• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muksu kyydissä, minkä ikäisenä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speedy15
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutta kertokaahan, vaikka itsekin ole syyllistynyt moralisointiin, että ajatteletteko aina kun lähdette pyörällä liikenteeseen kaikkia niitä kauhuskenarioita mitä VOISI tapahtua jos.....

Sama saarnaus tuntuu olevan noista ajovermeistä.
Ei ajatella, en ainakaan minä. Harvoin kesäkelissä viitsin edes laittaa hiostavia goreja päälle. Ajelen joskus jopa shortseissa, T-paita päällä ja sandaalit jalassa. Se on kuitenkin oma valintani ja koskettaa ensi kädessä vain minua. En muutenkaan ole aina mallikelpoinen kansalainen liikenteessä ja syyllistyn myös ylinopeuksiin.
Olen sitä ikäluokkaa, joka ajeli aikoinaan jopa ilman kypärää ja selvisi hengissä tänne saakka. Pitäisikö tästä vetää johtopäätös, että kypärän käyttö on turhaa, selvisinhän minä ja moni muukin..?

Tää lapsen sitominen vaan on ihan eri asia. Jos ette ymmärrä (lue halua ymmärtää), niin ei voi mitään.

En tiedä lueskeleeko kukaan virkavallan edustaja, tai mp-kouluttaja näitä sivuja. Jos lukee, niin olis hyvä saada myös ammattilaisen mielipide asiasta. Minun juttuni ovat pelkkää mutua, mutta kuvittelen omaavani kuitenkin hivenen maalaisjärkeä.

Niinpä, kuten sanoin en tiedä mitä itse tekisin jos olis lapsia. Mä olin ekaa kertaa takana kyydissä remmin kanssa, nykyään on parempiakin vaihtoehtoja. Niitä on tullut jo iso liuta.

Joten käyttäkää, te jotka kuljetatte lapsia, internjetin mahdollisuuksia ja etsikää joku turvaistuinhässäkkä tai jotain.

Kuten myös tossa edellisessä viestissä oli niin todennäköisesti ostaisin sen sivari-uralin. Sitten voi jo autosta luopuakin.
wink.gif

edit: siis ei näin

etsikää joku turvaistuinhässäkkä tai jotain.
Itsellä pyörässä kulkee 95% ajoista takalaukku mukana = tenavallekin selkänoja
thumbs-up.gif
Mutta tuo pienemmän natiaisen mahd. nukahtaminen ja sen seurauksena tai muuten vain tippuminen kyllä
crazy.gif
ja siksipä tenavistani pienempi ei vielä prätkän kyydissä silleen oikeasti ole ollutkaan - lyhyttä 100m tarhamatkaa tankin päällä ei lasketa mukaan
wink.gif

Siksi ajatuksissa onkin pyörinyt jonkinlainen kyynärnoja-viritys tuohon laukkuun / telineeseen
idea3.gif
Eli ajatus olisi että takalaukusta törröttäisi pari tankoa / putkea / ... silleen sopivasti että repsikan jalat mahtuu alta ja pituuden suhteen rako putken pään ja selkäni välissä on niin pieni ettei sieltä enää mihinkään pääse valahtamaan. Natiainen istuisi siis selkäni, takalaukun ja noiden kyynärnojien muodostamassa poterossa => tippumisen mahdollisuus jo varsin pieni mutta silti natiainen on "irrallinen" jos jotain sattuu
thumbs-up.gif

Ihan rupes blondia kiinnostamaan, että mitä sanoo rakkaan isänmaamme lainsäädäntö lasten kyytsäilystä, vai sanooko mitään? Jalkatapeista olen ainakin kuulluut, että tarttis olla kyytiläiselle omat ja kypärä tietty on pakollinen, mutta kuis muuten??
lookaround_orig.gif

Oma 10v. tyttöni on jo muutamana kesänä takanani istunut. Ajovarustus on asiallinen, mutta mitään erikoissysteemejä ei enää tuon ikäiselle ole ollut tarvis viritellä.

Rakkaan isänmaamme lainsäädäntö ei erityisemmin puutu lasten kuljettamiseen moottoripyörällä. Ainoa maininta lain tasolla lienee suojakypärän käytön valvontavelvollisuus alle 15-vuotiaalle lapselle. TLL 89§. Matkustajia moottoripyörässä saa olla rekisteriotteeseen merkitty määrä. Iästä ei ole missään mainintaa.
Muutoin ajoneuvon kuormaamisen valvonnassa käytetään pitkälti maalaisjärkeä.

Itse olen kuljettanut vaikeavammaista tyttöäni 2-vuotiaasta lähtien. Ensialkuun käytin polkupyörän turvaistuimesta modifioimaani istuinta. Nykyisin pistän tytön "turvavyöllä" kiinni pyöräni takalaukkuun. Turvavyö voi olla mitä vaan vahvaa hihnaa. Pienellä askartelulla vyön voi kiinnittää takalaukkuun velcro -tarralla, jolloin se irtoaa tarvittaessa, mutta on kyllin vahvaa pitämään nukkuvan muksun hetken paikallaan. (oma keksintöni, minkä toimivuutta en ole vielä ONNEKSI joutunut testaamaan)
4 vuoden lapsen kanssa ajokokemuksella suosittelen lämpimästi jonkinmoista kiinnittämistä. LAPSI NUKAHTAA !!!
Kyynärnojat takalaukkuun toimivat myös. (esim puretusta linja-autosta saat hyvät). Lasta on hyvällä menestyksellä kuljetettu myös kuljettajan edessä, mutta tuolloin kannattaa rakentaa jalkatapit ja joku kiinnipitokahva eteen. (kuvittele itsesi tankin päälle ilman mitään tukea...)

Lapsen kyytiin otto on aina riski, joka sinun äitinä tai isänä on harkittava. Voi tosiaan olla, että saat omalletunnollesi liian raskaan taakan, mutta elämä on täynnä tuollaisia valintoja. Ota siis kyytiin vain oma lapsesi. Jos vieraan lapsen kanssa käy vahinko, on loppuelämäsi erityisen vaikeaa.

Itse olen tuon riskin ottanut ja antanut siten tyttärelleni upeita elämyksiä ja ratsastusterapia -tyyppistä jumppaa.

terv.
Vesku (23. kesä prätkän selässä)
Blue Knights LEMC

Back