• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Näkymisestä liikenteesssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stormi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinno lähinnä ainakin itsellä ajatus on ollut tuossa sivulle/taakse näkymisessä pimeällä. Siksi liivit syksyllä (tai pimeällä yleensäkin) on jees.
eniten näkyvyysongelmia tuntuu olevan taajamissa, ei niinkään valaisemattomilla pätkillä.

Minulla on Schuberthin kyparassa jo valmiina heijastimet, mutta lisaksi kaytan aina pimealla tai hamarassa vetoketjulla varustettua liivia. Sain sen paikalliselta poliisilta suoritettuani BikeSafe-kurssin. Siina kun viela lukee BikeSafe takana, niin saan aika paljon anteeksi liikenteessa poliisilta, kun nakevat heti, etta olen kaynyt heidan kurssinsa.

Sateella kaytan hi-viz takkia normaalin takkini paalla. Suojaa sateelta ja parantaa nakymista. Kunhan muistan ensin ottaa alta kerroksen pois, silla se ei kovin hyvin hengita.

Selkareppu istuu selan sijaan pelkaajan paikalla, ja sen paalle kietaisen aina vedenkestavan hi-viz reppusuojan (tarkoitettu fillaristeille, mutta kayhan se tahankin tarkoitukseen).

Yksi juttu, mita ei olla mainittu, on se, etta onnettomuudessa on motoristin eduksi, jos hanella on turvaliivit yms paalla. Itse olin kolarissa, jossa vastapuoli sanoi poliisille, etta olin mukamas ajanut "vaarallisesti". Todistajia ei ollut, mutta poliisi sanoi, etta jos liikun turvaliivit paalla, tuskin kuulun siihen joukkoon, jotka ajavat vaarallisesti. Hanen vakuutusyhtionsa oli samaa mielta, ja hyvaksyivat 100% syyllisyyden.

Jammun ja FJR:n logot on tekeillä, samoin tietysti .ORG nick-name. Pistän tänne tietoa, miten projekti etenee.
Sen verran väliaikatietoa, että tarravalmistajan (Kilpikonna Ky Oulu) kanssa on speksattu sopivia malleja ja toteutustapaa. Aika homma muuten löytää skaalattavia logomalleja, mutta kun tarravalmistaja itsekin on motoristi, niin tiedettiin tarkasti mitä haluttiin. Tarrat tehdään niin, että heijastavan mustan tarran päälle tulostetaan mustaa väriä, jolloin peitetään ne osat, joita ei haluta nähdä. ORG nick-name tulee heijastavina mustina irtokirjaimina. Idea edelleen se, että kotilokuski näkee omien ajovalojen heijastumisen ansiosta jotain ympäristöstä poikkeavaa ja prätkiin liittyvää. Ja vain valojen osuessa niihin, eli melko lähellä.
Leikkausmallit on nyt tehty ja katselmoitu ja seuraavaksi laitan kuvia miltä tarrat sitten näyttää.

Tuolla sinun logiikalla voi siis poistaa hitaiden ajoneuvojen kolmiot, vilkut hälytysajoneuvoista, ajovalo pakon tai vaikkapa jalankulkijoiden heijastin pakon?

Olen kanssasi saamaa mieltä siittä, että törkeiltä ne liivit näyttää päällä ja käytän itse niitä vain pimeällä. Valoisaan aikaan käytän heijastinvyötä näin syksyllä.

Mielenkiintoista että ainoa negatiivinen palaute on tullut kanssamotoristeilta.
033102ass_1_prv.gif
Luojan kiitos jalankulkijoilla EI ole vielä heijastin- eikä kypäräpakkoa.

-hh-

Luojan kiitos jalankulkijoilla EI ole vielä heijastin- eikä kypäräpakkoa.

-hh-
Miten niin ei ole?

TLL 42 § (15.11.2002/954)
Heijastimen käyttö
Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.
Phuuh. Edelleen vaan luojan kiitos: saan toistaiseksi poistua kotoa vielä pimeälläkin. Saapi nähdä milloin alkaa pysyvä aresti...

Nimittäin onneksi tuossa lakipykälässä on 4 oleellista kohtaa:

a) sanktio puuttuu kokonaan=ei voine olla tällöin "pakko"

b) termi "yleensä"=onneksi kaiken voi sanoa tarvittaessa olevan "ei-yleensä"

c) "...tiellä liikkuessaan yleensä..." ei siis koske vielä toistaiseksi kotipihaa eikä jalkakäytäviä, kunhan ei poistu omalta kortteliltaan

d) "asianmukaista"=asianmukaisuuden luonnetta ei ole määrätty näemmä erikseen direktiiviviittauksella, joten heijastimen luonteen määrittely on mahdotonta.

-hh-

Yksi näkökulma on vielä tähänkin keskusteluun loppukaneetiksi tuotava. Kukaan edellä (tai sitten luin silmät kiinni, enkä nähnyt) ei ole huomioinut sitä seikkaa, minkä paskatuomion siinä aiheuttaa sille autoilijalle tai muulle kulkijalle, joka ajaa tämän heijastoimattoman jalankulkijan päälle tai motoristin perään... En ainakaan haluaisi aiheuttaa kenellekään sitä mielipahaa, että omalla näkymättömyydelläni aiheuttaisin onnettomuuden, vaikka se olisikin "sen toisen vika", olen sitten millä kulkupelillä tahansa. Eli heijastin näkymään, oman turvallisuuden mutta myös toisten turvallisuuden vuoksi!

olisiko huomioliivin käyttä aivan mahdoton ajatus?
On. Vain vellihousut käyttävät huomio(=homo)liivejä.
Ajeletko tuolla ulkosalla nyt, siis pimeän aikaan?
Vai ajeletko vain kesällä valoisan aikaan?
Voin kokemuksesta sanon, että kaiken mikä aamuisin ja iltaisin tuolla suolasumun seassa auttaa minua näkymään ja edes jollain tavalla herättää kanssaliikkujien huomiota, käytän hyväkseni.
Sen verran läheltä piti -tilanteita ollut.

kun on tarpeeksi erottuva ja kovaääninen pyörä, ei enää tartte team ahma-liivejä päälleen. varmana näkyy ja erottuu vaikkei aina sitä haluisikaan.

niin, ja mähän ajan aina avoruukku päässäni ja joskus jopa laitan sen nahkarotsin sivulaukkuun kun on liian kuuma...
cool.gif

kun on tarpeeksi erottuva ja kovaääninen pyörä, ei enää tartte team ahma-liivejä päälleen. varmana näkyy ja erottuu vaikkei aina sitä haluisikaan.

niin, ja mähän ajan aina avoruukku päässäni ja joskus jopa laitan sen nahkarotsin sivulaukkuun kun on liian kuuma...
cool.gif
No, montako kertaa esim. joulukuussa pistit nahkatakkisi sivulaukkuun?

Kannattaa harkita kypärään iridium-visiirin hommaamista, siitä heijastuu todella hyvin valo ja näkyy pitkälle. Eikä ne rumiakaan oo, kalliita tosin mutta mitäpä sitä ei kauneuden vuoksi tekisi
baaa.gif

Kannattaa harkita kypärään iridium-visiirin hommaamista, siitä heijastuu todella hyvin valo ja näkyy pitkälle. Eikä ne rumiakaan oo, kalliita tosin mutta mitäpä sitä ei kauneuden vuoksi tekisi
baaa.gif
On vaan pimeellä aika paha kun ei nää paljoa läpi siitä visiiristä, näkyy vaan suunnilleen vastaan tulevien valot ja maholliset katuvalot. .
crazy.gif

Eikä pidä sekoittaa peiliä ja heijastinta toisiinsa:
- peili nimensäkin mukaisesti peilaa sen itseensä osuvan valon esim. 45ast sivulle => valosta ei yhtään tule takaisin valon lähteeseen päin = koko peili on valon lähteestä katsottuna näkymätön
- heijastin puolestaan sisältää pienen pieniä, yleensä kolmiomaisia peiliejä vieri vieressä (ns. diamond cut) tai prismoja s.e. siitä valosta joku osa heijastuu aina myös takaisin tulosuuntaansa, vaikka tuo suunta ei kohtisuoraan tuota heijastinta vasten olisikaan

Tuota diamond cut -tekniikkaa käytetään, yllätys yllätys, paljon myös koruteollisuudessa esim. kimaltelevissa kultaketjuissa. Tokihan sileä, puhdas kultakin kiiltää peilin tavoin, mutta siita puuttuu se timantinomainen kimallus ja välke, joka aikaansaadaan nimenomaan tuolla leikkauksella
smile_org.gif

Leikkausmallit on nyt tehty ja katselmoitu ja seuraavaksi laitan kuvia miltä tarrat sitten näyttää.
Nyt on sitten saatu eka tarrat ja tältä näyttää:
Kattolampun valossa
Salamavalossa
Kuvat ei anna ehkä oikeaa kuvaa; ilman kameraa päivänvalossa ei huomaa juuri mitään ja heti kun jotain valoa osuu niihin, niin ne alkaa loistaa valkoisina. Mielestäni aika hyvä lopputulos.
Panin nämä tarrat aluksi sivulaukkuihin, mutta ajatuksena on laittaa niitä myös sivukatteisiin. Siis tietysti katteenvärisinä.
Näille malleille on siis tehty valmiit kaavat, ja nyt niiden monistaminen pitäisi olla edullista. Ja niitä värisävyjä kyllä on muitakin, eli voipi kyllä valita prätkän ja kiinnityspaikan mukaan mieleisensä.
Jos siis haluatte vastaavaa, niin ottakaa yhteyttä Kilpikonna Ky ja kertokaa terveisiä minulta. Tai pistäkää privaa, niin kerron lisää. Eri prätkämerkit vaatinee omat temput, mutta eiköhän tässäkin ole pää avattu.

Koeajamalla jotain autoa saa turvaliivit. Joku TV-mainos, mutta en huomannut,
että mitä autoa ne mainosti.
Otetaanko selvää ja mennään koko sakki koeajelulle, niin kesällä on jokaisella
turvaliivit.
biggrin.gif

Delta-Autohan tuo tais olla. Paikallisessa on yksi auto josta vähän suunnittelin meneväni hieromaan kauppoja, mutta menemättä jäi, joten turvaliivit jäi saamatta. En siis jatkossakaan tule näkymään liikenteessä ja aivan varmasti joku ajaa päälle.

...tai sitten ei.

Jos joku ko. liiveistä jotain turvallisuudentunnetta saa, niin käyttäkää toki. Itse pidän niiden hyödyllisyyttä mp-käytössä vähintäänkin kyseenalaisena.

Minäkään en kyllä liiviä päälle vedä.

Mutta joku tuossa aikaisemmin mainitsi S1:sen heijastimet.
Mulla vastaava potta.

Heijastaako ne todella siten, että on jotain apuakin?

Itse yritin piemeillä keleillä ajellessa peilistä vilkuilla, että miltä ne "silmät" siinä visiirin yläpuolella näyttää kiiluessaan, mutten nänhyt mitään.

Onko tuo vain valon taittumiseen liittyvä ilmiö, etten itse sitä havainnut (vastaantulijan valo - kypärän heijastin - pyörän taustapeili - omat silmät) mutta vastaantulija sen havaitsee?

Olen kanssa noihin kypärän heijastimiin jonkin verran luottanut, mutta oikeastan alkoi hieman epäilyttää riittävätkö.

Nyksyisessä nahkataksissa on vain hyvin ohut heijastin nauha. Housuissa ja kengissä on lisää heijastinta.

Voisihan sitä jotkin heijastavat Suzuki-logot hommata ja ompeluttaa takkiin.

Löytyisiköhän mp07-näyttelystä sellaisia?

Back