Käytiin juhannusviikolla Rvan kanssa tekemnässä seitsemän päivän pyörähdys Lofooteilla ja lähisaarilla. Pyörät ja kuskit vietiin VR:n toimesta Rovaniemelle ja tuotiin Kolarista takaisin Stadiin. Tämän kokemuksen pohjalta pari huomioa tähän keskusteluun.
* VR:n nettisivut ovat todellakin suoraan /c:stä. Itse jaksoin temppuilla niiden kanssa alle vartin, sitten soitin asiakaspalveluun ja homma hoitui todella sujuvasti.
* Junassa kuski hoitaa ja vastaa itse pyörän sitomisesta. Vaunun lattiaan asennetaan firman puolesta sellainen teräsputkesta taivutettu hahlo, mihin etupyörä ajetaan. Kullekin pyöräpaikalle on varattu neljä kappaletta siistejä ja puhtaita liinoja, lisääkin saa kuulemma pyytämällä. Kiinnityspisteitä on vaunun lattiassa noin 10 sentin välein. Pysyy taatusti.
*Joku ihmetteli syytä junan käyttöön. No esim. meidän tapauksessa aika oli se rajoittava tekijä reissua suunnitellessa. Junan käyttäminen säästi meiltä lähes 1.800 kilometrin ajamisen ehkä Skandinaavian tylsimmällä tiellä (Hki-Roi, Kolari-Hki), käytännössä customeilla kolmen - neljän päivän rupeama. Nyt pystyimme käyttämään nuokin päivät Norjan mukavilla mutkapätkillä komeissa maisemissa. Ajamalla koko reissun olisi "perilläoloaika" kutistunut päivään tai kahteen, jolloin koko reissun mielekkyys olisi ollut vähän niin ja näin. Näitä reissuja tehdään tietysti jotta päästään ajamaan prätkällä, mutta kyllä mä ainakin valitsen ne mukavammat mutkapätkät suoran valtatien sijaan jos se vain on mahdollista. Ja kiitos VR:n nyt se oli.
* Summia en muista, mutta tuohon neljän päivän köröttelyyn suhteutettuna hinta oli mielestäni ihan kohtuullinen. Mutta näähän on arvostuskysymyksiä.
* McHuurre (onks se muuten mäkhuurre vai ämceehuurre?), sä et entisenä ammattimiehenä tiedä/muista, mutta tässä on ihan sama juttu kun poutahaukan kiertäessä sitä kotikentän tuulipussia viidettä kesää; jossain vaiheessa ei pelkkä ajaminen ajamisen ilosta riitä, vaan harrastukselta kaipaa jotain muutakin. Jos vaan ajaa haluaa, niin silloin tietysti voi sahata Härmäläistä nelostietä edestakaisin niin kauan kun hanuri kestää.
-jp-