• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muistakaa ottaa vilkku pois päältä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tomppa82

MotOrg ry jäsen
Tossa meinasin ajaa pakulla kaverin eteen kun
kaveri vilkutti, että kääntyisi oikealle.

Ei kaveri vielä tilanteen jälkeenkään hiffannut, että vilkku oli päällä.

Eli tarkkaivaisuutta jos oma henki on kallis....

aivan
kävelin just tuusulan keskustassa ja meni kaveri vilkkupäällä ohi ei onneks kuulunut rysäystä mistään

jahans, puusilmä autoilija on meinannut teloa motoristin...
033102bebe_1_prv.gif
aika usein näkee, että on vilkkupäällä kilometri tolkulla, välillä jopa ihan kotiloillakin...
nixweiss.gif

Itse tuleekin paineltua välillä kaupunki ajossa seku vain tuota vilkkunappia niin jos on sattunut jäämään päälle niin ompahan vähän myöhässä sitten otettu pois..

Itse en ainakaan luota sokeasti vilkkuun, katson ensin hidastaako auto/mopo mikä vain ja sitten vasta menen.

Itse en ainakaan luota sokeasti vilkkuun, katson ensin hidastaako auto/mopo mikä vain ja sitten vasta menen.
Eihän siihen koskaan saa sokeasti luottaa, mutta sopivalla nopeusrajoitusalueella, kun kaverilla on vilkku päällä ja silleen sopivan hiljainen vauhti niin silloin sitä helposti olettaa kyllä sen kääntyvän oli sitten kyseessä auto tai mopo.

Itsellä kun mopottimessa ei ole moista painonappipoistosysteemiä niin tulee vainoharhaisuuksissaan sitten kotilonkin kanssa laitettua itse vilkku poijes ....

Useesti näkee vilkun unohtuneen päälle.Useammin kääntymiset ilman vilkkua mutta se kai eri asia.Ei luottamista...Joskus liikennevaloissa viittoillut vilkusta mutta olisko joku ymmärrettävä käsimerkki olemassa millä mainita vilkun jääneen päälle?

Useesti näkee vilkun unohtuneen päälle.Useammin kääntymiset ilman vilkkua mutta se kai eri asia.Ei luottamista...Joskus liikennevaloissa viittoillut vilkusta mutta olisko joku ymmärrettävä käsimerkki olemassa millä mainita vilkun jääneen päälle?
No sehän selvä päälle jääneestä vilkusta käsimerkki on,käsi näkyvillä ja sormet suorana "vilkutat" niitä auki/kiinni,luulis tuosta tajuavan ja ainakin ite kotilolla oon näyttänyt ja ovat hoksanneet vilkkunsa sammuttaaa.....tai myös samallalailla olen näyttänyt jos joku ei hoksannut vilkuttaa ollenkaan risteyksessä vaikka kääntyikin...
wink.gif

tounge.gif
kuinka nykypyörissä, malleissa automaattinen vilkun palautus,onko? aikonaan 900 xj-92 oli sellainen koku tunnistin sammutti vilkun käännöksen jälkeen noin 50m, kallistus anturi?
tai vastaava,  paikallaan pystyssä vilkutti vaikka tunnin.  
nixweiss.gif

Mä en ymmärrä miksi Yamaha jätti sen automaatin pois mikä mulla oli aikoinaan XJ650:ssa ja XS650:ssa. Oli mittarin alla tunnistin joka mittasi muistaakseni matkaa ja hidastuvuutta ja sen mukaan sitten laittoi vilkun pois automaattisesti. Oli muuten ihan oikeasti vaikeeta ensi alkuun kun vaihdoin pyörää uudemmaksi, oli vilkku monta kertaa päällä pitkiä aikoja.

Aika nopeesti sen oppii.. Autokoulussa oli aluksi ihan hemmetin vaikeeta ja kyllä tuli kuittia siitäki.
tounge.gif
Nyt alkaa olla jo selkärangassa, mutta sopivasti ku tulee muuta ajateltavaa (esim. joku muu törttöilee ja rupeaa sitä siinä sitten miettimään) niin saattaa jäädä päälle.

Tänään kans missasin vilkun päälle risteyksen jälkeen, onneksi emäntä ajeli edellä ja näytti että sammuta se vilkku  
biggrin.gif

jahans, puusilmä autoilija on meinannut teloa motoristin...
033102bebe_1_prv.gif
aika usein näkee, että on vilkkupäällä kilometri tolkulla, välillä jopa ihan kotiloillakin...  
nixweiss.gif
Miten niin puusilmä. Varmistan ajon aikana useinkin, ettei ole jäänyt vilkku päälle. En itsekään luota sokeasti toisten ajoneuvojen vilkutteluun, vaan pyrin seuraamaan, että onko ajoneuvo todella hidastamassa jne.

Joo eilen lähdin mopolla ideaparkista treelle päin. Joku vatipää r6:lla tai r1:lla (rekkari joku 344, olikohan ry-344) lähti miehekkäästi rampilla ohittelemaan kahta autoa oikealta, samoin motarilla pujotteli siihen malliin että mietin oikeesti että pitäisikö soitella piipaa-auto hakmaan valmiiksi. Löytyy niitä ku*ipäitä myös pyörän sarvista, aina välillä peilistäkin...

Ite teen sellaisen automaattisen "tarkistuskierroksen" vähän väliä; koitan että ryyppyvipu on off asennossa, oikeella kädellä että valonappi on "ON" asennossa ja taas vasemmalla painan vilkkunappia pohjaan.

Tuon kun opettelee, niin siitä tulee sellanen tottuminen aika äkkiä, eli rutiinireaktio.

voihan siihen lisätä vaikka oikean jalan maahan--tarkastaakseen että mopo liikkuu ja toinen käsi kasseihin--tietää olevansa mies ja elossa..

Opetelkaas tuo eka ensin !

Ite teen sellaisen automaattisen "tarkistuskierroksen" vähän väliä; koitan että ryyppyvipu on off asennossa, oikeella kädellä että valonappi on "ON" asennossa ja taas vasemmalla painan vilkkunappia pohjaan.

Tuon kun opettelee, niin siitä tulee sellanen tottuminen aika äkkiä, eli rutiinireaktio.

voihan siihen lisätä vaikka oikean jalan maahan--tarkastaakseen että mopo liikkuu ja toinen käsi kasseihin--tietää olevansa mies ja elossa..

Opetelkaas tuo eka ensin !
Öö kuin tuon valonapin oikealla? missä mopossa on valokytkin oikeessa stongassa, ei kai hontassa...

Back