• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naku/katettu/pleksillä...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stroke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Naku on just hyvä. Kunnon kypärä ja niskalihakset hyvässä kunnossa niin pystyy ihan huoletta pitämään 150kmh+ matkavauhtina...

Yksi pointti jota ei taidettu vielä mainita, on tarkeneminen...
Minä en tarkene ajaa nakulla alle 15 asteen lämpötilassa, ellei vaatetta ole kuin naparetkellä.
Silloin taas tulee hirveä kuumuus ja hiki ennen kuin pääsee liikkeelle, ja aina pysähtyessä hiki virtaa taas. Mihinkään ei voi mennä sisään ilman 10 minuutin riisumista (missä pukukoppi?) ja lähtiessä taas pukeutumista.
On niin hankalaa että helposti jää mihinkään lähtemättä yhtään viileämmällä säällä.

Nyt on onneksi käytössä myös tuo katteellinen vaihtoehto, jonka kanssa tarvitsee aina kaksi vaatekerrosta vähemmän.

Yksi pointti jota ei taidettu vielä mainita, on tarkeneminen...
Minä en tarkene ajaa nakulla alle 15 asteen lämpötilassa, ellei vaatetta ole kuin naparetkellä.
Silloin taas tulee hirveä kuumuus ja hiki ennen kuin pääsee liikkeelle, ja aina pysähtyessä hiki virtaa taas. Mihinkään ei voi mennä sisään ilman 10 minuutin riisumista (missä pukukoppi?) ja lähtiessä taas pukeutumista.
On niin hankalaa että helposti jää mihinkään lähtemättä yhtään viileämmällä säällä.

Nyt on onneksi käytössä myös tuo katteellinen vaihtoehto, jonka kanssa tarvitsee aina kaksi vaatekerrosta vähemmän.
Ei minulla ainakaan juur enempää ole päällä mitä olis katteellisella. Kunhan kaula-aukko ja hihansuut on kunnolla suojattu niin pärjää vaikka mimmosella kelillä. Tai no lähes minkälaisella kelillä vaan...

Ei minulla ainakaan juur enempää ole päällä mitä olis katteellisella. Kunhan kaula-aukko ja hihansuut on kunnolla suojattu niin pärjää vaikka mimmosella kelillä. Tai no lähes minkälaisella kelillä vaan...
Niin, pointtini olikin enemmän se että ihmisiä on monenlaisia.
Toisilla on aina hiki, toisilla kylmä. Jos miettii katteellista tai katteetonta, kannattaa ehkä miettiä asiaa siltäkin kannalta että kumpaan leiriin kuuluu, vai "normaaleihin" .
tounge.gif

Muutenkin koko katehomma on niin makuasia, että vaikea sitä on ratkaista toisten puolesta.

Jotkut ovat hirveän herkkiä pienimmällekin katteen aiheuttamalle ilmanpyörteelle tai ajomelun sävyn muuttumiselle, toiset taas eivät niistä välitä vaan ovat tyytyväisiä kun viiman paine on pienempi.

Päälimmäisenä negatiivisena piirteenä plekseistä tulee mieleen ettei kypärän tuuletus toimi kunnolla, sateella sitten kuuppa huurussa koittaa tihrustella. Meluasiat on toinen, joskin jos jaksaa viilata kulmaa kohdalleen asiaan voi vaikuttaa jonkun verran ja loput tulpilla.

Itsehän "pääsin eroon" pleksistä kun edellä ajavasta rekasta (naapurimaan kilvissä, ja juurikin itä-) lensi joku mötikkä suoraan päin näköä ja pleksi palasiksi(kuva jälkeen). Onneksi muutti myös suuntaan sen verran ettei sitten muuta kuin nirhaissut pottaa mennessään... Nyt olen ajatellut ajella loppukauden ilman, keväällä sitten taas mietitään vaihtoehtoja.

Ainakin semmosessa pyörässä, jossa pleksi tulee kiinni ajovalon kannakkeeseen tai ohjaustankoon, pleksin kanssa pyörä on melko levoton ajaa maantiellä tuulenpyörteissä. Tuuli käy pleksiin, ja tämä voima vaikuttaa ohjaukseen.

Kun omasta GSX 750:sta otin pleksin pois, tuli pyörästä paljon rauhallisempi ajaa maantiellä. Tuulen pyöritykseen joutuu pyörän sijasta kuljettaja. Alkuun maantievauhti käy voimille, mutta siihen tottuu aika nopeesti, eikä se enää haittaa. Samalla kypärämelu muuttuu paukutuksesta tasaiseksi suhinaksi, ja pärjää ilman korvatulppia. Välillä tosin kypärä meinaa vähän nousta ylös, mutta sillon on jo aika ettiä pienempiä teitä.

Jos pleksi/kate taas on kiinni rungossa eikä ohjauksessa, se voikin olla ihan hyvä toteutus, mutta sen tyyppinen pyörämalli on minulta vielä testaamatta.

Osta naku, kata pikkuhiljaa ja kun ylinopeussakot nousevat yli kukkaron sietokyvyn niin riisu katteet. Myy ne, saat rahaa ja nakulla nopeudet pysyy taas paremmin aisoissa.
cool.gif

Naku on mulla aina alla ja pysyy. Päätä saa ravistaa, hyttysiä hampaankoloissa, vermeet ravassa. Prätkässä pitää olla edessä yksi pyöreä valo. Ei saa olla mitään katteita/muoveja tai jotain laukkuja. Tai jos on pakko niin mahdollisimman vähän. Ja isot äänekkäät pakoputket molemmin puolin. Jokaisella on aina ne omat "must" jutut- nämä on mun
cool.gif
Tämähän on kuin minun sanomana. Tosin mulla nuo pakoputket nyt ei niin kovin äänekkäät ole.

Eipä innosta "nakupyörä" meikäläistä.

Käy ajaminen vähänkään isommissa nopeuksissa/pidemmillä päivämatkoilla turhan työlääksi verrattuna katettuun vaihtoehtoon.

Yksi nakupyörä mulla on muiden lisäksi ja oikeastaan ainoa asia, missä se on katettua parempi vaihtoehto on kaupunkipyörittely kuumalla ilmalla.

Sitä taas en juurikaan harrasta, jos pystyn välttämään.

Kypärämelu kattamattomassa on ehkä hivenen pienempi, mutta kun käytän korvatulppia, niin ei se häiritse.

Sateella ja kylmällä kelillä katepyörä onkin jo sitten omaa luokkaansa.

Mitä noihin sakkoihin tulee, niin edelliset 2 sakkoa, jotka olen moottoripyörällä saanut, ovat tulleet juurikin sillä nakupyörällä...

Ei tuo katettu minunkaan silmään ole sopinut, joten taitaa myös seuraava pyörä olla varttikatteella...näkyy ees jotain, kuten minihameella...
biggrin.gif

Eka pyörä oli naku, samoin toinen. Alkuun tuo moottoritienopeuden ajaminen oli raskasta, mutta kun aloin treenaamaan vatsalihaksia, hommasta tuli paljon mukavampaa. Edellisellä (naku)pyörällä tuli kokeiltua kakkosella alkavaa nopeutta, eikä se niin pahalta tuntunut. Tosin ei sitä välttämättä jossain Saksan autobaanalla kovin pitkään jaksaisi runnoa.

Tämän hetkisessä mopossa on jonkunlainen yläkate, vai miksikä tuota Dr 800:n ankannokalla varustettua systeemiä nimittäisi. Pleksi on juuri sen mittainen, että kaikki pyörteet tulevat suoraan kypärään ja varsinkin +100 nopeuksissa mekkala on melkoinen. Olenkin jo suunnitellut samaa systeemiä, kuin pikkutohtorissani oli, eli aivan matala mittareiden yläreunaan ulottuva pleksi. Meteli hiljenee, ajoviima tulee rintaan ja ajaminen on aikalailla mukavampaa. Täytyisi vaan jostain hommata pleksiä, niin ei tarttis tota alkuperäistä teurastaa.

Naku on mulla aina alla ja pysyy. Päätä saa ravistaa, hyttysiä hampaankoloissa, vermeet ravassa. Prätkässä pitää olla edessä yksi pyöreä valo. Ei saa olla mitään katteita/muoveja tai jotain laukkuja.  Tai jos on pakko niin mahdollisimman vähän. Ja isot äänekkäät pakoputket molemmin puolin. Jokaisella on aina ne omat "must" jutut- nämä on mun  
cool.gif
Tämähän on kuin minun sanomana. Tosin mulla nuo pakoputket nyt ei niin kovin äänekkäät ole.
Samoilla linjoilla!
Tosin tuplavalotkin olisi aika mageet...
Kaikista urpåimpia ilmestyksiä on justiinsa ne hienot nakupyörät joihin on ruuvattu jotakin muovinpaloja "tuulisuojiksi"
crazy.gif

Katteista en luovu, eihän kukaan juoksentele ulkonakaan ilman housuja! Eri asia sitten jos tykkää vingutella kioskin kulmilla ja kaupungissa 10 kilsan lenkkiä. Siinä voi katteiden takana tulla hiki.
smile_org.gif

Back