• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muksu kyydissä, minkä ikäisenä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speedy15
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanhempi poika on ollut kyydissä 9 vuotiaasta lähtien.
Minulla on sellainen vyö jossa kahvat ja poika on pidemmällä matkalla siitä aina kiinni pitänyt ja sitä myös kaivannut jos on meinannut unohtua. Niitä nukahtamisia on sattunut muutama, kypärä alkaa kolahdella selkään jolloin hidastaminen ja pysähdys on paikallaan. Täys tekstiilipuku on pojalla, housut tosin jouduin uusimaan kun ikää on 15 v tulevana kesänä.
Nuorempi täyttää nyt 8 v mutta ei ole vielä ollut metriäkään kyydissä, saas nähdä jos tänä kesänä kokeillaan.

...Siispä ensi kesäksi hommataan vyö, jolla saan muksun kiinni itseeni..
Meinaatko tosiaan sitoa lapsen itseesi jollain vyöllä, vai ymmärsinkö jotain väärin?
kynttila.gif
Kyllä. Olen monelta motoristilta kuullut, että se on hyvä keino estää lapsen tippuminen kyydistä esim. nukahtamisen vuoksi. Ja mun mielestä on myynnissä ihan vöitäkin sitä varten.
Korjatkaa, jos olen väärässä. Mikä ajatus sulla heräsi siinä?
Samat ajatukset kuin HiTecillä. Lue kolmas viesti ylhäältä.

Lasta ei saa sitoa. Ei pyörään, ei kuskiin. Joku takiais-tarranauha viritys on asia erikseen.
Kolmen lapsen isänä sanoisin, että unohtakaa kyydittelyt niin pitkään kunnes lapsi pysyy omin voimin kyydissä ja hereillä. Tai sitte pitää hommata suosiolla sivari.
Sitoisitko itsesi pyörään, tai tuletko kyytiin jos köytetään sinut meikäläiseen kiinni?

Ite olin heti kyydissä tankin päällä ku vaipat lähti ja muutenkin tuli jo 3-vuotiaana opeteltua mopoa käsittelemään.

PS: Ei muuten ollut muita turvavarusteita kuin samanlainen(pienempi tietenkin) nahkatakki kuin kuskillakin ja Lazerin potta päässä ja pyöräki oli tämmönen

Edit: Kyllä se joskus kuskillakin irtos etupyörä maasta vaikka oli naurava pentu kyydissä.

4 ja 6 vuotiaasta kyydissä aluksi pikkureissuja(kork 10 km) ja vyönä ollu sellanen.jossa 4 kahvaa( muist.Yokon).Asiallinen vehje,saa pyöräyteltyä kahvat sopiville holleille.Itte pidän soljet taakse,jolloin kahvat jää etupuolelle ja toiset sivulle.
Nyt sällit 12 ja 13 ja vyö toimii vieläkin.
thumbs-up.gif

Meillä lasten ekat ajelut tapahtui pojan ollessa 4v ja tytön noin 5 ja puoli vuotias. Lenkit oli lyhyttä pyörittelyä kotikorttelissa pienen matkustajan istuessa mun edessä (mopossa ei "perhemallin" jakkaraa) ja itse ajoin ilman kypärää, jotta varmasti kuulen jos jotain kommentoitavaa lapsella olisi ollut. Toimi ja toimii hyvin, matkat pitenee ja ajot lisääntyy.
Perkele kun on näin lyhyt lenkki, niin ei iskä kypärää tarttee
buttrock.gif

Louis.de:stä näyttäisi löytyvän jonkinlainen lastenistuin hintaan 159 euroa, en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. On tuo saksankieli hieman hakusessa vielä.
Tekkee sillä,meillä likka ollu jo kax kessää simmottes tualis.....
Kädet vaa peileist näkyy,ku likka 'lentää' takana....ja pyörii ku pöllönpoikanen....hyvä on laite...  
sport05.gif
likka 6v ja ollu jo 3 kesää matkas...

Nää on just näitä, että jokainen ajattelee ja tekee tavallaan; ja tuo tapa sopi sekä mulle että lapsille.
Tämä on ketjun paras kommentti.

Mä en muista kuinka vanha olin kun olin ensimmäistä kertaa kyydissä, aluks tankilla ja sitten takana. Ensin remelillä kiinni faijassa kunnes opin pitämään kiinni itse. Ja täällä kirjottelen silti.
wink.gif

Kuten niin monessa keulimiskeskustelussakin: jokainen tekee niinkun parhaaks näkee.

Kuten niin monessa keulimiskeskustelussakin: jokainen tekee niinkun parhaaks näkee.
En voi mitään, mutta tässä asiassa mulla on varmaan täydellinen putkinäkö. Tai paremminkin näen punaista..
Mielipiteeni lapsen sitomisesta = lukitsemisesta kuskiin tai pyörään on ehdottoman kielteinen. Lasten kyydittelyssä ei sinänsä ole mitään negatiivista, päin vastoin! Kyydittelyjen täytyy vaan onnistua lasta sitomatta.

Yrittäkää nyt oikeasti miettiä miten käy kun kaadutte. Kaadutte vaikka ihan pikku vauhdista ja lapsi litistyy alle.. Lapsen keho ei kestä, ei millään. Siinä käy vielä pahemmin kuin auton etupenkillä, lapsi aikuisen kanssa samoissa vöissä. Henki pois hetkessä.
Kuskiin sidottu lapsi toimii kaaduttaessa selkä-, tai vatsapanssarina ja ottaa ensimmäisenä vastaan niin törmäyksen, kuin asfaltilla raahautumisenkin.

Eikä auta, vaikka olis kuinka varovainen tahansa. Muut eivät sitä kuitenkaan ole ja vahinko sattuu aina just silloin, kun sitä vähiten odottaa. Ei myöskään ole olemassa muunlaisia motoristeja, kuin niitä jotka ovat kaatuneet, tai tulevat kaatumaan. Vanha sanonta, joka pitäisi aina muistaa..

Oletteko sitomisen puolestapuhujat koskaan koskaan kaatuneet, tai edes nähneet millaista kuperkeikkaa heitetään jo vaatimattomasta 80 vauhdista?
Kerran sain seurata aitiopaikalta, eli ihan vieressä maantiellä ajaen. Kaveri liukui parikymmentä metriä selällään pitkin tietä ja sen jälkeen heitti pientareella varmaan kymmenen volttia.. Pyörä lenteli kuin rukkanen ja törmäsi lopulta isoon kiveen, mennen tuhannen päreiksi. Kaverini selvisi lähes säikähdyksellä. Sidottu lapsi ei olis selvinnyt. Niin, tähän onnettomuuteen tarvittiin vain yksi kissa. Kiire ei ollut mihinkään ja keli mitä parhain..

Varmasti jokainen motoristi on kaatanut, tai ainakin meinannut kaataa pyörän ihan paikallaankin. Entä jos lapsi on sidottu pyörään kiinni ja se kaatuu tällaisessa tilanteessa vaikka pieneen painaumaan tai ojaan. Muuta ei tarvita, pää asfalttiin ja 250 kg rautaa viimeistelee loput.

Jos jostain liikenteessä rangaistaan, niin noita sitomisleikeikkejä harrastavilta pitäis ottaa kortti pois kyselemättä. Ja jos jossain näen, niin aivan varmasti saat kuulla mielipiteeni asiasta.

Meillä natiainen on ollut isännän kyydissä 6-vuotiaasta asti, pojalla lasten mp-asun takki, missä oli valmiina pitkä vyö, mikä yltää isommankin kuljettajan ympäri, joten meillä poika on kuskiin köytetty. Olemme tietty pohtineet asiaa toiselta kantilta, että entäs jos kaatuu, lapsi on heikoilla 100-kilosen miehen kanssa tiellä pyöriessä, mutta pari kertaa ipana on nuokkunut kyydissä, nekin kerrat säikäyttivät kunnolla!!! Lapsi saattaa valahtaa äkkiä pois pyörän kyydistä. Ratkaisimme tilanteen näin, että kun lapsi on mukana, silloin ajellaan lyhyitä retkiä "jätskikiskalle näyttäytymään" ja vauhdit pidetään minimissä, pidemmät reissut tehdään mukulan ollessa mummolassa hoidossa.

Jos jostain liikenteessä rangaistaan, niin noita sitomisleikeikkejä harrastavilta pitäis ottaa kortti pois kyselemättä.
Jep! Jätetään ne sitomiset suosiolla sitten vaikka makuukamarin puolelle, mutta liikenteessä ollaan fixusti eikä sidota sitä skidiä ei itseen eikä varsinkaan fillariin
thumbs-up.gif

Fyrkalla saa uuden prätkän tai uudet kledjut jos kipataan, mutta uutta skidiä
crazy.gif
Tai pahimmassa tapauksessa funtsit koko loppu ikäsi rampautuneen skidisi vieressä mitä sitä oikein tulikaan tehtyä kun tämä "törmäystyyny" säästi sinut itsesi pahimmilta vaurioilta
sad_orig.gif

Joutuisin varmaan ammattini puolesta miettimään lastensuojeluilmoituksen tekemistä jos näkisin liikenteessä vauvaikäistä kuljetettavan moottoripyöräilijän sylissä tai selässä jollain valjasviritelmällä. Ainakin otan rekisterin ylös poliisia varten. Lähtöajatus pitää olla lapsen ymmärrys siitä mitkä ovat vaarat ja alaikäisen ollessa kyseessä (alle 18v) tästä ymmärryksestä on vastuussa vanhempi lapsen puolesta - tiedetäänhän että mitä nuorempi, sitä kykenemätön miettimään vaaroja. Ymmärrän pihateillä tankeilla istumiset jotka ovat lapsille huiseja kokemuksia ja voidaan tehdä urvallisesti muun liikenteen vaaroista poissa, mutta aivan oikeasti, kaatuminen jossa n.100kg + pyörän paino n.200 kg, on hengenvaarallista puuhaa pienessäkin nopeudessa. Pääsee Iltasanomien etusivulle aivan varmasti tämäntyyppisellä onnettomuudella.

Otetaan ne muksut kyytiin kun ollaan varmoja että homma toimii. Mikäs sen mukavampaa yhdessä tekemistä kuin iskän ja murkkuikäisen moottoripyöräily, voittaa mennen tullen pleikkarin ja telkkarin tölläämisen.
talktohand.gif

Poika 10v. Kulkee tosi hyvin mukana crossikamat päällä. Joskus muistan kyydittäneeni endurolla 2-vuotiasta siten, että istui edessäni ja piti tangosta kiinni - hyvin meni sekin.

En voi mitään, mutta tässä asiassa mulla on varmaan täydellinen putkinäkö. Tai paremminkin näen punaista..
Mielipiteeni lapsen sitomisesta = lukitsemisesta kuskiin tai pyörään on ehdottoman kielteinen. Lasten kyydittelyssä ei sinänsä ole mitään negatiivista, päin vastoin! Kyydittelyjen täytyy vaan onnistua lasta sitomatta.

Olen täsin samaa mieltä J@ckin kanssa tästä asiasta.

Oma 7-vuotias poikani oli jokusen kerran viime kesänä kyydissä. Väljästä tekstiilitakista sai hyvän otteen. Ensi kesänä tulee ajeltua pinkeissä nahkavermeissä joten laitoin tilaukseen tuollaisen.

Olen täsin samaa mieltä J@ckin kanssa tästä asiasta.
Olen täysin erimieltä teidän kummankin kanssa tästä asiasta.
a) Lapsen riski pudota nukahtaessaan kyydistä on _erittäin paljon_ suurempi kuin riski vetää lipat.
b) Ei käytetä sidonnassa 10mm sinkkiä tms. kuormaliinaa, vaan liinaa jonka vetolujuus on pieni. Vrt. kallistuminen torkkuessa vs. kaatuminen. Jos välttämättä halutaan se kyytiläinen irti kuskista, niin käytetään remmiä joka katkeaa kovassa vedossa.

Loppupeleissä on AIVAN sama onko normaalivauhdissa kaatuessa penska kiinniköytetty vai ei. Pieneen lapseen sattuu isosti joka tapauksessa.

Kiivasta on.

Omia mukuloita kun ei ole niin en tiedä miten tekisin, ehkä joutusin ostamaan sivari-Uralin. Ainakin olis hyvä syy siihen.

Mutta kertokaahan, vaikka itsekin ole syyllistynyt moralisointiin, että ajatteletteko aina kun lähdette pyörällä liikenteeseen kaikkia niitä kauhuskenarioita mitä VOISI tapahtua jos.....

Sama saarnaus tuntuu olevan noista ajovermeistä.

nixweiss.gif

a) Lapsen riski pudota nukahtaessaan kyydistä on _erittäin paljon_ suurempi kuin riski vetää lipat.
b) Ei käytetä sidonnassa 10mm sinkkiä tms. kuormaliinaa, vaan liinaa jonka vetolujuus on pieni. Vrt. kallistuminen torkkuessa vs. kaatuminen. Jos välttämättä halutaan se kyytiläinen irti kuskista, niin käytetään remmiä joka katkeaa kovassa vedossa.

Loppupeleissä on AIVAN sama onko normaalivauhdissa kaatuessa penska kiinniköytetty vai ei. Pieneen lapseen sattuu isosti joka tapauksessa.
Näin minäkin asiasta ajattelen.
Uskon, että meistä isistä ja äideistä ihan varmasti jokainen ajattelee oman lapsensa parasta suunnitellessa hänen kyytiin ottamista. Minusta on ihan turha tuomita toisten tapoja tehdä asioita. Asiallinen "minä teen tämän näin" keskustelu on kyllä paikallaan. Yhtä hyvin voisi keskustella kasvatustavoista... (ei silti keskustella, eihän
wink.gif
) Asia on siinä mielessä kinkkinen, ettei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Jos meillä toteutettaisiin sitä ohjetta, että sitten vasta kyytiin kun lapsi pysyy kyydissä (ei esim. nukahda), joutuisin minäkin vielä odottelemaan kyytiin pääsyä...
blush.gif

Tuo Dekken kahvavyö näytti hyvältä. Taidanpa tilata itsekin... Kiitti vinkistä!
smile_org.gif

Tytär täytti tammikuussa 7-vuotta.Oli kyydissä 6-vuotiaanakin,mutta vain ja ainoastaan parkkipaikalla kävelyvauhdissa,johtuen siitä ettei ollut varusteina kuin lainakypärä.Oppi pitämään kiinni sen lisäksi että asiaa jankkasin
kyllästymiseen asti,"kantapään" kautta:heilutti äiteelle samalla kun lähdettiin liikkeelle,horjahti taaksepäin,oli pudota kyydistä,mutta jarruttamalla tytär pamahti selkääni vasten.Siinä käytiin kehityskeskustelua n.5-minuutin ajan,jonka jälkeen homma rupesi toimimaan,kävelynopeudella.
Täksi kesäksi tulee täydet romppeet, ja olisi tarkoitus lähteä ihan oikeasti ajelemaan...en sido tytärtäni itseeni enkä pyörään kiinni,jankata kaikesta mahdollisesta kyydissä istumisen suhteen aion sen sijaan "harrastaa" kyllästymiseen asti...
crazy.gif

Back