• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkat vai Goret

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jafo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
melko moni on (kunnollisilla) goreilla lipannut maantievauhdeista, ilman että vaatteet olisivat sulaneet ihoon kiinni tai riekaleiksi silppuuntuneet. ja osaa ne nahkavaattetkin hajota. onneksi ei ole itse tarvinnut kokeilla, mutta kyllähän tuo on jo ihan yleistä tietoa.
Öh, eli valitit puheenvuorostani propagandana ja kumosit kommenttini nohevana poikana faktatutkimuksella "kyllähän tuo on jo ihan yleistä tietoa"?

OK. En tiedä kuin kaksi ihmistä, jotka molemmat ovat kaatuneet goret päällä alle 80km/h vauhdeista ja molemmilla kerroilla tuloksena oli kankaan sulaminen läskiin kiinni->palovammat ja/tai repeäminen+läskinpoisto.

En ole myöskään kuullut goreajoasun käyttäjästä, joka olisi lippojen jälkeen ostanut vielä uudelleen goret. Tai kisakuskista, joka aja keinokuituhaalarissa.

Mutta kukin toki ajakoon sellaisilla kamppeilla kuin tykkää ja jos itsensä tuudittaminen muovikuteen turvallisuudella mieltä parantaa, niin se ei toki ole minulta pois.

Itse kippasin jostain 80-90km/h vauhdista "nätisti", Mp-asun advange takki repeili sieltä täältä mutta pysyi korjattavassa kunnossa mutta ixsin housut meni aika riekaleiksi mutta onneks tuli vain polveen pieni vekki.
Ei tarvitse paljoa miettiä mitä seuraavaksi, Nahkaa kiitos, herra on hyvä kiitos...
tounge.gif

Nahkaa ehdottamasti
turvallisuudesta tinkimättä. Nahka kestää toisin kuin Gore asfaltilla liukuessa. Sadepuku korvaa goren vedenpitävyyden, joka Goreissa pettää parin tunnin sateen jälkeen. Riippuu tietenkin puvusta.
062802moto_prv.gif

Olen nyt ajanut ehkäpä sellaset 30000km goreilla, olivat ihan mukiin menevät. Nyt ostin nahkat ja olen ajanut niillä reilu 5000km. Täytyy sanoa, että kyllä nahka istuu paremmin, on viileämpi ja turvallisemman tuntuinen.

Tosin nahkat maksoivat puolet enemmän kuin goret, joten en osaa sanoa kuinka hyvät olisivat olleet samanhintaiset goret. Nahkan kanssa käytän tarvittaessa sadeasua, eipä mielestä ole paha nakki kiskaista riittävän sateen sattuessa sadeasua päälle.

Ja olin kavereiden kanssa Nordkappissa käymässä tuossa pari viikkoa sitten. Olin ainoa jolla oli nahkat, olin myös ainut joka selvisi kuivana reissusta ja oli aina lämmin, ei kylmä yllättänyt. Tosin lämpimänä pysyminen on paljon kiinni henkilön fysiologiasta.
Eli multa pisteet nahkalle
062802jumpie_prv.gif

Nahka on mukavampi ajella 60+ vauhdeilla kun se ei lepata ja on tukeva sekä tukee kroppaa, pitää jonkinverran vettä, kylmä keväällä ja syksyllä.

Gore on ihan hyvä peruspuku, lämpimämpi kuin nahka, hyvät goret pitää täysin veden ulkona, tiedä sitten mikä kulutuskestävyys on kaaduttaessa uusilla Armacor tekstiileillä (Rukka etc.) jotka taitaa hinnoissakin olla hyvien nahkojen tasolla.

Eikä hyvässä liu ussa tule edes farkkuihin reikiä lipatessa
smile_org.gif

OK. En tiedä kuin kaksi ihmistä, jotka molemmat ovat kaatuneet goret päällä alle 80km/h vauhdeista ja molemmilla kerroilla tuloksena oli kankaan sulaminen läskiin kiinni->palovammat ja/tai repeäminen+läskinpoisto.
Kato nyt alkuun vaikka tästä samaisesta threadista. esim
sanoi:
kippasin jostain 80-90km/h vauhdista "nätisti", Mp-asun advange takki repeili sieltä täältä mutta pysyi korjattavassa kunnossa mutta ixsin housut meni aika riekaleiksi mutta onneks tuli vain polveen pieni vekki
tai
sanoi:
nurin noin 80kmh vauhdista ja sinä 10m matkana mitä asvalttia liuku niin oli jo goret revennyt, mutta suojasivat silti
gorella ja gorella on varmasti eroa, siksipä aiemmin kirjoitinkin että kunnollisilla goreilla. tähän tämän kummempia "faktatutkimuksia" kaivata, kun on ihan yleistä tietoa ,)

ja tämän yllämainitun tiedon valossa, olen yhä sitä mieltä että se joka väittää ettei gore suojaa ollenkaan yli 20km/h vauhdista lipatessa höpisee höpöjuttuja.

Ostin goret kun olin kuunnellut liikaa kaikenmaailman pappamotoristeja.

Nahkat pitäis ostaa, joko 2- tai 1-osainen puku.

Nahka on mukavampi ajella 60+ vauhdeilla kun se ei lepata ja on tukeva sekä tukee kroppaa, pitää jonkinverran vettä, kylmä keväällä ja syksyllä.

Gore on ihan hyvä peruspuku, lämpimämpi kuin nahka, hyvät goret pitää täysin veden ulkona, tiedä sitten mikä kulutuskestävyys on kaaduttaessa uusilla Armacor tekstiileillä (Rukka etc.) jotka taitaa hinnoissakin olla hyvien nahkojen tasolla.

Eikä hyvässä liu ussa tule edes farkkuihin reikiä lipatessa  
smile_org.gif
Juu, meikällä on tollanen Rukan asu, jossa kriittisimmät paikat on Armacor:ia. Lipannut en ole, mutta toivottavasti se on lupausten arvoinen...eli sitähän on ainakin mainostettu nahan vertaiseksi.

Aikoinaan ajelin nahkapuvulla, mutta totesin sen liian kylmäksi; ainoastaan päivällä auringonpaisteessa se on parempi kuin gore.

Nahkaa.
- ei lepata
- suojaa hyvin
- lämpimällä viileät
- näyttää paremmalta
- istuu paremmin päälle

Sadekeliä varten ostetaan sadepuku. Ei pitäisi olla kustannuskysymys, viidelläkympillä saa jo hyvän.

Kyllä ne nahkatkin pitävät vettä jonkin aikaa jos kuuro sattuu päälle.

Nahkat ja goret löytyvät molemmat. Goret ovat hyvät kylmällä ja sateisella säällä, nahka-asu taas viileämpi kesähelteillä ja ilman vastus on pienempi. Ei lepata samalla tavalla kuin goret vaikka eivät nekään paljon lepata. Jos on erittäin kuuma kesä niin nahat ehdottomasti, jos kylmä sateinen kesä ehdottomasti goret. Suosittelen kuitenkin hankkimaan molemmat.

Gore puku maksoi <1000 ja nahat 400. Tyytyväinen olen ollut molempiin.
lookaround_orig.gif

Päätoimisen toisinajattelijan ominaisuudessa ostin ei-vedenpitävän rättipuvun nahkapuvun kaveriksi, eli läpipuhaltavan verkkopuvun kuumille keleille (mallia Alpinestars T-Venom Air-Flo ja saman sarjan housut). Kaikesta muusta on selvitty nahalla, joten mitään gorevirityksiä ei ole hankintalistalla.

On aika... sanotaanko uusi kokemus vetää hellekeleillä täydet ajokamat päällä ja antaa ilmavirran viilentää samaan malliin kuin ajaisi pelkissä pitkissä kalsareissa. Tai no ei ihan sentään, mutta melkein.

Goret sateella ja hyötyajossa.
+ ei tarvi kaksia kamoja kun alle mahtuu käyttövaatteet
+ pitää vettä
+ lämpimämmät (koska alle mahtuu vaatetta)
+ mukavemmat kävellessä
- ei niin mukava/turvallinen ajossa

Nahat päällä normaalissa reissuajossa ja nautiskellessa.
+ tukevammat ja turvallisemman tuntuiset
+ mukavemamt päällä ajoasennossa
+ ei lepata/toimi purjeena
+ katu-uskottavammat (kyykkypyörän kanssa)
- sadepuku pitää ottaa mukaan, jos ajaa pitempään ja se ei mahdu mihinkään paikkaan pyörässä (reppu mukaan?)
- epämukava muutoin kuin ajossa (ei voi kävellä kunnolla, vaikea riisua kun alla ei ole ~mitään)

Viime kesänä katselin radalla lipan jälkiä Rukan hyper hyvässä gore puvussa... Oli kaikki mahdoliset suojat ja "parhaat materiaalit".... Asfaltti ihottumaa ja repeillyttä textiiliä melko paljon. Suojat olivat lähinnä kuin auton kumimattoa... Nahalla olen ajellut kaikki pidemmät ajomatkat ja ratakeikat. Textiili takilla nurkkakeikat... Sadetakki pitää olla mukana pidemmillä keikoilla ja reppu kun on aina mukana niin ei se haittaa...

Neljä kesää Rukan gorepuvussa ja tänään kävin alennusmyynnissä...
Ei meinannu uskoo silmiään, uus nahkapuku ja vaan 99€ !!!
Ihan tuli Simo Vaatehuoneelta mieleen, ostin kaksiosaisen kun ei radalla aja ammatikseen.
Samaan syssyyn ostin uudet hanskat ja selkäsuojuksen ja halvalla lähti kaikki, yhteensä 177€    
omg.gif

Nahkaa.
- ei lepata
- suojaa hyvin
- lämpimällä viileät
- näyttää paremmalta
- istuu paremmin päälle

Sadekeliä varten ostetaan sadepuku. Ei pitäisi olla kustannuskysymys, viidelläkympillä saa jo hyvän.

Kyllä ne nahkatkin pitävät vettä jonkin aikaa jos kuuro sattuu päälle.
jos on läski niin ei warmaan näytä hyvältä
biggrin.gif

Ei goret lepata jos on oikeen kokoiset, mulla rukkaa niskassa eikä vielä ole tullut tippaakaan läpi 4v. aikana. Lipatessa on nahka varmasti kestävämpää. Niin ja eikös ratahommiin vaadita nahkaa, en tiedä mutta luulen.

Neljä kesää Rukan gorepuvussa ja tänään kävin alennusmyynnissä...
Ei meinannu uskoo silmiään, uus nahkapuku ja vaan 99€ !!!
Ihan tuli Simo Vaatehuoneelta mieleen, ostin kaksiosaisen kun ei radalla aja ammatikseen.
Samaan syssyyn ostin uudet hanskat ja selkäsuojuksen ja halvalla lähti kaikki, yhteensä 177€
omg.gif
Mitä, missä, milloin..? eli siis minkä merkkinen nahka-asuste?

Mitenhän muuten kun viime mp-messuilla oli näytillä niitä kontattuja rukan goreja. Kuvauksissa oli vaikka mitä kauhutarinaa mitä oli käynyt ja kuitenkin puvuista sai melkein suurennuslasilla etsiä lipan jälkiä...vähän epäilytti kyllä. Kiinnittikö muut niihin huomiota?

Nytkin kun äijät kertoo gorelipoista, niin puhutaan riekaleista ja sulaneesta muovista...ei oikein täsmää niihin esiteltyihin...hmm
confused_orig.gif

Back