• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Näin pyörä kiipeää itse keskituelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puimurimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joku tuossa totesikin, että on kyllä kovasti kiinni keskituen suunnittelusta. Ilmeisesti pyörän painopisteeseen nähden. Usean Bemarin kokemuksella ei ole ollut ikinä ongelmia keskituen käytön kanssa. Ei edes LT:n vaikka ei ole sähkövinssejä. Nyt on Varaderon kanssa joutunut oikeasti vääntämään ja punnertamaan. Puolitoista sataa kiloa LT'tä kevyempi mutta tekniikkaa saa hakea ihan tosissaan. Ei paljon polkemiset tai perinteiset, testatut oikean käden tarttumapisteet ole auttaneet.

Soon vaan Jaappanin insinööri suunnitellut tuon päin hevosen ahteria...
Mitä h*vettiä? Mulla on vm 2007 Varadero ja siinä Hondan originaali keskituki.
Kyllä minä ainakin saan sen keskituelle että heilahtaa.
Oletko kenties jokin kukkakeppi?
smile_org.gif
Hmmm.... Uskallanpa melkein sanoa, että kukaan minut livenä tunteva ei minua luokittelisi tuohon kategoriaan.
tounge.gif

Varanero on käytetty 2000-mallinen. Keskiseisontatuki tietty saattaa olla mallia "edullinen tarvikeosa", joka toimii huonommin kuin Hondan oma. Tiedä häntä.

Kyllähän se tuolle nousee, mutta mielestäni (varsinkin pyörän painoon suhteutettuna) suuremmalla ponnistuksella kuin esim LT-Bemari, joka on absoluuttisestikin köykäisempi jalalle nostettava huolimatta painostaan.

kyllä toi fj nousee ihan hienosti tuelle huolimatta 260 kg painosta,enkä mäkään mikään valtavan kokonen ukko ole
033102beer_1_prv.gif

Joku tuossa totesikin, että on kyllä kovasti kiinni keskituen suunnittelusta. Ilmeisesti pyörän painopisteeseen nähden. Usean Bemarin kokemuksella ei ole ollut ikinä ongelmia keskituen käytön kanssa. Ei edes LT:n vaikka ei ole sähkövinssejä. Nyt on Varaderon kanssa joutunut oikeasti vääntämään ja punnertamaan. Puolitoista sataa kiloa LT'tä kevyempi mutta tekniikkaa saa hakea ihan tosissaan. Ei paljon polkemiset tai perinteiset, testatut oikean käden tarttumapisteet ole auttaneet.

smile_org.gif
Hmmm.... Uskallanpa melkein sanoa, että kukaan minut livenä tunteva ei minua luokittelisi tuohon kategoriaan.  
tounge.gif

Varanero on käytetty 2000-mallinen. Keskiseisontatuki tietty saattaa olla mallia "edullinen tarvikeosa", joka toimii huonommin kuin Hondan oma. Tiedä häntä.

Kyllähän se tuolle nousee, mutta mielestäni (varsinkin pyörän painoon suhteutettuna) suuremmalla ponnistuksella kuin esim LT-Bemari, joka on absoluuttisestikin köykäisempi jalalle nostettava huolimatta painostaan.
No ainakin mun Varanero nousee keskituelle lähinnä katsomalla,
että kummankin tukipisteen alla on pitävää maata ja mopo suorassa,
sitten vain polkaistaan. Ei kannata yrittää sandaaleilla, jalka ei tykkää.
smile_org.gif

En ihan kukkakeppi ole minäkään.

Vuosi sitten samalla EAK-kurssilla oli eräs toinen Varanero-kuski,
jolla oli jokin tarvike-keskituki. Sen kanssa meinasi todellakin olla vaikeaa,
kun se jalkapolkimeksi tarkoitettu osa sojotti vain suorana yläviistoon,
ja jäi jotenkin niin pahaan kulmaan että sitä oli pirun hankala käyttää.
Hondan alkuperäisessä keskituessa sen "polkimen" varsi on sellainen
pidempi ja kaarevampi, ja osuu hyvään paikkaan poljettavaksi.

Hyviä ajeluita vaan, mainion pyörän olet valinnut.
cool.gif

smile_org.gif
tounge.gif

No ainakin mun Varanero nousee keskituelle lähinnä katsomalla,
että kummankin tukipisteen alla on pitävää maata ja mopo suorassa,
sitten vain polkaistaan. Ei kannata yrittää sandaaleilla, jalka ei tykkää.
smile_org.gif

En ihan kukkakeppi ole minäkään.

Vuosi sitten samalla EAK-kurssilla oli eräs toinen Varanero-kuski,
jolla oli jokin tarvike-keskituki. Sen kanssa meinasi todellakin olla vaikeaa,
kun se jalkapolkimeksi tarkoitettu osa sojotti vain suorana yläviistoon,
ja jäi jotenkin niin pahaan kulmaan että sitä oli pirun hankala käyttää.
Hondan alkuperäisessä keskituessa sen "polkimen" varsi on sellainen
pidempi ja kaarevampi, ja osuu hyvään paikkaan poljettavaksi.

Hyviä ajeluita vaan, mainion pyörän olet valinnut.  
cool.gif
Pyörän laitto keskituelle helpottui omalla kohdallani, kun vaihdoin uuden iskarin taakse.Pyörä ei makaa niin syvällä kuin ennen.Ja Varaeerolla minäkin.

Keskituelle nostaessa ei mitään heikkoa, mut sit ku se pitäs saaha siltä keskituelta pois, ni sitten meinaa tulla hieman robleemia... Just sen verran nousee istuinkorkeus ylemmäs, ettei jalat yletä kunnolla maahan. Varsinkin tässä kotipihassa, ku keula jää aina väistämättä sen verran reilusti ylämäkeen, ni sivutuellekaan ei oikein kehtois jättää. Varpaankärjillä ja ylävartaloa epätoivosesti heijaamalla joutuu pukkaamaan pyörää alas.
lookaround_orig.gif
Joten ei oo ihan kerta tai toinenkaan kun on meinattu kaatua suoraan kylelleen. Onneks tuo ukko kuitenki tulee monesti avittamaan "neitoa hädässä"...  
tounge.gif

sit ku se pitäs saaha siltä keskituelta pois, ni sitten meinaa tulla hieman robleemia... Just sen verran nousee istuinkorkeus ylemmäs, ettei jalat yletä kunnolla maahan.
No mikä pakko sitä on pyörän päällä istua kun sitä jalalta alas ottaa
lookaround_orig.gif

Yep, kerran kävi Reverellä aikanaan että otin huolimattomasti alas, mopon vas.puolella seisten. No mopopa sitten päättikin jotta oikealle kallistutaan ja niin kohta oltiin pihamaalla könöllään molemmat. Pari pintanaarmua tuosta katteisiin muistoksi jäi, mutta ehkä se oppi olikin tärkeämpi. Nykyisin väännän mopoa jo ennestään hieman vasemmalle kyljelleen alas otettaessa, niin on huomattavasti helpompi puskea mopoa päin sitä takaisin ojennukseen kuin että yrittää pidellä ylikyljelleen "karkaavaa" pystyssä
cool.gif

Edit: Mäkiparkissahan laitetaan mopoon se ykönen silmään jos sivutuelle jätetään ja luonnollisesti keula ylämäkeen päin niin ei ole onkelmia
thumbs-up.gif

Alashan se tulee helposti kun istuu päälle, laittaa käyntiin, ykkösen sisään, nojaa hieman taaksepäin jotta takarengas ottaa maahan ja nostaa kytkintä...

No mikä pakko sitä on pyörän päällä istua kun sitä jalalta alas ottaa
lookaround_orig.gif

Ai että siinä pyörän vieressä seisten pitäs töniä se muka keskituelta alas? Ehehei... Ei näillä voimilla. Sit sitä vasta turvallaan oltaiskin!

sanoi:
Edit: Mäkiparkissahan laitetaan mopoon se ykönen silmään jos sivutuelle jätetään ja luonnollisesti keula ylämäkeen päin niin ei ole onkelmia
thumbs-up.gif

Juu, kyl mie oon tuosta konstista oon ollu tietonen, mut vielä toistaiseksi vallitseva tilanahtaus etupihalla aiheuttaa sen, että on melkein pakko parkkeerata mopot keskituelle.

Alashan se tulee helposti kun istuu päälle, laittaa käyntiin, ykkösen sisään, nojaa hieman taaksepäin jotta takarengas ottaa maahan ja nostaa kytkintä...

Tuota voiskin joskus kokeilla, mut täytyy vaan koettaa annostella kaasua silleen hyvin hyvin varovasti ettei tule tökänneeks eturenkaalla 30cm:n päässä olevaan kuistin reunaan. Sit saattais maa kutsua jälleen...

Tuo keskituelle saaminen on aika pyöräkohtaista:
edellinen pyörä painoi noin 260kg (Deauville) ja uusi 330kg (pannari).
Pannari nousee vaan paljon helpommin keskituelle.
Eli on se vähän pyörän rakenteestakin kiinni eikä vaan painosta.

Mulla on Varadero -03 (eka pyörä). Asensin siihen itse tarvikemallin keskituen (SW-Motech) ja vähän jänskätti etukäteen miten se siihen tuelle nousee kun foorumeilla porukka sanoi, että Hondan keskituella pyörä nousee jotenkuten tuelle, mutta SW-Motechin tuella se on vaikempaa. Tutkin etukäteen netistä miten mopo pitäisi oikeaoppisesti nostaa keskituelle ja sitten tuumasta toimeen: eka kerralla onnistui. Mun mielestä tuo möhkö nousee täydessä lastissakin ongelmitta tuelle, vaikka olen vain 85-kiloinen enkä voiman määrällä voi kehuskella. Ilman kuormaa se nousee mielestäni kevyesti, mutta muiden pyörien keskituista ei ole mitään kokemusta.

Mun mielestä kyse on lähinnä tekniikka-asiasta. Mun tekniikka perustuu kolmen raajan yhteistyöhön: ensin pyörä pystyyn ja painaa keskituen vivusta niin, että molemmat jalat ottavat maahan. Sitten keskituella oleva (oikea) jalka vähän koukkuun ja polkaistaan siirtämällä koko paino sen päälle, samaan aikaan vedetään vasemmalla kädellä ohjaustangon vasemmasta kahvasta ja nostetaan oikealla kädellä kyytiläisen kahvasta. Helppoa tuntuu olevan. Jotkut Varadero-kuskit sanovat ison GS:n nousevan keskituelle kuin itsestään varreen verrattuna, mutta siitä en tiedä.

Kyllä se sitten oli alussa vaikeaa. Jos ei uskalla antaa pyörälle alkuvauhtia niin selkä on kärsijänä. Nykyään yritän lähteä tuelta suoraan ajoon

Piti ihan kaivaa tämä ylös:

Kyllä se nyt vaan näköjään nousee miultakin keskituelle, ihan ilman mitään kikkailuja, pelkästään nostamalla. Voihan se olla salitreenin tulosta (en mie mikään Miss Olympia kyllä edelleenkään ole), mutta veikkaan kuitenkin että tekniikka oli hakusessa; paikat joista yritin nostaa oli vääriä.

Jos siis tämmöinen 160 senttinen naisenrääpäle saa 240 kiloa painavan pyörän punnerrettua tuelle ilman mitään kikkoja niin suosittelen muitakin miettimään mikä siinä omassa nostotekniikassa mättää ennen kuin lähtee etsimään hommaan mitään apuvälineitä.

Piti ihan kaivaa tämä ylös:

Kyllä se nyt vaan näköjään nousee miultakin keskituelle, ihan ilman mitään kikkailuja, pelkästään nostamalla. Voihan se olla salitreenin tulosta (en mie mikään Miss Olympia kyllä edelleenkään ole), mutta veikkaan kuitenkin että tekniikka oli hakusessa; paikat joista yritin nostaa oli vääriä.

Jos siis tämmöinen 160 senttinen naisenrääpäle saa 240 kiloa painavan pyörän punnerrettua tuelle ilman mitään kikkoja niin suosittelen muitakin miettimään mikä siinä omassa nostotekniikassa mättää ennen kuin lähtee etsimään hommaan mitään apuvälineitä.
En jaksanut etsiä vikoja tekniikassa, vaan käytin apuvälineitä.
tounge.gif

Tosin, kyseinen viritelmä oli sen verran iso, että sitä ei taida mukana kuljettaa, että ehkä kuitenkin täytyy se tekniikka vielä opetella.

Meikäläisen voimilla se ei kyllä nouse, muutaman kerran nyppinyt selän paskaksi sen kanssa.
crazy.gif

Niinkuin moni muukin asia, tekniikkalaji.
thumbs-up.gif

^juu, tekniikkalaji ehdottomasti.
Mutta pyörissä on huimia eroja, ja säädötkin vaikuttaa. Toiset pyörät vaatii kohtuullisesti voimaa. Sopii tulla kokeilemaan mun ST4:ta miten helposti se nousee kun keulakin on vielä aika alas säädetty...

Sivulta en enää edes yritä: jos ei heilahda "perille" niin meinaa kaatua helposti ulospäin. Päälläollen taas en tahdo saada riittävästi voimaa kun tuo mun selkä ei kauheasti kestä repiä.
Kotipihalla on lankku jonka päälle voi etupyörän työntää, sen avulla menee helposti.

Komppaan tekniikkalajia.

Olen ihan kynäniska, 182/61; niin saan 230kg AT:n nostettua helposti mutta vain ja ainoastaan jos käytän sitä suositeltua tekniikkaa.

Jonkin verran auttoi kun oikealla kädellä ottaa matkustajan jalkatuen kohdalla olevista putkista (saattaa jopa olla se keskituen kahva, en tiedä kun en ole itse asentanut). Sen sijaan matkustajan kahvat ovat liian korkealla (riippuu tietenkin pyörän mallista) eikä niistä saa nimeksikään nostotukea. Polkea siinä pitää samantien niin kovaa kuin lähtee ja vetää vasemmalla kädellä ohjaustangosta.

Sen sijaan tasapainottelu ei ole mun mielestä ollut mitenkään ongelmallista, siinä vaiheessa kun keskituen kummatkin jalat ovat maassa ja oikea jalka jo pitämässä sitä kiinni maassa niin pyörällä ei ole mitään syytä lähteä kallistumaan mihinkään suuntaan (pl. jos olisi paljon tavaraa toispuoleisesti, mutta niidenkin pitäisi olla kunnolla tasatut).

Ekan kerran poistullessa se tietenkin kaatui, vieläpä omaa autoa päin
tounge.gif
Sen jälkeen olen ottanut sen pois vain itse päällä istumalla, mikä on tuntunut toimivan todella hyvin, pikkasen se pomppaa mutta pysyy mun mielestä hyvin tasapainossa kunhan jarruttelee etujarrulla kun tuki on taittumassa.

Youtubessa oli hyviä videoita siitä miten keskituelle nostetaan isompikin pärrä, tosin yksi oli vähän hupisarjaa kun joku 230cm heppu nosteli siihen nähden ihan leikkimopon kokoista pärrää.

Back