• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muksu kyydissä, minkä ikäisenä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speedy15
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjens vaan!

Hillitön pyöräkuume on iskenyt taas muutaman vuoden ajotauon jälkeen.

Nyt perheellisenä (muksut 5v ja 2v) kyselisinkin kokemuksia siitä minkä ikäisiä muksuja olette uskaltanut ottaa kyytiin ja millä tavalla. Entä onko muksuille olemassa turvaistuimia, valjaita ym. systeemejä?

Pyöräkin on vielä hakusessa. Olen katellut näin alkuun jotain uutta kuussatasta (CBR, ZZR, GSX).

Pyörän hankinnan perustelussa vaimolle kun auttaisi paljon se että voisi ajoreissulle (lyhyillekin) ottaa toisen mukaan
idea3.gif

- Speedy

No itsellä ollut lapset ekaa kertaa kyydissä 2-3 vuotiaina tankilla maaten.
Sitten vanhempana kun jalat ylettyivät takajalkatapeille, niin sen jälkeen takana istuen, mutta toki rauhallisesti ajaen.

Meillä ainakin pitäneet kyydissä olosta alusta asti.  
smile_org.gif

Mitään erityisiä valjaita meillä ei ole ollut, mutta tiedän että jonkimoisia valjaita on saatavana.

Unohda remmit ja valjaat! Sidoit sitten tenavan itseesi tai pyörääsi, niin se alta 20kg lihaa jautautumassa yli 5x lihan tai yli 10x raudan kanssa esim. asfalttia vasten ei tunnu kovinkaan mukavalta
crazy.gif
Eli tenavan on itse kyettävä pitämään kiinni. Toki tuota voi avittaa perälaukulla ja onhan noita joitain istuimen kaltaisia tukiakin olemassa, mutta idean pitää olla että tenava pysyy kyydissä ja jos jotain sattuu, on tenavan turvallisinta ollaa omillaan, irrallaan vastaanottamassa se mitä sitten ikinä tuleekaan - aivan kuten kuski itsekin
confused_orig.gif

Itse alottelin vanhemman kanssa tuossa 7v nurkilla mopolla ja 9v istuttiin sitten ekaa kertaa pyörän kyydissä. Tuollanen reilut 100km siivut menee nykyään 11v ihan luontevasti eikä koskaan ole ollut pienintäkään ongelmaa
smile_org.gif
Nuoremman kanssa aloteltiin mopolla jo 4v nurkilla ja nyt 6v ollaan jo ihan lyhyttä nurkkapätkää ajettu pyörälläkin, mutta nuoremman otteet on vielä sen verran villit ja keskittyneisyys ihan jotain muuta kuin tarvittavaa ettei ainakaan pariin vuoteen ole pitemmälle matkalle mitään asiaa
confused_orig.gif

Mopona tuollainen skootteri on muuten aika näpsäkkä peli myös tämän kyydissä pysymisen salojen opetteluun
thumbs-up.gif
Pieni tenava kulkee sylissä, valvovan silmän alla helposti. Kuskin jalat jää vapaaksi kaitsemaan natiaista ja kaiken varalta alla on tasainen lattia vilistävän asfaltin sijaan. Hieman suurempana tuolla voi harjoitella myös takana istumisen kikat ja kommunikoinnin säännöt ihan hyvin. Mopollahan meinaan 18v kuljettaja saa kuskata alle 10v natiaista ihan laillisesti - kunhan molemmilla on kypärät
smile_org.gif

n.6 vuotiaasta...Meinaa vaan pienemmät nukahdella...Mulla vyötäröllä remmi josta muksu pitää kiinni...Hyvin toiminu! Se on sitte muksun oma moka jos unohtaa kii pitää
tounge.gif
Kyl se kolahdus asfalttiin opettaa
biggrin.gif

Mulla vyötäröllä remmi josta muksu pitää kiinni...Hyvin toiminu!
Tuosta pitikin laittaa vielä että Yokon ajotakissani on vakiona tuollainen vyö vyötäröllä, joka on toiminut tosi hyvin kädensijana. Natiainen kun pujottaa sormensa vyön ja selän välistä, niin kummasti selän tuntoaisti kertoo natiaisen vireyden tilasta ja tekemisistä jo aika paljon
thumbs-up.gif

Mulla vyötäröllä remmi josta muksu pitää kiinni...Hyvin toiminu!
Onko kysessä "vyö" missä on kädensiajat? Minulla on pari lasta iältään 6 ja 7 vuotta. He eivät vielä ole ollut kyydissä pitempään kun 50-100m johtuen (yli?)suojelevasta äidistä
smile_org.gif
.
Ei mul sellaisia oo...meinasin hankkia kahvallisen vyön kyllä! Mä olen käyttänyt ihan tavallisia kuormansidontaliinoja...kuormahan se muksukin on
tounge.gif

Louis.de:stä näyttäisi löytyvän jonkinlainen lastenistuin hintaan 159 euroa, en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. On tuo saksankieli hieman hakusessa vielä.

Me ajeltiin 7 vuotiaan kans viime kesänä tähän mennessä pisin päivälenkki, 100 km. Piti kiinni minusta, ei ollut (vielä) mitään erityistä vyötä. Kävi sitten niin, että yhtäkkiä huomasin käsien valahtavan ts. poika nukahti. Nopeasti pysähdyttiin jaloittelemaan. En kannata kiinni pitämisen opettelua kantapään kautta, niin paljon arvokas lasti on kyseessä. Siispä ensi kesäksi hommataan vyö, jolla saan muksun kiinni itseeni. Sen lisäksi pitää olla kahvat tms. josta lapsi voi myös itse pitää kiinni. Ja takalaukku (+sivulaukut) auttaa myös.

Ja haluaisin myös muistuttaa kunnon ajopuvun hankinnasta myös lapselle. Itse satsataan satasia turvallisiin ajopukuihin ja muihin varusteisiin ja sitten kuvitellaan lapsen pärjäävän toppapuvulla, kun hän ei kuitenkaan niin paljon istu kyydissä. Säästetään väärässä paikassa.

Heti kun saa johonkin jalat eiks pykälät mene niin että pitäs olla jonkinlaiset jalka tapit?ja kypärä päässä
wink.gif

mulla on muksut ollu tosta viis vuotiaasta kydissä olen viritelly vanhoista vauvan valjaista niin että muksu pysyy edes vähän kiinni tuppaa ainakin meillä nukahtamaan tosi herkästi parhaimpina päivinä ollaan vedetty pari sataa kilsaakin

Meillä lasten ekat ajelut tapahtui pojan ollessa 4v ja tytön noin 5 ja puoli vuotias. Lenkit oli lyhyttä pyörittelyä kotikorttelissa pienen matkustajan istuessa mun edessä (mopossa ei "perhemallin" jakkaraa) ja itse ajoin ilman kypärää, jotta varmasti kuulen jos jotain kommentoitavaa lapsella olisi ollut. Toimi ja toimii hyvin, matkat pitenee ja ajot lisääntyy.

Mulla tyttö istui ekan kerran 3,5 vuotiaana kyydissä. Tankille ei voinut ottaa kun ei mahtunut, mutta selän taakse kyllä
smile_org.gif
Hommasin pyörään takatapeille korokkeet ja jalat ylsi sillä tapeille. Rukan takissa on sellaiset vyöt, joista lapsi pitää kiinni ja samalla saan itse tuntuman siitä kuinka "tiukasti" lapsi on kyydissä.

Tosin matkat on olleet lyhyitä ja vauhti pieni, mutta tyttö nauttii kyydistä aivan valtavasti! Tytön omia sanoja lainatakseni: "Tulispa pian kesä että päästäis ajelemaan moottoripyörällä ja lujaa"
biggrin.gif
Ensi kesänä tyttö on 4,5 v ja sama varovainen "harjoittelu" jatkuu... Ainahan kaikessa on riskejä, mutta niitä voi kuitenkin koittaa pienentää varovaisuudella  
smile_org.gif

BTW, Olisko jollain myytävänä n. 120-140 cm ajopukua?  
smile_org.gif

...Siispä ensi kesäksi hommataan vyö, jolla saan muksun kiinni itseeni..
Meinaatko tosiaan sitoa lapsen itseesi jollain vyöllä, vai ymmärsinkö jotain väärin?  
kynttila.gif
Kyllä. Olen monelta motoristilta kuullut, että se on hyvä keino estää lapsen tippuminen kyydistä esim. nukahtamisen vuoksi. Ja mun mielestä on myynnissä ihan vöitäkin sitä varten.
Korjatkaa, jos olen väärässä. Mikä ajatus sulla heräsi siinä?

Mullakin pojat olleet kyydissä pikkusista saakka, ensin edessä istuen iisillä vauhdeilla ja n. 7-8 vuotiaasta takana, ja ilman remmejä!
Lapsen nukahtamista itsekin pelkään, joku kiinnipitosysteemi olisi varmaan hyvä. Vaikka se kahvoilla varustettu?
Hyvä keino on pitää tarpeeksi tiuhaan (n. 20km) pikku taukojakin.

Ja tulevana kesänä saavat molemmat istua välillä lullassakin!!
biggrin.gif

Kaikkein parashan tietysti on, että lapsi pysyy kyydissä ihan omin voimin. Kaveri kertoi, että heillä oli viime kesänä ollut muksu mopon kyydissä, iskä ajoi ja äiti tuli toisella mopolla perässä. Oli ollut ohitustilanne ja yhtäkkiä, kesken ohituksen lapsi oli kallistunut reilusti sivulle - oli nukahtanut. Jos ei olis ollut vyöllä kiinni isässä, olis tippunut.

Tippumisen voi estää myös fillari-istuimen kaltaisella virityksellä johon lasta EI sidota kiinni. Kuskiin sitomalla omasta mielestäni siinä on kyllä kuskilla hieman turhan arvokas "selkäpanssari", mutta tietty kukin tyylillään
confused_orig.gif

Back