• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naapuri pudotti tankin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.T
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs se itteensä kyllästyny tähän isännöitsijää sekottaa, jos kerta  on tankin paiskonu lattiaan. Oli se sitten missä hyvänsä ollut ei äijällä ole oikeutta vahingoittaa toisen omaisuutta. Kannattais oikeesti tehdä se rikosilmoitus. Eikös tuo autotalli ole sitä varten missä kulkuneuvoja huolletaan?

idea3.gif
Laita itse kuntoon se tankki pari kuukautta hiomista ja sitten ruiskumaalaukset päälle.... Saas nähdä miten äijä riemastuu kun auton pinta on täynnä pikku pisaraa.  
033102bebe_1_prv.gif

Sitten kevään korvalla muina miehinä käyt hakasemassa uuden tankin ja toteat kylmä viileesti, että pieleen meni oli pakko ostaa uusi  
biggrin.gif
biggrin.gif

Oikeesti, tuo asia ei kuulu isänöitsijälle eikä taloyhtiön hallitukselle vaan poliisille, jos muuten ei sopu synny.
Yleensä tälläiset pullistelijat nöyrtyy virkavallan edessä.

Onko kysymys 2 asunnon yhtiöstä vai isosta yhtiöstä, missä on monta asuntoa? Jos on kahden asunnon yhtiö, silloin ei ole huolta pääsääntöisesti ( tapellaan nyrkeillä, kaljan voimalla, tai näiden muijien voimalla ). Jos on usean asunnon yhtiö, niin sitten vaan yhtiökokoukseen asia.

mulla on näitä tilanteita varten tossa ovenpielessä karhun pesäpallomaila jolla ratkeaa hyvin nopeasti kyseiset korvausmenettelyt ja rahat ilmestyy yllättävän vilkkaasti tilillesi tai puhtaana käteen....

ei kukaan tiputa vahingossa kyllä tankkia mistään...se täytyy kyllä jo ihan tahallaan tiputtaa maahan...
exeli on parempi
thumbs-up.gif
Joo raastupaan vaan. kaverin mopottimeen oli kolhittu autolla (samanlaisessa 2henk tallissa. Pyysi talon miestä rakentamaan jonkun näköisen suojan. nyt on talli jaettu tasan puoliksi verkko aidalla
062802jumpie_prv.gif

Mulle kävi edellisen pyörän kans niin, että töissä yksi idiootti parkkeerasi polkupyöränsä mun motskarin viereen ja kaato pyöränsä tietenkin kahva edellä mun mopon tankkiin. Tankista lähti parista kohtaa maalit. Kun juttelin asiasta kyseisen henkilön kanssa ja sanoin, että käyn kysyy arvion mitä sen naarmun korjaaminen/maalaminen maksaa niin katsellaan sit korvausta. Luulin, että eihän siinä mitään epäselvää ole, mut tyyppihän nousi ihan laukalle - "Ei hän ala mitään korvaamaan".  
veryangry.gif
Sillon palo lakki ja alko kädenvääntö. Oltiin menossa jo melkein oikeuteenkin siinä väännössä.  
wink.gif
Mut kyllä se sen sit loppupeleissä makso kuitenkin.

Kaikista parasta tässä jutussa oli se, että me ei olla naapureita!  
tounge.gif
Koita keskustella naapurin sedän kanssa korvausasia selväksi ihan raauuuhallisesti - Äläkä heti polta pinnaa niinkuin mä.  
blush.gif

No niin homma etenee... ei mihinkään. Juttelin tuossa äijän kanssa ja tyyppi totes vaan että "se oli hänen puolellaan" vaikka hylly jossa tankki oli on minun tietäkseni tallien rajalla. "Mitä levittelet kamojas?" "Sinun syytäs ku oot jättäny tankin siihen" "Olen puottanu sen mutta en huomannu että siihen ois tullu mitään" Sanoin että en ole oikein tyytyväinen siihen että vahinko menisi omaan piikkiini. "En maksa latin latia". Tämmöistä kommenttia tuli ku esitin asian asiallisesti. Lisäksi vielä "loppuu se mopojen rassaaminen siellä tallissa" "Pannaan kova kovaa vastaan" "Soitetaan isännöitsijälle ja katsotaan miten asia on"
Mielenkiintoista. Kaveri oli mukana ja kuuli kun äijä sanoi pudottaneensa sen. Äijällä oli viime talvena joku auto siellä tallissa rassattavana pukkien päällä jota se on hitsannu yms. Katseli siinä pyörää ja totes että onpa hieno ja että jos oot joskus myymässä niin ota yhteyttä. Mikä lie päässä nyrjähtänyt.
Kohta tulee varmaan muutos järjestyssääntöihin että moottoripyörän säilyttäminen autolle tarkoitetussa tilassa on kielletty.

Kävin teettämässä korjausarvion 410€ ja risat + uus tankinkorkki, 66,90€. Kävin myös kyselemässä uuden tankin hintaa, 578,94€. Ei paljoa naurata.
Mitä se isännöitsijälle kuuluu? Tyypillistä kiemurtelua irti itse asiasta.

Mulle kävi kerran seuraavaa: Ajelin (polku)pyörällä kapeaa jalkakäytävää, ja jouduin vetämään jarrut pohjaan kun jalankulkija tuli eteen "kuin tyhjästä". Siinä tohinassa sitten tempaisin naarmut väärin pysäköidyn taksin puskuriin. Se, että taksi oli väärin pysäköity, ei poistanut korvausvelvollisuuttani asiassa.

Jos sillä tyypillä on vähänkään järkeä päässä, antaa kyllä periksi kun vähän kypsyttelet. Jos ei, niin sitten vaan rikosilmoitusta kehiin. Kannattaa ehkä varmistaa selustaa jo alustavasti keskustelemalla asiasta jonkun konstan kanssa.

Terve!

Naapurisopunne on mennyttä jos sitä on ollutkaan. Vaikuttaa siltä, että tässäkin tapauksessa on kyse jonkinasteisesta kateudesta. Ihailusta ilkivaltaan. Tyypillinen oire kun lompakko ei kestä ostaa mitä haluaa. Joudut siis jatkossa rakentamaan väliseinän tallien välille lisävaurioiden välttämiseksi. Oikeasti. Mutta ei vielä. Ja sen jälkeen pyörää on säilytettävä aina suojassa. Miten äijä oli päässyt nostamaan tankin takaisin?

Nyt kun todistajan kuullen äijä on tunnustanut niin olet juridisesti vahvoilla. Käyt kysymässä omasta vakuutusyhtiöstäsi ja poliisilta toimintaohjeet. Siellä kerrot ihan kuin on tapahtunut ja kuka on todistajan kuullen tunnustanut... Poliisi kertoo kyllä mihin rikokseen/ rikoksiin äijä on syyllistynyt.Niiden ohjeiden ja muutaman orggilaisen kanssa löytyy kyllä oikea tapa. Voi jopa mennä niin, että teet vahinkoilmoituksen omaan yhtiöösi ja ilmoitat siinä vahingon aiheuttajan jolloin vakuutusyhtiösi hakee äijän vastuuseen raastuvassa ja se on kallein tapa...äijälle.

Olet ilmeisesti huomattavasti nuorempi kuin vahingonaiheuttanut äijä? Luottaako äijä mahdollisesti fyysiseen kokoonsa? Onko aikaisemmin ollut mitään kahnauksia? Oletteko noin samaa sosiaaliluokkaa? Kirjoita vaikka yv tai sähköpostia jos et tänne viitsi selitellä.

Takavuosina autolleni tehtiin jatkuvasti ilkivaltaa. Hienokuntoinen vanha rakennettu erikoisauto. Ihmettä riitti monta kertaa kunnes kerran kyttääminen palkittiin. Yllätin iltahämärässä silloisen työkaverini autoni kimpusta. Annoin kontata auton alle ja sitten rysälle...

Siihen loppui moni asia...siksi olen vaan niin kiinnostunut aiheesta.

Huomenna kannattaa käydä kertomassa...ei isottelemassa...vaan siis ihan ilmoitusluonteisesti kertomassa, että haluat ajokkisi kesäksi kuntoon ja aiot sitten tehdä vahinkoilmoituksen ja rikosilmoituksen asiasta, että asia lähtee etenemään. Ei mitään muuta uhkailua yms. Sen voit kertoa, että rikosilmoituksen jälkeen äijän vastuu- / kotivakuutus ei ole korvausvelvollinen. Se lukeekin jokaisen vakuutusehdoissa. Meidänkin ja kannattaa aina muistaa itse kunkin.

Se, että olet käynyt monta kertaa puhumassa osoittaa vain sovittelunhalusi näinkin isossa asiassa.

Voi V*TTU kun mulla menis hermot samantien. Turpaan vaan niin että tukka pöllyää !

Tunnut kuitenkin olevan aika rauhallinen kaveri, ja kyllähän se niin on että maltti on valttia tommosissa tilanteissa. Muuten jää varmasti ilman korvauksia ja hyvässä lykyssä saa vielä itse maksaa moninkertaisen summan. Vaikka mitäpä tommonen vanha homo rahalla tekee, kun kuolee kuitenkin kohta
wink.gif

Voi olla että itsehillitin ei enää pitelis tuossa vaiheessa.
Toi on kyl niin vittumaista jos toinen alkaa vänkäämään ja pakoilemaan vastuuta.
Kyllä se siitä ratkeaa tavalla tai toisella.

Kun ei ole tarkkaa tietoa, millainen tuon tallin rakenne on tilojenne välillä, niin yritän kommentoida varovasti.

Seuraava ei ole vittuilua, enkä yhtään hyväksy naapurisi tekosia.

Miksi yleensäkkään säilytät arvokasta ja kolhuille altista tankkia (ylhäällä?) hyllyllä? Vielä, jos sillä naapurilla on siihen hyllyyn vapaa pääsy omalta puoleltaan, riski kasvaa potenssiin 3.

Kait se tilojanne erottava hylly on jotenkin tuettu, ettei se pääse kaatumaan esim. pyöräsi päälle? Lapset, humalaiset ja naiset saa tahattomastikkin aikaan aivan tarpeeksi vaaratilanteita.

Toivottavasti asia kuitenkin selviää.

No niin homma etenee... ei mihinkään. Juttelin tuossa äijän kanssa ja tyyppi totes vaan että "se oli hänen puolellaan" vaikka hylly jossa tankki oli on minun tietäkseni tallien rajalla. "Mitä levittelet kamojas?" "Sinun syytäs ku oot jättäny tankin siihen" "Olen puottanu sen mutta en huomannu että siihen ois tullu mitään" Sanoin että en ole oikein tyytyväinen siihen että vahinko menisi omaan piikkiini. "En maksa latin latia". Tämmöistä kommenttia tuli ku esitin asian asiallisesti. Lisäksi vielä "loppuu se mopojen rassaaminen siellä tallissa" "Pannaan kova kovaa vastaan" "Soitetaan isännöitsijälle ja katsotaan miten asia on"
Mielenkiintoista. Kaveri oli mukana ja kuuli kun äijä sanoi pudottaneensa sen. Äijällä oli viime talvena joku auto siellä tallissa rassattavana pukkien päällä jota se on hitsannu yms. Katseli siinä pyörää ja totes että onpa hieno ja että jos oot joskus myymässä niin ota yhteyttä. Mikä lie päässä nyrjähtänyt.
Kohta tulee varmaan muutos järjestyssääntöihin että moottoripyörän säilyttäminen autolle tarkoitetussa tilassa on kielletty.

Kävin teettämässä korjausarvion 410€ ja risat + uus tankinkorkki, 66,90€. Kävin myös kyselemässä uuden tankin hintaa, 578,94€. Ei paljoa naurata.
Yleensähän väkivalta lopettaa vittuilun, sano.
kaboom.gif
. Kerta ei yhteistä säveltä löydy korvaamisessa, marssi vaan poliisin luokse tekemään rikosilmoitusta, kera valokuvien --> paikka missä tankki oli ja tankin vauriosta, sekä kaverin lausunto/kuvaus "keskustelustanne". Eiköhän ala tapahtumaan. Onhan ajokauden alkuun vielä aikaa.
crazy.gif

Mitä tulee tumpelon
033102ass_1_prv.gif
kaboom.gif
"uhkaukseen" "räpläämisen" loppumiseen; toki päätöksiä voi tehdä, muttei takautuvasti.

Älä huoli, sinä olet asiassa vahvoilla. Vahingon aiheuttaja on tunnustanut tekonsa ja sinulla on todistaja asiasta. Nou hätä!

Toki asian eteenpäin vienti vaatii sinulta vähän, mutta tulet VARMASTI saamaan korvaukset lommottajalta.

Joko asia menee hänen kotivakuutuksestaan tai jos hänellä ei ole kattavaa kotivakuutusta, niin sitten suoraan hänen lompakostaan. Ja jos ei sekään auta, niin sitten käypi vouti ovella...

Varmista ensin omasta vakuutusyhtiöstäsi ja poliisilta, että saat teettää korjauksen ensin "omalla kustannuksellasi" ja haet korvaukset jälkeenpäin. Näin saat ainakin mopon kevääksi kuntoon, eikä tarvitse odotella lommottajan vitkuttelua...korvaukset tulee aikanaan...

...kyllä se siitä...

Paskamaisia aina tollaset hommat... kyllä on varmasti naapurisopu kovilla.
veryangry.gif

Tässä tuttavapiirissä on vähän vastaava tapaus sattunut kun kaverin autoa kolhi vahingossa eräs tuttu nainen. Sikäli tapaus meni erilailla, että kolhija lupasi heti tottakai maksaa maalauksen. Mutta kun maalari oli maksettu ja mentiin rahoja perimään niin sitten ei enää rahoja luvattukaan. Kolmisen kuukautta odoteltiin, että jos alkaisi rahaa tippumaan ja sen jälkeen mentiin poliisilaitokselle tekemään ilmoitus. Heti seuraavana päivänä laitokselta oli soitettu naiselle mikä tilanne on... Sen jälkeen tuli kaverille joka kuukausi 100mk tilille kunnes oli koko summa saatu kasaan...
Sen verran poliisin soitto pelästytti. Tässä tapauksessa ei silti ollut suurista summista edes kyse kun maalari oli tuttu, olisiko ollut 600mk jos muistan oikein.
Kyllä se vaan kummasti vaikuttaa asenteeseen kun saadaan poliisit hommaan mukaan.

Poliisiin yhteyttä. Aivan samaa vaikka olisi ollut hänen puolella, ei hänellä ole oikeutta turmioida muiden omaisuutta sitä huolimatta. Vahingonteosta rikosilmoitus, ei kannata ukon kanssa enää jutella.
Ei se suoraan oikeuteen mene kuitenkaan, vaan ensin tarjotaan mahdollisuus sovintoon, ja melkein voisin veikata että ukko taipuu siinä vaiheessa. Ja vaikka ei taipuisi, niin älä anna periksi, mene sitten oikeuteen, ukko joutuu kuitenkin maksamaan huilut, joten aivan samaa.
mad.gif

Asiassahan ei ole kahta puhetta, eli tiputtaja on korvausvelvollinen. Tiputtajalla ei ole mitään mahdollisuuksia välttyä korvauksen maksamiselta vaikka miten yrittäisi. Tosin hän voi vedota siihen että olet itse omilla toimillasi edesauttanut vahingon syntymistä, esim.jättämällä tankin vaikkapa pöydän reunalle josta se melkein ohi kävelyn voimasta saattaa tipahtaa.

Nämä korvausvelvollisuus jutut, varsinkin kun kyse näin "pienestä" asiasta eivät mene saliin asti. Vaan päätös yleensä annetaan ilman sen kummempia istumisia.
Eli kiteytettynä, vahingon tekijä on aina korvausvelvollinen. Riippumatta missä tai miten vahinko tapahtui.

Periaatteessa voit vaikka napata uuden taulutelevisiosi kainaloon ja lompsia naapurisi huoneistoon sitä katsomaan, koska tällä nyt sattuu olemaan parempi sohva, paremmat eväät jääkaapissa tai vaikka paremman näköinen vaimo. Rouva siinä sitten siivoillessa sattuu tiputtamaan televisiosi seinältä sillä seurauksella että ko. laite särkyy. Mutta eipä hätää, rouva parka on velvollinen korvaamaan sinulle uuden television. Tosin se saatetaan kyseenalaistaa onko oman television katseleminen naapurin huoneistossa sitten tarkoituksenmukaista, mutta se onkin aivan eri juttu.

Sen verran on näitä onnettomuuksia joissa on kaksi osapuolta tullut läheltä nähtyä että jos itselleni joku aiheuttaa jonkun onnettomuuden ja on selkeästi syyllinen niin HETI paikanpäällä vaan kirjallinen todistus ja nimet alle syylliseltä. Lisäksi pari ohikulkijaa todistamaan ja kännykameralla vähintään kuvia.
Kaveri ajoi kerran fillarilla auton keulaan sivusta kun ei päässyt väistämään tarpeeksi. No, autoilija oli vasta kortin saanut hoppari isin autolla. Koska mälli oli kova ja kaveri lensi törmättyään valehtelematta 8-10 metriä ilmassa ja ohitti lentäessään teräksisen tolpan aika läheltä oli autoilija ja sen tyttöystävä ihan paniikissa. Oltiin itsekin paikalla ja autoilija hoki vaan että hänen syynsä. Poliisit kutsuttiin paikalle ja nekin totesivat että pojan syytä. Meni pari viikkoa ja yllättäen pojun isä kiistikin koko homman. Siinä sitten taisteltiin parisen kuukautta kunnes uhkailu oikeudella tehosi ja korvauksia alkoi tippua.
Niin monta kertaa on käynyt niin että pahimman shokin laannuttua aletaan asioita nähdä eri valossa. Tutut kannustaa kiistämään kaiken ja kehittelee ties mitä teorioita. Ja varsinkin jos tilanteella ei ole juurikaan silminnäkijöitä pitää sitäkin varmemmin saada allekirjoitettu syyllisyystodistus koska se mieli muuttuu kyllä myöhemmin.

Muutama vuosi sitten parkkeerasin juuri Saksanmaalta tuodun autoni Treen Stockmannin parkkihalliin ja käväisin ostoksilla. Takaisin tullessa ihmettelin tuulilasissa ollutta lappua jossa luki:

"Punainen Ford rekisterinumerolla XXX-XXX kolhi ovellaan autoanne klo XX.XX. Lisätietoja numerosta XXX-XXXXXXX. Terveisin Stockmann vahtimestari."

Ja totta tosiaan, etulokarissa oli muutaman sentin lovi ja taitekohdista oli irtoillut maalia. Noh, minäpä painelin kämpille ja asiaa selvittämään.

Selvitin rekisterinumeron perusteella auton omistajan nimen ja sitä kautta numeron, jonka jälkeen soitto ko. naishenkilölle. Nainen säikähtäneenä myönsi tapahtuman (ja kertoi parivuotiaan tulleen liian innokkaasti takaovesta ulos jolloin ovi osui mun autoon), mutta hetken päästä halusikin vielä tavata ja nähdä seuraavana päivänä VARMISTAAKSEEN asian.

Seuraavana päivänä tapasimme eräällä parkkipaikalla, ihmettelin kovasti kun 20m päässä oli tismalleen naisen omistaman kotilon kaltainen auto parkissa ja mies sisällä tiirailemassa mua kohti. Risteyksestä kuitenkin ilmestyi toinen samanlainen ja siinä itse vahingonaiheuttaja eli nainen. Nainen tutkaili lommoa n. 5 sekuntia kunnes tokaisi "Ei tää tullu meidän autosta, meidän auto oli parkkeerattu niin ettei tämä lommo ole voinut tulla sen ovesta." Sanoin jotakuinkin välittömästi "selvä, kiitos moi" ja hyppäsin autoon. Ihme kyllä, nuo samanlaiset autot lähti yhtäaikaa mun perässä pois..

Soittelin liikekeskuksen vahtimestarille ja kysyin josko hän tukisi mua mahdollisessa poliisiasiassa ja hän ystävällisesti myöntyi. Kysäisin samalla videonauhoja mutta kuulemma valitettavasti olin osunut juuri sellaiseen rakoon että edellisyönä nauhat oli rullattu uusiksi tms - olisi ilman muuta antanut käyttöön jos olisi ollut mahdollista. Tässä vaiheessa nainen ei vastannut enää puheluihin, niinpä lähetin hänelle tekstiviestin jossa kerroin vahtimestarin olevan silminnäkijä ja todistaja - ja että mikäli nainen ei myönnä tapahtunutta, asia siirtyy poliisin tutkittavaksi. Ei vastausta.

Seuraavana päivänä poliisin pakeille ja rikosilmoitus kehiin. Kuvailin tarkkaan miten autot olivat olleet parkissa ja tietysti kuvailin myös tapaamisen kulun. Ystävällinen poliisi-ihminen ihmetteli miten olin saanut naisen tiedot selville, ei kai oo kuullut kännykkähakujen ihmeistä..
tounge.gif
Vajaan viikon päästä poliisista jo soiteltiinkin ja sama poliisimies kertoili että nainen oli myöntänyt ja suostuvaisuutensa maksamaan.  Eli voitto tuli että pätkähti. Hetkeäkään en epäile käyttää poliisia mahdollisessa seuraavassa vahinkotapauksessa.
smile_org.gif
Veikkaan että muijan mies oli koko kieltoruljanssin takana, tyyliin "oli sellanen auto että ihan varmasti joku nuori kloppi - kiellät kaiken."  
033102ass_1_prv.gif

Ai niin, kunniaa ko. parkkihallin vahtimestarille!  
bowdown.gif

Kaada se koko hylly naapurin auton päälle
tounge.gif
No ihan oikeasti kaippa viisainta viedä asia poliisille jne. Naapurisopu on mennyttä iäksi. Vittuilua joka käänteessä
buttrock.gif

sanoi:
mahdollisessa seuraavassa vahinkotapauksessa. Veikkaan että muijan mies oli koko kieltoruljanssin takana, tyyliin "oli sellanen auto että ihan varmasti joku nuori kloppi - kiellät kaiken."
Juu, kokemuksesta voin vahvistaa että näin tapahtuu ja useinkin, tosin esim. viimeksi kyseessä ei ollut kloppi, vaan 50+ vuotias tuttava. Muija olis itse asiassa ollut tuossa tapauksessa ihan asiallinen, mutta ukkonsa oli joku p*sk*ntärkeä pikkupomo eräässä tunnetussa N:llä alkavassa firmassa, ja ilmeisen erkaantunut todellisesta elämästä. No, ei auttanut se ison N:n tausta, vaan maksuun meni sekin klommo.

Tosin tommoisissa tapauksissa kuten suljetuilla parkkialueilla tapahtuvat kolaroinnit ja nuo yhteishallintaiset autotallit yms. ei välttämättä ole niin yksiselitteisen selviä, eli joskus voi käydä niin, että molemmat todetaan 'syyllisiksi' ja vastaamaan omista vaurioistaan. Toivotaan toki että tuo naapuri(n vakuutus) joutuu tankin korvaamaan, mutta opiksikin tuosta varmaan voi ottaa, eli ei enää mitään arvokasta/särkyvää tai hyödyllistä, kuten työkaluja ja -koneita mihinkään moiseen kimppakivaan, vaan aina selvästi omalle puolelle ja turvaan mahdollisilta tolloilta tai 'lainaavilta' naapureilta. Seuraavalla kerralla tosiaan se tankki kauas naapurin ulottuvilta ja alle 20cm korkeudelle, ettei moista pääse sattumaan. Niin ja selvästi omat hyllyt omalle puolelle, ja tarvittaessa vaikka kanaverkko väliin.

Heh, kyllä 'maalla' on mukavaa... kun naapurin autotalliin on yli 20m matkaa, eikä moisia selkkauksia pääse edes syntymään. Onneksi sattuu olemaan motoristikin.
wink.gif

Wantti huomio.
Ajelet kapealla jalkakäytävällä fillarilla Joudut äkisti jarruttamaan jalankulkijan vuoksi ja päädyt "väärin pysäköidyn taksin"puskuriin.
Onko ajokorttisi postikortti, pelikorttii vai mp:n ajokortti?
mad.gif

Itse taluttelen neljää pientä koiraa jalkakäytävällä. Pari kertaa on melkein ajettu jonkin koiran pääle vihaisin murinoin(fillarikuskilta).
Siirrynkö taluttamaan koirat ja itseni autojen ajoväylälle, koska autot ainakin toistaiseksi väistää jalankulkijoita ja muitakin eläviä olentoja. Saa fillaristit koko jalkakäytävän käyttöönsä
Osaan olla varovainen, jos kulkuväylä on jaettu sekä fillaristeille että jalankulkijoille, mutta muuten katson oikeudekseni käyttää jalankulkuväylää pälyilemätta haaamufillareita selkäni takaa.
Itsellä on mp-kortti vuodesta 197?.

Back