• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:n jäähdytysnesteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pera230
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
lario sanoi:
Kuinka moni kaataa auton syyläriin tislattua vettä...?

Hep! Tislattua, suolatonta, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitä on hyvä käyttää myös höyrypesurissa, silitysraudassa jne. Ilmankostuttimessa huomaa hyvin sen kalkin kertymisen, ihan kuten vedenkeittimessäkin. Ja kyllä, hanavesissä on suuria eroja!
Yksi vaihtoehto on ostaa ihan valmista seosta, mihin ei tarvi lisäillä vettä ja kaasuttaa vaan menemään :)

Silverwing sanoi:
Yksi vaihtoehto on ostaa ihan valmista seosta, mihin ei tarvi lisäillä vettä ja kaasuttaa vaan menemään :)

Mutta siitä ku ei tiiä, että onko se tehty tehtaalla tislattuun vai hanaveteen. :p

Miikaael sanoi:
Mutta siitä ku ei tiiä, että onko se tehty tehtaalla tislattuun vai hanaveteen. :p

Niinpä! Eikä sitä mihin tehtaan ensitäyttöneste on tehty... Ei kannata hankkia ensinkään vesijäähdytteistä ni pääsee tästäkin ongelmasta. Tai jos sittenkin käyttäis lähdevettä? Alkaa oleen taas Suomi24-tasoista kamaa.
Yksi asia on kuitenkin varma, laittoi mitä tahansa niin perseelleen se menee...

Silverwing sanoi:
Ei kannata hankkia ensinkään vesijäähdytteistä ni pääsee tästäkin ongelmasta.

No voiko tuota ilmajäähyä jäähdytellä ihan tällä happosateiden pilaamalla ilmalla, vaiko joutuuko hankkimaan AGA:lta ihan pullotettua....:grin:

Patukka sanoi:
Tislatun veden käyttö voi lisätä asiasta mitään tietämättömän mielenrauhaa mutta missään tapauksessa se ei ole tarpeellista. Miksikö, no vaikkapa siksi etten ole sen neljänkymmenen vuoden aikana jonka olen touhunnut moottorien parissa vielä tavannut kertaakaan - yhdenkään jäähdytysnesteen - tuoteselosteessa vaatimusta tislatun veden käytöstä. Jos nesteen valmistajalle kelpaa tavallinen hanasta - tai järvestä - tuleva, puhdas, vesi kelpaa se minullekin.

Nämä vanhat pierut jotka ovat tehneet asioita 34vuotta. Maailma muuttuu ja asiat kehittyy. Jos lukisi ne käyttöohjeet joskus, saattaisi huomata että melkein kaikissa nykypäivän nesteissä suositellaan tislatun veden käyttöä:grin:

marko.fzs sanoi:
Nämä vanhat pierut jotka ovat tehneet asioita 34vuotta. Maailma muuttuu ja asiat kehittyy. Jos lukisi ne käyttöohjeet joskus, saattaisi huomata että melkein kaikissa nykypäivän nesteissä suositellaan tislatun veden käyttöä:grin:

Jopa Aprilian? Kai sieltä sun tallin hanasta tulee sitten tislattua vettä? :O

JMH sanoi:
Jopa Aprilian? Kai sieltä sun tallin hanasta tulee sitten tislattua vettä? :O

Aprilia on kyllä yllättävä poikkeus. Toisia kalkin joutuminen koneen sisään ei haittaa, mutta mä tykkään käyttää akkuvettä:)

marko.fzs sanoi:
Aprilia on kyllä yllättävä poikkeus. Toisia kalkin joutuminen koneen sisään ei haittaa, mutta mä tykkään käyttää akkuvettä:)

Mä luotan, että Paimion vesi on pehmeää, ja että Aprilli käy sen aikaa, kun pysyy mulla kumipuoli alaspäin.

marko.fzs sanoi:

Nussitaan nyt pilkkua. Akkuvesi ei ole tislattua vettä, se on vain ionipuhdistettua. Tislattu vesi on ihan muuta kamaa joka on medikaalipuolen tuotteita. Vaatii laboratoriotyötä. Mutta onhan se kiva uskoa että pistää tislattua vettä koneeseensa. Olkoon sitten alumiinia tai ei.
Ja onhan ilman muuta selvää että akkuvettä ei saa laittaa jäähdyttimeen, pitää olla jäähdytinvettä.....
Mutta oonkin yli neljäkymmentä vuotta turannut näiden kanssa joten väärinhän me tehdään, vanhat pierut. :grin:

JMH sanoi:
Mä luotan, että Paimion vesi on pehmeää, ja että Aprilli käy sen aikaa, kun pysyy mulla kumipuoli alaspäin.

No eihän noi nyt hanavedestä rikki mene, vaikka Mille pysyis pitempäänkin kumipuoli ylöspäin:thumbup:

Ja kun täällä nyt jo viilataan pilkkua niin mites sille teidän tislatulle vedelle käy kun avaatte putelin? :p

C-A-D sanoi:
Tislattua vettä jäähdyttimeen :grin: LOL :grin: Pitäskö laittaa Delvac'cia?

Siskon ja tuon lisäksi.... esim. vaimenninölpän kokeilu mopon syylarinesteenä
ei myöskään ole huikee idis:p.

Jäätävässä kanuunassa varikolla ei liioin peliä niputtaessa kannata
arpoa auton perästä "jotain" kanisteria jossa "arvelee"
olevan syylarikamaa :p.

Tuli kerran yksi jumiin narahtanut kilpuri remonttiin.....
ja kun laski alkuunsa nesteet ulos.... WHAT THE FU-FU-FU?:O :grin:.

Eiköhän oikea termi ole "puhdasta vettä", eli käytännössä sellaista jossa ei ole suuressa määrin mitään kovin aggressiivisia ainesosia tai partikkeleita mukana ja joka ei muodosta sakkoja tai kivettymiä litkuun (hyvin kova vesi).
Tislattua vettä on tietysti hyvä käyttää siksi, että silloin voi perustella sen, miksi on välttämätöntä omistaa tislauslaitteisto.

Jäähdytysnesteiden valmistajat suosittaa ohjeissa "puhtaan veden" käyttöä siksi, että sillä varmistetaan valmistajan etu reklamaatiotilanteessa.
Tietenkin oman merkin "puhdasta vettä" kun se on nimenomaan räätälöity merkin tuotteille:thumbup:

Olin 90-luvun alkupuolella kaukana Tanskan maalla työharjottelussa tanskalaisessa Mazda-korjaamossa ja siellä kaadettiin akkuihin hanavettä.
Kommentti oli, että vesi kuin vesi ja sitä paitsi ei ne akut ole ikuisia...

Tislattua/puhdasta vettä suositellaan sen vuoksi, kun osassa maailmaa maaperässä on runsaasti kalkkikiveä. Siitä johtuen niillä alueilla myös kraanavesi sisältää huomattavasti enemmän kalkkia kuin vaikkapa Suomessa, mikä aiheuttaa kalkkisaostumia.

Back