• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopean ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitrous sanoi:
Mitäs sulla on kyytiä siinä pysäkin vasurin apeksin kohdalla minimissään?
Olikohan 210 ku menin kevyellä kaasulla sisään. Toi 210 oli vasuriapexissa sillä kerralla ku sain suoran päähän sen 257.
Nitrous sanoi:
Joskus vertasin tossa omia kierroksia 600 CBR:llä ja tonni gixulle. Tonnari oli tolla pätkällä muistaakseni n. 1,5s nopeempi. 
Toki 600cc häviää 1000cc:lle iha helvetisti ku se hyytyy siinä about 200 kohdalla. Mutta tarkotin että jos esim mun tonnari vs sun tonnari jos olen koko suoran matkalla tasan 1km/h hitaampi ku sinä ni paljonko siinä tulee takkiin?

PrivateeR sanoi:
Olikohan 210 ku menin kevyellä kaasulla sisään. Toi 210 oli vasuriapexissa sillä kerralla ku sain suoran päähän sen 257.

Hyvin riittää Hondassa puhtia ja jarrumerkki ollut kohdillaan... Samaan kohtaan 228-232 ja suoran päässä on 260 tiukassa... joskus myötätuuleen, imussa ja aurinko selän takana 268 jäänyt gepsiin.
Gixerillä sain joskus 299 mittariin jo noin 10v sitten. Ei olisi pitänyt siirtyä gps maailmaan :D

suizaki sanoi:
jarrumerkki ollut kohdillaan...
Meni 2 metriä pitkäksi se jarrutus :)-:D:D:)-:D Mutta joo toi mun alusta oli tuona päivänä aivan hirveä ku se oli 2x kireemmällä kuin mitä Botnialla jossa se vieläki oli liian kireällä... Keula pomppi siinä takasuoran jarrussa aivan tolkuttomasti eikä näinollen halunnut pysähtyä oikeen millään. Toivottavasti tänä vuonna on asiat toisin :rakastunut:

PrivateeR sanoi:

Toki 600cc häviää 1000cc:lle iha helvetisti ku se hyytyy siinä about 200 kohdalla. Mutta tarkotin että jos esim mun tonnari vs sun tonnari jos olen koko suoran matkalla tasan 1km/h hitaampi ku sinä ni paljonko siinä tulee takkiin?

Ei toi 210 voi olla siitä vasurin apeksista. 😮 Siinä pitäs olla se 230-240km/h.

Ja bussipysäkki tasaa tehoeroa aika kivasti, koska käytännössä siihen kaikki nostaa vähän, eli käytännössä se joka nostaa vähiten, on nopein tuolla välillä. Lähinnä se tehoero näkyy sitten ohitusta hakiessa, eli voi olla pysäkin jälkeen hankala päästä rinnalle jos tehoeroa on se 15-25hp. Tossa sun Hondassa on varmaan about samat tehot takapallolla mitä mulla oli Suzukissa.

Mul oli kawalla siinä vasurissa 214 ja suoranpäässä 260, eikä varmasti ollu myöhänen jarru.

PrivateeR sanoi:
Ehkä mä sitte näen väärin :no:

Videolta katsellen ajat vähän erilaisella linjalla sisään, mitä itse tulee mentyä. Lähinnä omaan ajamiseen vertasin noita lukemia, sillä jos kevennän tuollain hyvissä ajoin jo ekan oikean kanttarin kohdalla, niin tuosta vauhdista suoran pääähän ehtisi kertyä noin 250-254 vauhtia. Ero voi olla omassa turhan ryhdikkäässä ajoasennossa tai sitten tehossa on ero +10 hevoista.

Tuohonkaan paikkaan ei toki kannata mennä sen kovempaa, mikä hyvältä tuntuu. Ei ole kiva paikka kaataa.

Noilla iskareilla kaikki tuntui pahalta. Toi keula löi sormille jokaisessa töyssyssä ni ei ihan hirveästi uskaltanut puskea mutkaan sisään. Ihme että meni noinkaan hyvin. Sentään taipui kaasu pohjassa ulos mutkasta.

PrivateeR sanoi:
Toi selittää miks se bussipysäkki on sun mielestä suora.
Tokihan siitä saa suoran jos ajaa ihan liian hiljaa, jolloin voi ajaa väärällä linjalla sisään ja mopo pystyssä.

PrivateeR sanoi:

Eikös tuossa jarrussa kannattais olla oikeassa reunassa rataa? Osuis sitten tuo vasuri paremmin vai oonko väärässä?

scuuba sanoi:
Tokihan siitä saa suoran jos ajaa ihan liian hiljaa, jolloin voi ajaa väärällä linjalla sisään ja mopo pystyssä.
Etkös sä just viime kesänä sanonut että kypärä kamerasta ei näe linjoista yhtään mitään, ja nyt silti näet tosta mitä linjaa mä ajoin? On se nero mies....

Enkä ole sanonut missään vaiheessa että bussipysäkki on suora. En vain laske sitä mutkaksi sen takia että kohtelen tuota kompleksia yleisesti takasuorana, enkä kahtena suorana jossa on mutka välissä.

Eikä tuon suorituksen ollut tarkoitus olla mikään "jee nyt skuupa-setä on minusta ylpeä", vaan yritin hakea tuossa ohjausiskariin sellaista kireyttä että se suunnanvaihto tossa bussipysäkillä menisi täydellä kaasulla, ja tuossa se menikin. En ole ikinä väittänyt että toi olisi täydellinen, tai edes esimerkillinen suoritus....

Vaikka teikäläinen varmaan tallensi tuon videon jo arkistoon nimellä "hohohoo katsokaas lahjattomat kun kaikkivaltias skuuppa-setä näyttää teille miten kaikki Rossista lähtien ajaa kaikki paikat päin vittua ja minä olen se ainoa alpha uros joka tekee kaiken oikein ja pannutan siinä ohessa pari kertaa."

Jonezi sanoi:
Eikös tuossa jarrussa kannattais olla oikeassa reunassa rataa? Osuis sitten tuo vasuri paremmin vai oonko väärässä?
Olet täysin väärässä. Ainoa oikea jarrutuslinja menee aivan radan vasemmassa reunassa, siellä valkoisen viivan ulkopuolella. Sieltä saa maksimaalisen kulman sinne alarinteeseen.

scuuba sanoi:

Sulta varmaan löytyy video malliesimerkistä, että kuinka tuo ajetaan?

Jonezi sanoi:
Kannattaa olla.
Ja sinne pääsee todella helposti, kunhan ei lähde valuttelemaan puolesta välistä edeltävällä suoralla.

PrivateeR sanoi:
yritin hakea tuossa ohjausiskariin sellaista kireyttä että se suunnanvaihto tossa bussipysäkillä menisi täydellä kaasulla, ja tuossa se menikin
Onko tommosta testailua järkevää tehdä väärällä ajolinjalla?
Varsinkaan kun oikein ajettuna tuota paikkaa ei millään ratatonnarilla vedetä täydellä kaasulla.

scuuba sanoi:
Onko tommosta testailua järkevää tehdä väärällä ajolinjalla?
Varsinkaan kun oikein ajettuna tuota paikkaa ei millään ratatonnarilla vedetä täydellä kaasulla.

Kyllä se vika suunnanvaihto vasemmalta oikealle tullaan kaasu auki.

Nitrous sanoi:
Kyllä se vika suunnanvaihto vasemmalta oikealle tullaan kaasu auki.

160 rwhp ja kyllä menee kaasu auki hyvissä olosuhteissa. 20 hevoista lisää ja ei mene enää mun ranteilla

Tumppi sanoi:
Nyt kun suomessakin on semmoinen rata, missä on oikeasti pitkä suora, niin toi välitysjuttu muuttuukin vähän hankalammaksi varsinkin kusiaisella. Erityisesti vakiomoottorisella missä voi huipputeho olla esim. 2krpm ennen rajoitinta.

Vakionahan noi välitetään siten, että pyörä ei jaksa kiertää kutosella rajarille edes alamäkeen myötätuulessa. Mansaari on ollut ainoa paikka missä olen kuullut että voi käyttää vakiomoottorillakin vakiovälitystä. Toki jos moottoria muokataan niin siellä voi joutua pidentämään välitystä vakiosta.

Pitkän suoran radoilla välitys pitää käytännössä hakea sopivaksi sille nopeimmalle paikalle. Eli hakea semmoinen setup missä pyörä jaksaa kiihtyä suoran loppuun asti, eikä esimerkiksi putoa vetoalueelta puolivälissä suoraa jolloin huiput voi jäädä esim. 10km/h alhaisemmaksi.

Epäilen, että sun pitää laittaa eteen 16 piikkinen ratas ja taakse hakea se sopiva. Varmaan kaksi piikkiä vakiota isompi vois olla hyvä lähtökohta. Hauskaksi homman tekee tietysti se, että oikea välitys riippuu siitä mitä vauhti on ja miten se kehittyy.

Mulla oli omassa vakiokusiaisessa viime syksynä Kymiringillä edessä 15-piikkinen eturatas ja takana vakio, takarenkaana 180/60, eli pykälän vakiota korkeampi. Parhaimmillaan sain suoralla kelattua videoiden mukaan mittariin 258 km/h ja kierroksia moottorissa karvan päälle 14000 rpm, eli dynokäyrän mukaan oltiin jo laskevalla puolella, paras teho pitäisi olla jotain 13000 rpm. Yllättävän raikkaasti tuo kuitenkin loppuun asti veti, eikä perstuntumalla tuossa mitään ihan täyttä hyytymistä tapahdu vielä tuossa 14000 rpm kohdallakaan. Toki näin ekalla kerralla uudella radalla ei linja välttämättä osunut ihan parhaiten suoraa edeltävässä mutkassa, eikä avauskaan ollut ihan paras mahdollinen, sekä peilit ja kilpikin olivat vielä ilmanvastusta lisäämässä, itseni koetin pakata mahdollisimman pieneksi kuitenkin. :;):

PrivateeR sanoi:
...Toi 210 oli vasuriapexissa sillä kerralla ku sain suoran päähän sen 257...

Mulla oli väärät välitykset, niin ei kierrosrajoitin antanut periksi. Melkein 210, kun pitää kallistaa niin paljon :grin:

T1mppa sanoi:
Mulla oli väärät välitykset, niin ei kierrosrajoitin antanut periksi. Melkein 210, kun pitää kallistaa niin paljon :grin:

Cagiva Freccian saisi 7-vaihteisena. Muuta neuvoa en osaa antaa tuphon lauluun :D

Back