• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Näkymisestä liikenteesssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stormi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällä Helsingin seudullakin rupeaa aamut olemaan varsin hämäriä ja sateisia. Moottoripyöriä ei aamuruuhkissa enää kovinkaan paljon näe. Autoilijatkaan eivät aina muista, että pyöriä on viellä liikenteessä.
Itseäni hirvittää katsoa, kun kanssapyöräilijät sukkuloivat liikenteen seassa mustissa (tummissa) varusteissaan.
Vaikka jokainen saa toki pukeutua vaikka jätesäkkiin, jos huvittaa, niin olisiko huomioliivin käyttä aivan mahdoton ajatus?
Itse olen huomanut autoilijoiden huomioivan minut ja pyöräni huomattavasti paremmin, kun otin huomoiliivin käyttöön muutama päivä sitten !!!
Huomioliivin käyttö minun tapauksessa on täysin itsekäs teko; haluan nimittäin nauttia pyöräilystä terveenä (ehjänä) mahdollisimman pitkään ja tottakai myös ensi kaudella
biggrin.gif

Mullakin noi liivit kaapista löytyy ( tulis vaan joskus laitettua päälle )

Ajokauden alussa (taas ne mopot tulee.. ) ja lopussa ( hämärää ) niistä olisi varmasti hyötyä.

Vaikka jokainen saa toki pukeutua vaikka jätesäkkiin, jos huvittaa, niin olisiko huomioliivin käyttä aivan mahdoton ajatus?
Kyllä minun mielestäni on. En minä kyllä pukeudu jätesäkkiinkään sen enempää pyörällä ajaessani kuin muulloinkaan. Katupyöräillessäni ajovarusteeni, milloin niitä käytän, ovat sitä ainoaa oikeaa väriä, mustaa, kiireestä kantapäähän.

Monilla on tapana (autoilijat mukaanlukien) jättää käyttämättä vilkkua kun käännytään kaistalta, jossa on nuoli vain yhteen ajosuuntaan. Kokevat kai sen turhaksi, vaikka lain mukaan suuntamerkkiä tulee käyttää aina kun ajoneuvoa siirretään sivusuunnassa.

Mutta asiassa on myös toinen puoli. Vilkkuva vilkku on aika hyvä infonantaja ja se jopa saattaa estää sen, että joku ajaa perään. Saman asian ajaa jarruvalo, jota voi väläytellä muutaman kerran esim. kun odottaa valojen vaihtumista risteyksessä. Peräänajot ovat perseestä, mutta silti niitä tapahtuu joka vuosi. Oho, en huomannut.

Näkyvyys omnia vincit.

Kun vaihdan kaistaa käytän vilkkua. Jos jatkuva kaista kääntyy tulkitsen sen mutkaksi, mutkassa en käytä villkkua.
Voihan joku olettaa että silloin aikoo parkkeerata tien sivuun.

Alkuperäiseen vastaten, musta on ajoasu, polliisit huomaa helpommin huomioliivin.

Moottoripöräilijä huomioliiveissä näkyy huomattavasti selkeämmin liikenteessä.

Itsellä on musta ajoasu ja nyt syksymmällä olen muutamia kertoja kokeillut huomioliiviä. Itseasiassa kahtakin eri mallia. Ensinnäkin sellaista, joka on pujotettava päälle kuin hihaton T-paita, eli ei ole edestä auki. Toisaalta sellaista edestä aukiolevaa, tarranauhoilla suljettavaa mallia.

Täytyy kyllä sanoa, että ongelmana molempien kanssa on huono käytettävyys moottoripyörän kanssa. Molemmat liivit on vaikea pukea päälle, kun on jäykät ajoasusteet päällä ja itse liivit ovat sellaista ryhditöntä materiaalia. Molemmissa on myös vähän liian pitkät selkä- ja etuosat, jotka löysinä jäävät ilkeästi lepattamaan ajoviimassa. Hihaton T-paitamallinen on vielä siitä hankala, että, kun pysähtyy ja pitäisi jotain saada takin taskusta tai avata takki, on liivi yleensä riisuttava pois.

Odottelen tässä mielenkiinnolla milloin joku mp-asustevalmistaja älyäisi ruveta tekemään ihan mp-käyttöön sopivia huomioliivejä. Ominaisuuksia olisi ainakin (sen näkyväisyyden lisäksi):
- edestä avautuva
- joustava materiaali, joka asettuu tiiviisti ajoasun päälle
- riittävän lyhyt, jotta ei jää lepattavia reunoja
- nepparikiinnitys edessä, jotta pysyy kiinni ajoviimassa
- mahdollisesti jonkilainen systeemi, jolla liivin saisi jotenkin kiinteäksi osaksi ajotakkia, jolloin sitä ei tarvitsisi erikseen pukea päälle.

Hienoin ratkaisu olisi sellainen, missä ajopukuun olisi jo tehtaalla laitettu nepparit, johon ko. pukuun sopiva huomioliivi voitaisiin kiinnittää tarvittaessa. Liivi olisi näinollen erikseen pestävissä ja uusittavissa vaikka ajokauden aikana. Vähintään kerran kaudessa varmasti tulis hommattua uusi liiviosa => tulisi jatkuvaa lisämyyntiäkin asustefirmoille.

Ideat on vapaasti käytettävissä! Jään odottelemaan uusia ratkaisuja. (Taitaa kyllä olla turha toivo)
tounge.gif

Istuvia liivejä on tosiaan vaikea löytää. Kahdet eri malliset olen ostanut syksyn aikana ja molemmat lepattaa päällä. Pitänee tyytyä heijastinvyöhön.

thumbs-up.gif
kaikille jotka noita turvavarusteita jaksavat käyttää.

Itse myös ajelen huomioliivit yllä. Tällä hetkellä on käytössä sellainen mallia Saiturinporssi joka on vain ohkanen keltanen rätti jossa on pari harmaata heijastinraitaa vaakatasossa, tarrasuljenta edessä. Samanlaiset liivit löytyy myös perheen molempien autojen peräkontista, heti siinä varoituskolmion vierestä. Mitä nuo euron tai pari maksoi / kpl niin ei ollut mielestäni paha investointikaan
smile_org.gif

Tallista löytyy myös sellainen paksumpi, topattua kangasta oleva keltainen huomioliivi jossa on keltaiset Flex-heijastimet (säilyttävät 100% heijastuskykynsä kaikissa olosuhteissa) paitsi vaakatasossa mutta myös olkapäiden yli pystyssä, viralliset CE-hyväksyntämerkinnät niskassa, nepparikiinnitys edessä jne. = ammattilaiskäyttöön tarkoitettu, mutta taisipa tuolla hintaakin olla päälle 20e. Siellä se on tallissa roikkumassa kun tuo toppinki tuppaa myös imemään vettä itseensä sateessa = painaa märkänä
confused_orig.gif

Ja ihan winkkinä tuohon pukemiseen, niin itsellä kun tulee tuota ajoasua käytettyä vain ajon aikana, niin tuo huomioliivikin voi olla siinä takin päällä jatkuvasti = ei tartte erikseen pueskella ajoasun päälle = huomattavasti helpompi käyttää
idea3.gif

Itsekkin käytän noita turvaliivejä aina ajopuvun päällä. Eipä ole juuri ollenkaan tullu yllättäviä tilanteita sen jälkiin kun noita kunnollisia liivejä alko pitään.

Mutta aika hyvin ainakin mulla sopii nuo ihan normiliivit tuohon ajopuvun takin päälle. Joskus meinaa pukua päälle laitettaessa valahtaa liivi pois mutta muuten istuu hyvin. Vaikken nyt mikään hirveen suuri kokoinen olekkaan.

Ja tuo kirin ehdotus kuulostais ihan hyvältä että sais noihin ajopukuihin "kiinteästi asennettavat" liivit.

Jobmanin liiviä tulee itse käytettyä. Liivin kun jättää takin päälle niin takkia riisuessa ei ole pukemisongelmia. Liivi on varustettu vetoketjulla niin ei ole taskuille pääsemisen kanssa ongelmia. Toki tuo lepattelee ajon aikana, mutta empä ole vielä kertaakaan todennut tuota häiritseväksi.

Olishan se hyvä, mutta paljonko siitä liivistä näkyy (joo, näkuyyhän sieltä...) taaksepäin kun heität selkärepun selkään (onneksi se on vaalea)?

Eihän ne autoilijat jätä käyttämättä vilkkua muuta kuin silloin, kun sieltä takaa/sivusta ei heidän mielestään ole tulossa ketään :P (eilen viimeksi jouduin väkisin splittaamaan kun volvo päätti sulkuviivan yli vaihtaa kaistaa kun olin rinnalla).

Mun filosofia tuohon on se, että jos edes sen yhden ainoan kerran autoilija näkee edes pienen häivähdyksen keltaista ja saa epäröimään äkillistä kaistan vaihtoa niin liivin käyttö on tuottanut tulosta.

Liivistä on hyötyä myös risteystä lähestyttäessä sillä liivi näkyy sivulle yllättävän hyvin ja muutenkin tuo pilkistelee sieltä täältä vaikka reppu selässä olisikin.

Jokainen tyylillään ja tämä on tyyli miten itse mopoilua harrastan. Eiköhän Bomber tule kohta tänne dissaamaan kaikkia liivin käyttäjiä neideiksi, mutta ihan sama. Ollaan sitten neitejä, mutta kotijoukoillakin on edes vähän parempi mieli kun isi lähtee ajolenkille.

Saipa keskustelu allekirjoittaneenkin harkitsemaan liivien hankintaa. Kaipa tuo ego kestää kyseisen varusteen kantamisen huonoilla keleillä.

Toinen näkymiseen liittyvä juttu on jatkuva pitkien valojen käyttäminen maantiellä liikuttaessa. Olen huomannut sitä jonkin verran tien päällä. Ei tuo mp:n valo niin hirveitä vastaantulijaa häikäise varsinkaan päivällä, mutta mopo näkyy paljon paremmin

Toinen näkymiseen liittyvä juttu on jatkuva pitkien valojen käyttäminen maantiellä liikuttaessa. Olen huomannut sitä jonkin verran tien päällä. Ei tuo mp:n valo niin hirveitä vastaantulijaa häikäise varsinkaan päivällä, mutta mopo näkyy paljon paremmin
Joo suurin ongelma ei välttämättä ole häikäistyminen päiväsaikaan. Pitkien seasta ei välttämättä edestäpäin erota mp:n suuntamerkkejä. Tämä voi olla ongelmana nimenomaan päiväsaikaan. Ongelma on aika pyöräkohtaista. Jos vilkut pienet ja samalla korkeudella/ lähellä ajovaloja, luultavasti todellinen ongelma.

Pimeässähän ei kuitenkaan voi lasketella pitkillä kaiken aikaa, joten sitä tässä on turha edes analysoida.

Back