• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään aamulla töihin mennessä,työpaikan pihaan noin 20km/h vauhdilla hiekalle---hups---mitäs täällä kyljelläni teen,jaa monsteri tuossa vieressä käydä räplättää avoin kytkinkoppa hiekkaa vasten...
biggrin.gif

ukko ja pyörä pystyyn ja ajellaan se viimeinen 100metriä parkkiruutuun.
062802moto_prv.gif

vahinkoina rikkoontunut takavilkku taittunut ohjaustanko ja hiilikuituvaimentimessa katu-uskottavat naarmut+takajarrutaaki mutkalla.
V*ttua koko p*rse mutta minkäs teet.
kympeillä kuitenkin selvitään.
cool.gif

Oli muuten hiton vaikea ajaa kotiin tanko mutkalla
omg.gif

Tossa kesämmällä kaadoin sitten ensimmästä kertaa eläissäni moottoripyörän.  
biggrin.gif
Ja kieltämättä oli melko nolo tapaus. Kaverilla on semmoinen joku norsun kokoinen KTM enduro jolla oli tarkoitus lähtä sitten ajeleen. Noh kiipesin pyörän selkään ja sitten jotenkin kummasti horjahdin ja pyörä rojahti nurin. Ei jaksanu mitenkään pidellä kun lähti vaan kaatumaan. Onneksi ei hajonnu mitään isompaa kuin peilin varsi. Ja omistajakin otti asian yllättävän tyynesti.  
smile_org.gif
Jäi se Kotarin kokeilu sitten siihen.

Jep, minäpä se kaadoin ennenkun on korttiakaan
biggrin.gif

Autokoulun pärrällä tehtiin porttitehtävää, jossa nopea "väistöliike" vasemmalle ja vauhtia 35... No, ite tehtävä sujuikin ihan hyvin, mutta mutta.. Käsittelyradan päässä on aika pieni tila kääntää pyörä jotenka käännän aina aika ajoissa heti viimeisen portin jälkeen. Niin kunnes sit tuli käännettyä niin ajoissa että se viimonen keila jäi etupyörän alle...
withstupid.gif

Asfaltilla makaillessani tajusin sitten että ohhoh, taisinpa mennä nurin
biggrin.gif

Pyörästä meni etuvilkun lasi ja muutaman uuden naarmun sain aikaseksi, opettajakin kiitteli että osaan minä hienosti kaatua kun ei särkyny edes kahvat tms...
Itelle tuli lähinnä henkisiä vaurioita kun viereisen hallin työntekijät kokoontui kattelemaan että no siihen se kippas, eikä nolottanu, ei ollenkaan!
Terveellinen muistutus toisaalta, t-paita+farkut- varustuksella se muutaman metrin asfalttiuinti olis varmaan jättäny enemmänki kun vaan henkisiä naarmuja...

Niin ja... Opettaja sano eka ajotunnilla että ei niitä keiloja pelätä tarvi, niitten yli voi ajaa kyllä! Kun tästä sitten itekseni virnistellen mainitsin kaatumisen jälkeen niin korjasipa lausuntoaan
biggrin.gif

olin ostanut nykyisen pyörän ja aloin elvisteleen kaverille tallissa. helevetin hyvä kumin poltto oli tulossa... kaasua ja kytkin ylös,,, saatanan mopo karkasi käsistä takaseinällä olevaan kaappiin. vasemmanpuoleinen kate palasiksi ja häpiä oli komia.)

Toivottavasti kukaan ei nähnyt minun noloa kaatumista viime sunnuntaina? Joutsenon ja Lappeenrannan välisellä tie osuudella. Kun olin kääntymässä maantieltä pois. Olin kääntymässä rampilta alas. Jossa taisi olla aika pehmeätä hiekkaa. Nii hupsista nii meikäläinen kaatui kawan kans komiasti. Mutta onneks ei vauhti ollut kova. Pelkällä säikähdyksellä selvittiin. Pientä laittoa kyl tais kawaan tulla. Jos joku näki nii kertokaa miltä näytti ku kaaduin. Ja kenties jos otit valokuvan nii lähetä tänne???

Seiska puolikas kawa mustavalko harmaa. Olin tulossa Parikkalasta. Savitaipaleen suuntaan. Nolotti kyl se kaatuminen.
blush.gif

Ajetaan mutkat suoriks

T kawapoju
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Perinteinen jarrulevylukkotempaus keväältä. Pyörä ollu talven katoksessa keula lähtösuuntaan. Pyörä paikallaan lämpimäks ja siinä kevään innossa touhusin kaikkea toisarvosta siinä pyörän ympärillä. Pyörä lämmin ja eiku nupit kaakkoon, pysähty vitun nopeesti. Oli muuten pallit kaksviikkoo kipeenä, onneks on muksut tehty.

Ekaa päivää, eka pyörä alla. Olin pistämässä prätkää parkkiin niin enköhän mennyt jarruttamaan ratikkakiskojen päällä ja arvaahan sen miten kävi.
Pyörä oikealle kyljelleen, jarrupoljin vääntyi, pakoputkeen lommo, kate naarmuilla, pakoputken kate naarmuilla, tangon kaatumatappi naarmuilla.
Nyt v***ttaa ja rankasti!  
bawling.gif

Ensimmäinen mopedi taisi olla isoisän vanha pappatunska, jolla pienenä reenattiin. Noh, minähän sitten reippaana lähes jo varmastikin metrin mitan ylittäneenä sanoin että osaan kyllä ajaa. Isi polkas vehkeen käyntiin ja eiku ykkönen silmään ja menoks. Päin ensimmäistä vastaantullutta hevosaitaa. Likka lens aidan yli, mopo jäi toiselle puolelle.
biggrin.gif
En tiedä voiko suoranaiseksi kaatumiseksi laskea, mopohan oli komeasti pystyssä vielä siinä aidalla, mutta minä sen sijaan komeasti maastoutuneena. (Y)

Kurvattiin kaverin kanssa huoltoasemalle ja pysäytettiin mittarin viereen. Kaveri tankkasi, itse jäin seisoskelemaan pyörä jalkojen välissä. Kaveri ehdotti, että vaihdetaan pyöriä kokeeksi. Pistin seisontajalan alas ja rupesin vääntäytymään enskan päältä pois. No, oikea jalka tarttui satulan taakse köytettyyn tavarasäkkiin. Kun vaihde oli vielä vapaalla ja nariseva seisontajalan nivel oli juuri avokätisesti rasvattu, niin pyörä lähti eteenpäin ja jalka alta. Pääsin pyörähtämään pyörän päältä pois ja samalla jarrutettua ohjaustangosta kaatumista. Mopo moksahti kevyesti kyljelleen. No tankin huohotinhan rupesi työntämään gasoa tontille, joten yritin samalla heitolla nostaa pyörän pystyyn. Takaa kuuluu "Ei tartte auttaa!" Mopo pystyyn kahden miehen voimin. En edes katsonut tuliko jälkiä, noissa vehkeissä naarmut antaa vaan katu-uskottavuutta. Sen verran sain kuitenkin punnertaa, etä kävelin vinossa viikon. Ainoa positiivinen puoli asiassa oli se, että pyörä ei kaatunut kaverin 5000 km ajetun mopon päälle...

Töihin menossa, väistin autoa risteyksessä, vauhti nolla, pyörä nurin ojan puolelle. Auto meni menojaan. En minä sitä jaksanu nostaa kun oli ojan puolella. Oottelin kaikessa rauhassa jonkun minuutin ja olympiatason kuulantyöntäjän isä tuli paikalle ja sitten nostettiin pyörä pystyyn.

Ihmeen paljon kuulema cebari painaa.
biggrin.gif

70 luvulla kuusamossa yxs 17v. manne joka oli jonku sortin "elvis" kylällä otti luvatta mopoja ns.lainaan.Ajoi tankin tyhjäksi ja jätti vehkeen sinne mihin bensa loppui.Tuli hortolle opetus ku, nappas kysymättä baarin edestä mun solifer 4 speedin.Mopon etuputkista puuttui stopparit.Manne vetää keskellä katua kytkimellä keulan ylös etupää tippuu tiehen,elvis ajaa keula pystyssä eturenkaan yli vetää tiellä voltin.
062802jumpie_prv.gif
Kylä nauraa minä en.Manne sonoi että ,vika minun ,resulla mopolla ei saa ajaa.Säästyin onneksi selkäsaunalta.Jätti hortto sen jälkeen mun mopon rauhaan.
033102bebe_1_prv.gif

hmm kaato taisi olla 1 tai 2:nen? mutta ajoin XJ750 vanhempien luo ja vaihtamaan siskon datsun 100A:n etujarrulevyjä.
homman tehtyäni pieni testilenkki että kaikki toimii hyvin jolloin peruuttaesani pihasta tuli takapuskuriin oma mopo joka retkahti nurin.
kustannuksiksi sivuvilkku.

onneksi halpa koska vastaavaa sitten korjattiin useamman kerran, kerran kotipihalla asfaltti petti alla, kerran eno halusi kokeilla ja lähtö oli heittävä nurmikkoalustalla.

Ite ajatellu et jos joskus kaatuan isolla pyörällä. niin tilanne ois et asfaltilla soraa. ja siitä turvalleen.. mut ei.. kaverin kans yhen mp liikkeen pihaan komeeseen pari parkkiin, kypärä peiliin seisontatuki maahan. ja kallistus tukee vasten... no eipä se tuki sit ollukkaan pysyny alhaalla, ja siitä pikkuhiljaa vasemmalle kyljelleen, vielläpä löin pääni kaverin pyörän tankkiin. ai juma et osaskin tehä kipeetä... no siinä sit nolona kampeemaan 1100xx hondaa pystyyn liikkeen pihassa, kyllä nolotti ihan hitosti. joku huoltomies tais viel nähäkkin koko skenaarion
thumbs-up.gif

saldona yks naarmu sivu katteeseen ja toinen peiliin.. sekä venähtäny peukalo, joka ei meinannu lähteissä mahtua enää ajohanskan sisään... 4viikkoo oli muodoton peukku.
biggrin.gif
ja toki se kuuluisa henkinen arpi
withstupid.gif

Nolotti 80-luvun alussa pyöränä oli Kawa F11 tapahtumapaikkana keskellä kylää T-risteyksessä vastikään maalattu suojatie ja oli juuri satanut.
Tulin risteykseen reippaasti tyylikkäästi kantaten ja eikös pyörä livennyt alta pyörähtäen keula tulosuuntaan. Olin itse selälläni pyörän vieressä, porukkaa oli raitilla ihan riittävästi katselemassa. Onneksi ei autoja tullut heti perässä. Pomppasin pystyyn ja ei kun pyörää nostamaan, yksi sivullinen kerkes auttamaan, ja kyselemään vointia, en jäänyt pitempiä haastelemaan vaan kone käyntiin ja pikaisesti pois vaurioita tutkimaan.
Stonga vinossa vilkku ja peili solmussa. Itsellä omatunto sai kolauksen, ei tullut vaurioita varusteisiin.
Mitä opittiin: Varo märkiä merkintöjä.

tounge.gif
Eli siis on teitä muitakin, jotka ovat autokoulun pyörällä menneet nurin!! Työntö- eli vastaohjaustehtävässä sain liikkeen suoritettua, mutta sen jälkeen pyörä kyljelleen, itse hyppäsin ketterästi kuin gaselli alta pois. Ja eikä siinä vielä mitä - tämä sama tapahtui kaksi kertaa peräkkäin!! Pyörään ei tullut kuin pari pientä naarmua. Itsellä oli polvi mustana (autokoulun isoissa varusteissa suojat ei ihan olleet naisihmiselle kohdillaan) ja käsi tuessa muutaman viikon. Autokoulunopettaja otti tilanteen rennosti - ja oikeasti kaatumisen jälkeen tarkisti minun kunnon ennen pyörän kuntoa, mikä herrasmies!
tounge.gif
Totesi, että onpa nyt tämä kaatuminenkin harjoiteltu täällä harjoitteluradalla, ei tarvi sitten maantiellä omalla pyörällä enää. Ja näin se on mennyt!

Ite en henk.koht pyörää autokoulus kaatanut,... mutta ensimmäiselle ajotunnille kun menin ja alle laitettiin ER6, ja kokemusta pyörän päällä nolla, niin siinä meni eka tunti 10km/h vauhtia ajellessa ympäriinsä harjoittelu paikkaa ja tasapainoa opetellessa..
eek.gif

seuraavalle päivälle opettaja oli varannu mulle kevarin, että jotain oppisin  
tounge.gif
ja tuntumaa sais... ja kai se ajatteli ettei se jaksa koko kesää mua opettaa
biggrin.gif
biggrin.gif

Oonko ainoa mies joka uskaltaa sanoa että kaadoin myös autokoulun pyörän ;) tästä on niin monta vuotta että uskallan tunnustaa
Hiljaisessa vauhdissa käänsin harjoituksissa turhan tiukasti niin ykspyttynen bemari päätti sammua niin siihenhän se töksähti.

Autokoulun opettaja sanoi kannustavasti että pyöräkoulussa on ollut ties mitä vanhoja akkoja eikä nekään oo kaatuneet tällä .. =P

Mopo selvisi ilman vaurioita, jotkut suojaraudat siinä taisi olla

Back