• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neuvoisitteko jäähdytysnesteen vaihdossa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Peltsii sanoi:
Äärimmäisen harvassa moottorissa oikeasti noita ruuveja tarvitsee, oli se mp, auto tai työkone, vaikka ne lähes joka moottorissa onkin. Eihän niiden käytöstä toki haittaa ole, mutta moottoripyörän jäähdytysjärjestelmä on niin pieni ja pienillä korkeuseroilla varustettu, että harvemmin mitään ilmataskuja jää, vrt. Esim auton lämppäri. Tuo minun ohje oli tarkoitettu yleispäteväksi, koska maailmassa voi varmastikin olla pyöriä, mitkä jättää ilmaa hankalasti.

Pointtini oli se, että koko järjestelmän voi täyttää paisarista, ei tarvii monesta korkista täytellä. Jokainen tekee toki niin kuin haluaa, näissä on tapoja melkein niin paljon kuin tekijöitä:thumbup:

Itse olen taipuvainen ajattelemaan niin että ensin noudatetaan (valmistajan) ohjeita ja sitten kun kokemus/taito lisääntyy/ja sillä hetkellä oleva rakkine käy tutuksi, voi alkaa soveltaa... :thumbup:

Kuitenkin, eiköhän tästä yhteisymmärrys saavuteta siitä kuinka ne nesteet vaihdetaan... :)

Peltsii sanoi:
Paisari on kuitenkin järjestelmän ylin kohta, joten sieltä menee neste jokapuolelle.

juu, v-maxissakin paisari on kätevästi koneen alla...:;):

eikohän kuitenkin ensin jäähdyttimen korkista ja sitten vasta viimeiseksi se paisari...:häähää:

Peltsii sanoi:
Äärimmäisen harvassa moottorissa oikeasti noita ruuveja tarvitsee, oli se mp, auto tai työkone, vaikka ne lähes joka moottorissa onkin. Eihän niiden käytöstä toki haittaa ole, mutta moottoripyörän jäähdytysjärjestelmä on niin pieni ja pienillä korkeuseroilla varustettu, että harvemmin mitään ilmataskuja jää, vrt. Esim auton lämppäri. Tuo minun ohje oli tarkoitettu yleispäteväksi, koska maailmassa voi varmastikin olla pyöriä, mitkä jättää ilmaa hankalasti.

Pointtini oli se, että koko järjestelmän voi täyttää paisarista, ei tarvii monesta korkista täytellä. Jokainen tekee toki niin kuin haluaa, näissä on tapoja melkein niin paljon kuin tekijöitä:thumbup:

olet kyllä harvinaisen väärässä, jos siellä ilmausruuvi on , ei se ole siellä turhaan, eikä se järjestelmä täyty paisunta säiliöstä, se on vain järjestelmän "hengitystä" varten, eli sillä tasataan nesteen tasoa paisumista/tiivistymistä eli kylmä/kuuma vasten..:pissed:

collikka sanoi:
Ei ihan noinkaan, tai voihan se jossain pyörässä noinkin mennä, mutta helpoin ja nopein tapa yleensä on että ensin jäähdytin korkkia myöten täyteen letkuja ehkä rutistellen, korkki kiinni ja paisuntasäiliöön nestettä ohjeen mukaisesti, sitten kone kuumaksi ja kylmäksi muutaman kerran, lisäystä tarpeen mukaan paisuntasäiliöön.

Veikkaan että usein jäähdytysjärjestelmä on rakennettu niin että se ilmaa itse itsensä paisuntasäiliön kautta mutta jos niitä ilmausruuveja jossain on, ei niitä sinne ole turhan takia laitettu...

juuri näin...:jippikaijee::jippikaijee: ainoa oikea tapa :thumbup:

Ei sieltä K2 gikseristä paljoa sitä ilmaa tule, jos tulee ollenkaan. Riittää kun vähän löysää ruuvia, niin että nestettä tulee. Sitten ruuvi kiinni ja homma on valmis. Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ei ole samanlaista taidetta kuin jarrujen ilmaus. Jäähdytysjärjestelmä hoitaa tuon ilmauksen itsestäänkin pienessä ajassa, mutta omaa mielenrauhaa voi parantaa tuota ilmausruuvia hieman avaamalla.

Ja se giksun ilmausruuvi on siellä sylinteriryhmän takana.

Kanattaa se täyttö aloittaa syyläristä, ja sitten vasta paisariin (kaikissa vehkeissä ei toki olesyylärin korkkia, jolloin paisari ainoa vaihtoehto). Paisarin tosiaan antaa nesteelle lämpölaajentua vapaasti, mutta toimii samalla varasäiliönä nesteelle.

paisari ei ole ylin kohta. voi olla alempana tai samalla tasolla tai ylempänä. joissain autoissa ja ehkä pyörissäkin voi olla syyläri ilman painekorkkia, tällöin moni pitää paisarina sitä säiliötä, jossa painekorkki on. se ei kuitenkaan ole paisari vaan osa painejärjestelmää.

paisarin kautta täytty toimii hitaasti sen takia, että koneen pitäisi jäähtyä, että järjestelmä imisi nestettä paisarista. eli se sopii pienien vajauksien korjaukseen ja palauttamaan ylipaineen liruttaman nesteen takaisin syyläriin, mutta ei ole järkevä täyttötapa tyhjennyksen jälkeen.

Tässä on pääasiassa taidettu keskustella gixxerin nesteenvaihdosta mutta kun otsikossa ei ollut mitään tarkempaa määritelmää niin heitän nyt honun (CB1000R) kehiin...
Huoltomanuaali kertoi, että täyttö pitäisi suorittaa tankin alla olevasta korkista (termostaatti myös siinä). Se on varmaankin ylin kohta järjestelmässä, eikä syylärissä ole korkkia ensinkään. Tyhjennysproppu on vesipumpun kyljessä. Itse en ole hommaa vielä tehnyt mutta olis ajankohtainen. En kyllä meinannut valmistajan omia nesteitä käyttää vaan ihan yleispätevää motariin tarkotettua laadukasta valmiiksi sekotettua eli ei tarvi itse vettä lisäillä joukkoon. Mikäli poistettava neste ei näytä likaiselta niin enpä taida paljon huuhdella, vaan uudet sisään. Kaipa siitä valmistajan ilmottamasta nestemäärästä voi vähän päätellä, että onko jäänyt ilmataskuja?

Mulla RF:ssä ei paisari tyhjentynyt vaikka kaiki nesteet tuli ulos vesipumpulta. Vähän sitä jäin ihmettelemään… (koska suitsan servicemanuaalin perusteella ymmärsin että olis pitänyt tulla). Ja säiliö ainakin on oikeassa kohdassa, letkutkin menee kuten pitää, jos sillä nyt on mitään merkitystä. Voi olla etten vaan yrittänyt tarpeeksi :dunno:

Tuollaisessa yksisylinterisessä
Korkki auki ja nestettä, niin paljon kuin saa, letkuja puristelemalla, sitten pyörä tulille ja siitä samalla puristelee letkuja ja korkki auki, ei käytetä ihan liian lämpimäksi, neste alkaa pulpuu yli jäähdyttimestä. Paisari sijaitsee koneen päällä, sinne menee vain yli vuoto nesteet

tuosta RF:stä. monissa pyörissä takaisin virtaus venttiili liimaantuu ajan kanssa jumiin ja paisarin paluu ei toimi. harva tuota venttiliä tarkistaa. korkki käteen ja kynnellä nostaa sitä metallista läppäympyrää korkin keskellä.

itse olen ajanut tl suzukilla 100km vesipumppu vuotaen. hiljalleen paisari tyhjeni, pysähdyin aina välillä täyttämään vesipullosta. ei lämmöt noussut. hyvin pystyy ajamaan vuotavalla vesipumpulla.

Tuli vaihdettua r6:seen jäähdytinnesteet. Haynesin kirjan mukaan nestettä pitäisi mennä syyläri + paisuntasäiliö n. 2,5 litraa. En mä saanut menemään kuin 1,8 litraa...öööö mikäs, mikäs, nyt mättää? Jääkös sinne johonkin mutka kohtaan nestettä mikä ei tule pois tai jotain? ilmalukko? Syyläri on korkkia myöten täynnä ja p-säiliö myös full kohdassa. Jotenkin vaan tuntuu oudolta, kun sinnehän pitäis saada jollain konstilla se 0,7 litraa vielä mahtumaan, jos kirjaa on uskominen.
Pyörä on 2008 r6

Jokos käyttelit kunnolla lämpimäksi? Pitäis kuplien lähteä kiertoon kunhan malttaa lämmitellä konetta kunnolla, niin että termostaatti aukeaa.
Toinen vaihtoehto on että myllyyn jäi vanhaa nestettä vielä mutkiin ja notkoihin, jotka sitten täyttää oman osansa...? :dunno:

Oman mopon kohdalla on tullu huomattua sekin ettei haynes ole ihan erehtymätön, muutamia lapsuksia on tullu vastaan juurikin neste ja öljytilavuuksissa.

Joo, kyllä olen antanut koneen käydä lämpimäksi ja huudattanut eri kierroksilla. Täytyy huomenna käydä heittämässä joku pidempi lenkki ja kattoa sen jälkeen josko sinne muutama desi vielä mahtuis?

Masa1000 sanoi:
Joo, kyllä olen antanut koneen käydä lämpimäksi ja huudattanut eri kierroksilla. Täytyy huomenna käydä heittämässä joku pidempi lenkki ja kattoa sen jälkeen josko sinne muutama desi vielä mahtuis?

Onk pakko mahtua jos ei taho:) Ei sitä mistään kirjasta tartte kattoa paljonko sinne pitäs mennä. Sinne menee mitä menee ja jos pyörä toimii niin thats it :thumbup:

Niin ja jos se ei kestä niin sitten se hajoo... Kyllähän ne liikkuu ilman nesteitäkin, jonkun matkan. Mukavampi se on kyllä ajella kun on varmuus, että nestettä on tarpeeksi eikä motti ylikuumene. Toivottavasti löytyy vastaus kysyjälle. Ei nää niin helppoja hommia aina ole miltä vois näyttää!

Lainataapas vanhaa aihetta.

Eli 2006 600 gixxeriin pitäisi vaihtaa jäähdytysnesteet, samalla tietysti kunnollinen huuhtelu.
Puhdistuuko järjestelmä kunnolla, jos vaan laskee vettä läpi niin kauan että se on puhdasta. Vai pitäisikö jossain vaiheessa laittaa letkut kiinni, vedet sisään,käyttää lämpimäksi ja laskea taas tyhjäksi?

Salmon sanoi:
Lainataapas vanhaa aihetta.

Eli 2006 600 gixxeriin pitäisi vaihtaa jäähdytysnesteet, samalla tietysti kunnollinen huuhtelu.
Puhdistuuko järjestelmä kunnolla, jos vaan laskee vettä läpi niin kauan että se on puhdasta. Vai pitäisikö jossain vaiheessa laittaa letkut kiinni, vedet sisään,käyttää lämpimäksi ja laskea taas tyhjäksi?

Kyllä puhdistuu oikein hyvin, varsinkin kun sen huuhtelun tekee molempiin suuntiin.
Ei tarvitse erikseen käyttää lämpimäksi.

Back