• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

"Ne veivät jalat alta" 27.-28.04 Koeajopäivät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GT:llä en ole ajanut. Istuminen sen kapealla satulalla polvet koukussa riitti. On kuulemma hieno pyörä kaikin puolin, säätöjouset ja kaikki. Uskon sen ilman muuta. Mutta sekään ei oo mun pyörä...
Tästä tarvitteis lisä infoa...
Itse ihmetelly juuri tätä GT:n penkkiä. Ainaskin "kylmissä" tyypeissä penkki on tuntunut todella ikävältä.Kapea ja se valuva tunne etiäpäin.Tottuuko/eikö totu?
Hieno pyörä pilattu moisella jakkaralla, sanoisin ma.
crazy.gif
Tottuuko vai eikö...Antaa tähän GT-miesten vastata ihan pers.kohtaisesti, mutta BMWLT.com -foorumillakin on oma GT-osasto, jossa varmaan penkkiasiaakin on puitu moneen suuntaan.

Bemarilla tuntuu olevan niin, että tuulilasit ja penkit menevät vaihtoon heti jos vain omistaja yhtään pääsee hajulle kunnollisemmista "aftermarket" osista. Alkuperäiset on C-A-D:iä lainatakseni "kuin yhden koon sukahousut" eli ei käy oikein kenellekään.

Samahan se on tämän uudemman LT:n jakkaran kanssa. Sitä kavennettiin, jotta lyhyemmät kuskit ylettyvät maahan tanakammin. Samalla sen muotoilu meni sanamukaisesti päin persettä. Siis minun mielestäni, joku voi olla siihen tyytyväinen...

Tuossakin on yksi firma, jossa teetin itselleni ja repsikalle nahkapenkit
http://www.day-long.com/index.htm ja kun vielä talven pimeinä iltoina väsäilin kuskin penkkiin sähköisen korkeussäädön http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo/POWERSEATADJUSTER , niin sitä onkin nyt tullut sen verran ronkeliksi penkkien suhteen, että ihan kaikki jakkarat ei enää kelpaa...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Hittolainen...ei sitten ehtinyt viikonlopulla Heinolle koeajelemaan, mutta kaipa sitä ilman koeajoakin uskaltaa F 800 S:n sieltä Espoosta joku kaunis päivä noutaa
tounge.gif

Hittolainen...ei sitten ehtinyt viikonlopulla Heinolle koeajelemaan, mutta kaipa sitä ilman koeajoakin uskaltaa F 800 S:n sieltä Espoosta joku kaunis päivä noutaa  
tounge.gif
Ei hätää...3. - 5.5. Heinolla "Duell week"; erikoistarjouksia, BMW-koeajoja...mm. F800 ST. Tuollainen kutsu tuli postissa kotiin.

tulipa käytyä koittamassa tuota G650 maastomallia kun ei motoa ollut prkl ajettavana ainakaan sillon kun itse paikalla oli tai sitten eivät uskaltaneet antaa sitä minulle  
tounge.gif
Vähän oli kyllä pettymys itselle kone oli jotenkin hengettömän oloinen ja tärisi törkeästi verrattuna entisen pyörän suzukin 1-sylinteriseen tömäriin verrattuna mutta voipi olla tietenkin että aika kultaa muistot siittä suzukin koneesta.
Pullan syönnin ohessa tuo tuli testattua ja hieman samanlaisin fiilarein. Hienostihan se meni niin soralla kuin maantielläkin ja moottori toimi niin nöyrästi kuin tuollainen vain kaiketi voi. Tehoilla tuo ei tosiaan houkuttele, mutta muuten tuntui iisiltä ajettavalta.

Tosin kun itsellä ei enduroista juurikaan kokemusta ole, niin suu vääntyy messingille varmasti laitteella kuin laitteella. Kyllä sille meitin pihalta tilaa löytyisi...

Eli uskottava se on, että integraalijarruista huolimatta jarrujen painotus (normaalijarrutuksissa) on käsijarrulla etupyörällä ja jalkajarrulla takapyörällä. Luulin pitkään, että ne olisi enemmänkin tasapäisiä - varmaan paniikkijarrutuksessa tulee sitten molemmat pyörät peliin täysillä. Niinhän se tehtaan brosyyreissä taitaa lukeakin...
Mulla käyttäytyy ihan toisin, vaikka jalkajarrun käyttö on unohtunut lähes kokonaan. Takapalat kestää ~20 tkm ja ne onkin vaihdettu jo kahteen kertaan. Etupalat meni vaihtoon vasta 46.500 kilometrilukemilla. Mopo integraalijarrullinen K 12 RS.

Eli uskottava se on, että integraalijarruista huolimatta jarrujen painotus (normaalijarrutuksissa) on käsijarrulla etupyörällä ja jalkajarrulla takapyörällä. Luulin pitkään, että ne olisi enemmänkin tasapäisiä - varmaan paniikkijarrutuksessa tulee sitten molemmat pyörät peliin täysillä. Niinhän se tehtaan brosyyreissä taitaa lukeakin...
Mulla käyttäytyy ihan toisin, vaikka jalkajarrun käyttö on unohtunut lähes kokonaan. Takapalat kestää ~20 tkm ja ne onkin vaihdettu jo kahteen kertaan. Etupalat meni vaihtoon vasta 46.500 kilometrilukemilla. Mopo integraalijarrullinen  K 12 RS.
No tuo kuullostaa kyllä ihmeeelliseltä - semminkin kun nyt vappuna meinasin vaihtaa omaani ne kuuluista takapalat 58.000 kohdalla.
Irroitin jarrusatulan ja kun katselin kiinni olleita jarrupaloja ne olivat korkeintaan 10% ohuemmat kuin vieressä olevat uudet. Ulompi näytti itsesasiassa ihan kulumattomalta. Jätin ne edelleen vaihtamatta...
Eli se, että jarrupolkimeni tuntuu painuvan syvemmälle kuin ennen ei ainakaan johdu kulahtaneista jarrupaloista. Ja voi olla niinkin, että tuo muka syvemmälle painuminen on vain mielikuvitukseni tuotetta sekin eli poljinjarru toimii kuten se on aina toiminut...

No, ainakin takaRENKAAN vaihdan kyllä. Sen kulumisesta ei oikein voi harhoja nähdä...

terv. pozo

062802moto_prv.gif

No tuo kuullostaa kyllä ihmeeelliseltä - semminkin kun nyt vappuna meinasin vaihtaa omaani ne kuuluista takapalat 58.000 kohdalla.

Minusta tuo ei kuulosta yhtään ihmeelliseltä. Omassa pyörässä, R 1150 RS ja integraalijarrut, oli jo kolmannet takajarrupalat käytössä, kun 53393 kilometrin kohdalla vaihdoin etujarrupalat ekaa kertaa.

Edellisen pyörän, R 1100 S käytin v. 2002 Mototripissä 50000 huollossa. Silloin ihmettelin takajarrupalojen nopeaa kulumista. Vastaus oli, että Bemarissa takajarrupalat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin etupalat. Tämän väitteen omat kokemukseni ovat todistaneet. Voisiko LT:n jarruissa olla jokin asia toisin kuin useimmissa muissa Bemareissa? Tai onko takapalat vaihdettu aikaisemmin omistajan huomaamatta jossain määräaikaishuollossa? Tai takajarru ei jostain syystä toimi niin kuin sen pitäisi?

Kävin Espoossa koeajamassa kauan ihailemaani R1200GS Adventurea. Oli kyllä mukava vehje kerrassaan, mutta kai se täytyy rahan puutteen vuoksi tyytyä ajelemaan pari vuotta RT:llä.

Tulis vaan se ilmastonmuutos niin ajokausi pitenisi ja asumiseen kuluvat rahatkin voisi käyttää tärkeisiin harrastuksiin, kun voisi asua vaikka veneen alla ympäri vuoden.
tounge.gif

Voisiko LT:n jarruissa olla jokin asia toisin kuin useimmissa muissa Bemareissa? Tai onko takapalat vaihdettu aikaisemmin omistajan huomaamatta jossain määräaikaishuollossa? Tai takajarru ei jostain syystä toimi niin kuin sen pitäisi?
Ehkä niissä sitten on jotain erilaista kuin muissa...
Vaihdettu niitä ei ainakaan ole tähän lähes 60 tonniin mennessä. Pyörä kun on ollut silmieni alla huolloissakin.
wink.gif

Toimivatko oikein tai väärin, sitä en osaa sanoa... Jarrutusta treenatessani on kylläkin pakko pitää avattavan kypärän visiiri alhaalla ettei silmämunat putoa päästä eli jokin pyörä kyllä jarruttaa ja lujasti.

Oma "luonnollinen" selitykseni olisi tosiaan se, että kun en ensimmäiseen 40 tonnin käyttänyt poljinjarrua kuin mäkistarteissa pitämässä pyörää paikallaan, niin ei ne takajarrupalat mihinkään ole voinut kuluakaan.
No nyt sitten oletin, että kun viimeiset 18 tuhatta olen enimmäkseen käyttänyt jalkajarrua, että nyt ne viimeistään pitäisi vaihtaa. Vaan kun ei oo vieläkään kuluneet oikein miksikään..
omg.gif

Nyt en tähän hätään osaa sanoa, mikä on etupalojen tila, niillä kun on nyt menty 18 ja edellisillä mentiin 40 tonnia.
Täytynee tarkistaa kun pääsen kotiin täältä Riikasta...

Kiitos kommenteista, aina oppii uutta.
033102beer_1_prv.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tulihan noita pyöriä testailtua tänään.

Moto Guzzi Norge oli kyllä pettymys. Kauhea tärinä, ihmeellinen ohjausgeometria, käsikäyttöinen plexsin säätö.
Ei ollu mun pyörä vaikka vaikutti paperilla paremmalta.

FJR oli jo pari pykälää paremman tuntuinen, mutta ei se oikein iskeny, vielä? (vaihteet tökki testaamassani yksilössä. Ei meinannu mennä alaspäin)

F800S oli näppärän tuntunen pyörä, muttei minun tyyppinen pyärä. En usko että ST ois niin paljoa matkapyörämäisempi, että siitä ois mulle tulevaisuudessa pyörää.

Kun on tullu hankittua kakkospyöräksi tuo Honda NX250, niin pitihän sitä kokeilla G650X Chall pyörääkin. Oli se korkea. Hädin tuskin yletti toinen varvas maahan
tounge.gif
. Se on varmaan "krossi" pyöräksi hyvä, muttei pysyis mulla montaakaan sekunttia mettätiellä pystyssä. On ne tiet niin huonokuntoisia, joilla tulee itse ajeltua.

R1200GS pyörään en käyny testaamassa tällä kertaa, mutta ei se minun mielestä näytä kyllä enduropyörältä, varsinkin kun on ajellu Honda NX250 muutama sata kilometriä metsäteitä pitkin.

Mutta sokerina pohjalla K1200GT vois vaikka ollakin mun pyörä tulevaisuudessa. Onhan se 100 kiloa kevyempi, paremmat kurvi ominaisuudet ja tehokkaampi, kuin k1200LT. Penkki oli outo, mutta ihan penkin edessä tuntui parhaimmalta ajaa.

Pyörään pitäisi varmaan vaihtaa CeeBaileysin isoin kate mitä pyörään saa. Penkki pitäis laittaa uusiksi (jotta kelpaisi itselleni ja erityisesti vaimolleni), jalkojen kulmaa pitäisi saada jotenkin loivemmaksi ja ajoasentoa pystymmäksi.
(Huom! vertaan ominaisuuksia K1200LT pyörään!)

PS. Oli vilkut yhdellä tai kolmella painikkeella, niin kyllä niitten pitäisi mennä automaattisesti pois päältä!

5.300 km GT-kokemusta, enkä voi moittia penkkiä mitenkään erityisen surkeaksi. Kävin pyörällä viime kesänä Brnossa, ja hyvin perse kesti matkan.

Ari

Tarkoitin vilkun palautumisella sitä kun on kovasti ollu puhetta, että bemarin 3 vilkkujärjestelmä on niin vaikea.

Nyt kun tuli testattua usean merkkisiä pyöriä, niin itse totesin,
ettei sillä oo kauheesti merkitystä onko siinä 1 vai 3 nappullaa,
vaan olennaisempaa on se että vilkku palautuu automaattisesti,
eikä jää vilkuttamaan pitkäksi aikaa.

...kun itselläni jäi kaikissa testaamasissani (BMW, Yamaha, Moto Guzzi)pyörissä vilkku päälle. Bemarin automaatti lopetti vilkuttamisen automatiikan ansiosta, mutta toisissa pyörissä jäi aina vilkku päälle.

Viikko sitten koeajoin 650 X Moton.
LYSTILAITE!! Ensinnäkin ruisku toimii moitteitta. Aivan sama lähtikö isolla vai pienellä vaihteella kiihdyttämään -> ilman nykimisiä ja hytkymisiä liikkeelle. Myös moottorijarru- kiihdytys- moottorijarru- pienempää jne tuuttaaminen ei aiheuttanut konehelle tyhjiä kohtia tai nykimistä. Ja edellä mainittu täristäminen; mitäs se semmoinen on? Taitaa olla melkoisisa kermaperseitä edelliset koeajajat, jos tärinästä syyttävät. Itse panin merkille juuri päinvastaisen huomion. Ei täristä. Tietenkin jos ajellaan tilanteeseen nähden liian isolla pykälällä, niin rytkäähän se, kuten kaikki ketjuvetoiset.
Ja mitä alustaan tulee, niin oivasti tuo ilmajousitus routarikot nielee. Takapäälle ei voi moitteita antaa. Etupää on saanut moitteita lehdistössä, ollen kuulemma liian jäykkä. Omasta mielestäni ainakin koeajoyksilön etupamput olisivat saaneet olla jopa tiukemmallakin. Vaikuttaako tähän sitten vähän päälle sadan kilon omamassa kuljettajalla, mutta silti. Jarrutuksissa keula ei toki pohjannut, mutta syvään se niiasi.
Jarrut sen sijaan toimivat eleettömän asiallisesti. Ja TEHOKKAASTI!! Ei riittänyt pokka painaa jarrua ns. täysiä, vaikka ABS:t laitteessa onkin. Todennäköisesti syvään astuva etupää olisi aiheuttanut kuljettajan poistumisen tangentin suuntaan, pysähtyneen pyörän yli.
En tiedä miten suuri osuus alla pyörineillä Diabloilla oli alustan ajettavuuteen, mutta hyvin toimi. Ajotuntuma oli ns. luotettava ja helposti lähestyttävä.

Kelpaisi itselleni ajopyöräksi.
Tosin, en vaihtaisi Guzziani tuollaiseenkaan
talktohand.gif

Back