• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkat vai Goret

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jafo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Molempia löytyy, molempia käytetään/tarvitaan...

Nahat "yleisesti" typerämmän näköisiä (en puhu omistani, vaan noista "riikinkukko 1-osaiset wanna-be-Rossi"-puvuista, joissa ei voi tauolla kävelläkään muuta kuin apinakyykkyasennossa)
tounge.gif
Tjah, Köpi....
Minä kyllä naisena sanoisin, että tiukka nahkapuku HYVÄKROPPAISEN kaverin päällä, näyttää kyllä hyvältä.
Ihan yksselitteisesti.
062802jumpie_prv.gif
sport05.gif

Riippuu paljon haluaako fiilistellä vaiko käytännöllisyyttä. Itsellä on molemmat, mutta kyllä tuo nahkapuku alkaa viedä voiton. Eikä se nahka niin kylmä ole viileillä keleilläkään jos on tullut hankkineeksi kunnon alusasusetin.

Nahkaa.
- ei lepata
- suojaa hyvin
- lämpimällä viileät
- näyttää paremmalta
- istuu paremmin päälle

Sadekeliä varten ostetaan sadepuku. Ei pitäisi olla kustannuskysymys, viidelläkympillä saa jo hyvän.

Kyllä ne nahkatkin pitävät vettä jonkin aikaa jos kuuro sattuu päälle.
ongelma lienee siinä että hyvin istuvan (lue oikean kokoisen) nahka asun alle ei mahdu lämmintä vaatetta tarpeeksi jos tykkää ajella syksyisin tai aikaisin keväällä. Nyt kohta syyskuun puolenvälin jälkeen alkaa ilmat kylmenemään siihen malliin että kerrospukeutumista arvostaa, samoin housuissa ja takissa olevia vuoria. Kuitenkin ajosäänä kuulas syksyinen päivä on mitä parhain, ainakin omasta mielestäni.

Toinen juttu mikä ei mulle ole avautunut on se miten kesähelteellä läpimäräksi hikoiltu nahkatakki tai housut pestään kotioloissa, eihän sitä voi pesukoneeseen tunkea? Älkääkä väittäkö ettei siinä nahkassa tule niin kuuma ettei hiki valu! Goretex ajoasu on helppo pitää puhtaana, heitetään koneeseen ja pestään, thats it! Nahkatakin kainalossa alkaa melkoinen eläintarha matelemaan jos pesu ei ole riittävän helppo operaatio... vaikka nahkarotsissa olisi tekstiilivuori irroitettavissa pesua varten niin kyllä se takki kerran vuoteen pitäisi saada puhdistettua ettei ala kärpänraato haisemaan kainalossa. Toki nää on kiinni siitä paljonko ajaa, mä pesen ajoasun 2-3 kertaa kaudessa ja kausi tarkoittaa 15 - 20tkm ajoa.

Lepatukset on varmasti paljon pyörästä ja puvun koosta kiinni, oikean kokoinen puku ei lepata alle 150kmh vauhdeissa sillä hihoissa ja vyötäröllä on sitä varten kiristettävät nauhat. Ulkonäköseikka nyt vähiten merkitsee mutta kyllä riikinkukon värisen matkaenskan päällä näyttää mahdollisesti vielä enemmän apinalta tiukassa vakomyötäisessä nahkasukassa kuin goretex asussa. Vähän sama toisinpäin, HD:n päällä halvin mp -puvun ajoasu on kuin pyhäinhäväistys
smile_org.gif

Molempia löytyy, molempia käytetään/tarvitaan...

Nahat "yleisesti" typerämmän näköisiä (en puhu omistani, vaan noista "riikinkukko 1-osaiset wanna-be-Rossi"-puvuista, joissa ei voi tauolla kävelläkään muuta kuin apinakyykkyasennossa)
tounge.gif
Nahkat on myös paljon mukavammat kuumalla ilmalla ja sadeasun (miel. 2-osainen) kans eivät kastu.

ja kommenttina tuohon; ei se lasketteluasukaan kyllä kovin hyvän näköinen kesällä ole. Kyllä asiallinen nahkapuku aina paljon paremmalta näyttää. Pakko ei oo laittaa värikästä racing-pukua.

Kokemusta lipoista sekä goreilla että nahalla. Gorepuvulla n 80 kmh vauhdista etupyörän yli ja asfalttiin eikä nahka palanut vaikka siinä tuli sitten liusuttua pisin tietä. Eipä tullut pahemmin vammoja, peukalo taipui ranteeseen kiinni siinä alastullessa ja rukan puvusta hihansuun saumat repesi = takki vaihtoon.
Nahoilla taas yhden peräänajotädin uhriksi: pyörä lähti alta ja minä siitä takaboksin yli vectran konepellille. Onneksi oli Dainesen selkäpanssari. Vammoja ei tullut, mitä nyt hanuri mustelmille siitä selkäpanssarin alapuolelta. Puvussa ei jälkiä.

Kumpikin puku löytyy valikoimista, mutta goret on käytössä lähinnä kylmään vuodenaikaan. Kyllä ne muuten hiostaa niin paljon kesällä ettei niitä pysty pitämään. Nahat tuntuu mukavammalta ja turvallisemmilta, vaikken varmaan mikään esteettinen näky ne päällä olekaan
crazy.gif

Pikku sade ei nahoissa haittaa, ja jos sataa paljon niin sitten pannaan sadehaalari.

kyllä nahat on selkeästi se meikäläisen juttu. Jos lämpötila nousee yli +15 asteen, niin vedän kyllä mieluusti nahat päälle. Paljon mieluummin kuin goret. Mulla on vaan semmonen tuo ruuminlämpö, että goret päällä sulaa kyllä läski, jos lämpö nousee tuota ylemmäs. Toki jos pysyttelee lähempänä 300km/h kuin 100km/h, niin juttu on toinen.
Ja sitten se lepatus. Ainakin nuo omistamani Rukkan goret lepattaa aika häiritsevästi jos nopeus nousee yli 120km/h. Voi toisin olla väärän kokoset tai jotain. Nahkoina IXS Firebird, ja olen kyllä tykänny.
Ja jos joku sitä monsuunia pelkää, niin kannattaa nahoissa ajaessa pitää penkin alla sadeasua mukana (jos pyörässä on säilytystilaa siellä, jos ei, kannattaa vaihtaa Busaan
idea3.gif
)

Mielenkiintoista lukea asiantuntijakommentteja kuinka Gore on kuitua, ja kuinka Gore imee vettä itseensä. Sekin asia että Gore ei kestä liukumista pikitiellä
biggrin.gif
, ei hemmetti kestäkään. On vain huomattava että Goretex ei ole kangas, eikä se todellakaan ime vettä itseensä, eikä siitä tehdä ajoasusteiden pintoja eikä muittenkaan asusteiden. Toisaalta Goretex ei ole sama kuin tekstiiliasu. Eikä tekstiiliasu ole läheskään aina tekemisissä Goren kanssa millään lailla.
Koettakaa ymmärtää, näitä juttuja voi oikeasti joku lukea ihan tosissaan.
goretex-puku on vaan muotoutunut kansansuussa käytettäväksi
noista tekstiiliasuista eiköhän sentään suurinosa porukoista
tiedä mikä on goretex-kalvo ja mikä on pintamateriaali??? vai...
tietääkö,no se on helposti korjattavissa lukekaa pukunne TUOTE-
VALMISTE laput niin johan alkaa selvitä, mulla on tällähetkellä
ajohanskat josta löytyy kaikki täällä keskusteluissa ilmitulleet
goretex- hippora-nahka-kevlar jane.mutta ovat vaan pirun kylmät
näin syksyllä /keväällä, ainoat oikeat (lämpimät) jotka minulla on
ollut ovat kuitu/hippora tai goretex hanskat, sanoin kaverille
että kuumalla nämä nahkahanskat "hengittää" mukavasti, kaveri katsoi pienenaikaa ja sanoi kuules kyllä se on niin että nahka lopettaa "hengittämisen TEURASTAMOLLA ja niinhän se taitaa olla ;)

Pyörätyyppi vaikuttaa ajoasun valintaan muutenkin kuin "tyyli" -mielessä: nakupyörällä kuski on huomattavasti alttiimpi viimalle kuin katetussa matkapyörässä tai kyykyn päällä. Edellisellä ajopelillä ( CB750K isolla Windjammer -katteella ) ajelin kolme kesää aika heppoisella vanhalla tekstiiliasulla ja halvalla nahkapuvulla; kylmyys ei haitannut juuri ollenkaan. Kun hankin nykyisen Sevenfiftyn, tuli eteen myös paremman ajopuvun hankinta, siksi paljon palelin...
confused_orig.gif
Nahkapuvulla ei pärjännyt kuin hellesäillä. Muutenkin kyllä pidän lämpimyyden tunteesta, en ole kesälläkään ottanut sisävuoria pois Yoko Evolution -takista. Nyt loppukesällä ostin Dainese Eiffel -nahkapuvun, onhan siinä ihan eri tuntu kuin halvassa tekeleessä. Mutta kyllä sekin vaan on aika viileä, etenkin kun alle ei mahdu paljoakaan lisäkerrastoa. Lepatus on puvuissa yksi hailee, suomalaisissa nopeuksissa motaria lukuunottamatta ei mitään merkitystä...

Turvallisuus on tietenkin eri asia. Nykyisessä Yoko -puvussa on kattava suojavarustus, jonka uskon riittävän pienissä lipoissa yms. Suorassa törmäyksessä tai kunnon ilmalennossa on lopputulos eniten kiinni tuurista. Kunnon selkäsuojan tulen kuitenkin hankkimaan ja todennäköisesti käytän sitä kummankin puvun kanssa.

Offtopic.... mutta mikä olisi sellainen erillinen selkäsuoja, joka mahtuisi hyvin nahkatakin alle kun ottaa vakio läpyskän takista pois?

Käyttämäni nahkat ovat napakat päälläni, eli koko valittu niin että ohut pitkähihainen mahtuu alle ettei lipatessa pyöri puku päällä. Tahtovat olla sen verta kookkaita möykkyjä nuo selkäpanssarit...

Minä olen siirtynyt gore-puvusta kokonaan nahkapukuun+sadepukuun.
Nimittäin vaikka se gorepuku pitäisikikin sisältä kuivana, niin silti se kastuu ja imee aikamoisen määrän vettä.
Tuo on ongelma siinä vaiheessa kun laitetaan mopo parkkiin ja mennään käymään esim. kaverin luona ja pitäisi istua sohvalle...
Eli kuitenkin pakko käyttää erillistä sadepukua ja siten gorepuvussa ei olekaan enää mitään järkeä.
Itse olen siirtynyt ihan samalla tavalla nahkojen käyttöön. Gore-puku ollut tällä kaudella päällä keväällä muutaman kerran.

Oma ääneni nahoille..

Minulla oli tässä yksi ilta päällä nahkahousut. Kyllä oli kylmä! Alle ei mahtuisi mitään kunnon toppauksia, sitten pitäisi valita isompi koko -->eipä tuskin olisi enää hyvännäköinen. Sen sijaan nuo vääränkokoiset (liian isot, oli muka väliaikainen ratkaisu..) goret, ne kastuvat kuumalla kelillä kun hikoilee.. Toisaalta jos silloin olisi ollut goret, ne varmaan haisisivat niin pahalta ettei niitä enää voisi käyttää. Nahkatakkeja ei ole naisille mallia hyvännäköinen, siksi on parempi valita tekstiiliä ja uskoa suojien todelliseen suojaamiseen.

Kumpaakin laatua löytyy täältäkin.

Esnimmäiseksi hankin "goret" eli kun Richan tuotteita ova, niin käytännössä "Reissat". Takki (X-Tour osoittaui irrotettavine kalvoineen ja tuuletusaukkoineen käyttökelpiseksi hyyvinkin erilaisissa keleissä, myös helteillä. Housuissa (Millennium) ongelmaksi osittautui mukamas tarkasta sovittamisesta huolimatta ongelmaksi lahkeen pituus pitkäjalkaiselle. Eikä siihen ongelmaan oikein muuta ratkaisua löytynyt kuin tiukat nahkahousut
tounge.gif
. Myöskin nahkatakki oli jo siinä vaiheessa kaappiin eksynyt muka talvitakiksi
lookaround_orig.gif

Niin siinä vain on käynyt, että vaikka omissa "goreissani" ei sen kummempaa vikaa ole eli hyvin tehtävänsä hoitelevat, niin kuiten ajofiilis on aivan toisenlainen nahoissa. Ihan toisella tavalla ajoviima hyväilee nahkaa. Jotakin lähes runollista siinä on (vaikken runoja harrastakaan...)

Kuinka monella nahka- tai goreasun käyttäjällä on aina alimmaisena "tekninen alusasu", eli polypropyleenkerrasto tms.

Meinaan nahka-asulla pärjää pitkälle syksyyn jos vain käyttää oikeanlaisia alusasuja.

Puuvillakerrastolla tulee aina kylmä, on sitten mootoripyörällä ajessa päällä mitä tahansa. Tämä ainakin silloin, jos joutuu pysähtymään välillä liikennavaloihin tms. Heti kun tulee hiki, aluasu hikoilee märäksi.

Ne jotka älyävät käyttää oikeanlaisia (alus)vaatteita, eivät juurikaan valittele kylmyyttä nahoissa tai goreissakaan. Monet tuntuvat käyttävän mielellään satoja euroja ''lämpimään'' pintamateriaaliin eivätkä osaa keskittyä oleelliseen.

Nimimerkillä: "Rukka RVP rules"

ps. Nahka-asu + sadeasu allekirjoittaneella käytössä, ja ohut tekninen (ja hikoillessakin kuiva) alusasu alimmaisena kesälläkin.

Minulla on kokemusta vain hipora-puvusta ja core-tex -puvusta. Jälkimmäinen (Rukka A-Tech) on parempi eikä maksanut kuin 2,5 kertaa enemmän kuin eka (MP-Asu).
Pintaan laminoitu core-kalvo on toiminut vaellus vaatteissa ja näyttää toimivan myös mp-vaatteena. Irto core-kalvo vuorien välissä on paljon hiostavampi ja silloin myös ulkokangas kastuu epämiellyttäväksi.
Joku musta nahkapuku voisi olla kiva, mutta ei tuone Eurooppaan saa sopimaan mukaan kahta pukua.
Joten ääni aidolle Core-Tex XCR:lle!

Mitenkäs nahkatakki/gorehousut-yhdistelmä? Näyttääkö typerältä, istuuko? Saako takkia etes liitettyä housuihin?

Nahkatakin ostan joka tapauksessa, mutta ajattelin että gorehousut ois lämpimämmät ja niiden alle saisi tarpeentullen lisäkampetta paremmin.. tiedä sitte.

Ainakin Dainesella nahka- ja kangasvaatteet ovat keskenään yhdistettäviä. Enkä nyt tiedä, miksi nahkatakki + tekstiilihousut olisivat jotenkin typerän näköinen yhdistelmälmä. Kangashousut ja nahkatakki on usein siviilissäkin päällä.
Omassa nahkatakissani on irroitettava lämpövuori, sopivan alusvaatekerran ja ohuen villapaidan kanssa olen ainakin tähän asti pärjäillyt. Ajokauteni tosin päättynee jo ensi viikolla. Toisaalta kesälläkään en meinannut nahkatakissa tukahtua, vaikka parhaimmillaan olikin +30C.

Minulla on kokemusta vain hipora-puvusta ja core-tex -puvusta. Jälkimmäinen (Rukka A-Tech) on parempi eikä maksanut kuin 2,5 kertaa enemmän kuin eka (MP-Asu).
Pintaan laminoitu core-kalvo on toiminut vaellus vaatteissa ja näyttää toimivan myös mp-vaatteena. Irto core-kalvo vuorien välissä on paljon hiostavampi ja silloin myös ulkokangas kastuu epämiellyttäväksi.
Joku musta nahkapuku voisi olla kiva, mutta ei tuone Eurooppaan saa sopimaan mukaan kahta pukua.
Joten ääni aidolle Core-Tex XCR:lle!
Juu samaten täällä ja ääni Core-Tex XCR:lle. Mulla oli ennen IXS:n tixtex takki ja nyt uusi Rukka ArmaX - on puvuilla raju ero. Siinä missä vanhalla puvulla hikoiltiin 16 asteen "helteessä" voi XCR-puvulla kruisailla kaupunkia 25 lämmössä hikoilematta. Nahkat ovat muuten ok, mutta kylmällä ja sateella epäkäytännöllisiä.

http://www.ducatibikes.com/index.php/Rukka_ArmaX-ajotakki_ja_-housut

Mitenkäs nahkatakki/gorehousut-yhdistelmä? Näyttääkö typerältä, istuuko? Saako takkia etes liitettyä housuihin?
Minulla meni alkukesästä gorekamppeet konttauksen seurauksena vaihtoon ja hankin tilalle Dainesen nahkatakki+gorehousut -yhdistelmän. Voin suositella. Gorehousut menee farkkujen päälle joten työmatkat voi ajella ilman suurempia vaatteidenvaihtorituaaleja. Dainesen eri mallit pystyy liittämään yhteen vetoketjulla.

Nahkatakki on mukavuudeltaan aivan eri planeetalta kuin vanha goretakkini. On yllättävän lämmin jopa ilman lämpövuorta mutta miellyttävä myös kuumalla säällä. Pientä sadettakin kestää. Taskutilaa on tosin huonommin ja koska takki jättää kaulan suojatta niin erillinen kauluri tarvitaan kylmällä ilmalla.

Back