Olin työntämässä takalaukkua paikoilleen kun havaitsin että pyörä liikahti etiäpäin...

Ja oli suru puserossa kun yhä seisoin laukku ylhällä ojossa ja pyörä oli jo rämähtänyt kyljelleen...
Sieluni silmin näen tilanteen

Anteeksi, että hymyilyttää, mutta todella voin kuvitella tuon, myös v-tuksen määrän.
Itse olen kaksi kertaa paikallaan kaatanut mopon. Ekalla kerralla se sivujalka ei mennytkään sinne ajas, vaikka niin kuvittelin ja toisella kerralla mopon oikealla puolella olikin asfaltin ja soran korkeusero noin 10 cm liian korkea. Oma onneni oli, etten löytänyt kummallakaan kerralla moposta minkään näköistä naarmua.
Sellanen lisäkysymys: Onko kukaan onnistunut pitämään pystyssä paikallaan kaatumaan lähteneen mopon? Molemmilla kerroilla itse yritin kaikin voimin, mutta mun voimillani ei pyörä pystyssä pysynyt. Tietty kaatumisvauhti varmaan hidastui jonkun verran. Yllättävän paljon se mopo vaan painaa, kun se kyljelleen lähtee menemään.
sanoi:
Sellanen lisäkysymys: Onko kukaan onnistunut pitämään pystyssä paikallaan kaatumaan lähteneen mopon? Molemmilla kerroilla itse yritin kaikin voimin, mutta mun voimillani ei pyörä pystyssä pysynyt.
Vuokrasin Kanarialla Jammu XT kuussatasen. Vuokraaja painotti, että off-road on ankarasti kielletty. Ainoastaan tiellä saa ajaa tai tulee tupenrapinat. Hän sanoi näkevänsä heti, jos pyörällä on käyty tien ulkopuolella, koska saaren hiekka erottuu selvästi palautettavasta pyörästä siinä tapauksessa. Ja kaiken maailman sanktioilla uhkailtiin.
Harmitti, kun olin ajatellut, että olisin voinut käydä vähän katselemassa luontoa teiden ulkopuolella, mutta sovittiin, että ei. Ylhäällä vuorilla löysin kivikkoisen pikkutien, joka näytti houkuttelevalta. Sovin itse itseni kanssa, että se on tie, eikä off-road-polku. Sinne siis. Tie mutkitteli alas jyrkkenevää rinnettä ja päätyi varsin pian talon pihaan. Talon terassilla seisoskelevat ihmiset ihmettelivät, kuka tulee kylään. Päätin kääntyä ympäri. Jouduin vähän vekslaamaan pyörää kapealla tiellä. Kun katsoin, että nyt pyörä mahtuu kääntymään, avasin varovasti kaasua jyrkkään ylämäkeen lähtiessäni ollakseni herättämättä pahennusta kuopimalla takarenkaalla pihatietä. No eihän se mopo tietenkään vääntänyt samalla tavalla kuin oma moottoripyörä, johon olin tottunut, siihen se sammahti. Balanssi kärsi yllättävästä sammahduksesta, jolloin tökkäsin jalat äkkiä maahan, mutta tietenkin pyörä kallistui alamäen puolelle ja jalka ei pitänyt kuulalaakerisorassa. Sain jonkinlaisen otteen jalalle, kun pyörä oli jo kallistunut aika reilusti. Ponnistin kaikin voimin stongasta prätkää pystyyn, mutta paskan marjat, nurinhan se meni.
Nostin pyörän pystyyn ja lähdin ajelemaan kohti Las Palmasia etsiäkseni prätkäliikkeen, josta saisin uuden takavilkun rikkoontuneen tilalle. Ajattelin pääseväni helpoimmalla ja halvimmalla niin. Matkalla alkoi oikea olkavarsi tuntua kipeältä, mutta olin toisaalta saanut kivikkoon kaatuessani kolhuja vähän sinne tänne, joten en ihmetellyt asiaa sen enempää.
Löysin ja vaihdoin uuden takavilkun, palautin pyörän (homma onnistui, ei valituksia) ja siirryin olutlasin ääreen. Olkavarren ojentajalihas alkoi mustua. Koko olkavarsi meni olkapäästä kyynärpäähän saakka alapuoleltaan aivan mustaksi ja kipeytyi kipeytymistään.
Suomessa kävin ortopedin vastaanotolla. Käsi kuvattiin ja kävi ilmi, että olkavarren ojentajalihas oli päksähtänyt poikki yläkiinnityksestään. Olin sisuuntunut uhkaavasta pyörän kaatumisesta niin, että olin onnistunut katkaisemaan lihaksen äkkinäisessä voimanponnistuksessa kylmillä lihaksilla.
Lihas kiinnittyi kyllä uudelleen ja käsi on melkein yhtä hyvä kuin ennenkin. Mutta tarinan opetuksena voisi olla, että tietyssä vaiheessa on viisainta lähinnä siirtyä sivuun kaatuvan pyörän alta mieluummin kuin rikkoa itseään, koska pyörä kaatuu kumminkin.
t. Juha
P.S. Näin viime yönä unta, että kaadoin prätkäni työmatkalla. Ajoin kuuttakymppiä ja olin ajamassa tiessä olevan uran yli heikossa sateessa, urassa seisoi vesi. Saman tien, kun takarengas osui uraan, takapää lähti sivulle. Takapää luisteli pari kertaa sivulle ja toiselle ja lopuksi prätkä mätkähti kyljelleen, itse kerkesin pois alta. Urassa seisoneessa vedessä oli seassa saippuaa, joka vei pidon aivan täysin. Kyllä potutti. Mietin vielä herätessänikin, että piti nyt tämäkin vielä sattua, mutta kun ulkona näkyi lunta, tulin hiljalleen siihen tulokseen, että kyseessä oli vain kamala painajainen. Kaksi tosimiehen pahinta vihollista samassa unessa, saippua ja prätkän kaatuminen.