• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Silloinkun ajelin vielä 50cc mopolla, niin kerran jäi lahje käynnistyspolkimeen kiinni ja sitten liikennevaloissa lähti kaatumaan suoraan sivulle, no ei siinä muuta hajonnut kun peili, mutta kyllä se v*tutti.

Viritetyllä Soliferilla tuli kikkailtua kotipihan nurmikolla nuorempana, eturengas päätti löytää ruohon seasta omenan jonka seurauksena etunen alta ja kuski lennähti kyydistä kuperkeikalla nurmelle.
tounge.gif

biggrin.gif

Nää on niin hauskoja et kerrotaampa toinenkin:

Pari vuotta sit kevätaikaan poltteli jo pirusti ajamaan vaikka pihalla oli sohjoa vaaksan verran ja tietkin osittain jäässä. Z750 Kawa tallissa tulille ja lämmittelin konetta nokka aukioleville parioville päin. Pakkohan siinä oli "testimielessä" kokeilla josko pihalla pysyisi ihan hiljaisella vauhdilla ajamaan pikkulenkin... Noh, kytkin pohjaan ja välikaasulla ykkönen päälle.. ja mitä Vittua?? Kawa lähti kuin koronanappula kohti ulko-ovia kuskin roikkuessa koivet suorana stongassa ja vasen käsi kouristuksenomaisesti kytkintä vetäen. !

Kotilo oli parkissa tallin edessä ja justjajust sain kammettua kawan kotilon etukulman ohi ainoastaan vasemman polven kolahtaessa vittumaisesti puskuriin, samantien painovoima voitti ja mä lensin turpa edellä sohjoa kyntämään.

..kele että v***tti!!

Onni että kukaan ei nähny, mutta sen jäkeen on tullut lyhyenkin seisonnan jälkeen testattua ennen starttia et onko kytkinlevyt jumissa vai nou.

062802moto_prv.gif

Oonko ainoa mies joka uskaltaa sanoa että kaadoin myös autokoulun pyörän ;) tästä on niin monta vuotta että uskallan tunnustaa
Hiljaisessa vauhdissa käänsin harjoituksissa turhan tiukasti niin ykspyttynen bemari päätti sammua niin siihenhän se töksähti.

Autokoulun opettaja sanoi kannustavasti että pyöräkoulussa on ollut ties mitä vanhoja akkoja eikä nekään oo kaatuneet tällä .. =P

Mopo selvisi ilman vaurioita, jotkut suojaraudat siinä taisi olla
Voin myöntää että itselleni on käynyt täsmälleen samoin. Liian vähän vauhtia ja tiukassa käännöksessä pyörä sammui ja sain laskettua hellästi kyljelleen. Vaurioita ei onneksi syntynyt. Myöhemmin ajo-opettaja ajoi risteyksessä meikäläisen perään, rekkarin teline vähän vääntyi mutta onneksi en kaatunut
smile_org.gif
Vahinkoja sattuu kokeneemmillekin
biggrin.gif

Pitääpä nyt kertoa omakin nolo kaato!

Olin aamulla ajelemassa kaupanpihaan pyörää parkkiin, josta kaverini piti ottaa meikäläinen kyytiin, kun olimme rakennusmessuille menossa!

Hyvinhän se meni siihen asti, kunnes olin pyörän vetänyt parkkiin, hetken fiilistelin pyörän päällä kunnes nousin pois. Mielestäni olin jalan laittanu alle, mutta kovan kolinan ja kiroamisen jälkeen en ilmeisesti ollutkaan. Ei muutakuin pyörää nostelemaan ja ilokseni huomaan, että pyörään ei tullut yhtäkään jälkeä, peili vain oli kääntynyt.

Sitten kuulin semmoisen plop äänen, ikään kuin metalli olisi palautunut vähän lommolta.. Tosiaan, vieresssä oli uudenkarhea Volvo v70, ja auton kylki aivan sisällä.. Vissiin aika pehmeää tavaraa nämä nykyautot. Auton omistajaa ei tietenkään näy eikä kuulunut, joten kirjotin tuulilasiin lappua, että ottaa yhteyttä. Samalla soitin vakuutusyhtiöön joka hoisi homman välittömästi ilman mitään mukinoita ja mikä parasta, ilman mitään maksuja ja bonuksien tippumista
smile_org.gif

Myöhemmin auton omistajakin soitteli ja ihmetteli, selostin tilanteen ja hän ymmärisi hyvin. Odotin joltain kuumakallelta puhelua.. Oli myös kiva kertoa, että ei tarvitse kuin soittaa tuohon numeroon, sillä kaikki on jo hoidossa! Kiitteli kovasti rehellisyydestä ja asianhoidosta
smile_org.gif

Loppupeleissä asiasta jäi hyvämaku suuhun ja nyt oli tämäkin tilanne koettu
smile_org.gif
Mutta messuilta ei sitten jäänytkään. Kyllä kaverit vähän naureskeli, kun kerroin mitä oli juuri hetkisitten käynyt!

Typerimmät kaatumiseni toistaiseksi tapahtuivat inssissä. Ensin kaaduin paikallani jarrutuksen päätteeksi kun ei ihan kengät ehtineet tutinoissani maahan ja sitten kun jännitys oli kohonnut kaatumisen myötä ihan uuteen momenttiin kaaduin uudestaan. Kädet hakkasi, jalat hakkasi ja pahinta oli se idioottinen tilanne, koska turhan jännityksen takia meni sitten kortin suorittaminen toiseen inssikertaan. Mutta eipä sen ensimmäisen törttöilyn jälkeen enää jännittänyt, koska enempää ei olisi voinut munata
biggrin.gif

withstupid.gif

biggrin.gif

Nää on niin hauskoja et kerrotaampa toinenkin:

Pari vuotta sit kevätaikaan poltteli jo pirusti ajamaan vaikka pihalla oli sohjoa vaaksan verran ja tietkin osittain jäässä. Z750 Kawa tallissa tulille ja lämmittelin konetta nokka aukioleville parioville päin. Pakkohan siinä oli "testimielessä" kokeilla josko pihalla pysyisi ihan hiljaisella vauhdilla ajamaan pikkulenkin... Noh, kytkin pohjaan ja välikaasulla ykkönen päälle.. ja mitä Vittua?? Kawa lähti kuin koronanappula kohti ulko-ovia kuskin roikkuessa koivet suorana stongassa ja vasen käsi kouristuksenomaisesti kytkintä vetäen. !

Kotilo oli parkissa tallin edessä ja justjajust sain kammettua kawan kotilon etukulman ohi ainoastaan vasemman polven kolahtaessa vittumaisesti puskuriin, samantien painovoima voitti ja mä lensin turpa edellä sohjoa kyntämään.

..kele että v***tti!!

Onni että kukaan ei nähny, mutta sen jäkeen on tullut lyhyenkin seisonnan jälkeen testattua ennen starttia et onko kytkinlevyt jumissa vai nou.

062802moto_prv.gif
Hahah tää oli hyvä
smile_org.gif

Milläs sen muuten kattoo että onko ne jumissa vai ei?

^
70-luvulla oli kytkimet aina jumissa talven jäljiltä.
Tyhjäkäyntiä, takajarrulla seisoskelua, kytkin ylös ja vaihdetta sisään.
Jos sammui niin sama uusiks mutta hieman enemmän kierroksia, jne, jne.
Jollain kerralla se aukeni...

Viime viikonloppuna kun kävin prätkää herättelemässä kesän rientoihin niin muistu mieleen tuo kytkinlevyjuttu ja oli pakko kokeilla ennen käynnistystä et saan prätkän liikkeelle työntämällä kytkin pohjassa vaihde silmässä. Hyvin se liikku mutta tulipahan varmistettua ja ei varmasti ois tullu mieleen jossei täältä ois eka lukenu
smile_org.gif

Nih ja Monsterilla en ole vielä nurin kerennyt vaikka viime kesänä pari kertaa meinas ihan typeriä alottelijan mokia tulla.

Suzuki PV:llä sit 15-16 kesäsenä ihan niitä perus nupituksia yleisön edessä, niistä ne henkisesti raskaimmat kaatumiset varmaan löytyy. Helkama Ässällä sit varmaan muuten ne kovimmat nupat ihan pikkukloppina kun ekaa kertaa pääsi mopon sarviin, eteenpäin osas mennä ja lujaa mutta kukaan ei ollu kertonu mistä jarrutetaan
smile_org.gif

Jeejee, pääsin niiden motoristien joukkoon jotka ovat kaataneet pyörän.

Reilu tunti sitten kaverin kanssa helsingissä mutterille menossa rantatietä. Ihailin jotain satunnaisia kesäisesti pukeutuneita daameja ja ajelin kaverin perässä. No kaveri hiffasi viimetingassa suojatieansa ja päätti tehdä kuten lain pykälä sanoo, eli pysähtyä.

Itse en huomannut kaverin äkkistoppia ja kun käänsin katseeni oli kaverin pyörä jo muutaman metrin päässä, "VI**UUUUU!" ehdin ajatella ja tarrata etujarruun, slip, pikipaikka tiessä, eturengas lukkoon ja MT oikealle kyljelle kävelyvauhdista. Yleisöä aivan järjettömästi, siltikään kukaan ei tullut edes tarjoamaan apuaan pyörän pystyyn kampeamisessa, autoletka vain pysähtyi takanani ja jäi odottamaan, että amatööri saa romunsa pois tieltä.

Pari ärräpäätä, stongasta ja laukkuraudasta kiinni ja HIIOP, kevyestihän se 260+kg nousi. Ja ei muutakuin vahinkoja tutkailemaan. Vähällä selvisin, tangonpääpeilin varteen naarmuja, öljysäiliön alapuolle pari pientä naarmua, kytkinkoppaan pari huomaamatonta naarmua, oikean puolen etupumpun muovisuoja halki kaverin yoshimurakontaktista ja raiserit vinossa. Pari desiä valutti bensaa kadulle kyljellään ollessaan mikä eniten säikäytti, ylitäyttöletkuhan se siellä vain.

Hermosavut ja kokeilemaan vieläkö sotaratsu toimii, ja toimihan se. Ei mitään merkkejä kyljellään olosta. Matka jatkui ja mutterille pehmistä imemään. Enemmän hävettää kaato kuin vahingot.

Mitä tästä opimme: liian hyvä ääreisnäkö kun havaitsee kaikki ajoa häiritsevät tekijät sivuilla  
withstupid.gif

Mitä tästä opimme: liian hyvä ääreisnäkö kun havaitsee kaikki ajoa häiritsevät tekijät sivuilla  
withstupid.gif
Kuulostaa aika tutulta
tounge.gif
Joskus kevarin kanssa meinasi käydä vähän vastaavasti. Edellä meni taksi ja sen edessä bussi, vauhtia reilu 50 km/h.
Siinä sitten tuli vastaavia häiriötekijöitä näköpiiriin ja katse siirtyi kävelytielle, eikös sitten bussi pysähdy pysäkille sillä välin. Onneksi oli kohtuullinen väli edellä meneviin niin pystyi suorittamaan hallitun jarrutuksen. Ekalla etujarrun puristuksella etunen lukkoon, onneksi tajusin höllätä, sitten taas lisää jarrua ja nyt alkaa perä nousemaan - taas pitää höllätä, vihdoin kolmannella jarrutuskerralla saa pysähtymään ja taksin takapuskuriin jää riittävä 5cm hajurako
biggrin.gif

Taksikuskin elehdinnästä päätellen hän huomasi meikäläisen hallitun hätäjarrutuksen
tounge.gif

Kerronpa omankin jutun silläkin uhalla että tulee " tyypillinen akka-irvailua".

Olin pyöräliikkeessä ja istuskelin siinä pyörän päällä, testailin et miten sopisi itselleni. En silloin vielä omistanut omaa pyörää, kortin kylläkin ja pyörä oli hankinnassa.

Hetken istuttuani ja mallailtuani nousin pyörän päältä: heitin jalan pyörän yli ja hups keikkaa, pyörä tulikin syliin. Unohdin siis laittaa jalan ennen selästä nousua. Tätä todisti mies, tuttu myyjä ja muutama muu asiakas, kyllä nolotti. Onneksi en ollut yksin liikenteessä, en varmasti olisi itse saanut edes sitä pyörää ylös.

Pyörä oli tietysti rivissä niin kuin liikkeessä yleensä on, onneksi kuitenkaan koko rivi ei kaatunut, vaan tämä pyörä kolhaisi vieressä ollutta. Kaatuneelle pyörälle ei sattunut mitään, peili vääntyi mutta se oli vaan tiukkaamisen tarpeessa. Vieressä olleen customin korjausarvio: uusi putkisto ja kytkinkoppa (tai joku muu koppa) yhteensä 1000 euroa. Ei naurattanut.
Liikkeestä sitten neuvoivat soittamaan omaan vakuutusyhtiöön, ja sieltä ensin sanottiin että eivät korvaa, mutta lupasivat selvittää asiaa. Hetken kuluttua ilmoittivat että menee kotivakuutuksen piikkiin, omavastuu 100 euroa.

Myöhemmin kaikki ovat mulle sanoneet että liike kusi silmille, heillä kuulemma on vakuutukset tämmöisiä varten. No, itse olin iloinen että maksoin 1000 euron sijasta 100 euroa.

Nyt naurattaa, silloin ei naurattanut. Mutta nykyään ainakin muistaa tarkastaa ennen pois nousemista että pyörän jalka on alhaalla  
biggrin.gif

No myönnetään nyt sit itekkin. Olin firman pihasta lähdössä, avaimet virtalukkoon -> ruukku päähän -> hanskoja käteen. Noh, kun oikeeta hanskaa olin laittamassa käteen niin jotenkin horjahdin ja pyörä alko kallistuu oikealle. Yritin äkkiä tarttua sarvista kiinni, muttakun oikea hanska ei ollut kädessä niin ei sillä mitään kiinni saanut. Tyhmä olo kun tajuaa et nyt kaatuu eikä voi mitään tehä asialle.

Noh äkkiä pyörä pystyyn, tarkastus näkikö kukaan (ei onneks
biggrin.gif
) sit kurkkaus et kävikö mitään pyörälle (ei onneks!) ja sit äkkiä pois koko pihalta.

Tänään onnistuin kaatamaan oman pyörän tossa kotipihassa kun aattelin vähän ajella tos omal tontilla, ihan paikoillaan olin ja jotenkin onnistuin horjahtamaan, onnes oli nurtsi siin, mut pahempi homma et isäntä sattus just tulemaan ulos tupakille ja todisti tämän nolon tapahtuman, meinas sit tulla auttaa mua nostaan pyörän mutta sainpas ite sen ylös!

Käytin minäkin oman pyöräni kyljellään pääsiäisenä, kun ensimmäistä kertaa tälle keväälle ajelin. Perinteisesti paikaltaan pyörä nurin ja onneksi pehmeästi mättäälle, joten mitään vaurioita ei tullut. Mies tuumasi, että onneksi se raskii kaataa omansakin, eikä vain toisten pyöriä.. Kerran tullut kellautettua miehen pyörä ja korttia ajaessa koulun pyörä. Että onhan näitä sattunut, hyvä kun pysyy polkupyöräkään pystyssä...
lookaround_orig.gif

Heh, kivaa lueskella että muutkin on pyöräänsä kaadellut, joten pitäähän sitten minunkin tarinani kertoa.

Sain eilen kortin
biggrin.gif
ja päätin lähteä omalla pyörällä paikalliseen Motonettiin ettimään sadepukua, jotta pysyis jatkossa vähän kuivempana ajellessa... No pääsin siihen parkkipaikalle ihan tyylikkäästi ja huomasin, että viereisessä autossa oli pari aika komeaa nuorta miestä ja siitäköhän syystä sitten keskittyminen herpaantui ja mie taisin jotenkin huolimattomasti laittaa sen seisontatuen... No jokainenhan arvaa miten siinä sitten kävi  
tounge.gif
Yammu makas kyljellään ja viereisen auton nuoret miehet pääsivät sitten nostamaan mun pyörää... Henkisiä vaurioita kuskille tuli enemmän kuin pyörään, uusi etuvilkun lasi olis nyt sitten ostoslistalla ;) Ja jäi sitten v...tukselta se sadepukukin ostamatta ;)

Jos sitä sitten lähtis tänään ekaa kertaa viikkoajoihin rypemään
smile_org.gif
Olis ainakin nostoapua lähellä  
buttrock.gif

tounge.gif
Yammu makas kyljellään ja viereisen auton nuoret miehet pääsivät sitten nostamaan mun pyörää... Henkisiä vaurioita kuskille tuli enemmän kuin pyörään, uusi etuvilkun lasi olis nyt sitten ostoslistalla ;) Ja jäi sitten v...tukselta se sadepukukin ostamatta ;)
Alitajuntasi vain yritti järjestää poitsuille syyn ottaa kontaktia, mutta varsinainen tajuntasi ei ilmeisesti ollut täysin juonessa mukana.

Back