Minä vaihdoin juuri IF:istä Fenniaan, syystä että:
- Allergiasyistä ajoaika alkaa vasta kesäkuussa -> ajokausi korkeintaan 4-5 kuukautta, käyttö pääasiassa kesäloman aikana
- Pohjolalla vuosiperustainen vakuutus, IF:llä tulossa vuosiperustainen = kallis
- IF:n täyskasko olisi ollut julman kallis, Fennialla kaikkien muiden prosenttien päälle laskettu "hyvän vahinkosuhteen alennus 40%" pudotti täyskaskon lähes samaan hintaluokkaan kuin nykyinen IF:n osakasko
- En aja radalla, rata-ajon korvaukset ei kiinnosta
Jos kaikki vakuutusyhtiöt siirtyvät vuosiperustaiseen vakuutukseen, on se huono asia minun kannaltani. Toisaalta jos joku vakuutusyhtiö jatkossakin vakuuttaa pyöriä ajopäivien mukaan, todennäköisesti tällaiset kesälomamatkailijat, kuten minä, siirtyvät heille.
Olettaisin, että tehokkailla kevyillä pyörillä ajavat, jotka ottavat pyörän käyttöön jo ensimmäisillä keväthiekoilla, ovat suurempiriskisiä kuin kolme kuukautta harrastusvälineellään ajavat. Siinä mielessä olisi jonkun yhtiön kannattavaa vakuutella juuri sellaisia harrastepyöräilijöitä, jotka ajavat muutaman kuukauden vuodessa.
Kävi miten kävi, kyllä minä mielellään ottaisin pyörän syksyllä rekisteristä pois ja kesällä takaisin rekisteriin, vaikka palvelu maksaisikin 10 euroa kerta. Halpaa verrattuna 50 euron vakuutusmaksuun kuukaudessa (esim. Pohjolan tarjous 585 euroa vuosi, osakaskolla. Täyskaskolla niin julma hinta etten kehtaa kirjoittaakaan.)