ek@ sanoi:
Tekniikka kehittyy ja lienee epäreilua verrata ikivanhoja ensimmäisiä kokeiluita mihin tahansa nykyaikaiseen härveliin. Totta vitussa joku nokian navigaattori oli hidas vuosia sitten, kun muut vielä ihmetteli asiaa. Mikä tahansa nykyaikainen tehokkaampi kännykkä ihan varmasti navigoi paremmin. Eniten haittaa latausliittimen asettelu. Miksi vitussa ei voi olla mikro-USB-liitintä, joka tekisi jyrkän kulman nuollen kännykän reunaa. Tuommoinen kun olisi, niin voisi kännykkä olla vesitiiviissä kotelossa ja latausjohtoa varten vain olisi joku ulostulo. Nykyisillä kännyköillä pitää olla kuusinkertainen kotelon koko itse kännykkään verrattuna, että mahtuu kaikki latausta varten vaadittavat jumboelinympäristöt.
Juuri näin. Kun tekniikka kehittyy ja uutta tulee, niin vanhat veks. Kuten kolme v. vanha auto TomTomini, johon en ole viitsinyt karttapäivityksiä ostaa, siis ei tiedä edes kotikulmilla tapahtuneita katutöistä aiheutuneita muutoksia. Luota siihen sitten muissa kaupungeissakaan, etenkään ulkomailla.
Lumia siis kaikkeen navigointiin.
Reissulla, josta mainitsin tein näin.
Honussa virran ulostuloliitin / yleismalli, satulan alla, jonne kännyn latauspistoke. Luojan kiitos en ehtinyt asentaa sitä katteeseen, jolloin se todennäköisesti ei olisi ollut vesitiivis kovisa olosuhteissa.
Lumia tankkilaukun karttataskuun, sinne latauspiuha ja sieltä korvapiuhat. Hyvin luki visuaalista näyttöä siitäkin ja puhutut ajo-ohjeet korviin mainitulla menestyksellä.
Ja oli täysin / riittävän vesitiivis.
Mainitsin alppimyrskystä, johon jouduimme Brenneron solatiellä Itävallan puolella, iltapimeällä. Vettä tuli saavista kaatamalla, kuvittele itsesi suihkun alle hanat täysillä ja kerro se 1,5:llä, sama määrä vettä - ja puoli tuntia. Ja sitten kun se hiljeni, ohittavat autot heittivät vettä päälle kaksi saavillista kerrallaan - ja juuri näin.
Jos virran ulosotto olisi ollut katteessa, todennäköisesti vesi olisi kastellut ja navi pimennyt, siis penkin alle.
Kun myrskystä selvittiin tultiin Italian puolelle, maksulliselta stradalta ulos, kiertoliittymiä, risteyksiä, kapeita passiteitä, mitä vaan Passojen Sella ja Pordoi yli yön pimeydessäLumianavi ohjauksessa, kauriiden ja kettujen loikkiessa tien yli Honun valoissa, Arabbaan.
Ja hienosti tultiin. Olikin yksi elämäni vaikeimmista (sateesta ja pimeydestä johtuen), joskin hienoimmista legeistä. Tämä n. 370 km Munch lentokentältä Brenneron solatien kautta Arabbaan ajettu. Aikaa meni 5 h, yhdellä pysähdyksellä / tankkaus ja vigneten osto.
Vignette / Itävalta v. 12 pysyy loppukesän Honun etukatteessa, siis punamusta vifferi mainitulla tunnisteella, olen minä. Kukaan muu sillä ei aja.
OT, Olin todella tyytyväinen uutukaiseen Rukan pukuun minigrip vetskarilla, ei pisaraakaan läpi. Hanskat olivat litimärät, ei haitannut, sillä kahvalämppäreistä lämpöä, niin pysyivät kätöset vetreinä Passojen ylityksien yön kylmyydessä.
Ensikertalaisten ei pidä mennä yön pimeydessä passojen ylityksiin. Ja muutenkin, suurta varovaisuutta noudattaen, eläinliikenteestä johtuen. Ja sitten siis tosissaan näin.