• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Näkyvyyttä parantamaan mutta millä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pandemia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eläs sano. Poliisikin joutuu elämään samojen lakien kanssa kuin muutkin. Ja tällä hetkellä noista päiväajovaloista ei ole tässä maassa vielä yhtä totuutta. Just nyt kuuntelee poliisikin kovasti huolissaan virkamiehiä ja heidän tulkintojaan.
  Tänään aamupäivällä tilanne näytti siltä, että on kaksi mahdollisuutta: Joko ne päiväajovalot ovat kiellettyjä kaikissa moottoripyörissä tai sitten ne hyväksytään ennen 7.2009 rekisteröidyissä pyörissä. Iltapäivän näkymistä ei ole tietoa. Vannomatta paras tällä hetkellä.
Missä tuollaista tulkintakeskustelua on käyty?

EU:n järjettömimpiä juttuja on juuri tuo kaksipyöräisten huomiovaloasia. Direktiivi kieltää ne varsin yksiselitteisesti, vaikka kuinka olisi e-hyväksytyt päivävalot, niin moottoripyöriin ei saa laittaa. Autoja koskeva direktiivi taas määrää nykyisin huomiovalot pakollisiksi. Vaikea ymmärtää tätä logiikkaa, mutta niinhän ylittää käsityskyvyn moni muukin EU-säädös.

Sen sijaan itsevalaisevaa pukeutumista koskevia sääntöjä ei kuulemma olisi. Pitäisi siis olla ihan laillista laittaa ne huomivaloledit ajoasuun... pitäisi varmaankin kokeilla joskus.

n. kolme vuotta sitten vaihdoin tumman sinisestä kypärästä kirkkaan keltaiseen. Ero liikenteessä oli todella selkeä: Autoilijoiden käytös muuttui selkeästi huomaavaisempaan suuntaan, ja koska tässä ei ole mukana sitä valkoisen kypärän psykologista efektiä, niin ei voi päätellä sen johtuvan mistään muusta kuin siitä että ne oikeasti huomaavat useammin nyt.

tänään keskellä päivää tuli vastaan neljä jotain isoa customia tai masseytä joista kolmessa oli ajovalojen vieressä molemmin puolin sellanen lisävalo...

no, kaks etummaista ajo melkein rinnakkain ja mä aattelin et wtfc sieltä oikein tulee kun oli valoa koko kaistan täydeltä...

mut ne ainakin huomas jo tosi kaukaa, vaik mopot oli jotain mustia tai tummia kumminkin!!!

Nopeusrajoitusten noudattaminen on hyvä keino parantaa näkyvyyttään, muut ehtivät huomaan. Ylinopeutta ajavaa ei ehditl aina huomaamaan ja motoristi itse ei ehdi jarruttaa jos tulee äkkitilanne.

Kyllä se täälläkin jo todettu valkoinen kypärä on se ehkä helpon tapa lisätä näkyvyyttään. Tilastollisesti mitattuna "jopa 24% näkyvämpi" (olen tainnut saman jossakin toisessa keskustelussa myös todeta). Toisaalta, myös pastellinvärinen minihame yhdistettyinä sangen täydellisiin sääriin tuollaisessa parikymppisessä naispuolisessa ilmestyksessä on liikenteessä ERITTÄIN näkyvä, joskin mp-käytössä hieman vähemmän suojaava yhdistelmä. Kuten eräässäkin pikkukaupungissa totesin kun aiemmin tänään kotimatkaa pidemmän mutkan kautta tein. Kevät on hieno asia.

/MarcusB

Olen ajellut autolla sunnuntaista lähtien ympäri ruotsia n.1600km ja täällä tuntuu tuo keltaisten liivien ja takkien joissa keltaisia raitoja ym. käyttö olevan todella paljon yleisempää kuin meillä suomessa, ja kyllähän, miten päin hyvänsä tota asiaa vääntelee ja katselee, noi mopoilijat on hyvin näkynyt. Se kai se on se perimmäisin syy miks ne noita käyttääkin?
Tais tänään ainakin IL:n mukaan joku täräyttää auton kylkeen turussa päin kun autoilija ei nähnyt ( tuli kolmion takaa, se autoilija). En tosin halua tällä spekuloida sen enempää siitä miten olis käynyt jos olis ollut liivit päällä?
Fakta ainakin täällä kokemani perusteella ja minun silmillä katsottuna on ollut se että vaikka noi"liivimiähet" on tullut jos minkäkin näköisellä lotkottimella, oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa, Jammu FJR:llä tai nakupellepyörällä, niin kyllä olen"yllättävän" aikaisin noi huomannut? Se laitanko itse tämän perusteella huomioliivit päälleni, onkin jo sitten eri asia?

Helppo juttu !

Valkoinen pyörä, valkoinen kypärä, valkoiset sivulaukut,
tummaan ajoasuun vaan retromiesten käyttämä
postilaukku valkoisella olkahihnalla..... VOILA!

Respectiä alkaa löytymään autoilijoillakin......
biggrin.gif

Olen ajellut autolla sunnuntaista lähtien ympäri ruotsia n.1600km ja täällä tuntuu tuo keltaisten liivien ja takkien joissa keltaisia raitoja ym. käyttö olevan todella paljon yleisempää kuin meillä suomessa, ja kyllähän, miten päin hyvänsä tota asiaa vääntelee ja katselee, noi mopoilijat on hyvin näkynyt. Se kai se on se perimmäisin syy miks ne noita käyttääkin?

Näkyvyyden takia mä ainakin liiviä käytän, en lisävaatekertana
biggrin.gif

Ikääkin karttunut jo sen verran ettei tarvitse enää mitään egoa ja respectiä tarvitse hankkia. Liivit makso rautakaupassa 7€ pari vuotta sitten, en kertaakaan ole jäänyt yliajetuksi, eli voin sanoa että on toiminut 100% sesti. Melko edullinen henkivakuutus.
Oli melko hienoa katsoa kun viime lauantaina ajettiin laivasta ulos Vuosaaressa, niin reilusti useammalla kuin puolella oli liivit päällä, ja pyöriä sentään oli 20-30.
Eikä se ole hankala käyttääkään, siihen sen voi aina jättää takin päälle, ei tarvitse erikseen kiskoa ylle.
Suosittelen muillekin.

Back