illalla kattelin tota mun Kemoran PB kierrosta. Sen lisäks että alusta oli täysin susi, ni kuski teki niin paljon vääriä juttuja että oikeen pahaa teki. Onneksi on ollu koko talvi aikaa hakata päätä seinään noiden teknisten puutteiden kanssa ni on ollu aikaa mentaaliharjoitteluna käydä läpi mitä tekee ja missä tekee.

Kiitoksia!

P.S. Jos oletetaan että viimeinen sektori ois siitä vikan vasurin jarrukanttarista (oik. puolella) maaliviivalle, ni paljonko sun viimeinen sektori ois? Mulla tuli 20,29s ni veikkaan että sulla tuo on 18 puolella :D

PrivateeR sanoi:
Joo-o... Eli toi paska T1 maksaa tonne suoran päähän sen 5-6km/h, joskin ehkä toimivalla alustalla menee pykälää paremmin... mutta silti uskoisin että siinä T1:ssäki on ukossa vikaa vielä paljon

Mutta mikä ihmeen 2. sektori sulla on? Mulla näyttää RaceChrono 2. sektoriksi pelkkä T1:stä takasuoran jarruun, ja 3. sektori näyttää vain sen T2 mutkan (vittu miten typerät sektorit tuolla)...

Kahvilan jarruun vähä arvelinki, turpaan tuli se 17km/h ku oon ajanu sen vikan vasurin sisältä koko matkan, ei siitä pääse avaamaan kunnolla. Veikkaisin että tohon 180 ainaki päässee ens kesänä.

Ja sillä apexilla tarkoitan tossa taipeessa sitä kohtaa jossa käyt lähimpänä sitä kanttikiveä. Itellä siinä kohdassa 126km/h joten uskoisin että sulla on siinä kohtaa ainaki 140.

Mut joo, aikalailla naurattaa ku eile illalla kattelin tota mun Kemoran PB kierrosta. Sen lisäks että alusta oli täysin susi, ni kuski teki niin paljon vääriä juttuja että oikeen pahaa teki. Onneksi on ollu koko talvi aikaa hakata päätä seinään noiden teknisten puutteiden kanssa ni on ollu aikaa mentaaliharjoitteluna käydä läpi mitä tekee ja missä tekee.

Kiitoksia!

P.S. Jos oletetaan että viimeinen sektori ois siitä vikan vasurin jarrukanttarista (oik. puolella) maaliviivalle, ni paljonko sun viimeinen sektori ois? Mulla tuli 20,29s ni veikkaan että sulla tuo on 18 puolella :D
Voin vippaa ton datan sulle myöhemmin tänään sähköpostiin niin saat ihmeteltyä kunnolla. Ykkösen apeksissa mulla äkkiä vilkasten 113-118km/h.

Back