Nopea vaihteiden vaihto

OtsoA

MotOrg ry jäsen
Onko kellään kokemusta aftermarket quickshiftereistä? Esim stormilta saa kolmella sadalla. Mulla on siis tommone a2 pyörä ja ois kiva jos sais kytkimen räpläämisen kokonaan pois ajamisesta varsinkin radalla. Juutubessa törmäsin videoon, jossa opetettiin vaihtamaan vaihdetta ilman kytkintä🤔 Vähän sitä testailin, mutta en ole varma onko haitaksi koneelle, kun useassa paikassa sanotaan ettei olisi.

Kun sen oppii niin kaasukahvaa näpäyttämällä vaihde vaihtuu toki yhtälailla kuin sifterilläkin, kunhan ajoitus on oikea eikä polkimella painetta ennen niin ei se vaihteiston päälle käy sen enempää. Sifteri väärin säädettynä on yhtä huono kuin analogisena tehty kytkimetön vaihto.
Mutta se healtechin sifteri on kyllä toimiva ja hyvä kun asetukset saa kohdilleen, kokemusta on useammasta pyörästä.
Vaihdelinkuston nivelet syytä olla kunnossa ettei ole väljää jonka tärinän ja vapinan anturi sotkee toiminnan pilaten.

Kyllä toi shifteri muutti oman ajon radalla täysin. Monessa kohdassa tulee ladottua isompaa kuin ennen, koska se on niin vaivatonta. myös kytkinkäsi kiittää, kun sitä kytkimen vetelyä omalla kohdalla tulee puolet vähemmän. Veikkaan, että voi olla loodalle jopa parempi, ku nopeasti ylös lipsautettu kytkimen nosto jossain nopeissa vaihtotapahtumissa. Sen kanssa eii voimalinja ehdi päästä vapaaksi ja sitten ei tuu sitä uudelleen alkaneen vedon shokkia sinne.

Mä en itse ehkä ymmärrä, mikä sen säätämisessä olis niin hankalaa, ainakin oman shifterin herkkyysasetukset oli out of box aika lailla kohdallaan ja katkoa säädin varoiksi vähän pidemmäksi. Taitaa olla nyt 70ms. Mä ottaisin ehdottomasti semmosen version, missä se shifteri on siirtäjätangossa tai sitten se on jotenkin muuten toteutettu ihan kytkimellä. Eii tuu häiriöitä tai tarvetta säädellä sitä systeemiä. Jos katkaisija on ehjä, se toimii. Joku semmonen pultin alle tuleva vääntöä aistiva systeemi voi olla aika häiriöherkkä.

Merkeistä en osaa sanoa mitään, oma on Annitori merkkinen ja on toiminut hyvin. sitä en sitte osaa sanoa, paljonko tommosta tarvii kadulla. Kyllä mä sitä käyttelen, oon laittanut sen päälle 3000r ylöspäin. Aina hymyilyttää, kun sillä latoo pykäliä, mut on se kokolaila tarpeeton kadulle. Ehkä.

Kukin tyylillään, itse en oikeastaan kaipaa. Aikanaan kakstahdilla ajaessa tuli opittua vaihtamaan molempiin suuntiin ilman kytkintä ja pitkän QS-vaiheen jälkeen palasin hieman epäilevänä analogiseen vaihtamiseen. Huoli oli turha, ihan hyvin pykälät menee päälle. Kun ei oo luistokykää, niin jarruissa tarttee kyllä jeesata kytkimellä.

Jos sellainen on, niin en kyllä käytöstä poista, mutta en laita ostoslistalle jos puuttuu

Joo, eihän sitä crosseissa tai enskoissa aikanaan ollu mullakaan ja hyvin ne pykälät livahti raakana sisään ilmankin. Silti ei kyllä oo tullu mieleen kokeilla samaa nykyisellä mopolla. suorat hampaathan siellä kuitenkin on, että sen puoleen ei pitäis olla eroa.

Sinne vaan..ei kyllä itseltä onnistu alaspäin vaihto ilman pientä kytkimen kutitusta.

Mielenkiinnosta, eihän se laatikolle varmasti parempi tapa ole..vaan onko joku täällä oikeasti saanut laatikkonsa hajalle raakana vaihtamalla?

Back