• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naiset, neuvokaa m-kuumeista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peekoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerronpa oman miespuolisen tarinani.
Viimekesänä pääsin "tyyppäämään" kaverin "antiikkista" 750-kuutioista Suzukia kerran ja kipinä jäi päälle heti.
Noh, tämän talven paukkupakkasilla kuume äityi tosi pahaksi eikä muu auttanut kuin tiedustella emännältä josko hän tarpeen vaatiessa tulisi takaajaksi.
Piti kyllä vähän lirkutella ja myös esittää ihan paperilla että mistä muka säästän lainan takaisinmaksuun(no problem, täysi-ikäinen mies juo kuukaudessa uskomattoman määrän olutta;)
Eräältä foorumilta löysin hyvän linkin ja sieltä jäi silmiin heti yx Kawan GPX500R -88, suht halvalla.
Ikää on pelillä mutta ekax pyöräx luultavimmin ihan jees.
Liikkeestä ilmoitettiin ex-omistajan tehneen suht ison huollon masiinaan ja he olivat myös sen tsekanneet ja tekniikka ja kuluvat osat olisivat OK.
Siitä paikasta pankkiin ja anomusta kehiin(emäntä takaajaksi) ja läpi meni
smile_org.gif

Viime viikolla soitin liikkeeseen ja varasin pyörän itelleni ja huomenna se tars hakee kotiin homehtumasta
buttrock.gif

Viikon päästä seon:"Hit the road Jack!"
062802moto_prv.gif

Itse aloitin 600lla matkapyörällä ja se oli hyvä eka pyörä mutta suosittelen ajotuntien ottamista, jollei korttisi jo niitä vaadi. Itselleni käsitys siitä mitä pyörältä halusin kehittyi vasta ensimmäisen pyörän aikana. Vaihdoin kahden kesän jälkeen pikku sievään kyykkypyörään, kuutiot eivät lisääntyneet mutta yksin kun ajelen niin hyvin sillä ehtii. Suosittelen myös ennakoivan ajon harjoituskursseja. Ajokausi on hyvä aloittaa kurssilla sillä talven jälkeen on hyvä totutella siirryttäessä nelipyöräisestä kaksipyöräiseen. Omaa pyörää en pelkää mutta tunnen sitä kohtaan kunnioitusta eli sen kanssa kannattaa olla sinut - muita pyörillä liikkuvia kannattaa pelätä aina. Muista, että aina kun joku on edessäsi se voi tehdä ihan mitä vain. - Tervetuloa mahtavan harrastuksen pariin.
sport05.gif

Minä aloitin naismotoristin urani neljä vuotta sitten menemällä ajamaan pakollista korttia, joka osoittautui astetta hankalammaksi kuin olin kuvitellutkaan...Ajotunteja kannattaa ehdottomasti ottaa, vertailla hintoja ja myös opetuksen tasoa! Useimmiten laatu saattaa jopa korvata määrän. Epäilen vahvasti omaa hengissäoloani, jos olisin hypännyt heti oman pyörän puikkoihin. Kortin saatuani ajoin kaksi kesää vanhalla 350 kaksitahti rd:llä. Ne olivat todella opettavaisia aikoja
biggrin.gif
. Nyt pyöränä on suzuki gs 500, joka sopii mielestäni aloittelijalle varsin hyvin, mutta johon myöskin kyllästyy yllätävän nopeasti. Jos olisin nyt ostamassa itselleni pyörää, ostaisin kerralla 600 cebarin, joka on niitä harvoja kyykkyjä joissa meikäläisen jalat osuu lähellekään maata. Customeista en ole oikein koskaan itse innostunut ja mielestäni esimerkiksi viragolla, jota paljon naiset suosivat on vaikempi ajaa kuin omalla peruspyörälläni. Ja mopon ostossa kannattaa ehdottomasti olla mukana joku mies,ihan vaan sen takia että palvelun saaminen helpottuu kummasti vaikkei se mukana oleva mies mitään mopoista ymmärtäisikään
tounge.gif
Ikävä kyllä naisia ei AINA oteta kovin vakavasti tuolla mopokaupoissa.

Tiedoksi vaan kaikille naisille ja myös niille karvajaloille, jotka ystävällisesti neuvoivat tietämätöntä: eilen tuli tosi hieno virago 535 kotiin. Vähän olen ylpeä
biggrin.gif
. Tytöille kysymys: nahkatakki ja -housut mitoille 169/64/47(ikä)+aika pitkät kädet, ristiselkä ja kaula suojaan. Omat kokemukset? Hyvät kaupat Oulussa tai pohjoisempana? En millään malttaisi odottaa....

Tiedoksi vaan kaikille naisille ja myös niille karvajaloille, jotka ystävällisesti neuvoivat tietämätöntä: eilen tuli tosi hieno virago 535 kotiin. Vähän olen ylpeä  
biggrin.gif
. Tytöille kysymys: nahkatakki ja -housut mitoille 169/64/47(ikä)+aika pitkät kädet, ristiselkä ja kaula suojaan. Omat kokemukset? Hyvät kaupat Oulussa tai pohjoisempana? En millään malttaisi odottaa....
Karvajalka vastaa...
tounge.gif

Paras kauppa Oulussa: Spare Wheel

(nettisivuilta ei kyllä mitään löydä mutta suosittelen liikkeessä käyntiä, palvelu on parasta mitä täältä löytyy)

Ostin muutama viikko sitten 250-Viragon. Ennestään ei ajokokemusta ollut,mutta mieheni opetti alkeet. Nyt on ajettu jo neljä kertaa ja alkaa tuntua mukavalta.... Olen 157cm ja n. 50-kiloinen nainen. Minulle pyörä on ihan riittävän painava,tuskin haluaisin tässä vaiheessa isompaa.
smile_org.gif

Kantaa ottamatta edellisiin jubatsuihin, sanoisin seuraavaa:

Jatka kyselykauttasi, ihan totta.
Jalkojen olisi hieno ylttää maahan asti, sillä kiikkuminen nipinnapin varpaiden varassa painavan pyörän seljässä ei tunnu mukavalta. Se paikallaan kaato vaanii aivan olan takana silloin. Tosin tutut naishenkilöt ovat olleet vähän helisemässä siinä, millaisen mopon ostavat, kun ei kinttu yllä maankamaralle.
Sellainenkin asia tuli tässä mieleen, että painopisteen paikkakin olisi hyvä olla aika alhalla...
smile_org.gif
Ainakin meikäläisen ajoa se helpotti kummasti.

Itse olen ajelehtinut pääosin sivuvaunullisella, mutta myös soolopyörällä. Tula oli hauska ja keveä vekotin, olisi vielä pysynyt nipussa...mutta sainpa siinä arvokasta rassaus/ruuvauskokemusta.
Perushuollot Jawaan on helppo meikäläisenkin tehdä. Jos en itse osaa, niin aina on apu löytynyt!
biggrin.gif

Ja ilman muuta kannattaa mennä sekä autokouluun ajamaan mopolla ja suosittelen lämpimästi myöskin EAK-kursseja, niitä järjestetään myös pitkin kesää.
Esim. kun itse olin EAK:lla niin siellä oli sellaisia kokeneita motoristeja,jotka ovat ajaneet vuosikymmeniä ja kahdeksatta kertaa kurssilla!! Ei huono!
062802moto_prv.gif

Ai joo, kun ostaa jo valmiiksi "rotan" niin pikku konttaus ei haittaa ainakaan mopon ulkonäköä!!

Älkää pojat viitsikö turhaan tingata karvajalkain vastaamisista. Mukavaa, kun joku vastaa. Kyselin naisilta sen takia, kun naiset ja miehet kuitenkin ovat kooltaan ja ulottuvuuksiltaan erilaisia. Miehiltä olen saanut paljon hyviä neuvoja, kiitos, ja tulen varmaan saamaan edelleenkin. Arvatkaapa vain, kuinka paljon asiantuntijoita on ilmestynyt kuvioon, kun harmaapäinen täti-ihminen istuu prätkän päälle...
smile_org.gif
Niistä naisten ajoasuista vielä kaipaisin käytännön neuvoja. Saa kertoa miehetkin, jos heillä niitä on.
Hyvää vappua kaikille tasapuolisesti!

Useammaltakin valmistajalta löytyy naisten mitoituksella tehty mallisto. Kannattaa käydä sovittamassa, että saa hyvän kokoisen ajopuvun. Hanskoista sen verran, että hanki oikean kokoiset, liian isot kiertyy kaasukahvan ympärille, eikä tunnu kivalta!
062802moto_prv.gif

Älkää pojat viitsikö turhaan tingata karvajalkain vastaamisista. Mukavaa, kun joku vastaa. Kyselin naisilta sen takia, kun naiset ja miehet kuitenkin ovat kooltaan ja ulottuvuuksiltaan erilaisia. Miehiltä olen saanut paljon hyviä neuvoja, kiitos, ja tulen varmaan saamaan edelleenkin. Arvatkaapa vain, kuinka paljon asiantuntijoita on ilmestynyt kuvioon, kun harmaapäinen täti-ihminen istuu prätkän päälle...  
smile_org.gif
 Niistä naisten ajoasuista vielä kaipaisin käytännön neuvoja. Saa kertoa miehetkin, jos heillä niitä on.
Hyvää vappua kaikille tasapuolisesti!
Ensinäkin paljon onnea uuden menopelin ansiosta!
sport05.gif

Käy kaikki Oulun seudun liikkeet läpi (niitähän ei montaa edes ole  
wink.gif
) ja kokeile ja vertaile eri pukuja ja malleja (niitäkään ei valitettavasti ole naisille kovin hirveästi näillä leveyksillä  
confused_orig.gif
). Tietenkin valintaan vaikuttaa se kuinka paljon olet valmis panostamaan asusteisiin. Kokeilemalla se hyvä puku löytyy ja toki myyjät opastaa sua puvun valitsemisessa. Hanskoja on hyvä olla kahdet - ohuemmat ja paksummat.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota mitä sitten pukee sen puvun alle. Eka layer täytyy olla sellainen, joka siirtää hien toiseen kerrokseen (tekokuitua). Toka layer hengittää hyvin ja säätelee lämpöä tarpeen mukaan (esim. microfleece). Puuvillaa ei missään nimessä (varsinkaan alimmaiseksi), koska se kun kastuu, niin se ei kuivu ja motarilla tulee vilu.

Ei muuta, kun motskarin keula kohti mp-varusteliikkeitä!  
thumbs-up.gif

TÖSÖS !
Pyörän ja ajajan painosuhde on oltava alussa sellainen että ajaja paiskoo pyörää eikä päinvastoin .
Ajettaessa pyörään kehittyvä liikeenergia ja hyrrävoimat on tarvittaessa pystyttävä voittamaan ja jopa kumoamaan kuljettajan toimenpitein .
Käykää autokoulussa kokeilemassa millaista on piikin ja viissatasen hallinnan ero ja ajatelkaa mikä on kakspuokki siinä välissä . On piikin painoinen mut kulkee 130 !! Koska aloittelija tarttee enempi ku ei me muutkaan tosipelissä .
Mihin me tarttetaan 600-1100 suorituskykyä
confused_orig.gif
? Kysyn vaan
confused_orig.gif
?
99,9% ei koskaan
Aikauiset immeiset erottaa lapsosista vain leikkikalujen hinnasta
Pyörää on kunnioitettava ja perehdyttävä sen ajettavuuteen muttei sitä pelätä tartte ellei hanki sit liian isoa

Jos ihmisten ilmoilla ajelee, niin kyllä sitä yleensä nostoapua löytyy. Minä onneton oon kaks mopetia kaatanu ja kumpikaan ei omin voimin noussut.
Eka oli 750 Magna ja se kaatui metsätiellä. Siitä huolimatta apu löytyi. Sattu nimittäin olemaan pari äijää puusavotassa ja kuulivat onnettomuuden sinne metsän keskelle, juosten tulivat apuun.
Toinen oli sitten hieman kevyempi Honda vf 500 ja se kaatui kaupungissa. Apua sain, mutta vasta huidottuani jonku aikaa. Eivät ihmiset prkl olleet huomaavinaan kun yritin riuhtoa mopoa maasta yksinäni. Mutta onneksi tässäkin tapauksessa melko pian saapui pelastava enkeli...
smile_org.gif

Seuraava pyörä on sitten Honda Shadow. ja en edes kuvittele jaksavani sitä itse nostaa. Mutta eihän sitä ole tarkoitus kaataakkaan. Enhän mie autoillessakaan mieti että jaksanko vetää itse pois jos menee ojaan.
wink.gif

Naisena halusin aloittaa pienehköllä pyörällä. Se oli Suzuki GS 500 E. Ajoin sellaisella monia vuosia varsin tyytyväisenä. Alkuun otin ajotunteja sekä autokoulussa että Hgin nuorisoasiain keskuksesssa, vaikka vanha ajokortti olisi luvannut liikenteeseen ilmankin.
Pyörän huoltoon ja muuhun siihen liittyvään on kummasti löytynyt aina miespuolista apua, vaikkei silloin vakkaria ollutkaan...

sanoi:
TÖSÖS !
Pyörän ja ajajan painosuhde on oltava alussa sellainen että ajaja paiskoo pyörää eikä päinvastoin .
Ajettaessa pyörään kehittyvä liikeenergia ja hyrrävoimat on tarvittaessa pystyttävä voittamaan ja jopa kumoamaan kuljettajan toimenpitein .

Hyrrävoima pitää pyörää pystyssä reippammassa vauhdissa, joten mielelläni en sitä lähtisi kumoamaan
omg.gif
biggrin.gif
.... Aika läski saa olla, jos pyörän ja ajajan painosuhde on sellainen, että ajaja paiskoo pyörää
biggrin.gif
. Kyllä sitä pyörää hallitaan ihan muulla kuin raa'alla voimalla
wink.gif
. Ainoaksi ongelmaksi pyörän suuri paino voi muodostua paikallaan käsitellessä tai hyvin hitaissa vauhdeissa. Kyllä sitä hieman painavammallakin pärjää. Esim. Edellinen pyöräni painoi ainakin 4 kertaa kuskia enemmän, eikä ongelmia ollut.

sanoi:
Käykää autokoulussa kokeilemassa millaista on piikin ja viissatasen hallinnan ero ja ajatelkaa mikä on kakspuokki siinä välissä . On piikin painoinen mut kulkee 130 !! Koska aloittelija tarttee enempi ku ei me muutkaan tosipelissä .
HUI! Ihanko oikein 130 km/h
eek.gif
. Ei kannata liian pientä pyörää ostaa. Se on aivan toisarvoinen seikka, että kuinka suuri pyörän huippunopeus on. Sen sijaan pienissä pyörissä ei ole sellaista asiaa kuten vääntö. Pyörällä, jossa on iso ja vahvavääntöinen moottori, on paljon kivempi ajaa, kuin pyörällä, jossa saa aina ajaa "tuppi nurin", jotta mitään tapahtuisi. Eka pyöräni Suskan GS500 oli ihan ok laite, paitsi väännön puute teki ajosta hiljaa inhottavaa. Se tarkoitti enemmän kikkailua kytkimellä ja vaihteilla, mikä ei tehnyt ajosta kovin rauhallista. Seuraavassa pyörässä VFR750:ssä asia korjaantui ja pyörästä löytyi vääntöä alhaallakin. Väitän, että vfr oli paljon helpompi ja mukavampi ajaa kuin GS. Nykyinen pyörä taas on valovuosia erilainen edellisistä, jotka näyttivät suuntaa sille, mitä pyörässä pitää olla: kevyt paino, vääntöä, tehoa, kyykky ajoasento. Ja tuohon kokoluokkaan vielä sen verran, että ihan kylmiltään menin autokoulussa 125 kuutioisen selkään, ajamatta millään moottoroidulla kaksipyöräisellä sitä ennen (lukuunottamatta muutamaa kertaa pappatuntsalla). Ja pyörä tuntui HETI ihan lussulta mopolta. Kahvaa kiertäessä ei yksinkertaisesti tapahtunut mitään
confused_orig.gif
. Seuraavalla ajotunnilla pääsin 500:n selkään, ja ei sekään mitään ihmeellisiä tunteita tehokkuudesta välittänyt. Autovertailua tässä käyttääkseni sanoisin, että osta pikkuauto, sen kanssa pärjäät kyllä, mutta osta iso auto, niin ajamisesta tulee nautinto. Tehokasta pyörää, jossa on paljon reservissä on mukavampi ajaa suorituskysyn alapäässä, kuin tehotonta pyörää, jota joutuu kokoajan käyttämään suorituskyvyn ylärajoilla. Pelivara on paljon pienempi.

sanoi:
Mihin me tarttetaan 600-1100 suorituskykyä
confused_orig.gif
? Kysyn vaan
confused_orig.gif
?
99,9% ei koskaan
Aikauiset immeiset erottaa lapsosista vain leikkikalujen hinnasta
Suorituskyky tekee ajamisesta hauskaa
062802moto_prv.gif
! Tehokkaalla pyörällä on hurjan paljon mukavampi ajaa kuin sellaisella, jota ajaessa tuntee, että mopolla olisi liikenteessä. Mielestäni moottoripyöräilyssä on juuri hienoa se "voiman, kiihtyvyyden ja vapauden" tunne, jota suorituskykyiset pyörät välittävät ajajalleen
lookaround_orig.gif
. Sitä tunnettä, kun tuntee, että kaikki alla olevat hevoset ovat hereillä ja käytössä ei voita mikään!

sanoi:
Pyörää on kunnioitettava ja perehdyttävä sen ajettavuuteen muttei sitä pelätä tartte ellei hanki sit liian isoa
Pyörää on aina kunnioitettava. Ja tietysti mitä enemmän tehoa pyörästä löytyy, sen suuremmalla kunnioituksella niihin on suhtauduttava. Isoilla tehoilla on toki se paha puoli, että ne tekevät ajamisesta pelottavan helppoa. Tähän ei kannata koskaan turtua, vaan muistaa ettei pyörä saa olla isäntä. Sellainen pyörä on hyvän kokoinen, joka tuottaa ajajalleen ajonautintoa. Toiset arastelevat tehoa ja kuutioita ja jos ne pelottavat, ei ajaminen ole nautintoa. Kukin tyylillään
sport05.gif
!

Back