• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noh onneks en ollu minä ite asialla vaan velipoika!
Oltiin mökillä viime kesänä ja mä tulin vähän myöhässä ja laiton pyörän siihen ainoon ison kiven päälle mikä näkyi maassa. Sitte siin iltahämäris mentiin saunoon ja parit napanterit nautittiin ja kans kummaa velipoika päätti käydä vähän istuskeleen Ninjan kyydis. Ei siin mitään se vähän kaasutteli sil ja laitto takas tuelle, no vajaa 10 min sen jälkeen kuulu kumma tömähdys ja sisällä ku oltiin niin aateltiin et se oli vaan joku tyhjä vesitynnyri joka siel kaatu! Mut auta armias ku menin ulos käymään niin siellähän Ninja lepäs kyljellään! Mä sit et kuka saakeli sen on kaatanut, nostin ylös ja aattelin et ei sille mitenkään käynny! Mut aamulla ku kateltiin niin oli velipoika osannu laskee pyörän just siihen kiven viereen joku 5 cm kivestä! Ja kun oli pehmee nurmikko siin alla niin sinnehän se painu ja kellahti! Ja sattu oleen just joku pienempi kivi siin vieressä niin just sivukate siihen ja eiku halki. Onneks ei haljennut ku joku 7 cm ja sain sen sit jotenki liimattua epoksilla kohilleen! Niin harmiton juttu mut aina se jälkensä jättää
biggrin.gif
No onneks ei isompaa oo sattunut kohilleni ( koputtaa taas puuta ja kovaa )
crazy.gif

Noh! Kesällä onnistuin sitten kaatamaan rätkän kauniaisten "ostarin" parkkipaikallla just iltapäivän ruuhka-aikaan. Jotain mä siinä näpersin rätkän vasemmassa kyljessä isutessani sen päällä ja se lähti kaatumaan oikealle, enkä heti tajunnu sählätessäni. Oli jo liian myöhäistä, oli jo liian kallistunut oikealle eikä voimat(ai mitkä?) enään auttaneet joten kolmiloikkaa pyörän päältä hyppäsin, varmasti MM olisi irronnut kunhan olisi ollut viralliset mittaajat paikalla. Noh, noh, Nostin prätkän pystyyn(3päivä saikkuu kun selkä meni siinä tohinassa) ja samantien yritän käynnistää(vahingot tarkastetaan nurkan takana), eipäs käynnistytkkään. Monta kertaa yritin startata mutta ei niin sitten ei, hävetti. Jätin prätkän siihen kun rupes tulee jo kuuma, joten lähin hyvin vikkelään käveleen kaverin kämpälle, 3 kilsan päähän..kypärä päässä.
blush.gif

en tiedä onko tämä nyt niin älyttömän noloa mutta kavereiden kanssa mopoilla oltiin, minun 'kotirata' eli kotikenttäetu ja menihän se komeesti rähmälleen, mitään ei käynyt kun mopo oli vanhanaikaista solifer sm mallia. Niin eikä minultakaan mennyt kuin kämmenpohjat ja itsetunto.
Yksi mikä oli läheltäpititilanne ja todella noloa oli kun isoveljen kanssa liikenteessä, minulla cagiva planet piikkinen ja broidilla 600 cbr. Minulla kyytiläinen, kaunis kesäpäivä ja bussipysäkillä kaksi naarasta. Isoveli ajaa edessä, hänen edessään ajava auto sitten tekee pikapäätöksen kääntyä vasemmalle ja minun silmät tukevasti naarasihmisissä. Oli valehtelematta alle puolimetriä väliä renkaissa kun sain elämäni ensimmäisen stoppien tehtyä mopon pysähtymään, kyytiläinen vähän hölmistyneenä. Oli siinä naisilla nauramista ja niin myös kaverillakin. Ei ollu noloa ei.

sport05.gif
No, Olin honda 650:sen kanssa varaosaostoksilla bikesreetillä Götegorgissa. Siinä oli kolme prätkäliikettä sadan metrin matkalla. Hieno kesäpäivä kansaa ja pyöriä aivan jumalattomasti kadunvarressa. Meikä hyppää leuhkana pyörän päälle ja ajattelin näyttää kuinka mopo liikahtelee. Ei kun vauhdilla kaarto kadulle ja kun piti oikaista stonga niin rattilukko p....e päällä. Turvalleen keskelle katua ostokset levis tielle ja pyörä senkun pärisee. Voi rähmä kyllä kansalla oli hauskaa. Jos nauru pidentää ikää eivät varmaan kuole koskaan. Oli siitä hauska konttailla ylös ja alkaa repiä pyörää pystyyn. Honda raukka alkoi puoltaa moisen käsittelyn jälkeen niin pahasti että oli lopetettava.

..mä taidan sitten olla porukan rähmelö...olin juuri saanut pyörän..(eikä ollut vielä korttia)..kawa zzr 600 siis) ja mies mulle sen laskenut(kun olen kirppu...pituutta vaivaset 156)....ja minä sitten pihatiellä sillä ajamaan....hiekkatiellä kun jarrua hieman reippaammin painoin niin takapyörä ylös ja kaato...polvi jäi hieman alle joten sen muistaa kyllä..ei siis kovia jarrutuksia hiekkateillä...toinen oli kun menin duuniin ja laitoin olevinaan jalkatapin maahan...no eipä mennytkään..ja siitähän se sitten kaatui...ei onneksi mittavia vaurioita..vitutti kyllä armottomasti....niin ja kolmas oli kaverin pyörällä eka ajokerta....yritin hidas ajoa..vauhti loppui ja kun ei jalat kunnolla ylttäny(eikä mtn taitoa)niin sihenhän se kaatu...jospa tulevana kesänä en kaataisi..
biggrin.gif

Nostetaas tämä hiukan ylöspäin. Tämän topicin voisi vaikka nostaa tuohon ylemmäs valkealle alueelle, jossa viestit pysyy keulilla.
idea3.gif

Näitä on niin mukava lukea ja taas on niin paljon tullut uusia motoristeja, että varmaan näitä juttujakin olisi lisää...

Ei muuta kuin antakaa palaa, itse en ole kerennyt viimeaikoina mitään suurempaa koheltelemaan. (kop kop)

Kuka noi muuten päättää, siis mitkä viestit nousevat tohon ylös? Häh? On siellä turhempiakin juttuja nähty...

Tuore tapaus. Highsaideri viime sunnuntaina Kemoran karusellimutkassa (paluusuoran jälkeistä vasuria seuraava oikea), vauhtia jotain reilu 100 km/h. Takapää irtosi ulostulossa kaasun avustamana hiukan liikaa (oli irronnut vähemmän jo jokusen kerran aiemminkin) ja tuloksena matkalippu tangentin suuntaan. Lippumies kertoi että olin ensin hetken ikäänkuin seisunut käsilläni mopon päällä, tämän jälkeen jatkoin pää edellä asfalttiin. Kuperkeikkojen loputtua vähän ranteita ja istumalihaksia kolotti koski, mutta ajattelin että pikkunaarmuilla selvisin. Mopo jatkoi pystyssä rengasvalliin ja ainoastaan screeni ja etulokari meni paskaksi ja yläkatteen pari kiinnityspistettä antoi periksi.

Noloa/kurjaa: pikkasen kipeä ranne päätti turvota aika lailla ja eilen röntgen paljasti (vene?)luun murtuman. Käsi 8-12 vko kipsissä eli käytännössä kausi ohitse. Tuurilla pääsee syyskuussa pari kerta radalle  
sad_orig.gif
Eipähän tarvitse nolata itseään kisoissa ennen ensi kautta ja loppukesän rengasbudin voipi vaikka juopotella...

hmm..no viime kesänä yksi harvoista lipoista 2pyöräisellä.ostin pojalle ja itselleni yhteiseksi kesämopoksi mbk nitro skootterin.mökillä pihas sitte piti ehtoolla ruveta kikkailemaan,polvillaan takapenkillä seisten kaasua ja tiukka riuhtaisu,että saisi keulimaan.kyllähän se sillälailla keuli,mutta kun pysäytin vauhdin,niin vasemman lenkkarin naru oli juuttunut takakatteeseen kiinni.paikallaan kyljelleen nurmikolle,mopo päälle,ei naarmuja mopoon,stuntille sääreen pieni nirhauma
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Pari vuotta sitten olin taas ajanut pyörän talliin normaalisti työpäivän jälkeen, aamulla olisi viimeinen aamu ennen kesälomaa.

Aamulla päätin laittaa pyörän käyntiin jo tallissa (yleensä vasta ulkona) ja työntää sivusta pyörän tallista. Pyörä kävi kylmänä n 2000 rpm ja tallin ovi piti mennä laittamaan kiinni.

Polkaisin vasemmalla sivulla seisten reilusti sivujalkaa tai luulin polkaisevani ja eikun ykkönen raakana pesään ja juoksen mustarastaan rinnalla vasemmasta kahvasta kiinni pitäen, aina siihen saakka kun ote lipesi ja pyörä oikealle kyljelleen 0-16 mm muskeeseen.

Siinä urani näyttävin kaato, joka olisi ehdottomasti pitänyt saada nauhalle...

Pari vuotta sitten olin taas ajanut pyörän talliin normaalisti työpäivän jälkeen, aamulla olisi viimeinen aamu ennen kesälomaa.

Aamulla päätin laittaa pyörän käyntiin jo tallissa (yleensä vasta ulkona) ja työntää sivusta pyörän tallista. Pyörä kävi kylmänä n 2000 rpm ja tallin ovi piti mennä laittamaan kiinni.

Polkaisin vasemmalla sivulla seisten reilusti sivujalkaa tai luulin polkaisevani ja eikun ykkönen raakana pesään ja juoksen mustarastaan rinnalla vasemmasta kahvasta kiinni pitäen, aina siihen saakka kun ote lipesi ja pyörä oikealle kyljelleen 0-16 mm muskeeseen.

Tää oli jo hyvä!
biggrin.gif

Tää oli jo hyvä!  
biggrin.gif

Mustarastas kulkee ykkösellä "huikka" päällä kohtuullisen lujaa, kun yrittää pitää kahvasta kiinni ja juosta rinnalla kaikissa varusteissa.

Eniten kyllä hävettää, kun olin ajelemassa joskus 90-luvulla ja hoksasin sitten edessä pitkän autojonon. No eikun ohi vaan läksin painaltamaan, aha siellä on ruumisvaunut kärjessä...en sitten juljennut ohittaa koko letkaa vaan pysäsin vasemmalle tienpientareelle. En laittanut seisontatukea maahan ja aloin selässä istuen hapuilla sieltä takaistuimelta sinne köyttämiäni hanskoja, mopo alkaa kaatumaan oikeelle, ei saa pysymään pystyssa, kaatumavauhdin saan himmattua mutta nurin meni. Siinä sitten äheltämään GSX 750 mopotinta pystyyn, ei vaan nouse kun ei osaa. Viimein letka menee ohi ja paikalle sattuu polkupyöräilijä, jonka kanssa mopo saadaan nousemaan. Naarmuja ei tullut joten vitutustakaan ei ollut, hävetti lähinnä kun ei se mopo yksin noussu
withstupid.gif

Isäukko kaatoi saman mopon hallissa nurin autolla pökäten. Mopo kaatui polkupyörien päälle ja taaskaan ei tullut havaittavia vaurioita.

Vaimo sitten kaatoi heti ekana päivänä saatuaan oman mopon (CBR 600) parkkipaikalla melkein paikaltaan. Katteet ruvella, vilkku paskana ja kytkinkahva mutkalla sekä moottorin poski naarmuilla. Mopo oli onneksi käytetty...nostin heti mopon pystyyn ja tutkin vauriot, vasta sitten huomasin kysyä kävikö kuskille mitään, ei ollut käyny.

On toi tonninen k4 GSX-R:kin jo kaadettu. Mittarissa oli 30 km ja isäukko läks testaamaan. Mopo sammui ykkösellä liikkeellelähdössä, jalat oli tapeilla ja sepelipihaan vasemmalle kyljelle. No onneksi moottorinposken naarmut peitty maalilla ja katteet säily melkein naarmuitta, pientä nirhaumaa teippiin lähinnä. Ja peiliin pienet naarmut, jotka lähti varovaisella hionnalla. Siinä kyllä pulssi nousi kun tempaisin mopon pystyyn ja tutkailin vauriot...

Entäs tämä sitten.. tapahtui juuri vastikään. Uusi kortti lompakossa ja aivan uusi pyörä alla, kuninkaantien kurveihin samantien eksymään. Tuli sitten joku varoituskolmio että kurveja edessä ja tien poskessa sellaista mustakeltaista suuntaviivaa vielä. No mitäs, kyllähän tässä nopeusrajoituksen mukaan (60km/h) siis mennään tietysti.

Mutkahan oli sitten alamäkeen oikealle ja loppuakohden tiukentuva, ei mikään vaikea kuitenkaan. Siinä sitten loppui aloittelijalta usko kesken ja tarttui ETUJARRUUN. Pyörä samantien pystyyn, mutta kun vauhtia oli niin vähän ja oli aikaa jarrutella niin päätyi sitten kävelyvauhtia vastakkaisen kaistan yli hiekalle ja kuperkeikkaan. Vaurioina naarmut katteessa, moottorinkannessa, pakoputkessa, yms. Itsellä tuli vain takki likaiseksi ja mieli mustaksi.

Pyörä nousi kyllä sieltä *tutuksen voimalla helposti, mutta tuli kyllä laakista opittua että mutkassa ei jarruteta, parilla uusinnalla ilman sitä etujarrua ei ollut mitään ongelmia huristaa ko. paikkaa
nixweiss.gif

Viime syksynä kun mopo oli jo laitettu talviteloille sain parkkihallissa sille uuden paikan. No kun mopossa oli akku kyykyssä niin Lähdin sitten työntämään mopoa kohti hallin toista päätä ja sain kuningasajatuksen työntää sen siellä hallin päässä olevaan ramppiin kunnon vauhdilla ja saada se käyntiin ja lähdin juoksemaan mopon vierellä kytkin pohjassa ja vaihde vapaalla tarkoituksena hypätä pyörän päälle vähän ennen ramppia josta poistutaan hallista ja laittaa rampissa vaihde päälle ja komeasti käynnistää buzuki. No juoksinkin siinä kunnon vauhdin ennen ramppia ja päätin hypätä pyörän selkään vähän ennen ramppia. Laittaessani vasemman jalan tyylikkäästi tapille ja lähtiessäni heittämään jalkaa satulan yli löin samalla vasemmalla jalalla vaihteen ykköselle. No mopohan löi liinat samantien kiinni vaikka kytkin oli pohjassa ja meikäläinen kun oli ns. eddie edwards asennossa matkalla pyörän päälle niin lopputulos oli että pyörä oli oikealla kyljellään betonilattialla ja allekirjoittanut pyöränsä päällä mahallaan.

Pyörässä vauriot olivat oikean kyljen alakatteen kolhut ja oma ketutus joka kulminoitui siihen että silloin tankki täynnä ollut suitsa (n. 240kg) nousi alle sekunnin ja sitten itsellä oli selkä kipeänä seuraavan viikon. Pakko oli kuitenkin yrittää käynnistää vielä pyörää ja vaikka kahteen kertaan työnsin sen rampista alas ja takaisin ylös niin ei käynnistynyt ts. kylmä rengas ei saanyt mitään pitoa -2 asteessa asfaltti rampista.

mulle oo muita noloja kaatumisia sattunnu ku fillarilla talvella 98 paikallisen ärrän edessä.
blush.gif

rupes perkele lapsettaan ja piti kokeilla et mite se mutsin vanha fillari nousee takapyörälle ja sehä nousi ja heitti samantein ympäri. loppu tulos keulijalla huuli auki mutta pyörään ei tullu mittää onneks tai valitettavasti.
shaun.gif

kaksi noloa kaatumista:

ensimmäinen polkupyörällä joskus v2000 tai jotain..
sain vihdoin polkupyörän käyttööni usean vuoden tauon jälkeen ja innostuneesti lähdin kokeilemaan kauanko kestää polkea espoon perukoilta kotiin hki-keskustaan.. muuten matka taittui mukavan ripeästi mutta tapiolan keskustassa jalankulku-alueella (en toki sitä voinut kiertää) eräs mies käänsi oman pyöränsä poikittain suoraan eteeni. mulla oli (polkupyörässänikin) huonot jarrut eli en saanut mokomaa pysähtymään, enkä voinut ajaa miehen päälle, eli ainoa vapaa väistö-suunta oli betoninen kukkalaatikko. sinne siis. polkupyörä kimposi betonisen laatikon reunasta toiseen samanlaiseen ja jäi siihen, minä jatkoin hurjasti huutaen matkaani laatikon yli katuun. kun mikään ei enää ympärilläni liikkunut, keräilin itseni kasaan: ei luita poikki, kaikki jäsenet tallessa. hyvä. huutoni vain oli saanut noin neljäkymmentä ihmistä kerääntymään ringiksi ympärilleni joten naama punaisena nousin pystyyn ja pyyhkäisin enimmät hiekat haavoistani. polkupyörässä oli poljin vääntynyt ja penkki kenallaan mutta sillä pääsi vielä jotenkuten polkemaan. muina miehinä siis pyörän selkään ja matkaa jatkamaan. hävetti kovasti. poljettiin yhtä matkaa otaniemeen asti sen miehen kanssa joka ensin eteeni tuli, hän oli huolissaan voinnistani. miellyttävä mies, harmi että mokasin ensitapaamisen niin näyttävästi.
blush.gif

toinen nolo kaato oli tietysti tää äskeinen kumous (n vko sitten) josta raportoinkin jo erikseen.. eli jotenkin toi jarrujen käyttö on mulla näköjään hakusessa.. tällä kertaa oli bussipysäkillinen ihmisiä aitiopaikalta seuraamassa tapahtumia. tapahtumien tiimellyksessä ei silti hävetä ehtinyt, mutta näin jälkikäteen nolottaa kyllä.
tounge.gif

Back