• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopean ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sippe sanoi:
Vauhtivasurin ja -oikean jälkeen? Palmasissa tc rajoittaa, sekä nähtävästi maalisuoralla. Ei kuitenkaan montaa sekuntia. Aika isosti eroa kuitenkin Mikilläkin 4 sekunnin haarukassa tuohon -19 alkuiseen.

Lähinnä kuriositeettinä tuo mun 1:23,6 ja 0,1 s kaasu auki. Eli tohon aikaan ei tartte vielä ryntäillä, riittää tasainen eteneminen. 1:3x aikaan pitäis ehtiä katselemaan maisemia tai hörpätä kaffeet ilman mitään ylimääräistä ohjelmaa. Eikä ole kettuilua, ehkä ajatuksia herättävää.

scuuba sanoi:
Ei mulla TC rajota, kaasun käyttö on sen verran pehmeää ja vähäistä/ en aja TC:tä vasten. Ainoa mitä TC mulla tekee, on että se pehmentää muutaman ensimmäisen sekunnin kymmenyksen kun lähtee apeksista.

Tossa erittäin nopea hemuli Alastaron vanhalla pinnalla 19.1 (mitä se ois uudella pinnalla; 17.X ?), ei TC:tä, eli täysin kuskin hanskalla ajettu: http://racedac.com/s1000rr/Alastaro19.1GripNoTC.png

Tossa vielä tuo mun aiemman viestin sisältö kuvana. Jänniä eroja tulee kyllä kaasunkäytössä.

Edit. Nopeiden mutkien sisäänmenossa näkee näppärästi Suzukin moottorijarrukontrollin toiminnan, kun se pitää ensiöläppiä kymmenisen pinnaa auki.

Liitetiedostot

• Kaasu_alastaro.JPG
    Kaasu_alastaro.JPG
    261,8 KB · Katselut: 44
Miki sanoi:
1:3x aikaan pitäis ehtiä katselemaan maisemia tai hörpätä kaffeet ilman mitään ylimääräistä ohjelmaa. Eikä ole kettuilua, ehkä ajatuksia herättävää.
Jaa niinko tälleen?
1.39.9 http://racedac.com/s1000rr/Alastaro39.9Grip.png
1.34.2 http://racedac.com/s1000rr/Alastaro34.2Grip.png
Kovempaakin oisin mennyt samalla kaasun käytöllä, ellen olis joutunut väisteleen edellä menevää.

Ja sama videona: https://www.youtube.com/watch?v=ECs3X-1rMnM

Nitrous sanoi:
Tossa vielä tuo mun aiemman viestin sisältö kuvana. Jänniä eroja tulee kyllä kaasunkäytössä.

Edit. Nopeiden mutkien sisäänmenossa näkee näppärästi Suzukin moottorijarrukontrollin toiminnan, kun se pitää ensiöläppiä kymmenisen pinnaa auki.
Saisko combined geen ton vauhdin tilalle?

Mitäs tykkäät pehmeestä moottorijarrusta?

scuuba sanoi:
Saisko combined geen ton vauhdin tilalle?

Mitäs tykkäät pehmeestä moottorijarrusta?

Siinä olis geen kanssa.

En sanos tuota moottorijarrua pehmeäksi vaan sopivaksi. Noita testailin jonkin verran viime kesänä ja totesin, että 4-6 vaihteilla moottorijarru kannattaa pitää tossa suitsan ecussa aika pienellä, tällöin perä ei tahdo karata sivulle nopeissa jarruissa. Varsinkin Motoparkin röykkyisellä takasuoralla tuosta oli aika paljon etua. 1-3 mulla oli sit muistaakseni mediumilla. Tolla setupilla takanen jarruttaa, mutta ei luista liikaa, jolloin mutkaan taittaessa ei ole ylimääräistä ohjelmaa siitä, että tarttis ottaa jarrupainetta löysäämällä luisteleva perä kiinni.

Liitetiedostot

• kaasu_geellä.JPG
    kaasu_geellä.JPG
    276,5 KB · Katselut: 32
Sippe sanoi:
Vauhtivasurin ja -oikean jälkeen? Palmasissa tc rajoittaa, sekä nähtävästi maalisuoralla. Ei kuitenkaan montaa sekuntia. Aika isosti eroa kuitenkin Mikilläkin 4 sekunnin haarukassa tuohon -19 alkuiseen.

touoha kertoo jus sen että siinä vaiheessa ku kaarrevauhti ja jarrut alkaa olla maksimissa ni ei jää jälelle muuta ku avata lujaa jos meinaa päästä kovemmi- nitros varmaa ajaa 1.24 yhdellä vaihteella ja taas rataenkan haltija ihmettelee et 19 pystyy ajaa iha kruisaille- mä taas käytin pyörän ominasuutta eli hyvää luistokontrollii et ei vielä tarvinnu työntää mutkii iha hirvee lujaa ja silti mentii alle 1.30 näi vähällä kokemuksela-

Nitrous sanoi:
Siinä olis geen kanssa.
Näyttäis olevan erittäin paljon käyttämätöntä potentiaalia jarrun/jarrun ajolinjan ensimmäisessä ja toisessa kolmanneksessa. Mikä ollee sinänsä hyvä asia, eli tuollakaan nopeahkolla kierrosajalla rajat/maksimi ei ole lähelläkään.

scuuba sanoi:
Näyttäis olevan erittäin paljon käyttämätöntä potentiaalia jarrun/jarrun ajolinjan ensimmäisessä ja toisessa kolmanneksessa. Mikä ollee sinänsä hyvä asia, eli tuollakaan nopeahkolla kierrosajalla rajat/maksimi ei ole lähelläkään.
Aika pienellä riskillä ja perustekemisen hieromisella nää pari viime kautta on menty. Mistä kertoo sekin, että kaatoja ei ole tullut, mutta pari sekkaa on joka paikassa muualla paitsi parkissa paranneltu kierrosaikaa.

Nitrous sanoi:
Aika pienellä riskillä ja perustekemisen hieromisella nää pari viime kautta on menty. Mistä kertoo sekin, että kaatoja ei ole tullut, mutta pari sekkaa on joka paikassa muualla paitsi parkissa paranneltu kierrosaikaa.
Toi ensimmäinen kolmannes itsessään on aika turvallinen, koska siinä mopo käytännössä pystyssä.
Mut sit taas välillisesti riskihkö jos sen vetää ihan maksimiin ja tulee pikku fiba, niin linja on auttamatta levee jo ennen apeksia. Eli syvyyssuunnassa voi tila loppuu kesken.
Mutta ensimmäisestä kolmanneksesta voi aika surutta höylätä ainakin puolet ennen kuin marginaali tippuu liian pieneksi/ ettei se kestä enää pikku fiboja/ vasta sitten riski alkaa kasvamaan.

Jah sen seurauksena toisesta kolmanneksesta tulisi nopeampi riskikertoimen kasvamatta, koska ajolinja muuttuu nopeammaksi tuon ensimmäisen kolmanneksen muutoksen myötä.

Jaha, ERV3 ei enää ookkaan The Ketju, vaan se on nykyisin ERV7:
"D.I.D's 520ERV7 is the chosen chain of road racing teams in MotoGP, WSBK, MotoAmerica, and used by incredible talents, such as Valentino Rossi, Andrea Dovizioso, and Alex Rins."

https://we.tl/t-voWvVczEXw

Tästä olis kiva kuulla armottomia kommentteja muilta kuskeilta. Olen pahoillani, etten keksi muuta tapaa, ku toi wetransfer-lataus. Kierros päivän Kallio-Racingin päiviltä.

Edit: Ei siis mun kierros, vaan pojan:D

Loosah sanoi:
Olen pahoillani, etten keksi muuta tapaa, ku toi wetransfer-lataus. Kierros päivän Kallio-Racingin päiviltä.

Youtube?

Loosah sanoi:

Tästä olis kiva kuulla armottomia kommentteja muilta kuskeilta. Olen pahoillani, etten keksi muuta tapaa, ku toi wetransfer-lataus. Kierros päivän Kallio-Racingin päiviltä.

Eihän tää oo sama kundi joka viime elokuussa sateisena sunnuntaina ajoi sinnikkäästi sateellakin kunnes pyllähti kahvilassa harmittomasti? Jos on niin turistiin siinä tovi pintavaurioita ihmetellessä.

Kerberos sanoi:
Eihän tää oo sama kundi joka viime elokuussa sateisena sunnuntaina ajoi sinnikkäästi sateellakin kunnes pyllähti kahvilassa harmittomasti? Jos on niin turistiin siinä tovi pintavaurioita ihmetellessä.

Juu, sama poju:D Jonezi.. Pitäis ottaa toi tube haltuun.

Loosah sanoi:

Sanattomaksi vetää! Hyvin skidi vetää. Parissa mutkassa hiukan avaus aikaisessa ehkä, ja pari mutkaa meni apex vähä pitkäksi mutta helvetin hyvän näköistä suorittamista! :respect:

Propsit isälle että oot investoinu skidin ajamiseen näin paljon! Alkaa kantaa hedelmää!

Oma analyysi:
T1: Ehkä hiukan aikaisin avas ni ei päässy avaamaan kunnolla ku valui ulkoreunaan.
T2: Avas jälleen hiukan aikasin ni jarru T3:een alkoi ulkoreunaa kohti ja apexi jäi ottamatta kii. Samoin T3 avaus oli hiukan aikainen.
T4: Meni mun silmiin aika pirun nätisti.
T5: Pikkasen ku ois malttanu vielä oottaa avausta ni ois päässy tohon sisäkanttiin kii lopussa ni ois päässy vetää nupit kaakkoon paremmin.
T6: Pikkasen rajummin ois ohjannu pyörän aiemmin sinne oikeaan reunaan ni ois saanu vähä paremman entryn, mutta ei huono nytkään.
T7: Vähän turhan aikasin meni sisään, ja liian aikaisin aukes myös kaasu. Näin ollen T8 jarru menee pieleen ku ollaan menossa vasenta reunaa kohti ku pitäis jo jarruttaa kohti oikeata reunaa apexia.
T8: Linja overall aika hyvä, pikkasen sisempää ois vielä saanu ottaa sen oikean kanttarin mäen päällä.
T9: Hyvin.
T10: Oikein mallikelpoisesti.

Tosta pienillä korjauksilla tulee 1:20 mun silmissä.

Loosah sanoi:

Äkkiseltään näyttäis siltä että riskikerroin, ja varsinkin haikkarin riski on aika iso. Haikkari on siitä ikävä että siinä yleensä hajoo luita, lähes aina. Ja hyvin usein kausi on sitten siinä. Ja oikein huonolla säkällä rikkoo jotain niin, että se vaivaa lopun ikää, enemmän tai vähemmän.

Ja siihen haikkariin johtaa ihan se perinteisin yhtälö; eli hieman aikasin menee mutkiin sisään, jolloin ajolinja on apeksin jälkeen pyöreä, eli mopo kiertyy melkein maksimikallistuksessa ulkokanttareelle, ja siitä syystä kuski ei saa nostettua mopoa pystyyn apeksin jälkeen, ja silti samaan aikaan kuski avaa huolella.

Noin alkuun mitään muuta ei tarvi korjata kuin ajolinjasta tuo mutkaan meno, eli jarrumerkin ja apeksin välinen pätkä, niin riskikerroin tippuu +90% -> alle 10%.

Ja bonuksena tuosta ajolinjan periaatteen muutoksesta on helposti joku 3-5 sekunnin kierrosaikaparannus, sen verran näppärän näköstä toi touhu oli noin muutoin. Ja nuoruuden intoa ja yritystä...

Etukamerasta olis helpompi nähdä toi ajolinja ja mopon kallistuma/ se että mopon nokka osoittaa vielä metsään/ ei ole ehtinyt kääntyä, ja kuski vääntää jo kaasua.

Loosah sanoi:

Jokin raapiva ääni palmasissa, kahvilassa ihan kuin ketjut olis liian löysällä vai laatikko? Ei liity kyllä varsinaisesti ajotekniikkaan.

Loosah sanoi:

Taidon oppimisen herkkyyskausi näkyy menossa. Vakuuttavan näköistä liikkumista pyörän päällä.

Sunnuntaina kävin KVR-koulutuksessa ja niillä opeilla olisin Scuuban kanssa samaa mieltä kaasun avauksista muutamassa mutkassa.

Back