• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naisia FZ1:n puikoissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja katriina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GuessWho sanoi:
Neljänneksi väitän että parkkipaikalla kumollaan olevan mopon nosto on eri asia kuin liikenteen seassa tapahtuva nosto, kun kroppaa pumppaa adrenaliinia, kädet tärisee ja olo on muutenkin pannutuksen perään hiukan epäseesteinen :grin:
Tämä riippuu paljolti ihmisestä. Olin kirjoittamassa tuolla jo aiemmin asiasta, mutta päätin olla tarttumatta offtopiciin... nyt en enää välitä vaan annetaan mennä kun muutkin antaa :D Kippasin oman pyöräni keväällä 2012. XT painoi sellaisen 180-185kg sillä bensamäärällä mitä kyydissä oli. Pyörä on korkea, painopiste on ylhäällä ja tangon väännyttyä se meni jalaksen puolelle nurin niin, että yläpuoli oli hiukan alaspäin (kys pyörässä jalas ulkonee todella paljon). Nilkka otti kipeää, hengitystä ahdisti ja peukalo vääntyi. Kun siinä tosiaan maassa pyöriessä ketutti että sinne meni talven maalausurakka hukkaan, hoksasi että jes kaatui sille puolelle missä ei ole sliparia ja että lähti näköjään visiiri irti niin seuraava ajatus rullailun loputtua oli: "näkikö kukaan?". Aivan totta. Adrenaliinit suonessa hyppäsin pystyyn ja pyörän luo ja nykäisin sen sekunnissa ylös ihan etuperin about yhdellä kädellä kun ei siitä peräpäästä saanut oikein mistään kiinni vaan vähän penkistä tukea. Olen 73kg vinkuheinä. Kun sain pyörän sitten käyntiin, vaihdevivun liikkumaan jne niin ajoin kotiin. 30min kuluttua SATTUI JA TÄRISI. Vasta tuolloin olisi ollut vaikea nostaa edes kypärää maasta. Puhumattakaan mitään moottoripyörää kyljeltään. Minun mutuni on, että tämä on se yleisempi kaava - heti kaadon jälkeen mopo nousee kevyemmin kuin parkkiksella koettamalla.

On eri asia kun adrenaliiniä erittyy hitaasti jännityksen kasvaessa. Se yleisemmin huonontaa suoritusta ja tekee epämiellyttävän olon. Piikkimäisenä tuleva adrenaliini vaikuttaa eri tavalla - hetkeksi.

-hyvässä hengessä t. mjtee :)

Itse olen 162cm pitkä ja ihan hyvin pärjännyt orkkis korkuisena. Ehdin ostaa jo koiranluunkin mutten asentantanut, koska korkeuteen tottui nopeasti. Joo ja kyllä olen aamu-unisena pyörän jo kertaalleen parkkipaikalle kaatanut josta se kyllä pelkällä harmituksella jo nousee kevyesti :D

Ari sanoi:
Se on tekniikkakysymys, ei voima :D

Kuule mä olen kokeillut kaikkea tekniikasta voimaan, kiroilusta rukoiluun ja silti se ei nouse. Heikkopeikko kun olen. Olen jopa kokeillut 170-kilosella kaatumaraudoin varustetulla treenipyörällä, ei onnaa. No, sanottakoot tässä vaiheessa että pelkään että selkä posahtaa taasen 10 vuoden hiljaiselon jälkeen.

Tosin, HYVIN harvoin on tilannetta että mopo on kylellään eikä auttajaa näköpiirissä. Suomi on täynnä herrasmiehiä jotka suorastaan juoksevat apuun.

Palataksemme alkuperäiseen aiheeseen - FZ1 on hyvä pyörä naiselle ja miksei miehellekin :) Mulla on muuten säädettävien koiranluiden lisäks se penkki tehty. Se autto kummasti. Noin 2,5 cm päältä ja 1,5 cm sivuilta pois.

GuessWho sanoi:
Tai laki joka määrää että miesten tulee nostaa mopo pystyyn yhdellä jalalla :thumbsup:

No kyllä se onnistuu, tiettyyn rajaan asti.
Olen 180cm/80kg kynäniska ja olin yksi kevät telonut polveni pitkäksi menneellä hypyllä.
Thunderace sammahti kun käänsin sitä varhaiskevään kylmillä ilman ryyppyä huoltoaseman pihalla ja lähti kippaamaan kipeän jalan suuntaan - joka ei tietenkään kantanut ja nurin mentiin liki paikaltaan, mukkelis makkelis.

Nousi se pyörä sieltä auttamatta pystyyn, tosin se oli jäänyt rungon kaatumatatin varaan - joka nyt ei niin valtavan pitkä ole.
Huono jalka ei paljoa kantanut.

Itse kyllä uskon että pienikokoisille henkilöille, ihan sukupuolesta riippumatta, on vaikeampaa kammeta mopoa pystyyn - oli mimmoinen tekniikka tahansa, ihan johtuen jo siitäkin miten raajojen fyysiset mitat rajoittavat paikkaa johon nostaja voi kammeta oman painopisteensä ja kuinka suoraksi jalat saa kun nojailee nousevaa mopoa vasten .

Eli hihasta vedettynä, ilman oikeaa mallinnusta, lyhyen henkilön tulisi luultavasti olla vahvempi kuin pidemmän jotta homma onnistuisi.

Mie yhdyn kyllä Guess Whon kommenttiin videoista.. Lisäisin myös että yhdessäkään videossa ei ollu täyttä varustusta päällä (harva meistä alkaa kaatamispaikalla riisuutua) eikä yhdessäkään videossa ollut irtosoraa tossun alla ym.. Eli luulen että tosipaikan tullen ei ole niin helppoa pyörää pystyyn saaha (kokemuksen syvällä rintaäänellä)! :)

Jatketaan nyt tällä offtopicilla.. Mun pyörä painaa 235 kg kuivana, ite painan about 82 kg, enkä todellakaan ole mikään atleetti ja kippasin pyörän paikaltaan muutama kesä sitten aamupöhnissäni tyyliin "jarrulevylukko paikallaan liikenteeseen". Eka reaktio just se "näkikö kukaan" ja sit tempaisin pyörän stongasta vasurilla pystyyn. Ihmettelin tupakin jälkeen itekkin, et mites se nyt noin helposti nousi.. Vitutus lisää voimaa. ;)

No Hyvät Herrat:D

Ollanpas ny gentlemanneja. Siis kysehän oli (OT:ssä) 50kg solakasta Ladystä. Vähän myötätuntoa....
Ei kait ny 80-100kg ukkeleiden tartte Ladylle rehvastella pyörännostosta:D:D

(Mutta rehvastellaan mieluummin, kuka vetää huomenna nopeiten kolme tuoppia messuilla...:bisseä: )

W-P sanoi:
No Hyvät Herrat:D

Ollanpas ny gentlemanneja. Siis kysehän oli (OT:ssä) 50kg solakasta Ladystä. Vähän myötätuntoa....
Ei kait ny 80-100kg ukkeleiden tartte Ladylle rehvastella pyörännostosta:D:D

(Mutta rehvastellaan mieluummin, kuka vetää huomenna nopeiten kolme tuoppia messuilla...:bisseä: )

hah, kirjotin jo liki samaa mutta annoin sit olla. Ukot näki mahikset keulia muskeleilla ja tarttuivat syöttiin kuin ohihiihtäneen räkä kuusen oksaan :grin:

Back