• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neonliivejä puuhataan pakollisiksi maailmalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Santtu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No huh huh mitä paskaa tuossa ylempänä...

Jos kaikki olisi ns. omakustanteista, niin toki ei tarvitsisi maksaa veroja ja sairasvakuutusmaksujakaan... Ameriikan malliin vaan, omakustanteisilla sairasvakuutuksilla sitten. Onkohan hyvä systeemi?

Antti maksaa veronsa ja muut velvoitteensa kiltisti. Antti myös ajaa ilman e-hyväksyttyjä ajovarusteita niin pitkälle kuin lystää. Jos laki joskus vaatii toimimaan toisin, niin sitten tullee muutos. Onneksi meillä on edunvalvontaa, jolloin kaikki kaistapäisimmät ideat ja avaukset eivät mene läpi.

Voi sun kettu; mitäs kun naapuri saa syövän niin menettekö oven taakse huutelemaan että "saatanan sika, parane omilla rahoillasi etkä meidän"?
Totta... täyttä pas.. kaa.

Mielestäni tämä nykyinen systeemi toimii kohtuullisen hyvin. Jenkkimalli taas veisi terveydenhuollon pois kaikilta vähävaraisilta.

Se on hassua miten toiset haluaisivat vain nauttia syteemin eduista, mutta eivät haluisi olla kuitenkaan mukana maksamassa niitä...

Hiukan kauas on keskustelu revennyt originaalista aiheesta. Taitaa kuitenkin isoin vastustus olla keltaisia liivejä kohtaan siksi että päiväkotilaisetkin käyttävät niitä liikkuessaan hoitoaikan ihmisten ilmoilla ja saattaisihan joku kotilokuski hiukan vidduilla kun repii kukkaroa märän liivin alta.
Peace, ajelemaan siitä hushus
062802moto_prv.gif

Tuossa ylempänä melkoista tuubaa. Muistetaanpa kuitenkin tämä, vaikka offtopiccia hipoo.

Juominen, tupakointi ja autoilu (myös MP:t) pitää yhteiskuntaa pystyssä!

Tehokas veronmaksaja polttaa, juo ja kuolee nuorena

"- Jos tällainen ihminen on tehnyt koko työuransa töitä, eikä ole ollut työttömänä ja kuolee ennen eläkeikää, hän tuottaa valtiolle enemmän kuin kuluttaa. Kyllä tällainen henkilö on aikamoisen sankarityön tehnyt jos katsotaan julkisen talouden rahoitusta, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Timo Rauhanen toteaa."

Ja Ei tarhaliiveille, vaikkakin liivit matkassa kun pyöränlaukutkin eli poikkeustilanteissa tarpeen mukaan päälle...

Tupakoitsijat ja alkoholijuomien nauttijat sitten ensin samaan junaan koska sieltä saavutettaisiin oikeasti suuret säästöt.

Ja ylipainoiset, sekä ehkä myös himourheilijat ja moottoripyöräurheilua ja extreme-lajeja harrastavat.

Ameriikan malliin vaan, omakustanteisilla sairasvakuutuksilla sitten. Onkohan hyvä systeemi?

Kyllä mulle sopisi. Voisi itse arvioida mitä turvaa (perheelleen) tarvitsee, eikä tarvitsisi maksaa muiden murheita. Varmaan tulisi halvemmaksikin kuin "kollektiivi-pottiin" maksaminen...

Ameriikan malliin vaan, omakustanteisilla sairasvakuutuksilla sitten. Onkohan hyvä systeemi?

Kyllä mulle sopisi. Voisi itse arvioida mitä turvaa (perheelleen) tarvitsee, eikä tarvitsisi maksaa muiden murheita. Varmaan tulisi halvemmaksikin kuin "kollektiivi-pottiin" maksaminen...
Ehkä ette ole huomanneet mutta meillä jo toi malli ollut kauan. Puheethan siis on jotain muuta, mutta todellisuudessa julkinen terveydenhoito on mitoitettu niin ettei se riitä kaikille eikä oikein edes tarvitsijoille.

Suuri osa käy työnantajan maksamassa (tai sanoisko että osana palkkaa itse maksamassa) yksityisessä sairaanhoidossa. Itse en 30:n vuoden työuran aikana ole käynyt kertaakaan terveyskeskuksessa tai sairaalassa. ja aika monilla on erilaisia vakuutuksia lapsilleen, joita käytetään yksityisvastaanotolla. Toki Kela korvaa verorahoista osan kuluista.

Ei kai toi Amerikan malli ole huonompi kuin tämäkään. Verorahoilla hoidetaan ne joilla ei ole varaa vakuutukseen.

Malli kun malli, lopputulos on sama eli henki lähtee.

Rätti pakolliseksi varusteeksi. Päälläpito vapaaehtoiseksi. Höhöhhööö!
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Ihan varmasti noilla liiveillä joku henkikulta säästyisi..

nimim. kotiloa ja pyörää ajeleva

..ja saisihan valtio siitä kivan rahastuskohteen  
cool.gif

Nonniih, kyllähän siltä tällä kelillä saa keitoksen porisemaan kun vähän hämmentelee...
biggrin.gif

Hämmennetään vähän lisää:

- lipsahti joillakin puhe jo "Amerikan malliin". Itse en tarkoittanut suoranaisesti sitä muiden kuin niiden osalta, jotka itse ovat välinpitämättömyydellään vammansa aiheuttaneet.

- tupakoitsijat, alkoholistit ja ylipainoiset eivät mielestäni kuulu tähän porukkaan. Vaikka noidenkin paheiden yhteys kansanterveyteen on kai aika kiistatta tieteellisesti todistettu, jää yhteys kuitenkin monta kertaluokkaa ohuemmaksi kuin vaikkapa shortseissa lipat vetäneen motoristin asfaltti-ihottuman yhteys ajovarusteiden puutteeseen. Sitä paitsi - miksi porukat käyttää kypäriä? No siksi kun se oikeasti suojaa päävammoilta (ja siksi kun sen puuttesta saa sakot.) Sen sijaan Amerikassa kuoli motoristi ottaessaan osaa kypäränpakon vastaiseen ralliin...  http://www.cbc.ca/news/world/story/2011/07/04/motorcycle-helmut-death.html
Jaa niin, mites me täällä muuten ollaan alistuttu turvavyön käyttöpakkoon....?

- entäs vakuutukset sitten? Milläs ne yhtiöt kattaa korvaussummansa? No asiakkailta perittävillä vakuutusmaksuilla tietenkin! Eli mitä enemmän maksetaan shortsikovisten ihonsiirtoja ynnä sairauspäiviä ynnä muita, sen kovemmat vakuutusmaksut. Nythän yhtiöillä on jo muutaman vuoden ollut käytössään asiakkaiden riskiluokittelu, eli nuoret kilokyykykuskit maksaa kovempia maksuja kuin varttunemmat kustomi tai matkasohvakuskit. Eli suuntaus on jo näkyvissä...

- julkinen terveydenhuolto on todellakin ahtaalla ja siellä joudutaan oikeasti tekemään valintoja mihin rajallisia resursseja käytetään. Annetaanko kallista sytostaattihoitoa syöpäpotilaalle, joka saanut taudin 40-vuotisen tupakoinnin seurauksena vai motoristille, jolla sattui olemaan liian kuuma ajaa suojaavamissa varusteissa ja on nyt ihonsiirtopotilaana teholla? Melkeinpä itse valitsisin tuon syöpäpotilaan, jos vain toisen voi valita. Tämä on harrastanut pahettaan vuosikymmenet, mutta on piruparka tullut nikotiiniriippuvaiseksi eikä ole päässyt irti ennenkuin joutui selkä seinää vasten ja terveys meni. Shortsikuski sen sijaan otti tietoisen riskin lähtiessään mukavuudenhalustaan / turhamaisuuttaan vetelemään pitkin katuja puutteellisissa vetimissä ja sitten lippasi. Kun ei tuollaista tolloa voi oikeassa elämässä kuolemaankaan jättää, niin miksei tuo saisi sitten maksaa törttöilystään. Miksi MINUN pitää osallistua tuon kaverin sairaskulujen maksamiseen nousevien verojen, heikentyneen vanhusten/lasten/syöpäpotilaiden hoidon tai nousevien vakuutusmaksujen muodossa?

- se, että motoristilta lähtee henki onkin jo toinen juttu. Siinä on maksettu korkein mahdollinen henkilökohtainen hinta oli varusteet kunnossa eli ei, mutta yhteiskunta / vakuutusyhtiöt selviävät noista yleensä halvemmalla kuin vammautuneiden hoitamisessa. Eli pidetään nyt ne kuolleet pois tästä väännöstä...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Joillain on sitä vahvaa mutua väittää ettei neon liivi auttaisi koskaan. Mulla ei ole. Päinvastoin olen varma että niitä tilaisuuksia löytyy. Itsekkin varmasti tiedät että ilman liivin määräämistä pakolliseksi sen vaikutusten tutkiminen on täyttä huuhaata. Vahva pitää tosiaan olla usko tutkijoihin jos uskoo että kirjoituspöydän takana tutkimalla saadaan selvlle faktaa.

Mainitse jokin päätös jota ei ole tehty mutun perusteella. Faktan huutelu on koomista. Tiedät siis itsekkin että päätökset tehdään aina jonkun mutulla.
En tiedä, kuka on väittänyt, ettei neonliivi auttaisi koskaan missään. Varmaan auttaa - joskus hyvin harvoin. Luetun ymmärtämistä peräänkuulutetaan...

Neonliivin näkyvyyttä voidaan erilaisissa tilanteissa tutkia todella monella muullakin tavalla kuin määräämällä se kaikille samantien pakolliseksi. Ei vaadi paljoa mielikuvitusta mieltää tämä. Tilastollinen tarkastelu edellyttäisi toki isoa otantaa ja vertailua, mutta muitakin menetelmiä on olemassa.

Siitä, mikä on absoluuttisen erehtymätöntä tietoa ja mikä mutua, en lähde väittelemään. Voidaan varmaan sanoa, että tiedon suhteellisen epävarmuuden näkökulmasta kaikki päätökset perustuvat jonkun mutuun. Asia ei kuitenkaan ole mustavalkoinen, minkä varmaan hyvin ymmärrät itsekin. Jos sun mielestä on parempi käyttää termejä vahva mutu tai heikko mutu, niin mikäs siinä sitten...

Faktan huutelu ei todellakaan ole koomista. Faktojen kiistäminen tai niiden merkityksen vähättely sen sijaan on. Lisäksi se on tyhmää.
Sitten kun ne neonliivit on pakolliset kaikille "puusilmä" voikin vedota siihen että luuli ruohonleikkaajien olevan puuhissa ja pysyvän paikoillaan. Eikä tulevan moottoripyörällä kylkeen tekemään itsemurhaa.
Voi herramunjee! Jos Tyyppi ei näe, se ei NÄE! Tai ei ainakaan ymmärrä näkemäänsä...

E: siis ei ollu mc miehelle tämä
blush.gif

Tilastojen valossa, kotiloilla ajettuja mällejä laskien, lopputulema on: Saa myydä vain neonkeltaisia autoja
tounge.gif
.

Eikös MP-väki voisi lähteä puuhaamaan aiheesta oikein
lakialoitetta. Tilastojen valossa ja samoin perustein kuin mopoilijoille ehdotellaan liivipakkoa, moisen lain jääminen menemättä läpi olisi suorastaan rikollista
tounge.gif
.

Aijaa.... mutta siellä Arkadianmäellähän meitä tosiaan
edustaakin useampikin tuomittu... entinen rikollinen
tounge.gif
.

Olis se kyllä hienoa, kun ministeritkin vetelis tipikeltaisilla
pirsseillä...
tounge.gif
.

Tilastojen valossa, kotiloilla ajettuja mällejä laskien, lopputulema on: Saa myydä vain neonkeltaisia autoja  
tounge.gif
.
thumbs-up.gif

Mut sit varmaan kaikki moottoripyöräilijät joutuis pukeutumaan neonpinkkiin. Ettei sekotettais autoihin tai rypsipeltoon tai...no juu
blush.gif

Valot pitäis riittää, ja se pieni hetki kun arvioi saapuvan kohteen vauhdin. Onko mopo vai moottoripyörä?
Tai kenties rekka tai juna? Ei näitä juttuja saada liiveillä loppumaan...tuskin millään. Koulutuksella vähentämään ehkä pystytään.

Ois varmaan ihan hyvä autoilijoillekin samantyyliset vapaaehtoiset koulutukset kuin moottoripyöräilijöillä on. Mut kuka nyt vapaaehtoisesti lähtis kehittämään omaa _autolla_ ajotaitoa?

"Näe motoristi-älä ole puusilmä"
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

En mä tiedä niist neonkeltaisist autoist,mutt sais joka auto olla semmoinen ett stumppaa liikkellelähdös niin moni motoristi ehtii risteyksen ohi ja autokuski ehtii katsoa kunnolla samalla kun veivaa autoa uudelleen käyntiin.

Norjas on muuten liivipakko ja ollut vuosia jo,pätee myös turisteihiin jotka ajavat Norjassa mutta ei Norjalainen virkavalta jaksaa puuttua asiaan jos turisti ajaa ilman liiviä.

En mä tiedä niist neonkeltaisist autoist,mutt sais joka auto olla semmoinen ett stumppaa liikkellelähdös niin moni motoristi ehtii risteyksen ohi ja autokuski ehtii katsoa kunnolla samalla kun veivaa autoa uudelleen käyntiin.

Norjas on muuten liivipakko ja ollut vuosia jo,pätee myös turisteihiin jotka ajavat Norjassa mutta ei Norjalainen virkavalta jaksaa puuttua asiaan jos turisti ajaa ilman liiviä.
Niin arvuuttelin myös... Liivitön Mp-turisti sai ajella rauhassa
wink.gif

wink.gif
Tuota en ole tiennytkään, siis turskien liivipakkoa

wink.gif
Tuota en ole tiennytkään, siis turskien liivipakkoa
Mopedit käyntiin ja Eduskuntatalolle kaasuttamaan!

Kypärä on pikkaisen eri juttu. Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole yhteiskunnan asia pakottaa lainsäädännöllä kansalaisia käyttämään henkilökohtaisia suojavarusteita. Having said that, jos moottoripyöräilijöiden turvallisuutta haluttaisiin parantaa, määrättäisiin vaikkapa selkäsuoja pakolliseksi.
Tästä olen samaa mieltä!

-Ei ole lain säädännön tehtävä pakottaa käyttää polkupyöräillessä kypärää
-Soudellessa pelastusliivejä
-MP:llä ajellessa keltasia suojaliivejä

Ihmishenki on muka niin arvokas? Kummaa on vaan se että terveydenhuolto, sosiaalihuolto, kouluterveydenhuolto, mielenterveyshuolto, erityisopetus, sosiaaliedut jne ajetaan kaikki alas.
Mun mielestä toi ei ole ollenkaan loogista toimintaa!
033102ass_1_prv.gif

Valot pitäis riittää, ja se pieni hetki kun arvioi saapuvan kohteen vauhdin. Onko mopo vai moottoripyörä?
Tai kenties rekka tai juna?
Junille ajovalopakko. Onneksi taalla meilla on kehitetty systeemi jolla lahestyvasta junasta saa vihjeen; niiden sallitaan ajaa vain kiskoja pitkin. Joten kun sellaiset nakee, voi lahestyva valopiste (liiveilla tai ilman) olla juna.    
biggrin.gif

No joko Ranskan ja Irlannin paattavat tahot ovat pyytaneet esitystaan anteeksi org.tuomioistuimelta vai onko odotettavissa kansainvalisia org.sanktioita kyseisia maita vastaan?

Muistutuksena niille, jotka edellista lausetta ihmettelevat: Liivipakkoa on esitetty Ranskassa ja Irlannissa muttei Suomessa (eika ZAssa).

Kun ei teista ole meneijoiksi sinne eduskunnan aulaan kaasuttamaan niin mita jos edes naurettaisiin porukassa Irlanniksi, talla lailla:

drunk-irish-048.gif

Ranskaksi en osaa nauraa, kun pitaisi olla patonkia suu taynna.

Viihdyttävin vastustamis-ketju pitkään aikaan! Jokos on sovittu päivä eduskunnan kaasuttamiselle?
biggrin.gif

Poliisihan voisi ottaa rangaistus- ja pakkokeinovalikoimaansa esimerkiksi neon-liivien käytön häpeärangaistuksen ylinopeudesta tai etupyörän ylöskytkennästä.
lookaround_orig.gif

On teillä ongelmat...

Back