• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neonliivejä puuhataan pakollisiksi maailmalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Santtu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kypärä on pikkaisen eri juttu. Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole yhteiskunnan asia pakottaa lainsäädännöllä kansalaisia käyttämään henkilökohtaisia suojavarusteita. Having said that, jos moottoripyöräilijöiden turvallisuutta haluttaisiin parantaa, määrättäisiin vaikkapa selkäsuoja pakolliseksi.

Näkyvyysongelmaan ei ratkaisu löydy turvaliiveistä. Itseasiassa käy huvittamaan, kun yleensä liivejä tien päällä näkyessä on pyöränä joku uskomaton tourinsohva, jonka katteet ja katelasi peittää liivin näkyvyyden edestä ja takaa liiviä blokkaa vähintään maailman isoin takalaukku, usein myös maailman isoin akka.

Sellaista ei näe, mitä ei osaa katsoa. Olisi ennemminkin asennekasvatuksen paikka. Tuosta esimerkkiä.

Lisäksi moottoripyöräilijöiden pitäisi tajuta joustaa omista oikeuksistaan tien päällä. Vittu se paljoa lämmitä, jos oli etuajo-oikeus, kun kerätään äijän palasia jätesäkkiin. Autoihin kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella.

Kerronpa vielä henkilökohtaisen esimerkin. Mulla oli aiemmin erittäin hieno runsaasti neonkeltaista sisältävä nahkapuku, jota käytin silloin tällöin myös katuajossa. Siitä jopa jotkut vääräleuat (tiedät kyllä jos tarkoitan sinua) vitsailivat, että possujonotehtävissä kun vedin liivin nahkapuvun päälle, näyin huonommin kuin ilman liiviä. Kuitenkin aivan täysin samalla tavalla ajoi autoa eteen kuin tummemmilla varusteilla.

Tyhmä kysymys: mikä noissa on vikana? Eikö kerhomerkit näy?

Tämä on samaa tasoa kuin nollatoleranssi nopeusvalvonnassa tai promille rajan pudottaminen nollaan - Ei käsittele todellista ongelmaa: kovia ylinopeuksia/korkeita promillelukuja+huumeita jotka aiheuttaa suhteellisesti suuren osan isoista onnettomuuksista.

Eli tässä tapauksessa sitä ettei iso osa tiellä liikkujista seuraa kunnolla mitä liikenteessä tapahtuu.

Mut samalla haittaa kaikkia. - tai ainakin erittäin suurta valtaosaa väestöstä.

Tätä Hopealuoti ideointia esiintyy paljon isoissa organisaatioissa koska oikeiden korjusten tekemien on vaivalloista, vaati pitkäjänteistä työtä eikä heti tuota näkyvää tulosta= ei tuu heti mainetta ja kunniaa.

Säädetään laki, jossa päihtyneiden ja huumeissa olevien tulee pukea keltainen liivi.  
idea3.gif
Säädetään laki, jossa kaahereiden, päihtyneiden ja huumeissa olevien tulee pukea keltainen liivi.  
idea3.gif

Itseasiassa käy huvittamaan, kun yleensä liivejä tien päällä näkyessä on pyöränä joku uskomaton tourinsohva, jonka katteet ja katelasi peittää liivin näkyvyyden edestä ja takaa liiviä blokkaa vähintään maailman isoin takalaukku, usein myös maailman isoin akka.
Tätäpä olen itekki ihmetellyt. Neonliivit niskassa, mutta alla tumma prätkä isolla etukatteella, isot mustat takaboksit missä ei häivähdystäkään muuta väriä, ja päässä vielä tumma kypärä. Hyvin vilahtaa aina mutkassa vähän neonvärinen olkapää  
tounge.gif

Bongasin muuten kaupungilla kesämiehen, jolla varustuksena släpärit, shortsit ja neonliivi. Kevyestä huojunnasta päätellen oli jo mopo jätetty parkkiin, mutta liiveistä sai uskottavuutta kyllä
wink.gif

Jos tuo riepu tulee pakolliseksi niin myyn mopot ja ostan veneen. Niissä liiveissä on sentään jotain hyödykettä turvallisuuteen mukana eli kellukkeet.
biggrin.gif

Jos säädettäiskin pakollisiksi niin kovaääniset putket että jokaisen on pakko kuulla jo kaukaa mopon tulevan.
wink.gif

Järjetöntä hommaa kylläs säätää jotain rättipakkoa jos saa kusiluikkarit ja t-paita päällä ajella. Ei ole ihan totta että se on vaan jokaisen henkilökohtainen asia. Vakuutusmaksuissa ei raato ole kallis, mutta vakavasti loukkaantunut on.

Ei kai kukaan oikeasti usko että liivit vaikuttaa näkyvyyteen mitenkään? Siis ainakin mulla on pyörän keulassa valo, jos ei näe valoa ei näe liivejäkään.

Ei kai kukaan oikeasti usko että liivit vaikuttaa näkyvyyteen mitenkään? Siis ainakin mulla on pyörän keulassa valo, jos ei näe valoa ei näe liivejäkään.
Missä on "like" -nappi?
nixweiss.gif

Edittiä sen verran että Ranskassa muistaakseni ei ole valopakkoa. Mutta ettei nämä paikalliset liivikiihkoilijat innostu.

Jään odottamaan uutista Ranskan poliisin suorittamasta valvontaiskusta paikalliseen Helvetin enkeleiden kerhotilaan, jossa tarkastetaan, että kaikilla on jeesusliivit nahkarotsiensa päällä.

Jään odottamaan uutista Ranskan poliisin suorittamasta valvontaiskusta paikalliseen Helvetin enkeleiden kerhotilaan, jossa tarkastetaan, että kaikilla on jeesusliivit nahkarotsiensa päällä.
Ranskan poliisille tyylitietoisuus ja kunkin vuoden viinisadon laatu on tärkeämpää kuin rikollisten ahdistelu: esimerkiksi takavuosien viranomaislakon aikana näytettiin suorassa tv-lähetyksessä miten vangit toteuttivat luontaista vapaudenkaipuutaan kiipeämällä vankilan aitojen ylitse poliisien katsoessa vieressä.

Muistan vielä ajan kun kypärät tulivat pakollisiksi moottoripyöräilijöille. Se herätti valtavaa vastustusta, kun kaverin isovelikin oli ajellut aina pää paljaana, eikä olisi millään olisi halunnut kypärää päähänsä. Se oli silloin ihan homojen hommaa.

Harrastajat kiroilivat ja lehdissä kirjoiteltiin aiheesta paljon.
Sama kait se on nyt tuon turvaliivin kanssa, yksilöllisyys menetetään jos sitä on koskaan ollutkaan. Onko siis mitään väliä sillä, ajaako täysmustissa vai täyskeltaisissa?
confused_orig.gif
Molemmat ovat tasan yhtä yksilöllisiä. Ja ainahan ne kerhotunnukset voi liimailla siihen neonliiviin
biggrin.gif

Mene ja tiedä olisiko turvaliivistä ollut apua eilen kun vaimoni kanssa ajelimme molemmat omilla pyörillämme vaimo edellä ja minä muutaman kymmenen metrin päässä perässä.Edellämme ajava riisikuppi hidasti yllättäin ja siirtyi ilman vilkkua risteysalueella lievästi oikealle ja edelleen ilman vilkkua veti u-käännöksen meidä edestämme.
Onneksi oli kypäräpuhelimet päällä, karjaisin tilanteen tajuttuani vaimolle "JARRUTA", hänkin oli jo tiedostanut tilanteen vakavuuden ja katsoin kauhulla kun mamma vetää liinat kiinni takarengas ilmassa ja etunen miltei lukossa, pyörä vispaa vempuloi ja viimein pysähtyy. Auto tekee U-käännöksensä loppuun ja jatkaa matkaa.

Tarkistin vaimon henkisen tilan ja lähdin auton perään. Sain sen kiinni noin kilometrin ajon jälkeen ja ratissa istuu n. 25-vuotias nuori nainen. Näytin pysähtymismerkkiä kuskille ja ohjasin hänet läheiselle linja-autopysäkille.

Kysyin oliko hän huomannut mitä hetki sitten tapahtui? "mitä, missä, en ole nähnyt mitään" Kysyin: "katsoitko taaksesi peileistä tai takaikkunasta kun teit äskeisen U-käännöksen?" Tyttö vastasi: "en katsonut kummastakaan, katsoin vain ettei edstä tullut ainakaan ketään"
Meinasit juuri tappa vaimoni, tiesitkö sitä? Tyttö oli aivan hiljaa ja mutisi jotain. Sanoin: " olisit voinut itsekin kuolla tai vammautua oman tyhmyytesi takia" Tyttö vain katsoo idioottimaisen näköisenä.

Se mitä sen jälkeen sanoin neidille ei kestä päivän valoa, mutta takaan ja alleviivaan, ettei tyttö astu enää vähään aikaan autonrattiin, eikä ainakaan tee U-käännöksiä ennen kuin on juossut pari kertaa ensin auton ympäri ja soiittanut vielä kerran iskälle ennen sitä Per...le. Mikä vi..u noita ääliöitä riivaa sa....na

Ajo-opetus on mennyt Suomessa päin persettä, noita nössöjä tämän päivän hemmoteltuja nuoria isän ja äidin kultamussukoita hyysätään ja lellitään joka paikassa kotona, koulussa autokoulussa ja kaikkialla, Per...e, ja sitten niistä tulee tuollaisia minä minä idiootteja. Jos typy olis ollut uros, niin olisin vetässy turpaan ja vaikka sitten olisinkin saanut itse turpaan, niin olisin lähtenyt paikalta hymyssä suin
kaboom.gif

pitääkö heijastimien värit hyväksyttää jossain heijastinmiitissä kun nuo tulee pakolliseksi
tounge.gif

Onko siis mitään väliä sillä, ajaako täysmustissa vai täyskeltaisissa?
confused_orig.gif
Molemmat ovat tasan yhtä yksilöllisiä. Ja ainahan ne kerhotunnukset voi liimailla siihen neonliiviin
biggrin.gif
Tässä kerhotunuksista ole kyse. Voin laittaa päälleni vaikka keltaisen ajotakin tai puvun, mutta mitään lepattavaa hihatonta tuulitakkia purjeeksi en ala siihen päälle kiskomaan, varsinkaan malleja mitä ne nykyään ovat.

Hiukan vaan epäilyttää näkyykö se liivi sen paremmin kun koko valkoinen puku. Tiedä häntä. Ja onhan noissa ajoasusteissa usein jo heijastinnauhaa kiinnikin.

Tässä kerhotunuksista ole kyse.
Niistä tässä nimenomaan on kyse. Kun kerhomerkkejä ei voida kieltää, ne yritetään laittaa piiloon.

Kerhot ovat brändi. Tavis mopoilijalle ei tää mikään iso asia ole, saattaa olla että neon liivistä on hyötyä pimeinä iltoina tai sateella. Haittaa ainakin on aika vähän.

Mutta liivikerhoille tämä on iso asia, brändi menee pilalle. Jokuhan täällä väitti että edunvalvonta on liivimiesten asialla, tässä tuntuu tosiaan siltä. Mukaan vastustamaan saadaan toki helposti wannabee- sitäsuntätät.

Tässä kerhotunuksista ole kyse.
Niistä tässä nimenomaan on kyse. Kun kerhomerkkejä ei voida kieltää, ne yritetään laittaa piiloon.

Kerhot ovat brändi. Tavis mopoilijalle ei tää mikään iso asia ole, saattaa olla että neon liivistä on hyötyä pimeinä iltoina tai sateella. Haittaa ainakin on aika vähän.
Olen minäkin sen rievun kerran päälleni pukenut. Mopo levisi Saksan baanalle ja alkoi ilta pimenemään, odottelin siellä apujoukkoja kiltisti nuttu niskassa.

Ymmärrän jos se vaaditaan löytyväksi varusteena mukana tällaisia tilanteita varten. Ainakin Saksassa näin mielestäni on.

Taidan vissiin sitten lukeutua näihin tavis mopoilijoihin, ei ole yhdenkään kerhon merkkiä kamppeissa. Minua ilmeisesti kiristää pikkuseikat ajellessa, mutta sellainen telttapussi läpättämässä selkään haittaa kyllä minua.

Mä en näe mitään pahaa jos "suojaliivit" tulisi pakollisiksi. Parantavat kuitenkin näkyvyyttä huomattavasti. Sama juttu kun polkupyörällä ajaa ajaa tai kattelee kun jampat harrastaa marathon-löntystämistä. Pitää olla pääsääntöisesti aina mustat tai tummat vaatteet päällä että ei hämärässä vahingossakaan näe.

Itse toivoisin että tuota huomioliiviväritystä olisi enemmän ajotakeissa ja muissa vermeissä saatavilla. Nythän ne vakiovärit taitaa olla musta, harmaa ja valkea mutta jos haluisi neonkeltaisen tai muuten kirkkaan värisen ajovermeen, niin sitten pitää ostaa sellainen joka muuten ei ole haluamansalainen. Irtoliivit kun ei oikein nykytakin päällä ole käytännöllisiä mutta menisivät kyllä jos olisivat integroitu.

Se mitä sen jälkeen sanoin neidille ei kestä päivän valoa, mutta takaan ja alleviivaan, ettei tyttö astu enää vähään aikaan autonrattiin, eikä ainakaan tee U-käännöksiä ennen kuin on juossut pari kertaa ensin auton ympäri ja soiittanut vielä kerran iskälle ennen sitä Per...le. Mikä vi..u noita ääliöitä riivaa sa....na
No nyt joku kerrankin teki jotain eikä olispitänyttänyt orgiin. ASIAA!

Jos ei autoilijat kunnioita, niin pelätkööt sitten.

Back