• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naisia FZ1:n puikoissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja katriina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko täällä FZ1:stä kokemusta omaavia naisia? Olen itse melko tappi (163cm). Mahtaako pyörä olla liian korkea/painava?

Nykyinen pyöräni on FZ6 ja hieman madallettuna aivan loistava. Lisää tehoja kuitenkin kaipailen, mutta rasittavan paljon pyörän valinnassa rajoittaa se, että monet pyörät on liian korkeita ja painavia. :(

Customit ei kuitenkaan ole mun juttu.

Kokemuksia siskot? :peukutpystyyn:

:D

katriina sanoi:
Onko täällä FZ1:stä kokemusta omaavia naisia? Olen itse melko tappi (163cm). Mahtaako pyörä olla liian korkea/painava?

Nykyinen pyöräni on FZ6 ja hieman madallettuna aivan loistava. Lisää tehoja kuitenkin kaipailen, mutta rasittavan paljon pyörän valinnassa rajoittaa se, että monet pyörät on liian korkeita ja painavia. :(

Customit ei kuitenkaan ole mun juttu.

Kokemuksia siskot? :peukutpystyyn:

Hei,

En ole sisko mutta sen veli; mutta uskaltaisin kumminkin suositella pyörää kaikille helppona ajettavana. Sitä voi
keventää suhtkoht helposti. Voimaa ei ole liikaa ja olemassaoleva teho on helposti hallittavissa kun sitä tulee
niin korkeilla kierrosluvuilla että sen käyttöä voi helposti välttää jos niin haluaa.

Madallusarjaa(-30 mm.) löytyy esim. tuolta: http://www.lustracing.co.uk/suspension/yamaha-fz1-lowering-kits.html

Madaltaminen voi tosin tehdä maavaran jopa turhan pieneksi jos joskus ajattelit viedä pyörän radalle
harjoituksiin. Orkkis jalkatapit ottavat maahan kiinni jo aika hiljaisilla vauhdeilla alkuperäisellä korkeudella.

Hankin FZ1:en itse ensimmäiseksi pyöräksi 6 vuotta sitten ja vaikeuksia ei ole ollut kun pyörä on niin helppo käsitellä. Sitäpaitsi se toimii. Mitään vikoja ei ole ollut.

Suosittelen !

Ainakin tuo meidän -Anu- on pärjännyt 30mm madalletulla FZ1S:llään oikein loistavasti jo kaksi kautta ja liki 60 tkm, niin radalla kuin kadullakin. Tuikkaa sille privaa niin uskoisin että mielellään kertoo omat kokemuksensa. Jos tosiaan radalle mielii niin tappien siirtosarja on erittäin paikallaan ainakin siinä vaiheessa kun alkaa pikkusenkin vauhdit nousta edes hitaan ryhmän keskivaiheille. Ja hiopas toi orggistappejaan ihan letkailuissakin. Samoin bellypan on saanut hudaa useammankin kerran ja nykyjään se irroitetaan aina ennen radalle menoa. Sen verran vinkkiä että keulan pudotuksessa ei toimi yksi yhteen 30mm tiputus. Ajogeometria menee ihan seipäille. Siinä voi olla hetken hakeminen mutta noin 25mm edestä ja 30mm takaa alkaa jo osua aika liki. Tossa kukkapurkissa on takana säädettävä koiranluu joten se helpottaa oikean tason hakemista sekin. http://www.dragrace.fi/product_info.php?cPath=100_439&products_id=12148

Liitetiedostot

• image.jpg
    image.jpg
    974,3 KB · Katselut: 220
Viimeksi muokattu:
Mä olen ollut talviunilla kaikesta moottoripyöriin liittyvästä :) Ihan ehdottomasti suosittelen siirtymistä tonniseen! Se painon lisäys/korkeus ei tunnu missään mutta ajomukavuus lisääntyy huomattavasti. Mä en kyllä muista 6:sen ja 1:sen istumakorkeuseroa orkkiksena, ajelin yhden kesän madaltamattomalla 6:lla jolloin jouduin roikkumaan aina pysähtyessä mutta en enää ikuna siirry takasin kusiaisiin kadulla. Madallus toimii ihan yhtä hyvin 1:ssä kuin 6:ssa, se maavara katoaa molemmista kun madalletaan mutta pääsääntöisesti sitä ei huomaa (ratailussa enemmän). Jalat ei yllä tästä(kään) täysin maahan (olen 160 cm) mutta samapa se, ajossa sitä ei huomaa :) Eikä sitä tarvii sen kummemmin keventääkään, menee tommosenaan helposti. Niillä on muistaakseni semmoset 60 kiloa eroa orkkisvarustelulla, mutta se lisäpaino ei haittaa yhtään. Kumpaakaan en saa nostettuu ite ylös kun kippaa :)

Ei muuta kuin 1:nen alle ja kovaa ajoa ens kesänä :orgmp:

Ite alotin isommilla pyörillä ajamisen FZS 600:sta ja sen jälkeen ajanu pääsääntösesti FZ1:llä. Oon kyllä reilut kymmenen senttiä pidempi kun aiemmin kirjottaneet naiset, joten korkeuden kanssa itellä ei oo ollu ongelmia - mut kaikkiseltaan oon tykänny et tonninen on näppärä ja kevyt ajella/liikutella :)

Tän nostotekniikan minäki haluisin oppia...ihan vaan varoiks :p

Ari sanoi:
Se on tekniikkakysymys, ei voima :D

tohon voisin hymyillen vastata että aika hyvä tekniikka saa olla ja paljon treeniä takana jos 50 kiloinen tavallinen tyttö ajokamoissa kampeaa kadulla pannun päätteeksi yli 210 kiloisen mopon pystyyn omin voim... tekniikoin :thumbup:

Väitän että jää 50 kiloselta epätavalliselta pojaltakin tekemättä.

GuessWho sanoi:
tohon voisin hymyillen vastata että aika hyvä tekniikka saa olla ja paljon treeniä takana jos 50 kiloinen tavallinen tyttö ajokamoissa kampeaa kadulla pannun päätteeksi yli 210 kiloisen mopon pystyyn omin voim... tekniikoin :thumbup:

Väitän että jää 50 kiloselta epätavalliselta pojaltakin tekemättä.

Edelleenkin vain tekniikkakysymys :jpstyle:

http://www.youtube.com/watch?v=k4MPyX0QCYw

http://www.youtube.com/watch?v=lHUtlUnCeiw

http://www.youtube.com/watch?v=5VstoecnRO4

Jep, pitää vaan muistaa kaataa oikealle puolelle, että voi tyrkätä pyörän tallan varaan!:thumbup:

Kaikesta pitää nykyisin tehdä niin ihmeellistä.

Eihän se niin mene..... Varsinkin kun Tommpereellakin on jo iät ajat
tiedetty miten hommat toimii :D. Eli asioiden ON oltava yksinkertaisia :p.

Veretään vaan rokanohvia..... se menee reiteen... sitten:

"Puristat perseellä normaalisti" ( Raimo Vormisto ) :thumbup:

Viimeksi muokattu:
Penkkiä voi myös muotoilla, vaikkei se FZ:ssa hirveän paksu olekaan. Mitä kapeammalle jalat istumapaikalta saa, sitä alemmas tukeva jalka ulottuu ilman takamuksen siirtoa sivulle.

dYNY sanoi:

Intän hyvässä hengessä pikkuisen jos sallit: Kaikissa kolmessa videossa oli nostamista oleellisesti auttava seikka. Kahdessa vanhat, jo Suomessa käytöstä poistuneet kaatumaraudat ja kolmannessa boxerimoottori. Näiden avulla noston kaikkein hankalin vaihe eli liikkeen saaminen vauhtiin oli helpompaa kuin normi mopossa. Toisekseen, homma petaa kaikissa videoissa sen varaan että mopo on seisontatuen vastaisella kyljellä jolloin noston voi päättää "tiputtamalla" mopon jalan varaan noston jälkeen. Kolmanneksi, yksikään noista videon nostajista ei ollut mikään 50 kiloinen tyttö vaan naikkoset olivat lähempänä Moskovan Olympialaisissa Bulgariaa kuulantyönnössä edustanutta daamia. Neljänneksi väitän että parkkipaikalla kumollaan olevan mopon nosto on eri asia kuin liikenteen seassa tapahtuva nosto, kun kroppaa pumppaa adrenaliinia, kädet tärisee ja olo on muutenkin pannutuksen perään hiukan epäseesteinen :grin:

Onpa jopa nähty se kuinka radalla kaadettu selvästi kevyempi mopo jää pannujen jälkeen suht hyväkuntoiselta mieskuskilta nostamatta omin voimin jaloilleen.

Viimeksi muokattu:
"Pannujen jälkeen" on usein monestakin syystä aika lailla "eri juttu".
Silloin tuo sivutukijuttukin on vähän olennaisempi kun ei välttämättä
ajatus kulje siihen malliin, ettei sitä mopoa tarvitse noston loppuvaiheessa
sen "keventyessä" enää työntää norsun raivolla "yli" :D

Kaatumaraudat tosiaan muuttavat nuo demonostot ihan show-lajiksi.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että ilman "oikeaa" tekniikkaa
saadaan naurettavan huonosti hyödynnettyä käytettävissä oleva kapasiteetti.

Oli munat tai ei, USEIMMITEN se mopo kuitenkin jää köllölleen sen "väärän" nostotavan takia.
Sitten..... jos ei mitkään konstit riitä, ne ei vaan riitä ja sillä selvä, se on välillä hyväksyttävä.

Toisaalta....on sellainen ihme aikanaan nähty.... vaikka ei itäeurooppalaisia voimanaisia ole ollut
lähimainkaan.... kun kotimainen 162/53 Eloveenapaketti kampeaa vanhan CB 500 F:n
tolpilleen :D. Taitaa tuokin sen parisataa painaa.

Ehkä ne naisetkin oli ennen rautaa :grin:

BadToThe Bone sanoi:
Ehkä ne naisetkin oli ennen rautaa :grin:

On ne rautaa edelleenkin :;):

Olisipa hauska eventti se sellainen jossa vaikkapa kaikki 60+ PK-letkailijaa joutuisivat aloittamaan ajonsa siten että kipataan jokaisen mopo kallelleen maahan ja jokainen joutuisi itse yksin sen moponsa pystyyn nostamaan ennen ajolle lähtöä. Voi olla että letka lyhenis jonkin verran :grin:

GuessWho sanoi:

Olisipa hauska eventti se sellainen jossa vaikkapa kaikki 60+ PK-letkailijaa joutuisivat aloittamaan ajonsa siten että kipataan jokaisen mopo kallelleen maahan ja jokainen joutuisi itse yksin sen moponsa pystyyn nostamaan ennen ajolle lähtöä. Voi olla että letka lyhenis jonkin verran :grin:

Ei välttämättä huono ajatus :;):

Täytyy todeta että toiset pyörät ovat helpompia nostaa kuin toiset. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että toisista saa hyvästä kohden otteet ja toisista ei. Esimerkiksi E-mallin zx9r:n nosto oli minulle lasten leikkiä, kun taas -07 YZF-R1 oli huomattavan kenkku, vaikka taitaa olla jopa hitusen kevyempi ja painopiste on alempana.

Ja tosiaan on hyvä muistaa että pyörä kevenee sitä mukaa kun se nousee. Ompa meinaan nähty kuinka pyörä on ekaksi kipattu kyljelleen ja noston yhteydessä kaadettu vielä toisellekin puolelle:doh:

Tärkeetä on että rauhoittaa itsensä paniikista ja miettii mitä tekee ja kuinka. Silloin onnistuminen on todennäköisempää.

GuessWho sanoi:

Näinhän mulla on tapana tehdä yhdessä jos toisessa letka-ajossa. Aina jossain vaiheessa pitää muskeleita pullistella, että tietää kuka on kuka. On sitä silmät pyöreänä kunnioituksesta katseltu *rispekt*

GuessWho sanoi:

Tasapuolisuuden vuoksi isoille pojille voitaisiin mopoon kiinnitellä muutamat lyijyharkot ennen nostooperaatiota. :D

Nitrous sanoi:
Tasapuolisuuden vuoksi isoille pojille voitaisiin mopoon kiinnitellä muutamat lyijyharkot ennen nostooperaatiota. :D

Tai laki joka määrää että miesten tulee nostaa mopo pystyyn yhdellä jalalla :thumbsup:

GuessWho sanoi:
Tai laki joka määrää että miesten tulee nostaa mopo pystyyn yhdellä jalalla :thumbsup:

Siinähän sitä sitten oliskin miehisyyden mittaria...varsinkin jos jalan saa valita vapaasti. :blink:

Back